• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل 3106 امروز 5
5
در نشست فوق‌العاده کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

تسهیل پرورش و صادرات ماهی‌های زینتی، نقش مهمی در ارزآوری برای کشور دارد

  • کد خبر : 14449
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
تسهیل پرورش و صادرات ماهی‌های زینتی، نقش مهمی در ارزآوری برای کشور دارد
نشست فوق‌العاده کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در ادامه سومین جلسه این کمیسیون با حضور نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی برگزار شد. نشستی که در آن موضوعاتی هم‌چون تدوین قانون نظام جامع صنفی کشاورزی، پیشنهاد تاسیس بارانداز ماهی در خراسان رضوی، ضرورت نظارت بر کیفیت نهاده‌های دامی وارداتی، ارزآوری بالای صادرات ماهی‌های زینتی، پیشنهاد تامین گوشت سفید بازار از طریق اجرای طرح مرغ بومی در روستاها و... مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «مجید مهدوی»، دبیر این کمیسیون اظهار کرد: خراسان رضوی دارای 800 هزار راس دام سبک صنعتی، 600 هزار راس دام سبک روستایی و 5 میلیون راس دام سنتی روستایی فاقد سند هویتی است.

وی با تاکید بر تدوین قانون نظام جامع صنفی کشاورزی، بیان کرد: در صورت تدوین نظام صنفی کشاورزی، امکان صدور پروانه وجود داشته و از بروز مشکلات متعدد در حوزه دام سنتی روستایی فاقد سند هویت جلوگیری می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه تدوین قانون اصلاح خرید محصولات اساسی و ایجاد شورای قیمت گذاری از اقدامات مطلوب مجلس است، تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود؛ از محل منابع مالی تامین کود برای کشاورزان، برای رفع قطع برق این حوزه استفاده شود.

پیشنهاد تاسیس بارانداز ماهی در خراسان رضوی

«مهدی عباسی»، از فعالان اقتصادی استان در حوزه پرورش آبزیان نیز در این نشست عنوان کرد: تولید آبزیان در استان نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که تولید آبزیان نیازمند تجهیزات و تکنولوژی خاص نیست و امکان تولید آن در آب‌های نامتعارف نیز وجود دارد و بیشترین صادرات غیر نفتی ایران پس از پسته، میگو و خاویار است.

وی با اشاره به عدم نظارت بر عرضه گوشت ماهی در استان، پیشنهاد کرد: بارانداز ماهی با هدف نظارت و تسهیل عرضه ماهی، در خراسان رضوی ایجاد شود.

عباسی خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از صنعت تولید آبزیان حمایت نمی‌کند. این صندوق باید دارای استقلال بوده و به تامین سرمایه تولیدکننده کمک کند. در صورتی که مسئولیت توزیع یارانه دولتی تولیدات محصولات کشاورزی، دامی و آبزی به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اعطا گردد، از بروز رانت و فساد در این عرصه جلوگیری می‌گردد.

وی با اشاره به حق آب سازمان آب و فاضلاب از تولیدات آبزی، بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اقدامی برای تامین آب برای تولید آبزیان انجام نمی‌دهد؛ اما حق آب دریافت می‌کند. بدین ترتیب آب تبدیل به یک کالای تجاری بازرگانی شده است.

عباسی در خصوص تنظیم بارنامه برای حمل نهاده‌های دامی گفت: بارنامه دقیق و درستی در حوزه حمل نهاده‌های دامی موجود نیست. همچنین، کیفیت این محصولات وارداتی نیز آنالیز نمی‌شود و بعضا شاهد سوءاستفاده برخی از کارخانجات از این وضعیت هستیم.

در خراسان رضوی 100مجموعه تولید و پرورش ماهی‌های زینتی فعالیت می‌کنند

سپس «مرتضی حسینی»، از دیگر فعالان حوزه پرورش آبزیان در استان تاکید کرد: پرورش ماهی‌های زینتی در تمام دنیا صنعتی نو محسوب شده و در حوزه اشتغال‌زایی مناسب و ارزآوری بالا شهرت دارد. سالانه 200 قطعه ماهی زینتی وارد و بخش عمده‌ای از ارز کشور بدین خاطر خارج می‌شود. این درحالی است که تولیدکنندگان ایرانی امکان تولید تمامی گونه‌های ماهی زینتی داشته و نیازمند واردات تکنولوژی و تجهیزات خاص نیستند. واردات ماهی‌های زینتی در کشور توسط شرکت و گروه‌های خاصی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: پرورش ماهی‌های زینتی نقش زیادی در گردش مالی تجارت جهانی دارد. براساس آمار رئیس سازمان شیلات ایران، 6 هزار میلیارد دلار گردش تجارت جهانی بازار ماهی‌های زینتی است.

حسینی بخش دیگر سخنانش را به ارزآوری بالای ماهی‌های زینتی و طرح توجیهی این محصول برای بسیاری از فعالیت‌های کارآفرینانه اختصاص داد و بیان کرد: پرورش ماهی‌های زینتی و رنگارنگ، یکی از مشاغلی است که راه‌اندازی و کسب درآمد از آن به آسانی امکان پذیر است. با توجه به موقعیت مکانی ایران و وجود تنوع گونه‌های این محصول، امکان تولید گسترده آن وجود دارد. در دنیا تولید ماهی‌های زینتی، طرفداران فراوانی دارد. به همین خاطر، فرصت بی‌نظیری برای صادرات و ارز‌آوری برای کشور محسوب می‌شود.

