• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل 3111 امروز 3
11
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛

درخواست اصلاح ضرایب مالیاتی کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی

  • کد خبر : 15832
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
درخواست اصلاح ضرایب مالیاتی کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی
سی و پنجمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به بررسی موضوع اصلاح ضرایب مالیاتی کارخانجات خوراک دام و طیور استان گذشت. در این خصوص، مباحثی چون عدم پذیرش هزینه‌های کرایه حمل و پرداخت بهاء نهاده به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، لزوم ارائه فاکتور رسمی در خرید نهاده از بنادر جنوب و جلوگیری از دریافت مبالغ پشت بارنامه و اثرات مترتب آن، سرمایه در گردش کارخانجات خوراک دام و طیور استان و استفاده از ظرفیت بانک‌های تخصصی برای اخذ تسهیلات، اشباع مجوز احداث کارخانه خوراک دام و طیور در استان و... مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه با اشاره به بررسی مشکلات کارخانه‌جات خوراک دام و طیور استان در جلسات پیشین دبیرخانه گفت: یکی از مشکلات این واحدها، افزایش نرخ خوراک دام است. با حذف یارانه اقلام اساسی، آزادسازی نرخ ارز و تبدیل نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ تومان، قیمت نهاده‌های دامی به یک‌باره افزایش یافت. بر همین اساس، کارخانه‌جات خوراک دام و طیور برای خرید نهاده‌های دامی نیازمند منابع بیشتری هستند.

لبافی تاکید کرد: اصلاح ضرایب مالیاتی، تامین سرمایه در گردش کارخانه‌جات خوراک دام، طیور و آبزیان و استفاده از ظرفیت بانک‌های تخصصی استان، جلوگیری از خام فروشی محصولات به دامداران و مرغداران و استفاده از ظرفیت کارخانه‌جات خوراک دام در تامین نیاز، لزوم ارائه فاکتور رسمی در خرید نهاده از بنادر جنوب و جلوگیری از دریافت مبالغ پشت بارنامه و اثرات مخرب آن و… از دیگر مشکلات این واحدهای تولیدی است که در جلسه فعلی و آینده بررسی و جمع‌بندی خواهد شد.

کمبود سویا در کشور طی چهارماه گذشته

سپس «احمد سلحشور»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به مشکلات کارخانجات خوراک دام و طیور، گفت: کشور در چهار ماه گذشته با کمبود سویا مواجه شده است. دولت به دلیل تنگنای اقتصادی موجود، امکان فراهم‌آوری و واردات سویا به کشور را ندارد و از سویی، دستورالعمل‌های حاکم در حوزه خوراک دام، سبب مشکلات در حوزه تولید و واردات این نهاده شده است.

سلحشور افزود: فعال اقتصادی در این شرایط مجبور به خرید سویا از بازار آزاد است. نرخ دولتی سویا حدود 19 هزار تومان و نرخ آزاد آن حدود 36 هزار تومان است. تفاوت قیمت سویای آزاد و دولتی، حدود 26 هزار تومان است.

وی با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه و فراهم‌شدن شرایط برای واردات بیشتر جو توسط ایران، خاطرنشان کرد: درحال حاضر؛ جو زیادی در کشور وجود دارد. فروشندگان سویا هم برای به فروش رساندن جوهای دپو شده انبار، اقدام به فروش پکیجی می‌کنند. به طوری که کارخانه‌دار برای خرید یک تن سویا، ملزم به خرید دو تن جو است.

نگاه دستگاه مالیاتی به بازار، براساس واقعیت‌های جامعه باشد

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد در خصوص محاسبه ضریب مالیاتی کارخانه‌جات خوراک دام و طیور نیز بیان کرد: نگاه دستگاه مالیاتی استان به بازار باید براساس واقعیت‌های جامعه باشد. فعالان اقتصادی به دنبال فرار از مالیات نیستند بلکه به دنبال اجرای درست سیاست و عدالت مالیاتی هستند. سود هر کارخانه با دیگر کارخانه‌جات در حوزه خود متفاوت است. لذا بایستی؛ شرایط بازار و وضعیت کارخانجات را درک کرد.

وی همچنین، در خصوص اشباع کارخانه‌جات خوراک دام و طیور و جلوگیری از اخذ مجوز برای احداث این کارخانه‌ها در استان، اشاره کرد: از سوق دادن سرمایه به سمت کارخانه‌جات نیمه فعال و ضررده باید جلوگیری گردد و هدایت سرمایه به سوی بخش‌های صنعتی مورد نیاز استان باشد.

