• امروز : جمعه - 5 مرداد - 1403
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
کل 3507 امروز 0
8
در ششمین جلسه دبیرخانه کمیته حمایت از کسب و کار استان صورت گرفت؛

از واکاوی چالش‌های چرم‌سازان تا بررسی مشکلات تامین مواد اولیه کود گوگرد در خراسان رضوی

  • کد خبر : 15003
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۰
از واکاوی چالش‌های چرم‌سازان تا بررسی مشکلات تامین مواد اولیه کود گوگرد در خراسان رضوی
در ششمین جلسه دبیرخانه بند ب ماده 12 قانون احکام دائمی توسعه کشور (کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی) موانع ایجاد شده پیرامون چگونگی تامین مواد اولیه و موضوع ارائه تضامین جدید مورد درخواست پالایشگاه شهید هاشمی نژاد برای تامین مواد اولیه از جمله گوگرد مطرح شد و مشکلات انجمن چرم سازان در خصوص تامین مواد اولیه از پتروشیمی‌ها با توجه به بخشنامه‌ها و رویه‌های موجود (عدم تامین مواد اختصاص یافته سهمیه) بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در تشریح دستور کار ابتدایی نشست، اظهار کرد: انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای آلی کشاورزی، موانع تامین مواد اولیه و درخواست پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در خصوص تضامین جدید برای تامین گوگرد را به دبیرخانه بند ب ماده 12 قانون احکام دائمی توسعه کشور (کمیته حمایت از کسب و کار خراسان رضوی) ارسال کرد که ضروری است در جهت حمایت از کسب و کار‌های استان، این موضوع در دبیرخانه بررسی ‌گردد.

گوگرد از عناصر پر مصرف در سبد کشاورزی است

«آرش اردلان»، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای آلی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه گوگرد جزو چهار عنصر اصلی مورد نیاز گیاه است، عنوان کرد: گوگرد از مهم‌ترین کودهای مورد نیاز کشاورزان است؛ اما متاسفانه این کود به صورت یارانه‌ و حمایتی به کشاورزان ارائه نمی‌شود. این در حالی است که بالغ بر 50 درصد کود مورد نیاز کشاورزان در قالب یارانه توسط دولت عرضه می‌شود.

اردلان با بیان اینکه خراسان رضوی از تولیدکنندگان سرآمد گوگرد در کشور است، افزود: پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد یکی از تولیدکنندگان گوگرد در کشور است. در سال‌های اخیر؛ سرمایه‌گذاران زیادی به حوزه تولید کود گوگرد وارد شده و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

وی در خصوص موانع تامین مواد اولیه کود گوگرد، بیان کرد: کشاورزان قبل از کشت محصولات، توانایی خرید کود ندارند. از سال 97، پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد به تولیدکنندگان در قالب ضمانت انجام تعهدات، مواد اولیه مورد نیاز را ارائه و پس از کشت، هزینه آن را دریافت می‌کرد و سودی هم برای اینگونه خرید در نظر نگرفته بود.

اردلان خاطرنشان کرد: از سال گذشته نوع ضمانت نامه درخواستی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد تغییر کرد و سود ۲۳ درصد برای خرید یکساله از کارخانجات اخذ شد و ضمانت نامه انجام تعهدات به ضمانت تعهد پرداخت، تغییر پیدا کرد. بدین ترتیب، ضمانت نامه تعهد پرداخت، سند یا قراردادی است که صادر کننده آن تعهد می‌کند تا تاریخ مشخص در صورت درخواست متقاضی، مبلغ مشخصی را به منظوری معین، به ذی نفع پرداخت کند؛ این قرارداد بدون قید و شرط است و به محض درخواست ذینفع به او پرداخت می‌شود. از سویی، نقدشوندگی برای بانک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، حدود 20 تا 100 درصد مبلغ ضمانت نامه به صورت سپرده در حساب بلوکه می‌شود و مابقی مبلغ در قالب سند ملکی معتبر به عنوان وثیقه دریافت می‌گردد.

