• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 3173 امروز 7
3
رئیس اتاق خراسان رضوی در همایش «توسعه صنعتی کشور در گرو اقتصاد و انرژی» مطرح کرد:

یارانه‌های پیدا و پنهان؛ عامل تشدید ناترازی در بخش انرژی

  • کد خبر : 14864
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
یارانه‌های پیدا و پنهان؛ عامل تشدید ناترازی در بخش انرژی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بحران ناترازی در بخش انرژی از یارانه‌های پیدا و پنهانی نشات می‌گیرد که بعضا رویکرد توزیع آن‌ها با ضعف جدی، از منظر آینده‌نگری و عاقبت‌اندیشی مواجه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدرضا توکلی‌زاده» در همایش «توسعه صنعتی کشور در گرو اقتصاد و انرژی» که با محوریت بررسی برنامه هفتم توسعه اقتصادی و ارزیابی الزامات بخش انرژی کشور در نیل به جهش صنعتی برگزار شد، اظهار داشت: آمارها این نکته را گواهی می‌کنند که رشد مصرف انرژی در کشورمان هم‌سنگ و هم‌راستا با افزایش تولید ناخالص داخلی(GDP) نبوده و به همین واسطه با وجود استفاده گسترده از منابع انرژی در بخش‌های مختلف طی چهار دهه گذشته، آن توسعه‌ای که انتظار می‌رفته و برنامه‌ریزی شده بوده، رقم نخورده است.

وی تاکید کرد: نحوه توزیع غلط یارانه‌های پیدا و پنهان در بخش انرژی، عاملی برجسته در بحران ناترازی امروز کشور به شمار می‌آید. تا زمانی که برای این موضوع تدبیر لازم و اقدام موثر انجام نگیرد، آن تغییری که انتظار می‌کشیم، میسر نخواهد شد.

توکلی‌زاده خاطر نشان کرد: شاید امروز بخشی از جامعه در قبال ضرورت اصلاح یارانه‌های تخصیصی به این حوزه، عدم تمایل از خود نشان دهد اما زمانی که ترویج‌گری و توجیهات لازم انجام بگیرد و هزینه‌هایی که صرف جبران ناترازی انرژی می‌گردد، در بخش‌های اثرگذار اقتصادی سرمایه‌گذاری شود و نتایج آن بروز نماید، قطعا آحاد جامعه با این نگرش اصلاحی، همراه خواهند شد.

دستیابی به توسعه در گرو تامین انرژی و رشد اقتصادی است

«عبدالله یزدان بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این همایش که به همت کمیسیون‌های صنعت، انرژی و اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: توسعه در گرو مسائل مهمی همچون تامین انرژی و رشد اقتصادی است و هدف از برگزاری این همایش، استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و استماع راه‌حل‌های آنان برای برطرف کردن موانعی است که در حوزه انرژی پیش پای صنعت و فعالان اقتصادی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما با هدف استفاده از خردجمعی دورهم جمع شویم و موانع توسعه کسب و کارها در کشور را تشریح کنیم، گفت: با برگزاری چنین همایش‌هایی به دنبال این هستیم تا ببینیم علم اقتصاد در رابطه با چالش‌ها و نواقصی که تولیدکنندگان و صنعت‌گران در مسیر پر دست‌انداز فعالیت‌های خود با آن مواجه‌اند چه راهکاری ارائه می‌کند تا اجرای این راهکارها را در کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد پیگیری کنیم.

اثر گاز ساختگی (اس‌ان‌جی) در رفع مشکلات ناشی از کمبود گاز

در ادامه، تریبون در اختیار «نسرین یوسفی‌عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار گرفت، او اظهار کرد: «اس‌ان‌جی‌»ها (گاز ساختگی) به عنوان یکی از سیستم‌های ذخیره‌ای جهت رفع مشکلات ناشی از کمبود گاز که صنایع استان خراسان رضوی با آن مواجه هستند، موثرند.

وی بیان کرد: متاسفانه چندین سال است که کشور دچار ناترازی در حوزه انرژی شده است، به طوری که در تابستان 15 هزار مگاوات کمبود برق داشتیم و بسیاری از واحدهای صنعتی درگیر قطعی برق شدند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد با یادآوری اینکه طی فصل تابستان در استان خراسان رضوی صنایع ابتدا یک روز و سپس یک‌ونیم روز دچار قطعی برق شدند، اظهار کرد: با توجه به اینکه اعمال محدودیت در بخش انرژی مدت‌هاست که گریبان تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را گرفته است، در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان بازوی مشورتی اتاق، بر موضوعاتی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، بهینه‌سازی مصرف و اقتصاد انرژی متمرکز شده و پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم.

42درصد مصرف گاز در خراسان رضوی مربوط به بخش خانگی است

در ادامه این همایش «حمیدرضا افشون»، رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی اظهار کرد: از سال 95 به بعد، با توجه به توسعه گازرسانی به شهرهای مختلف استان، میزان تقاضا از عرضه پیشی گرفت و به همین دلیل ناترازی‌هایی در گازرسانی به وجود آمد.

