• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
8
در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی با رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور مطرح شد:

ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه مراودات و همکاری‌های تجاری با اوراسیا

  • کد خبر : 14969
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه مراودات و همکاری‌های تجاری با اوراسیا
در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با مشاور وزیر و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور و دیگر مسئولان این نمایندگی، ابعاد و زوایای توسعه تعاملات تجاری خراسان رضوی با کشورهای همسایه و به ویژه منطقه اقتصادی ارواسیا بررسی شد و اعضای هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی استان از دغدغه‌های این بخش در عرصه تجارت سخن گفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی در این نشست، با اشاره به ظرفیت‌های موجود در زمینه توسعه همکاری با کشورهای منطقه اوراسیا متذکر شد: خراسان رضوی به عنوان استانی که دروازه ورود تجار ایرانی به کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا به شمار می‌رود، نقشی اثرگذار در توسعه مراودات با این کشورها خواهد داشت و بر همین مبنا، ما در  اتاق بازرگانی مشهد، تمرکز ویژه‌ای برای نقش‌آفرینی در این زمینه داریم. بدین ترتیب، با توجه به پتانسیل فوق‌العاده‌ای که فراهم است، بر بحث برقراری پرواز مستقیم با کشورهای قرقیزستان و ازبکستان تاکید داریم.

وی اذعان کرد: در صورت برقراری پرواز مستقیم بین ایران، ازبکستان و قرقیزستان در مسیر مشهد- بخارا- بیشکک، شاهد اتفاقات مثبت و موثری در توسعه مراوده با این دو کشور خواهیم بود. ایران از گذشته، ارتباطی قدیمی و فرهنگی با بخارا و سمرقند داشته؛ اما سال‌هاست که این ارتباط گذشتگان ما مغفول مانده است. این رابطه اقتصادی و فرهنگی بایستی احیا گردد و در این راستا، ایجاد پرواز مستقیم بین کشورها بسیار ضروری می نماید.

وی افزود: امیدواریم با پیگیری که از سوی اتاق خراسان رضوی انجام شده، آغاز این پروازها را در هفته نخست بهمن ماه شاهد باشیم. درخواست داریم که دستگاه‌های متولی نیز در این رابطه همراهی لازم را به عمل آورند. در حال حاضر کمیسیون گردشگری اتاق مشهد مامور پیگیری این موضوع شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگری از سخنانش به نشست اخیر خود با رئیس اتاق بازرگانی خیبر پاکستان اشاره و خاطر نشان کرد: طبق آنچه طرف پاکستانی در آن نشست مطرح نمود، تفاهم‌نامه‌هایی که پیش‌تر با این کشور امضا شده خصوصا در بحث تهاتر کالا، ظرفیت بالایی برای کمک به توسعه مراودات تجاری دو کشور دارد. درخواست داریم تا نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور در این خصوص اقدامات لازم را صورت بدهد و بتوانیم ظرفیت مذکور را به نفع اقتصاد استانمان فعال سازیم.

تاکید بر تعریف سازوکاری کارآمد برای تسهیل تجارت تهاتری

«احمد معصومی‌فر»، مشاور وزیر و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نیز در این جمع به ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان رضوی اشاره و عنوان کرد: وزن بزرگی از اقتصاد این خطه بر دوش بخش خصوصی قرار دارد و این نمایندگی دستگاه دیپلماسی کشور آماده است تا برای کمک به توسعه ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی استان با تشکل‌های بخش خصوصی و خاصه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، تعامل و همکاری و هم‌فکری لازم را به عمل آورد.

وی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی در عرصه‌های تجارت، خدمات، کشاورزی، کسب و کارهای دانش‌بنیان و … سرآمد است اما این ظرفیت‌ها به میزان لازم مورد توجه قرار نگرفته، متذکر شد: امیدواریم بتوانیم در همراهی و به مدد همفکری با بخش خصوصی این استان، به ارتقای پتانسیل‌های اقتصادی آن کمک نماییم.

