• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3083 امروز 0
9
رئیس اتاق مشهد در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد:

توسعه گردشگری در گرو هم‌افزایی تشکل‌های فعال این بخش با اتاق بازرگانی

  • کد خبر : 14283
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
توسعه گردشگری در گرو هم‌افزایی تشکل‌های فعال این بخش با اتاق بازرگانی
در دیدار رئیس اتاق خراسان رضوی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، معاونان وی و نیز اعضای کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد، بر ضرورت توسعه ارتباط تشکل‌های حوزه گردشگری با اتاق بازرگانی استان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده»، در این نشست اظهار داشت: ارتباط تشکل‌های حوزه گردشگری با اتاق بازرگانی استان موجب یکصدایی بخش خصوصی در پیگیری مطالبات فعالان این حوزه و تلاش به منظور ارتقای زیرساخت‌های گردشگری استان خواهد شد.

او تاکید کرد: پتانسیل‌های فراوانی در بخش گردشگری ما وجود دارد که حرکت هدفمند در مسیر تقویت آن‌ها، اقتصاد استان ما را نیز بهره‌مند می‌سازد.

توکلی‌زاده بر اهمیت نقش‌آفرینی تشکل‌های بخش خصوصی حوزه گردشگری و همکاری آن‌ها با کمیسیون گردشگری اتاق مشهد که محور پیگیری مشکلات و موانع این حوزه است، تاکید نمود.

وی خاطر نشان کرد: کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی، این ظرفیت را دارد تا در تعامل با ارکان پارلمان بخش خصوصی استان، مشکلات فعالان این حوزه را در مراجع مختلف نظیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، پیگیری نموده و پیشنهادات کارآمدی را برای گره‌گشایی از این مسائل ارائه کند.

توسعه گردشگری سبز در گرو حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

در ادامه جلسه «سید جواد موسوی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: تلاش به منظور حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در کنار ارائه خدمات مطلوب رفاهی در تمامی جنبه‌ها، منجر به شکل گیری زنجیره گردشگری سبز می‌شود.

موسوی اظهار کرد: از اتاق بازرگانی انتظار داریم مطالبات بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری را در اعزام هیات‌ها به کشورهای همسایه و مذاکره با ایشان لحاظ کنند. علاوه بر این انتظار می‌رود این نهاد تشکلی برای اعزام هیات‌های تجاری خود به سایر کشورها از دفاتر خدمات مسافرتی استان استفاده کند. همچنین، با به کارگیری توانمندی‌های فعالان حوزه گردشگری، می توان در میزبانی از مهمانان خارجی استان در قالب هیات‌های خارجی، فرهنگ، آداب و صنایع دستی استان را به سهولت ارائه و صادر نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: پیشنهاد می‌شود به مناسبت‌های خاص با اهدای یادبود به کنسول‌گری‌های فعال در مشهد بستر را برای افزایش مراودات اقتصادی دو جانبه در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری فراهم کنیم.

وی یادآور شد: کلان‌شهر مشهد در حوزه گردشگری سلامت ورود جدی نداشته است، لذا از اتاق بازرگانی می‌خواهیم تا در این حوزه ما را یاری کند. علاوه بر این متاسفانه اقامتگاه‌های غیرمجاز در مشهد فراوان است و به‌رغم وجود 500 آژانس فعال در مشهد که کارکنان زیادی در آن مشغول به کار هستند، واسطه‌گران در این کلان‌شهر جولان می‌دهند. این در حالی است که طبق قانون کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، باید دارای مجوز باشند.

موسوی ادامه داد: برای تعاملات بیشتر، اتاق بازرگانی نیز می‌تواند برای فراهم کردن امکانات رفاهی مهمانان خود از طریق آژانس‌های مسافرتی مشهد به منظور هماهنگی با هتل‌های تهران اقدام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: ما در استان می‌توانیم امکانات رفاهی را با کمترین هزینه، بهترین کیفیت و بدون واسطه برای برگزاری همایش‌ها فراهم کنیم. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که 180 شغل با حوزه گردشگری مرتبط است، لذا رونق این حوزه قطعا شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد

موسوی اذعان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی عنوان می کنند خدمات بین راهی در استان مناسب نیست این در حالی است که کاروان‌سراهای استان از قدیم الایام ارائه کننده خدمات رفاهی مطلوب به گردشگران و زائران بوده و هم‌اکنون نیز در عرصه جهانی آوازه دارند. در همین راستا اخیرا تشکلی تحت عنوان «واحدهای پذیرایی بین راهی» ایجاد کرده‌ایم که در بحث تغذیه و خدمات بین راهی مسافران فعال هستند. ما باید با ایجاد سرویس بهداشتی، نمازخانه و مراکز رفاهی رویکرد گردشگران و زائران را برای خدمات سفر تغییر دهیم. در واقع هدف این است که فاصله مراکز خدمات رفاهی به گونه‌ای باشد که زمان برای استراحت و سیاحت از سایر شهرهای استان برای گردشگران فراهم شود.