کارخانجات تولید کود گوگرد به دلیل عدم توان خرید نقدی گوگرد با خطر تعطیلی مواجه هستند

اردلان ادامه داد: بسیاری از کارخانجات صنف تولید کود گوگرد به دلیل عدم توان خرید با تعطیلی مواجه هستند . کارخانجات این صنف مواد اولیه ندارند و صنفی که به امنیت غذایی کشور کمک شایانی می‌کند، در این شرایط از چرخه فعالیت خارج می شوند.

وی پیشنهاد داد: درخواست تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، تغییر نوع ضمانت نامه به روش گذشته است. همچنین در صورت امکان، اخذ سود یکسال از تولیدکننده منتفی گردد؛ چرا که کمک شایانی به این صنف خواهد کرد.

سازمان بازرسی به نوع فروش اعتباری گوگرد ایراد گرفته است

سپس «جواد خرازی»، رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد، با اشاره به اینکه از سال 97، فروش اعتباری گوگرد از سوی پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد آغاز شد، اظهار کرد: این پالایشگاه براساس ماده ۹ قانون رفع موانع تولید برای خریدهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، فروش اعتباری در نظر گرفت. تعبیر پالایشگاه از آیین‌نامه اجرایی ماده 9 قانون رفع موانع تولید، اخذ سود در صورت صلاح‌دید بود اما در سال‌ گذشته؛ نهاد نظارتی و دیوان محاسبات کشور به پرونده‌های فروش اعتباری پالایشگاه ایراد گرفت. دیوان محاسبات می‌گوید براساس تسهیلات ارائه شده، بایستی سود دریافت شود. همچنین اخذ ضمانت حسن انجام تعهدات برای خرید اعتباری را حائز اشکال دانست.

خرازی تاکید کرد: پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد مکاتبات مختلفی با ارگان و سازمان‌های ذی‌ربط انجام داد اما به دلیلی تحت عنوان تضییع حقوق دولت، امکان حذف این شروط وجود ندارد. لذا پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد تابع دستورات سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است.

سپس لبافی تاکید کرد: پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد با برگشت شرایط پیشین مخالفتی ندارد؛ اما سازمان بازرسی به این موضوع ورود پیدا کرده است.

وی پیشنهاد کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در راستای امنیت غذایی، پایداری بخش کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان برای رفع این مسئله با دیوان محاسبات کشور مکاتباتی انجام داده و این مسئله را پیگیری کند. همچنین این مسئله در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی طرح خواهد شد تا راهکاری اساسی برای آن مصوب گردد.

لبافی ادامه داد: پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه ماده 9 رفع موانع تولید و اختصاص تبصره برای مستثنی‌کردن بخش تولید از این شروط نیز در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان تدوین و به مرکز ارسال خواهد شد. البته برای تدوین پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه، نیازمند ادله و مستندات کافی و منطقی هستیم. همچنین این موضوع در هیئت مقررات زدایی استان و ستاد تسهیل استان مطرح خواهد شد.

در ادامه، جلسه وارد بررسی دستور کار دوم مبنی بر مشکلات انجمن صنفی کارفرمایی چرم‌سازان در خصوص تامین مواد اولیه از پتروشیمی‌ها با توجه به بخشنامه‌ها و رویه‌های موجود (عدم تامین مواد اختصاص یافته سهمیه) شد.

«اصغر محمدزاده»، رئیس هیئت مدیره انجمن چرم‌سازان خراسان رضوی در تشریح این موضوع اظهار کرد: تعاونی چرم‌سازان، مواد اولیه تولید چرم را از پتروشیمی و مراکز تولید مواد به صورت کلی تهیه و به کارخانجات چرمسازی توزیع می‌کند؛ اما این تعاونی برای تهیه سولفور سدیم، دچار مشکل شده است. این ماده اولیه در صنعت چرم سازی بسیار مهم و کاربردی است. سولفور سدیم به کارخانه ای در ورامین ارسال و پس از فراوری به خراسان ارسال می‌گردد.