این دیپلمات کهنه‎کار که به تازگی کرسی مسئولیت نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور در اختیار گرفته، در بخش دیگری از اظهارات خود به اقتضائاتی اشاره کرد که کشورمان را در مسیر توسعه تجارت از طریق تهاتر سوق می‌دهند و بیان کرد: تهاتر کالا و خدمات ابزاری است که در بسیاری از کشورها مورد توجه و کاربرد قرار دارد. با توجه به شرایط موجود و رغبت بعضی از شرکای تجاری کشورمان، به نظر می‌رسد این ابزار می‌تواند در روابط تجاری ما نیز تقویت شود، البته که ساز و کاری موثر و قاعده‌گذاری کارآمدی برای آن نیاز داریم تا در این جنس تبادلات و همکاری‌های تجاری، تسهیل صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در سفر اخیر هیات چینی به خراسان رضوی، موضوع راه‌اندازی پلتفرمی برای تهاتر کالا مطرح شد. فراهم‌سازی این چنین زیرساخت‌ها و تعریف درست قواعد کار، می‌تواند از بروز مشکلات متعددی در میان طرفین معامله جلوگیری نماید. وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی کارگروه تهاتر کالا را فعال نموده و بستری برای پیگیری ساز و کارهای استفاده از این روش تجارت را تدوین نماید.

معصومی‌‌فر  در بخش دیگری از اظهارات خود، به توسعه ارتباطات و انتقال موثر اطلاعات به عنوان عوامل مهم موثر در ارتقای تعاملات اقتصادی و تجاری اشاره کرد و گفت: برخی از ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان، آنچنان که شایسته بوده معرفی نشده است و در این بخش باید با یک همکاری موثر، اقدامات لازم را محقق سازیم.

این مقام مسئول به تشریح اهداف خود در مسئولیت جدیدش اشاره کرد و ضمن معرفی ظرفیت‌های موجود در نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، خواستار همراهی و مشارکت اتاق بازرگانی برای کمک به ظرفیت‌های اقتصادی استان شد.

اهمیت برقراری پروازها مستقیم به کشورهای هدف صادراتی با هدف توسعه تعاملات تجاری

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با تاکید بر اهمیت برقراری پروازهای مستقیم به کشورهای هدف صادراتی، توضیح داد: قطعا ایجاد چنین ظرفیتی می‌تواند پتانسیل‌های خوبی برای توسعه تعاملات تجاری رقم بزند.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته شاهد بودیم که برای مقطعی پرواز مستقیم به قرقیزستان برقرار شد اما به دلیل عدم توجیه اقتصادی، پروازهای مستقیم به این کشور لغو گردید. در صورت فراهم شدن شرایط برای از سرگیری پروازهای مستقیم به قرقیزستان، نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور آمادگی دارد در جهت تسهیل این امر اقدام لازم را به عمل آورد.

معصومی‌فر به درخواست‌های فعالان اقتصادی استان برای تسهیل صدور روادید برای تجار و فعالان اقتصادی کشورهای همسایه و خصوصا افغانستان اشاره، تاکید کرد: با برقراری امنیت نسبی در کشور افغانستان، حضور کشورهای مختلف در عرصه اقتصاد این کشور پُررنگ‌تر شده و ضرورت دارد تا بخش خصوصی ما نیز جایگاه خود را در اقتصاد این کشور تقویت نماید. در حال حاضر کشورهایی همچون چین و ترکیه رقبای اصلی ایران در بازار افغانستان به شمار می‌آیند اما قرابت‌های فرهنگی و زبانی و سوابق همکاری‌های اقتصادی برای بخش خصوصی ما، مزیت‌های خوبی فراهم می‌کند که باید مغتنم دانسته شود.