وی با بیان اینکه همواره تلاش کردیم که مشهد در حوزه هتل آپارتمان‌ها، هتل‌ها، مهمان پذیرها و بوم‌گردی‌ها پیشرو باشد، خاطرنشان کرد: 6 سال پیش طرح ایجاد مراکز بوم‌گردی را کلید زدیم. در آن زمان برخی با ناامیدی این طرح را شکست خورده می‌دانستند اما در حال حاضر مراکز بوم‌گردی از رونق بسیاری برخوردار است.

تدوین برنامه برای حضور بخش خصوصی در نمایشگاه بین‌المللی بهمن ماه

«مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: مقرر است نمایشگاه گردشگری در اواخر بهمن ماه در تهران برگزار شود که اتاق در این نمایشگاه پاویون داشته باشد. انتظار ما این است که سایر تشکل‌ها و متولیان حوزه گردشگری نیز در این پاویون حضور داشته باشند، چرا که این امر به افزایش جذب گردشگر کمک می‌کند.

وی افزود: ما از 7 کمیته کمیسیون درخواست کردیم رویکردشان را نسبت به حضور در نمایشگاه‌ها و پاویون ها بررسی کرده و برنامه‌های هدفمندی را برای حضور در این حوزه تدوین و به ما اعلام کنند تا این مهم عملیاتی شود، چرا که اداره کل میراث فرهنگی طی سال‌های اخیر خواستار حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در نمایشگاه و پذیرش مسئولیت آن توسط اتاق بازرگانی بوده؛ اما تاکنون این موضوع به سرانجام نرسیده است. بسته پیشنهادی خود را برای حضور در نمایشگاه تقریبا آماده کرده‌ایم و برآورد هزینه نیز در این رابطه صورت گرفته است.

ضرورت ایجاد پاویون گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی

در بخش دیگری از نشست، «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر ضرورت ایجاد پاویون گردشگری در نمایشگاه‌ها عنوان کرد: با ایجاد پاویون، بازدیدکنندگان می‌توانند چرخه کاملی از خدمات را در حوزه گردشگری ببینند. در حقیقت پاویون گردشگری در نمایشگاه می‌تواند هزینه غرفه‌سازی را کاهش دهد و عملا متولیان گردشگری را ترغیب کند که همه در یک غرفه حضور داشته باشند. قطعا تحقق این مهم می‌تواند شبکه‌سازی را فعال‌تر کند. هتل‌داران، فعالان در عرصه تجهیزات هتل، شبکه‌های کامپیوتری، شبکه‌های اقامت‌گردی و بوم‌گردی وآژانس‌های گردشگری می‌توانند در کنار هم اقدامات خوبی را در حوزه گردشگری رقم بزنند. علاوه بر این می‌توان برند شهری را در حوزه گردشگری توسعه داد.

پیشنهاد آزادسازی نرخ پرواز براساس قانون

«سعید ولی زاده»، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی هم عنوان کرد: ما دو مشکل در حوزه گردشگری داریم که در نهایت این مسائل باید با کمک اتاق بازرگانی یا شورای گفت‌وگو حل و فصل شود. نخست آن که سازمان هواپیمایی کشوری در مشهد نماینده ای ندارد و با معضلات زیادی در این حوزه به دلیل عدم پاسخگویی مواجه هستیم؛ لذا مرکز باید نماینده‌ای در مشهد معرفی کند تا پاسخگوی مردم، زائران و گردشگران باشد.

وی ادامه داد: حدود 55 درصد از کل تاسیسات گردشگری کشور در مشهد است و سالانه این کلان‌شهر با حجم بالایی از مسافران مواجه است. از این رو سازمان هواپیمایی باید به این استان توجه ویژه ای داشته باشد.

ولی زاده با طرح این سوال که چرا مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی نرخ هواپیما اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر نرخ ایرلاین‌ها برای سفرهای خارجی آزاد است؛ اما در سفرهای داخلی نرخ پرواز آزادسازی نشده است. لذا پیشنهاد ما آزادسازی نرخ پرواز براساس قانون است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.