محمدزاده با اشاره به اینکه پوست حیوانات از مواد اولیه اصلی واحدهای تولیدی چرم بوده و در مجاورت با خورشید و گرما فاسد می‌شود، تاکید کرد: بخش عمده پوست حیوانات واحدهای تولیدی به دلیل نبود ماده سولفور سدیم و سود کاستیک، فاسد می‌شود. واحدهای تولیدی چرم خراسان سالانه به 100 تن هیدرواکسید سدیم (سود کاستیک مایع) نیازمند هستند و یکی از علل عدم رقابت تولیدات چرمی ایران با محصولات پاکستان و ترکیه، کمبود مواد اولیه است.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا داریم سولفور سدیم با قیمت پایه و به صورت سهمیه به تعاونی ارائه شود تا پس از تولید سود کاستیک مایع در اختیار واحدهای تولیدی چرم استان قرار گیرد.

ضرورت راه اندازی کارخانه تولید کاستیک مایع در استان

سپس «قاسم کیومرثی»، رئیس اداره صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تعاونی چرم سازان برای دریافت سهمیه مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، باید گزارش توجیهی و کاملی از این موضوع تهیه و سپس به اداره کل صمت ارسال کند.

کیومرثی تاکید کرد: هم اکنون وضعیت به گونه ای است که تعاونی چرم سازان خراسان رضوی، مواد اولیه یک کارخانه تولیدی خصوصی استان دیگر را تهیه می‌کند. لذا سازمان های ذی‌ربط، پیشنهاد اختصاص سهمیه مواد اولیه به تعاونی چرم سازان را رد خواهند کرد.

وی پیشنهاد کرد: کارخانه تولید سود کاستیک مایع در استان بایستی تاسیس شود. این کارخانه در زیر مجموعه تعاونی چرم سازان مشهد قرار گرفته و مواد اولیه واحدهای تولیدی را تامین کند. در صورت تاسیس این کارخانه، امکان تخصیص سهمیه مواد اولیه وجود دارد. اداره کل صمت استان نیز برای جذب سرمایه‌گذار در کنار تعاونی چرم سازان خواهد بود.

لزوم استفاده از ظرفیت بورس کالا برای تامین مواد اولیه

«سعید صالحی‌زاده»، نماینده خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه مواد اولیه در بورس کالا عرضه می‌شود، عنوان کرد: برای خرید از بورس کالا ابتدا باید بازار رصد، سپس مزایده و خرید انجام شود. در گذشته برخی از شرکت‎‌های تعاونی اقدام به تهیه مواد اولیه واحدهای تولیدی از طریق بورس کالا و سپس فروش آن در بازار آزاد می‌کردند.

صالحی زاده با تاکید بر اهمیت نیازسنجی میزان نیاز واحد‌های تولیدی و تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه در قیمت محصولات، گفت: مشهد قطب چرم سازی در ایران است. ترکمنستان از قطب‌های صادرکننده گوگرد در جهان است. گوگرد مایع این کشور بسیار ارزان و در دنیا معروف است. تعاونی چرم سازان مشهد می‌تواند با قیمت کمتر گوگرد مورد نیاز برای سولفور سدیم را وارد و سپس در کارخانه‌های فرآوری به سود کاستیک مایع تبدیل کند.

مشهد قطب چرم سازی کشور است 

سپس لبافی، رئیس دبیرخانه کمیته بند ب ماده 12 احکام دائمی توسعه در استان نیز با اشاره به اینکه مشهد قطب چرم سازی  کشور است، اظهار کرد: براساس قانون، اختصاص سهمیه مواد اولیه تنها به شرکت‌های تولیدی انجام می‌شود؛ اما در حال حاضر تعاونی چرم سازان مشهد امکان تهیه مواد اولیه مورد نیاز 27 واحدی تولیدی زیر مجموعه خود را ندارد. تعاونی چرم سازان باید طرح توجیهی در این خصوص تهیه و به دبیرخانه کمیته حمایت از کسب و کار و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ارسال کند.

وی با تاکید بر ضرورت اخذ مجوز تاسیس کارخانه فرآوری برای تولید  کاستیک در استان، عنوان کرد: با همکاری اداره کل صمت، سرمایه‌گذار برای تاسیس کارخانه تولید  کاستیک در استان، جذب خواهد شد تا این کارخانه در زیر مجموعه تعاونی چرم سازان مشهد قرار گیرد. با تاسیس این کارخانه، مواد اولیه مورد نیاز 27 واحد تولیدی چرم در مشهد تامین خواهد شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.