تامین منافع اقتصادی با بهره‌‌گیری از ابزار تعاملات سیاسی

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با اشاره به اینکه اقتصاد از سیاست جدا نیست، عنوان کرد: یکی از راهبردهای شاخص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تامین منافع اقتصادی با بهره‌گیری از ابزار تعامل سیاسی است. ایران هیچ‌گاه در توسعه روابط تجاری با کشورها، مانع ایجاد نکرده است و تجار ایرانی از فعالیت اقتصادی ولو با کشورهایی که با آن‌ها تنش سیاسی داریم نیز منع نشده‌اند و اگر موانعی وجود دارد از سمت طرف مقابل بوده است. برای نمونه، علی‌رغم بلوکه شدن منابع ایران در کره جنوبی، روابط تجاری میان این دو کشور همچنان برقرار است.

معصومی‌فر بخش دیگری سخنانش را به فعالیت‌های اقتصادی در کشور قرقیزستان و ترکمنستان اختصاص داد و اعلام آمادگی کرد تا با برگزاری جلساتی با سفرای ایران در این دو کشور، پاره‌ای مسائل و دغدغه‌های فعالان اقتصادی مطرح و ظرفیت‌های موجود نیز بررسی شود.

وی تاکید کرد: رایزنان بازرگانی و کارشناسان اقتصادی مستقر در سفارتخانه‌های کشورمان نیز اطلاعات خوبی از فضای اقتصادی هر کشور دارند و آماده همکاری و انتقال اطلاعات لازم به بخش خصوصی هستند.

وی همچنین بر اهمیت بررسی‌های بیشتر و موثرتر در برنامه‌های اعزام هیات‌های تجاری با هدف کسب نتیجه لازم برای بخش خصوصی و توامان حفظ جایگاه برند ایران در رویدادهای بین‌المللی تاکید کرد و این بحث را نیازمند تدوین پروتکل‌های جامع‌تر از سوی نهادهای متولی دانست.

ضرورت تمرکز‌زدایی در پذیرش هیات‌های تجاری و اقتصادی و توجه به ظرفیت استان‌ها

معصومی‌فر همچنین از اهمیت تمرکز زدایی در بحث پذیرش هیات‌های اقتصادی و تجاری و توجه به ظرفیت استان‌ها در این حوزه سخن گفت و بیان کرد: پتانسیل‌های شاخصی در استان‌ها به لحاظ اقتصادی و سرمایه‌گذاری فراهم است و  اگر بتوان در موضوع پذیرش هیات‌های تجاری تمرکز را از پایتخت جدا نمود، قطعا پتانسیل‌های بیشتری برای استان‌ها و به ویژه خراسان رضوی و شهر مشهد شکل می‌گیرد.

وی در پایان با اعلام آمادگی برای توسعه همکاری‌ها میان نهاد متبوعش و اتاق بازرگانی خراسان رضوی، پیشنهاد کرد تا مجموعه‌ای از توانمندی‌های استان براساس آخرین مطالعات صورت گرفته به دو زبان فارسی و انگلیسی به نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور ارسال شود تا در سایت سایت این مجموعه بارگذاری شده و در دسترس مخاطبان ایرانی و خارجی قرار بگیرد. همچنین یک بانک اطلاعاتی از تجار خراسانی و ظرفیت‌های‌ و توانمندی‌های اقتصادی استان نیز تهیه شده و در اختیار این نمایندگی قرار بگیرد.

ضرورت تسهیل صدور ویزا برای تجار افغانستانی

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار «محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار گرفت. وی با اشاره به اهمیت توسعه مبادلات تجاری با افغانستان، از ضرورت تسهیل صدور ویزا برای تجار این کشور سخن گفت و اظهار داشت: علی‌رغم ارتباطات مطلوب ایران با افغانستان، صدور ویزا برای تجار افغان به سادگی صورت نمی‌گیرد. روابط تجاری و اقتصادی ایران با افغانستان بسیار زیاد است و تسهیل امور ویزا و روادید برای تجار افغان یکی از توقعات بخش خصوصی این کشور از ماست.