وی قیمت برخی از گونه‌های ماهی‌های زینتی را 70 دلار در بازار جهانی عنوان و تاکید کرد: ایران با هزینه هزاران برابر کمتر از تولید نفت، می‌تواند محصولی تولید و به خارج از کشور صادر کند که ارزآوری بسیار بیشتری از نفت دارد. این فعالیت نیازمند فضا و امکانات متنوع نیست و با گسترش آپارتمان نشینی حتی در ابعاد کوچک نیز امکان تولید آن وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینکه خراسان رضوی با 100 مجموعه فعال در حوزه پرورش و تولید ماهی‌های زینتی قطب دوم تولید در کشور است، اظهار کرد: از مشکلات تولیدکنندگان ماهی‌های زینتی می‌توان به واردات بی‌رویه ماهی‌های زینتی بی‌کیفیت، بوروکراسی پیچیده و سخت برای دریافت مجوز ارسال ماهی‌های زینتی به دیگر استان‌های کشور، تحریم‌ و عدم امکان صادرات به صورت مستقیم و… اشاره کرد. تاسیس شهرک ماهی‌های زینتی باتوجه به پتانسیل‌های استان در این حوزه می‌تواند در کاهش مشکلات این عرصه، تاثیر به‌سزایی بگذارد.

وی در بخش دیگر سخنانش به بازارهای هدف و مطلوب در حوزه صادرات ماهی‌های زینتی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره و خاطرنشان کرد: تنها در یک مجموعه تولیدی ماهی‌ زینتی، حدود 500 نفر به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند. به دلیل تحریم‌های ظالمانه، ماهی‌های زینتی از طریق بار چمدان مسافران و واردکنندگان کشورهای هدف به مقصد نهایی ارسال می‌شوند. کشورهایی همانند کویت، امارات، دبی، عراق و… از خریداران اصلی این محصول هستند. از مجلس درخواست تسهیل صادرات ماهی‌های زینتی و کاهش بروکراسی اداری در ارسال آن به استان‌های کشور را داریم.

ضرورت نظارت بر کیفیت نهاده های دامی وارداتی

«امین میش مست هراتی»، مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه صنعت کشاورزی با سفره مردم ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: متاسفانه ایران با اقلیم چهار فصل و پتانسیل و ظرفیت‌های خوب در حوزه تولید محصولات کشاورزی، به وارد کننده محصولات کشاورزی و نهاده های دامی تبدیل شده است. از سویی، نظارت بر کیفیت نهاده های دامی وارداتی صورت نمی‌گیرد. نهاده‌ های دامی با کیفیت قابل قبول نیز پس از ماندگاری بالا در انبارها، دچار کاهش کیفیت می شوند.

وی در خصوص تولید گوشت و صنایع لبنی، اظهار کرد: ایران امکان تولید گوشت، شیر و دیگر صنایع لبنی را داشته و درصورت مهیا شدن امکانات تولید به صورت گسترده، امکان صادرات این محصولات نیز وجود دارد.

هراتی با تاکید بر تامین بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط تولیدکنندگان ایرانی، بیان کرد: گوشت قرمز ایرانی در جهان طرفداران زیادی دارد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس، گوشت از کشورهایی همانند فلیپین، اندونزی، مالزی و… عرضه می‌شود؛ این درحالی است که امکان صادرات گوشت ایرانی به این بازار با کمترین میزان زمان ارسال، وجود دارد.

توزیع عادلانه سهمیه نهاده های دامی از فساد جلوگیری می‌کند

«احمدرضا رضازاده»، دبیر اجرائی نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی در خصوص توزیع عادلانه سهمیه نهاده های دامی، عنوان کرد: با توزیع عادلانه سهمیه نهاده های دامی براساس سرانه تولید، از رانت و فساد جلوگیری خواهد شد.

رضازاده در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه زنجیره تعاونی‌ها در چرخه صنعت کشاورزی حذف شدند که می‌توان استفاده بهتری از آنان کرد، خاطرنشان کرد: منابع مالی تامین شده از بخش‌های کشاورزی بایستی به صندوق بیمه کشاورزی بازگردد و برای کشاورزی و این صنعت صرف شود.

وی در خصوص کشت گلخانه‌ای، تاکید کرد: از مهم‌ترین چالش‌های کشت گلخانه‌ای می‌توان به مشکلات سازه‌ای و اقلیم اشاره کرد. سازه گلخانه‌ها دارای مشکلات متعددی است که بایستی اصلاح گردد.

رضا‌زاده بخش دیگر سخنانش را به آب‌های سطحی استان اختصاص داد و پیشنهاد کرد: ‌آب‌های سطحی استان باید براساس نقاط قوت، ضعف و ویژگی‌های دشت، دسته‌بندی و تفکیک شده و سپس مورد بررسی قرار گیرند.

«عماد رجحانی»، دبیر کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: هدف‌گذاری صورت گرفته در میزان تولید محصولات کشاورزی در برنامه هفتم توسعه، مبتنی بر شرایط فعلی اقلیم نیست و بایستی تولید محصولات کشاورزی براساس محدودیت‌های فعلی هدف‌گذاری شود. باتوجه به محدودیت منابع آبی در کشور، هرساله باید میزان مشخصی از محصولات کشاورزی تولید شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.