• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
کل 3132 امروز 2
3
رئیس اتاق خراسان رضوی در دیدار با اعضای مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تاکید کرد:

اهمیت تبیین بسترهای موجود جهت ایفای مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی

  • کد خبر : 11150
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
اهمیت تبیین بسترهای موجود جهت ایفای مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در دیدار با اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی و چند تن از مسئولان اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیزات مدارس استان، دیدار کرد. در این دیدار، بر ضرورت نقش آفرینی فعالان اقتصادی استان در حوزه مدرسه‌سازی در قالب ایفای مسئولیت اجتماعی تاکید شد و گزارشی از فعالیت‌های این مجمع در سال‌های اخیر و وضعیت سرانه فضای آموزشی مشهد نسبت به میانگین استانی و کشوری نیز ارائه گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده» در این نشست با بیان اینکه مشهد در تاسیس مجمع خیرین مدرسه ساز پیشگام بوده و در گذر این سال‌ها فعالیت‌های درخشانی در این حوزه داشته است، عنوان کرد: کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد، یکی از ظرفیت‌های ارزشمند فعال در بدنه تشکل‌های بخش خصوصی است و بستری برای ترغیب و تشویق فعالان اقتصادی به اقدام در حوزه مدرسه‌سازی به شمار می‌آید.

رئیس اتاق خراسان رضوی عنوان کرد: اغلب شرکت‌ها در کشورهای توسعه یافته ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را در زمره وظایف خود می‌دانند و این موضوع برای آنان از اهمیت چشمگیری برخوردار است؛ به گونه‌ای که فعالیت در این عرصه، در چارت سازمانی شرکت‌ها گنجانده می‌شود؛ اما متاسفانه این نگرش در برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایران وجود ندارد و تنها بعضی واحدهای صنعتی به این حوزه ورود نموده‌اند. لذا گام نخست در اشاعه فرهنگ ایفای مسئولیت اجتماعی و انجام امور خیّرانه، تبیین صحیح این موضوع و راهکارهای انجام آن است.

توکلی زاده ادامه داد: مجمع خیرین مدرسه ساز استان می‌تواند از ظرفیت کمیسیون‌های اتاق خراسان رضوی و عضویت بیش از ۵۰۰ فعال اقتصادی و تشکلی در این کمیسیون‌ها به منظور ترویج ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه مدرسه سازی و فعالیت‌های خیّرانه در این حوزه در میان فعالان اقتصادی بهره بگیرد. لذا طرح موضوعات مد نظر مجمع خیرین مدرسه ساز استان در نشست‌های کمیسیون‌های اتاق بازرگانی می‌تواند در این زمینه موثر واقع گردد.

وی خاطرنشان کرد: اغلب اعضای کمیسیون‌های اتاق خراسان رضوی را فعالان اقتصادی و مدیران ارشد جوانی تشکیل می‌دهند که در آینده، غالب کسب و کارهای شهر توسط آنان مدیریت خواهد شد. لذا امیدواریم کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی اتاق مشهد، به بستری برای تقویت نگرش فعالیت تشکلی و توامان ارتقای انگیزه‌های فعالان اقتصادی جهت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، تبدیل گردد.

 

تمرکز ویژه مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان بر احداث هنرستان و مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان

«غلامعلی رأفتی شبانی»، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: فعالان اقتصادی استان به مسئله تعلیم و تربیت توجه ویژه‌ای دارند و امیدواریم این نگرش همچنان تداوم داشته باشد و در توجه بیشتر به حوزه مدرسه‌سازی توسط افراد توانمند و فعالان اقتصادی این خطه نمایان گردد.

وی افزود: انتظار ما از اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان، هدایت و راهنمایی و مشورت‌دهی به مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان در راستای شناسایی افرادی است که می‌توانند در حوزه مدرسه سازی ورود نمایند تا با اقدام آنان در این حوزه و در سایه علم آموزی و مهارت آموزی نوجوانان و جوانان، در راستای اعتلای کشور گام برداریم.

رأفتی از کمبود دبستان در سطح مشهد به ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر با توجه به اقامت اتباع افغان در این کلانشهر سخن گفت و اظهار داشت: در مهرماه سال گذشته با توجه به افزایش مهاجرت اتباع افغان به ایران به ویژه مشهد بسیاری از دانش آموزان تبعه به دلیل کمبود دبستان از تحصیل بازماندند.

