• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
9

ارزش صادرات آلمان به ایران؛ بیشتر و گران‌تر

  • کد خبر : 14584
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
ارزش صادرات آلمان به ایران؛ بیشتر و گران‌تر
بر اساس آمارهای گمرک کشور، در نیمه نخست امسال، ارزش واردات ایران از آلمان، نسبت به مدت مشابه 5 سال گذشته بیشترین، سطح را داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با کاهش حجم واردات از آلمان، ارزش واحد این کالاها فزاینده بوده است.

قیاس آمارهای آمارهای گمرک کشور درخصوص ۶ ماهه‌ ابتدایی ۶ سال اخیر نشان می‌دهد، در این مدت حجم واردات ایران از کشور آلمان کاهش یافته است. این در حالی است که به دلیل افزایش ارزش هر واحد کالای وارداتی از کشور آلمان، کل ارزش واردات از این کشور فزاینده بوده است. دی ماه سال گذشته وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد سیاست‌های حمایتی خود را از تجار و صادرکنندگان کالا به ایران قطع می‌کند. با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از این سیاست، در این گزارش سعی شده اثر آن بر واردات کالا از این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

ارزش واردات از آلمان به بالاترین سطح ۵ ساله رسید

به گزارش اکوایران، آمارهای گمرک ایران از نیمه نخست ۶ ماهه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد میزان واردات کالاهای غیرنفتی ایران از کشور آلمان در نیمه نخست سال ۱۳۹۷، نزدیک به ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده که پس از طی کردن یک روند کاهشی در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ به ۸۴۰ میلیون دلار می‌رسد. پس از آن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نوسانات اندکی داشته و در نهایت در ۶ ماهه ابتدایی امسال میزان واردات از کشور آلمان به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. این عدد بالاترین میزان واردات در نیمه نخست ۵ سال گذشته است.

تاثیر منفی سیاست‌های آلمان بر حجم واردات

بررسی روند حجم واردات ایران از آلمان گویای آن است که حجم واردات در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ به بالاترین سطح در ۶ ماهه‌های ابتدایی ۶ سال اخیر رسیده است. میزان واردات از این کشور در سال مذکور ۷۸۰ هزار تن کالای غیرنفتی بوده است. از سوی دیگر براساس آخرین آمار اعلام شده توسط گمرک ایران در نیمه نخست امسال حجم واردات از کشور آلمان به پایین‌ترین سطح خود در ۶ سال گذشته رسیده است. آمارها حاکی از آن است که حجم واردات ایران از این کشور در نیمه نخست سال جاری تقریبا برابر با ۲۹۸ هزار تن بوده است.

کالاهای وارداتی از آلمان گران شد

از تقسیم ارزش دلاری واردات بر حجم واردات می‌توان ارزش هر واحد وزن از کالاهای وارداتی را بدست آورد. حاصل این تقسیم به ما نشان می‌دهد هر واحد وزن از کالایی که به کشور وارد شده است را به طور متوسط با چه قیمتی خریداری کرده‌ایم.

اگر ارزش دلاری هر تن واردات را از کشور آلمان بدست آوریم متوجه می‌شویم در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹ این عدد به کمترین میزان و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به بیشترین میزان خود رسیده است. در نیمه نخست سال ۹۹ این عدد نزدیک به ۱۰۰۰ دلار برای واردات هر تن کالای غیرنفتی از کشور آلمان بوده است. از سوی دیگر این عدد در نیمه نخست امسال به حدود 3 هزار و 600 دلار برای واردات هر تن کالای غیرنفتی افزایش یافته است.

کاهش حجم وارداتی در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ از آلمان و در عین حال افزایش ارزش دلاری آن بسیار توجه برانگیز است. احتمالا این تفاوت می‌تواند به‌خاطر تغییر ترکیب محصولات وارداتی از آلمان به ایران باشد. اما از سویی هم می‌توان گفت قطع سیاست حمایت از صادرکنندگان آلمانی باعث شده از حجم صادرات این کشور به ایران کاسته شود اما کالاهایی که صادر می‌شود ارزش بالاتری نسبت به گذشته داشته باشند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14584

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.