وی در ادامه، به قوانین جدید ترانزیت در افغانستان اشاره کرد و گفت:‌‌ دولت طالبان قصد دارد کامیون‌های ایرانی که در افغانستان تردد می‌کنند را تحت پوشش شرکت‌های حمل‌‌‌ونقلی افغانستان قرار دهد و معتقد است کامیون‌های افغان نیز در زمان ورود به ایران باید تحت پوشش شرکت حمل‌‌ونقلی در ایران قرار گیرند. این کار برای کنترل کامیون‌‌های اتباع در کشور، مدیریت هزینه‌ حمل‌ونقل و اجرای قوانین الزام‌آور گمرک صورت می‌گیرد.

امتی همچنین، از وضعیت تجارت با ترکمنستان پس از پاندمی کرونا و اتفاقات جدیدی که در حوزه حمل‌ونقل و تجارت با این کشور رخ داده است، سخن گفت و بیان کرد: ترکمنستان تمایل به افزایش ساعت کاری در مرز و انجام مراودات تجاری دارد. از ابتدای آبان ماه سال جاری، ترانشیپ در مرزهای ترکمنستان لغو و حمل‌ونقل یکسره خواهد شد. لغو ترانشیپ در مرزها، دارای مزایا و معایب است. یکی از مزایا این است که کالاها در مرز تبادل نشده و کامیون ترانزیت ایرانی از مبدا به صورت یکسره به طرف تجاری ترکمنستان تحویل داده خواهد شد؛ اما یکی از معایب آن، افزایش هزینه حمل‌ونقل و سخت‌گیری صدور ویزا برای رانندگان است. همچنین در مسیر ترانزیتی ترکمنستان، هزینه‌های اضافه از رانندگان دریافت می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه ترانزیت به ترکمنستان رانندگان کامیون، کارگران در مرز، شرکت‌های حمل‌ونقل ترکمنستان، تجار و شرکت‌های حمل‌ونقل کریری ایرانی، گروه‌های ذی‌نفع هستند. شرکت حمل‌ونقل ترکمنستان و کارگران در مرز به دلیل تضییع حقوق و درآمد، با حمل‌ونقل یکسره یا ترانزیت داخل مخالف هستند. با اجرای ترانزیت داخل و الزام آن، برای مدتی با بحران کمبود ناوگان در حوزه حمل‌و‌نقل و صدور ویزا مواجه خواهیم شد.

نقش کلیدی اتاق خراسان رضوی در ارتباط با کشورهای همجوار

در ادامه «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی با چهار همسایه ایران، همجوار و هم‌مرز است. به همین خاطر؛ ارتباطات اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای هم‌جوار بیشتر از طریق اتاق بازرگانی خراسان رضوی انجام می‌شود و این امر، نشان دهنده اهمیت اتاق مشهد در ارتباط با کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان است.

روشنک با بیان اینکه اتاق مشترک ایران و قرقیزستان به‌زودی بیش از پیش فعال خواهد شد، گفت: ضروری است پرواز مستقیم به قرقیزستان در راستای توسعه ارتباطات تجاری با این کشور، فعال گردد. بر این اساس، اتاق بازرگانی خراسان رضوی، پذیرش هزینه پروازهایی با کمتر از 30 نفر مسافر را تا سقف مورد نظر پیشنهاد داده است تا پروازهای مستقیم به این کشور انجام شود.

روشنک در خصوص اعزام هیئت تجاری به قرقیزستان نیز تاکید کرد: هیئت تجاری ایران سوم آبان ماه به قرقیزستان سفر خواهد کرد که اغلب اعضای این هیات از استان خراسان رضوی هستند.

حجم صادرات ایران به تاجیکستان 8 برابر شده است

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بخش دیگر سخنانش را به سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و امضا تفاهم‌نامه میان رئیس اتاق ایران و این کشور اختصاص داد و خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این تفاهم نامه تاکنون چهار نشست برگزار شده است و هیئت تجاری ایران، 16 آبان ماه به تاجیکستان اعزام خواهد شد که اغلب اعضای این هیات تجاری نیز از استان خراسان رضوی هستند.