وی در ادامه، به اهمیت احداث هنرستان‌ها و ورود خیرین مدرسه‌ساز در بحث مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تمرکز ویژه‌ای در زمینه احداث هنرستان‌ها دارد؛ زیرا معتقدیم دانش‌آموزان بعد از ۱۲ سال تحصیل، بایستی مهارتی داشته باشند تا وارد بازار کار شوند. ضمن اینکه صنایع استان هم اکنون نیازمند نیروهای متخصص و کارگران ماهر هستند و در این زمینه دچار کمبود می‌باشند.

سرانه آموزشی مدارس حاشیه مشهد نصف سرانه استان است

«محمدرضا خدادادی»، معاون توسعه اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی هم در این نشست به توضیح وضعیت سرانه آموزشی در مشهد در مقایسه با میانگین استانی و کشوری پرداخت و گفت: میانگین سرانه آموزشی در جهان ۸.۴ متر مربع برای هر دانش آموز است. در کشور ما به طور میانگین ۵.۳ متر مربع محیط آموزشی برای هر دانش آموز وجود دارد و این رقم در استان خراسان رضوی ۴.۴ متر مربع می‌باشد. البته باعث تاسف است که این رقم در حاشیه مشهد ۲.۲ متر مربع است. یکی از دلایل این وضعیت سرانه آموزشی در حاشیه مشهد، افزایش جمعیت مهاجران افغان و حضور آنان در مناطق حاشیه‌ای مشهد می‌باشد.

وی ادامه داد: با این همه، با تلاش خیرین و اعتباری که دولت در نظر گرفت، سعی کردیم وضعیت کمبود سرانه آموزشی در حاشیه مشهد را تا حدودی جبران نماییم. بر این اساس، ۲۵ درصد از اعتباری که در این حوزه در سال گذشته هزینه شد، مربوط به اعتباری بود که خیرین مدرسه ساز استان ارائه نمودند.

در بخش دیگری از این نشست، «سعید طاهری»، معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی اظهار کرد: تقاضای ما از اتاق بازرگانی این است که زمینه ارتباط اداره کل نوسازی و مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان با فعالان اقتصادی را فراهم نماید تا ما در کنار فعالان اقتصادی برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آنان باشیم و در این راستا، تمام همکاری و خدمتی که لازم باشد را انجام خواهیم داد.

احداث ۲۶ هزار کلاس درس توسط مردم یا با مشارکت مردم در خراسان رضوی طی 25 سال اخیر

در ادامه، «محمد رنجبر»، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی با اشاره به احداث این مجمع در سال ۱۳۷۷ به عنوان اولین مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار کرد: از آن زمان تاکنون ۲۶ هزار کلاس درس در قالب ۵۵۰۰ پروژه توسط مردم یا با مشارکت مردم در استان احداث شده است.

رنجبر افزود: از ابتدای امسال ۸۴ تفاهم‌نامه جدید با خیرین مدرسه‌ساز منعقد کردیم که در این زمینه رشد خوبی را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم؛ اما با توجه به اینکه یک متر از سرانه کشوری در بحث آموزش عقب‌تر هستیم، نیاز است که همچنان شاهد افزایش رقم مدرسه سازی و ساخت و ساز در این حوزه به همت خیرین مدرسه ساز باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خیرین بزرگ صنعتگر استان در حوزه مدرسه‌سازی و دیگر حوزه‌های مسئولیت اجتماعی ایفای نقش می‌کنند؛ اما در این حوزه در استان شاهد فعالیت منسجمی نیستیم. این در حالی است که اگر انسجامی در این بخش ایجاد شود و حلقه اتصالی در این زمینه نمایان گردد، می‌توان امیدوار بود که فعالیت‌ها به شکل پررنگ‌تر و هدفمندتری صورت گیرد.
رنجبر اذعان کرد: در صورتی که اعتبار مورد نیاز ۵۰درصد از هر پروژه مدرسه‌سازی توسط یک خیّر تامین گردد، مدرسه به نام همان فرد نامگذاری می‌شود. از سویی جذابیتی در بحث معافیت مالیاتی برای خیرین مدرسه ساز وجود دارد که اگر در این زمینه اطلاع رسانی جامعی صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که فعالان اقتصادی بیشتری به این حوزه ورود نمایند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11150

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.