انگیزه بخش خصوصی برای ادامه کار کاهش یافته است
«فریدون کافی»، مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور خراسان رضوی نیز در این نشست، اظهار کرد: متاسفانه شاهد عدم  سرمایه گذاری در حوزه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور هستیم و دیگر رغبتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تخصصی این فعالیت، وجود ندارد.

کافی با تاکید بر اینکه تعداد کارخانه‌جات خوراک دام و طیور استان چند برابر بیشتر از نیاز خراسان رضوی است، بیان کرد: درحال حاضر؛ تولید خوراک دام و طیور به صورت رقابتی انجام می‌شود.

وی حداکثر سود کارخانجات خوراک دام و طیور حدودا دو نیم  درصد بیان کرد و گفت: این در حالی است که ضریب مالیاتی برای این کارخانجات 3.7 درصد در نظر گرفته شده است. رویکرد و نوع برخورد با مودیان مالیاتی در این حوزه سلیقه‌ای است. در صورتی که دستگاه اجرایی در کنار بخش خصوصی قرار گیرد، مشکلات رفع می‌گردد و با تعامل بسیاری از موانع رفع می‌شود.

کافی در خصوص کمبود سویا در کشور نیز، عنوان کرد: حدود 95 درصد سویای مورد نیاز کارخانه‌جات خوراک دام و طیور به صورت آزاد و اغلب پشت بارنامه و بدون فاکتور خریداری می‌شود. دیگر نهاده‌های دامی نیز در صورت کمبود به این شیوه خریداری می‌گردد.

وی به عدم پذیرش هزینه‌های کرایه حمل و پرداخت بهاء نهاده به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی اشاره و تاکید کرد: در بازه زمانی محدود، اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی رسید مبلغ پرداختی به راننده را به عنوان فاکتور می‌پذیرفت.

امکان خرید نهاده‌دامی با سرمایه در گردش فعلی کارخانه‌جات خوراک دام و طیور میسر نیست

رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور استان با اشاره به 10 برابر شدن قیمت جو در یکسال اخیر، تاکید کرد: متاسفانه با سرمایه در گردش یک کارخانه خوراک دام و طیور، تنها می‌توان 100 کیلوگرم جو خریداری کرد. بانک کشاورزی در حوزه تامین تسهیلات به کارخانه‌جات خوراک دام و طیور منفعل عمل می‌کند و تسهیلات براساس معدل، اعطا می‌شود. البته از دی ماه سال گذشته تاکنون، سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات فعالیت چندانی نداشته است.

کافی در خصوص اشباع استان در خصوص تعداد کارخانه‌جات خوراک دام و طیور و لزوم جلوگیری از اخذ مجوز برای احداث کارخانه های مشابه در استان، اشاره کرد: خراسان رضوی از کارخانه‌جات خوراک دام و طیور اشباع شده است. از متولیان این حوزه درخواست می‌کنیم، سرمایه‌گذاران به سمت صنایع مورد نیاز استان سوق داده شوند یا در واحدهای تولیدی و دیگر کارخانه‎‌جات خوراک دام و طیور استان سرمایه‌گذاری و شراکت صورت گیرد.

ضرایب سود واقعی واحدهای تولیدی یکسان نیست

«مجتبی مسکنی»، معاون اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه متولی اصلی مالیات مردم هستند، خاطرنشان کرد: تمامی اصناف به دنبال اصلاح ضریب مالیاتی هستند؛ اما قانون اجازه تغییر و اصلاح ضریب مالیاتی را به اداره کل امور مالیاتی استان نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اصلاح ضریب مالیاتی کارخانه‌جات خوراک دام و طیور از 5 به 3.7 درصد، عنوان کرد: غیر منطقی و ناعادلانه‌ترین نوع دریافت مالیات، براساس نرخ سود است؛ ضرایب سود واقعی واحدهای تولیدی، کارخانه‌جات، اصناف و… یکسان نیست.