روشنک با اشاره به اینکه باتوجه به رویکرد دولت سیزدهم به تعامل تجاری با همسایگان، فعالیت‌های خوبی در تاجیکستان روی داده است، عنوان کرد: حجم صادرات ایران به تاجیکستان در این مدت 8 برابر شده که نشان از موثر بودن اقدامات در این حوزه دارد. انتظار ما از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور، هماهنگی و همکاری بیشتر در اعزام هیات تجاری و زمینه سازی برای حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

روسیه و ترکیه رقبای ایران در بازار ترکمنستان هستند

در ادامه «حسین محمودی خراسانی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه یکی از مزیت‌های نسبی صنایع و تولیدکنندگان استان ما، همجواری با کشور ترکمنستان و افغانستان است، بیان کرد: مواد اولیه پتروشیمی‌های ترکمنستان از یکی از شرکت‌های صنعتی مشهد تامین می‌شود. صنایع و تولیدکنندگان خراسان رضوی بایستی از مزیت نسبی همجواری با کشور ترکمنستان و افغانستان به درستی استفاده کنند. ایران در بازار ترکمنستان رقبای دیگری دارد که در صورت عدم تقویت توسعه ارتباطات و تجارت با این کشور، بازار هدف از دست خواهد رفت و روسیه و ترکیه به راحتی جایگزین ایران خواهند شد.

وی در ادامه، به چالش عدم ارسال کالا به ترکمنستان با بارنامه ایرانی اشاره کرد و گفت: در صورت حل نشدن این موضوع، بازار ترکمنستان در اختیار رقبای روس و ترکیه قرار می‌گیرد.

محمودی بخش دیگر سخنانش را به چالش‌های صادرکنندگان در حوزه رفع تعهد ارزی اختصاص داد و تاکید کرد: واحد پولی در صادرات به ترکمنستان، ریال است؛ اما بانک مرکزی درخواست رفع تعهد ارزی می‌کند. انتظار ما از نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، گفت‌وگو با بانک مرکزی برای رفع این موضوع است.

تاکید بر برنامه‌ریزی صحیح به منظور توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه

سپس «رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: در سال‌های گذشته؛ به دلیل برخی اتفاقات سیاسی از جمله اعمال تحریم‌ها علیه ایران، روابط تجاری صادرکنندگان دچار آسیب شده و ضربه سنگینی به صادرکنندگان وارد شده است. درحال حاضر؛ روابط ایران با این کشورها از سر گرفته شده؛ اما کالای ترکی در بازار هدف با قیمت‌های ارزان جای خود را پیدا کرده است.

وی بخش دیگر سخنانش را به نقش رایزن‌های بازرگانی سفارتخانه‌ها در مراودات تجاری اختصاص داد و خاطرنشان کرد: وابسته‌ یا رایزن بازرگانی سفارتخانه‌ها می‌توانند در حوزه مراودات تجاری بیش از پیش فعالیت کنند.

حمیدی در خصوص حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی عنوان کرد: بایستی نظارت درستی در این حوزه انجام شود و افرادی واجد شرایط لازم در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند. ایران از منظر صنعتی وضعیت خوبی دارد و می‌تواند به شیوه بهتری در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کند.

بخش عمده عقب ماندگی اقتصادی ایران در حوزه صادرات است

در ادامه، تریبون در اختیار «علی محمد شریعتی مقدم»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار گرفت. وی با بیان اینکه بخش عمده عقب ماندگی اقتصادی ایران در حوزه صادرات است، عنوان کرد: صادرات کلیدواژه توسعه کشورهاست. کشورها به دلیل روابط مالی، بانکی و سیاسی قوی با دنیا، توانسته‌اند به راهکارهای برای مسیر صادرات، توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده در تجارت خارجی دست یابند که استفاده و تبیین این راهکارهای جهانی در راستای توسعه روابط تجاری ایران با دنیا از سوی دولت ضروری است.

شریعتی مقدم در ادامه پیشنهاد داد: با همکاری و نظر رئیس و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی، الگوی توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار از مسیر توسعه مراودات تجاری، با همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور تدوین و ارائه شود.

