• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3087 امروز 0
9
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد مطرح کرد:

پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک داوری و حل‌ اختلاف ایران و ترکمنستان

  • کد خبر : 12172
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک داوری و حل‌ اختلاف ایران و ترکمنستان
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشست مشترک با انجمن حمل ونقل ترکمنستان، پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک داوری و حل‌اختلاف ایران و ترکمنستان را در راستای رفع چالش‌های موجود در مسیر فعالان این عرصه، مطرح کرد.

به گزارش ترابرد، «احمد زمانیان» در این نشست با اشاره به مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان در خصوص تعویض نیمه یدک و برگرداندن کانتینرها و هزینه‌های آن در پایانه‌های مرزی دو کشور، گفت: انجمن حمل‌ونقل خراسان رضوی، دارای کمیته‌ای با عنوان داوری و حل اختلاف است که مشکلات بین شرکت‌های حمل ونقل و صاحبان کالا را رسیدگی کرده و نظرات کارشناسی و رای خود را اعلام می‌کند. بر این اساس، پیشنهاد ما این است که کمیته مشترک داوری و حل‌اختلاف با حضور کارشناسان و داوران ایران و ترکمنستان ایجاد گردد تا به مشکلات بین شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و ترکمن رسیدگی نماید.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد این نشست‌ها در آینده به صورت فصلی برگزار گردد و در هر فصل، موضوعات مطرح شده و توافقات صورت گرفته در قالب تفاهم‌نامه‌ای به امضا برسد. همچنین، در فاصله برگزاری جلسات فصلی، مسائل موجود بین حوزه حمل‌ونقل دو کشور از طریق مکاتبات ردوبدل شود.

تغییر قانون صدور ویزای ترکمنستان، نیازمند اقدام از سوی دولت این کشور است

در ادامه این نشست، «مراد بیک»، رئیس انجمن حمل‌ونقل ترکمنستان با اظهار خشنودی از برگزاری این نشست، گفت: نشست قبلی بین گمرک و وزارت راه دو کشور انجام گرفت و اکنون نوبت بخش خصوصی دو کشور است که این مذاکرات را ادامه دهند. در 3 سال گذشته به دلیل پاندومی کرونا راه‌ها بسته شد و کارها عقب افتاد؛ اما اخیرا با نشست‌هایی که انجام گرفت هزینه‌ها را کاهش دادیم و کامیون‌های ایرانی و ترکمن در مرزها در حال تردد هستند.

مراد بیک افزود: حدود 15 ماه نیمه یدک‌هایی در این طرف مرز و طبعا کانتینرهای خالی هم در آن طرف مرز وجود داشت و خوشبختانه در سال گذشته با برگزاری جلسات به کمک دولتی‌ها این مشکلات حل شده است و نیمه یدک‌های ما و کانتینرهای شما به داخل مرزها بازگشته‌اند و با برگزاری بیشتر این گونه جلسات قطعا مشکلات کمتر خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات صدور ویزای ترکمنستان برای رانندگان ایرانی توضیح داد: موضوع صدور ویزا در تمام کشورها بر اساس قوانین دولتی آن کشور انجام می‌گیرد و تغییر این قانون مستلزم کار کنسولی است؛ بنابراین 6 ماهه یا یک‌ساله کردن ویزای رانندگان از عهده بخش خصوصی خارج است و تغییر قانون را می‌طلبد. تنها حمایتی که انجمن حمل‌ونقل در خصوص صدور ویزا می تواند انجام دهد، دریافت تلکس ویزا در بازه زمانی کوتاه‌تر است. البته ما گزارشی در این زمینه به کنسولگری کشورمان ارائه خواهیم کرد.

رئیس انجمن حمل ونقل ترکمنستان خاطر نشان کرد: قانون صدور ویزای ترکمنستان برای رانندگان تمام کشورهایی که به ترکمنستان سفر می‌کنند، یکسان است. در جلسه ای که با حضور پلیس، کنسول و وزارت راه ترکمنستان برگزار شد در خصوص 6ماهه و یکساله شدن ویزای رانندگان پیشنهاد دادیم اما این اقدام زمان‌بر است و باید روال اداری خاص خود را طی کند.

وی همچنین در مورد توقف‌های طولانی ناوگان ایرانی در مرز فاراب ازبکستان و دریافت دازول به صورت ماهیانه، اظهار کرد: پیش از این طبق سیاست دولت ترکمنستان، دریافت دازول‌ها در  عشق‌آباد متمرکز بود و بین شرکت‌ها تقسیم می‌شد اما به دلیل فعالیت دلالان، ترجیح دادیم این کار در مرز فاراب انجام گیرد که البته باز هم فساد به نوع دیگری شکل گرفت. به طور کلی هدف ما جلوگیری از فساد است. در این خصوص نشست‌های زیادی با طرف ازبک داشتیم اما به نتیجه خاصی نرسیدیم. حتی وزیر ازبکستان در نشستی به ما قول داد درخواست‌های‌ما برای دریافت دازول به هر تعداد را عملیاتی می‌کند اما در عمل این کار انجام نشد. اکنون دازول‌ها را به صورت ماهیانه دریافت می‌کنیم و تا 15 روز این دازول‌ها تمام می‌شود و رانندگان ناچار هستند تا دریافت دازول جدید بخوابند.

مراد بیک در بخش دیگری از اظهارات خود اذعان کرد: سیستم بارگیری کالای ترانزیتی در ایران که الزاما رانندگان باید تحت پوشش یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی انجام گیرد از نظم و ترتیب خاصی برخوردار بوده و قابل تحسین است. ما هم اجرای این طرح را با دولت خود مطرح خواهیم کرد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12172

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.