وی با اشاره به شرایط خاص خراسان رضوی در مصرف گاز، اظهار  کرد: در کشور 28 درصد مصرف گاز در بخش خانگی است که این رقم در خراسان رضوی به 42 درصد می‌رسد بنابراین واضح است که بخش خانگی سهم زیادی در میزان مصرف گاز در این استان دارد.

امکان اعمال محدودیت گازرسانی در ایام پیک برای بخش خانگی وجود ندارد

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی درخصوص علت عدم اعمال محدودیت در هنگام افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، گفت: در بخش گازرسانی با توجه به تجهیزات و سیستم‌های موجود، امکان اعمال محدودیت در ایام پیک برای بخش خانگی را نداریم و اگر بنا به قطع گاز باشد، باید خانه به خانه این کار را انجام دهیم که چنین اتفاقی امکان پذیر نیست.

وی میزان مصرف سالانه گاز در استان خراسان رضوی را 13.5 میلیارد متر مکعب اعلام  کرد و گفت: سهم مصرف گاز در سبد انرژی استان حدود 70 درصد است که  این رقم مطلوبی نیست، چراکه براساس مطالعاتی که داشتیم در هیچ کشوری وابستگی به انرژی تا این اندازه نبوده و بهتر است این سهم کاهش پیدا کند تا صنایع ما تا این اندازه متاثر از افت فشار گاز قرار نگیرند.

افشون تاکید کرد: در همین راستا ما برنامه‌هایی داریم تا در کنار استفاده از گاز طبیعی، سوخت‌های فسیلی جایگزین شود و توسط صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به رتبه اول خراسان رضوی در کشور از حیث میزان شبکه گاز، بیان کرد: 34 هزار کیلومتر در خراسان رضوی شبکه گاز داریم که نشان می‌دهد در بحث گازرسانی در استان ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته است.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی درخصوص سهم پررنگ بخش خانگی استان در میزان مصرف گاز بیان کرد: این در حالی است که این سهم در استان‌های دیگر متفاوت است؛ به طور مثال، در بوشهر سهم مصرف بخش خانگی بسیار ناچیز است و عمده مصرف گاز در بخش صنایع صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی از سال 1395، گازرسانی در بخش صنعت 60 درصد افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: هرچقدر گاز بیشتری در بخش صنعت استفاده کنیم به نفع کشور است؛ چرا که افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به نرخ تولید ناخالص داخلی ما آسیب می‌رساند.

افشون با بیان اینکه در سال 1399 سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور منتشر شد، بیان کرد: در این سند برای بخش صنعت، در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی تکالیفی تعیین شده است. در این طرح برای کاهش میزان مصرف گاز براساس اجرای پروژه‌های ناشی از بهینه‌سازی و یا کاهش 100 هزار متر مکعبی مصرف گاز در سال توسط صنایع، گواهی‌هایی صادر می‌شود که در بورس انرژی قابلیت خرید و فروش دارد.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی به دلیل اینکه میخواهیم صنایع در پی کاهش میزان مصرف گاز خود دچار مشکل نشوند، در سال گذشته کارگروهی تشکیل دادیم و صنایع با حضور در این جلسات با محوریت روش‌های بهینه‌سازی و کاهش مصرف گاز با یکدیگر تبادل اطلاعات داشتند که این جلسات خروجی مطلوبی داشت.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی اعلام کرد: ما این آمادگی را داریم تا با همکاری اتاق بازرگانی بر اساس دسته بندی صنایع مختلف، پروژه‌هایی را برای کاهش مصرف گاز اجرا کنیم.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری خراسان رضوی و وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در حوزه اس ان جی خبر داد و گفت: امسال وزارت نفت شیوه‌نامه‌ حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گاز با هدف پایداری انرژی در فصل زمستان را ابلاغ کرد که در این شیوه‌نامه مصادیق سرمایه‌گذاری و تعیین مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران درنظرگرفته شده است و امیدواریم در خراسان رضوی گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

تلاش برای ایجاد برش‌های منطقه‌ای و استانی موضوعات اقتصاد کلان

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: با توجه به اینکه موضوعات اقتصاد کلان در سطح ملی مطرح است، در کمیسیون اقتصاد کلان در تلاش برای ایجاد برش‌های منطقه‌ای و استانی این موضوعات هستیم.

وی افزود: یکی از مسائل مورد تمرکز ما در کمیسیون اقتصاد کلان، حکمرانی مطلوب اقتصادی است و بر این اساس، به دنبال ایجاد کانون‌های خردورزی هستیم تا در وهله اول کمتر اشتباه کنیم و به سمت عقب گام برنداریم. در گام بعدی، اهدافی در راستای افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش بهره‌وری، رشد سرمایه‌گذاری و مهار تورم و تقویت جامعه مدنظر قرار می‌گیرد. همچنین، به موضوع رشد سرمایه‌گذاری و الزامات و اقتضائات آن خواهیم پرداخت.

وی اضافه کرد: امیدواریم در تحقق این اهداف، بیشترین هم افزایی و همراهی را از سوی تشکل‌ها داشته باشیم و تا پایان سال تحرکی هر چند مختصر را در بخش‌های مختلف استان ایجاد کنیم و این اهداف را عملیاتی نماییم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.