مسکنی با اشاره به عدم شفافیت در چرخه خرید سویا به صورت پشت بارنامه و آزاد، تاکید کرد: در این چرخه خرید، فاکتور مشخصی وجود ندارد. درصورتی که رسید، نام و کدملی راننده یا فروشنده به اداره کل امور مالیاتی ارائه شود، بخشی از این ابهامات رفع خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود جلسه‌ای در خصوص آنالیز قیمت و میزان سود واقعی کارخانه‌جات خوراک دام و طیور استان با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد برگزار گردد تا براساس استدلال‌ها، پیشنهاد کاهش ضریب مالیاتی این واحدهای تولیدی بررسی شود.

بار مالیاتی کشور روی دوش واحدهای تولیدی شفاف است

«مهدی وطن‌پرست» رئیس گروه تولید استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: بخش شفاف اقتصاد کشور شامل واحدهای تولیدی وصنفی شفاف، بار مالیاتی را بر دوش می‌کشند. در حالی که برخی از واحدهای صنفی در مناطق برخوردار مشهد، بدون تابلو و نام و نشان، گردش مالی چند 10 میلیاردی دارند. واحدهای تولیدی با گردش مالی بالا، بدون شفافیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و واحدهای شفاف اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند. بایستی در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.

وطن‌پرست با بیان اینکه امروز از سرمایه‌های انباشته شده در حوزه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور استان استفاده درستی نمی‌شود، افزود: امکان محدویت‌سازی در حوزه صدور مجوز احداث کارخانه خوراک دام و طیور در استان نیست.

تعداد کارخانه‌جات خوراک دام و طیور خراسان رضوی بیش از حد نیاز استان است

«جواد خوانساری»، سرپرست اداره بهبود تغذیه دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تعداد کارخانه‌جات خوراک دام و طیور در استان بیش از حد نیاز این استان است، گفت: متاسفانه علی‌رغم اطلاع‌رسانی در این زمینه، ظرفیت‌های جدیدی در حوزه احداث کارخانه‌جات خوراک دام و طیور استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به خرید سویا از بازار آزاد برای تداوم فعالیت کارخانه‌جات خوراک دام و طیور گفت: متاسفانه سویای بازار آزاد از کیفیت کافی برخوردار نبوده و امکان اعتراض به کیفیت آن وجود ندارد؛ زیرا در صورت اعتراض کارخانه‌دار، نهاده دامی به او فروخته نمی‌شود.

لزوم عقد قرارداد با شرکت‌ حمل‌ونقل باری برای حمل نهاده‌ دامی و جلوگیری از پرداخت هزینه پشت بارنامه

«حمیدرضا نوری»، نماینده جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز اذعان کرد: می توان با عقد قرارداد با شرکت حمل‌ونقل باری، از پرداخت هزینه پشت بارنامه و اخذ هزینه بیش از قیمت توافق شده، جلوگیری کنید.

«محمد حسین سالارپیشه»، دبیر انجمن صنفی کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی بیان کرد: برخی مرغداری‌ها، سهمیه نهاده دامی خود را با نرخ 20 هزارتومان دریافت می‌کنند و با نرخ 37 هزار تومان به کارخانه‌جات خوراک دام و طیور به فروش می‌رسانند. درصورتی که لیست واحدهای تولیدی و فروشندگان نهاده دامی آزاد به انجمن ارائه شود، فاکتور اختصاصی برای کارخانه‌جات تهیه و انجمن آن را ثبت و تایید می‌کند.

سهم تسهیلات شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی، کفاف نیاز استان را نمی‌دهد

«عباس آریانی مقدم»، کارشناس مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات در بانک کشاورزی نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است، عنوان کرد: محدودیت و سیاست‌های انقباظی بانکی به صورت کشوری اعمال شده است. سهم تسهیلات شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی، امروز به میزانی است که کفاف نیاز استان در این حوزه را نمی‌دهد.

امکان محدودیت برای صدور مجوز احداث کارخانه‌ خوراک دام و طیور در استان نیست

سپس «وجیهه آرمانی»، کارشناس اداره کل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی عنوان کرد: با تسهیل صدور مجوزها از طریق درگاه ملی، امکان طرح درخواست در کارگروه‌های استانی حذف شده است. امکان اعمال محدودیت برای صدور مجوز از سوی استان نیست اما می‌توان پیشنهاد مطرح شده را در سامانه برای متقاضیان ارائه کرد تا با توجه بیشتری اقدام به دریافت مجوز در این حوزه کنند.

گفتنی است؛ باتوجه به اهمیت مشکلات کارخانه‌جات خوراک دام و طیور استان، این موضوع برای جمع بندی نهایی در جلسه آتی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، جمع بندی خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.