ضرورت تکیه بر ظرفیت‌های معدنی خراسان رضوی به منظور توسعه تعاملات با کشورهای همسایه

سپس «غلامرضا نازپرور»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر پتانسیل‌های این استان در حوزه صنایع معدنی، بیان کرد: این استان دارای ذخایر معدنی متعدد است و از منظر تنوع مواد معدنی، رتبه اول کشور را دارد. همچنین، رتبه دوم ذخایر معدنی در کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد و از این ظرفیت می‌توان برای توسعه تعاملات تجاری با کشورهای همسایه استفاده نمود.

نازپرور افزود: مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها معرفی شده؛ اما متاسفانه استفاده مطلوبی در این زمینه صورت نگرفته است. کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق با ایجاد کمیته‌های تخصصی و در نظر گرفتن تیم‌های کارشناسی در این کمیته‌ها به دنبال بررسی تخصصی موضوعات گوناگون این حوزه است تا به اقتصاد استان کمک شود و نقشی در عبور از وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد.

ظرفیت‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در تحقق توسعه استان

سپس «حسینی‌پور»، معاون سیاسی و اقتصادی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور با تاکید بر ارتباط و هم‌اندیشی این دفتر با اتاق بازرگانی خراسان رضوی، عنوان کرد: ‌هدف از برگزاری جلسه با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی، دیدار و گفت‌وگوی مستقیم و آشنایی با ظرفیت‌های اتاق و بخش خصوصی است. افزایش ارتباط و هم‌اندیشی دو طرف در غایت امر، سبب توسعه مناسبات تجاری و ارتباطات اقتصادی خواهد شد. اتاق بازرگانی خراسان رضوی با توجه به نقشی که برعهده دارد، به نوعی محرک توسعه استان است.

«فرهادی»، مسئول حوزه کشورهای آسیای مرکزی نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور نیز  تاکید کرد: تداوم و گسترش ارتباطات اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اتاق‌های مشترک ایران با افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان، سبب گسترش ارتباطات تجاری میان دو کشور خواهد شد.

سپس «بازوبندی»، مسئول حوزه افغانستان و شبه قاره دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور با تاکید بر لزوم تسهیل صدور ویزا برای تجار و فعالان اقتصادی افغان، عنوان کرد: این امر هم اکنون درحال پیگیری است.

در ادامه «صداقت»، مسئول حوزه ترکمنستان دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور با اشاره به اینکه در راستای اجرای حمل‌ونقل یکسره یا ترانزیت به داخل ترکمنستان، جلساتی با هدف بررسی مزایا و معایب این قانون با حضور انجمن‌‌های ذی‌ربط برگزار شد، گفت: حمل‌و‌نقل یکسره یا تراتزیت به داخل، براساس سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده است.

وی تاکید کرد: گذر فعلی جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان ایمن، ارزان و امن است اما پایدار نیست، به همین‌خاطر باید گذر دیگری برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور در نظر گرفته شود. با پیش بینی گذر جایگزین، شرایط حمل کالاهای صادراتی و ترانزیت در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

صداقت در خصوص کارگران مشغول به کار در مرزها، بیان کرد: بخشنامه حمل‌ونقل یکسره یا ترانزیت به داخل در مرز لطف‌آباد با شیب ملایم اجرا خواهد شد تا کارگران مرزی، فرصت کافی برای یافتن شغل جدید داشته باشند. این بخشنامه به زودی در مرز سرخس اجرایی خواهد شد.

سپس «تاجیک»، مسئول حوزه کشورهای عربی و شرق آسیای دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور با تاکید بر استفاده از ظرفیت بازارهای پاکستان و استان کراچی در توسعه تعاملات، بیان کرد: پاکستان دارای بازار مصرفی و جامعه هدف 200 میلیون نفری است. راه‌اندازی خط پروازی به کراچی ظرفیت خوبی برای افزایش ارتباطات تجاری و اقتصادی میان این دو کشور است. خراسان رضوی استانی است که امکان استفاده از ظرفیت‌های تعامل با پاکستان را دارد و می‌تواند به این عرصه ورود نماید.

نگاهی به عملکرد سه ماهه کمیسیون‌های تخصصی اتاق خراسان رضوی

اما در بخش نخست یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، گزارشی از عملکرد سه ماهه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد ارائه شد و نظرات اعضا پیرامون آن اخذ گردید.

«احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد در این بخش از نشست با اشاره به بررسی شیوه نامه کمیسیون‌ها و ساختار و سند استراتژی پارلمان بخش خصوصی از سوی اتاق ایران گفت: در این راستا جلساتی در اتاق ایران در حال برگزاری است که در جلسات حضور یافته ام.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر اهمیت مقوله دانش بنیان و استفاده از هوش مصنوعی در دنیای امروز، خواستار تمرکز کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان بر این حوزه به منظور راهگشایی از مسیر فعالان اقتصادی در این عرصه شد.

عبدالله یزدان بخش، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز گفت: هدف ما در بازوان مشورتی- تخصصی اتاق خراسان رضوی، رفع موانع محیط کسب و کار استان است و امیدواریم در دوره سه ماهه دوم فعالیت کمیسیون‌ها، شاهد شکل‌گیری ساختاری به منظور نظارت بر عملکرد کمیسیون‌ها در راستای نیل به اهداف آنها باشیم.

«علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: عملکرد کمیسیون‌ها از نظر آماری و البته به دور از هرگونه ارزیابی، از سوی مدیر امور کمیسیون‌های اتاق مشهد بررسی گردیده و در این نشست ارائه می‌شود.

کبیر به اهداف پیش‌بینی شده برای کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق مشهد اشاره کرد و گفت: به این نتیجه رسیدیم که کمیسیون اقتصاد کلان بر روی شاخص سرمایه‌گذاری و بهره‌وری استان تمرکز نماید و برای افزایش سهم استان در این دو شاخص، بررسی و تحلیل‌های لازم از سوی این بازوی مشورتی- تخصصی اتاق بازرگانی استان صورت گیرد.

تلاش به منظور اخذ گزارش‌هایی تخصصی از حوزه کاری کمیسیون‌های اتاق مشهد

«نرجس خوش زبان»، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق خراسان رضوی نیز در ارائه گزارشی از عملکرد آماری کمیسیون‌ها گفت: در سه ماهه نخست فعالیت این ساختارها، بیشتر به دنبال شناسایی نقاط قوت کمیسیون‌ها بودیم. در سه ماهه تابستان، 49 جلسه رسمی توسط بازوان تخصصی اتاق مشهد برگزار شد. 45 جلسه کمیته‌ها و 142 جلسه هیات رئیسه کمیسیون‌ها نیز برقرار گردید.

وی افزود: در بازه زمانی تابستان امسال، نشست کارشناسی آسیب شناسی کمیسیون‌های مشورتی- تخصصی اتاق در دوره نهم نیز برگزار شد. همچنین، سه جلسه شورای روسا و همین تعداد نشست در حوزه دبیران کمیسیون‌ها به منظور برنامه‌ریزی در راستای اجرای اهداف و هماهنگی بیشتر در این حوزه، برگزار گردید.

خوش زبان از برگزاری دوره آموزشی آیین مکاتبات و نیز برنامه‌ریزی با مرکز آموزش اتاق مشهد برای برگزاری دوره آموزشی فنون مذاکره و نیز هدفگذاری برای برگزاری دوره آموزشی بورس برای دبیران منتخب کمیسیون‌ها به عنوان برخی از اقدامات شاخص در حوزه امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مشهد نام برد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که برآیند عملکرد بازوان تخصصی اتاق خراسان رضوی، گزارش‌هایی بسیار تخصصی در حوزه کاری هر یک از کمیسیون‌ها باشد.

مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در ادامه به تشریح برخی از اقدامات شاخص بازوان تخصصی اتاق مشهد در بازه زمانی سه ماهه تابستان پرداخت.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14969

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.