• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
6
رئیس اتاق خراسان رضوی مطرح کرد:

چاره‌جویی از چالش‌های بخش گردشگری سلامت، ارتقای خدمات و رشد اقتصادی استان را به دنبال دارد

  • کد خبر : 16125
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
چاره‌جویی از چالش‌های بخش گردشگری سلامت، ارتقای خدمات و رشد اقتصادی استان را به دنبال دارد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیگیری، مطالبه‌گری و انعکاس شایسته مشکلات و چالش‌های صنایع فعال در بخش‌های گردشگری و سلامت، نظر به اهمیتی که این دو بخش مهم اقتصادی برای خدمات‌رسانی به آحاد جامعه دارند؛ ضرورتی مهم به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در دوازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی که با محوریت بررسی عملکرد پارلمان بخش خصوصی استان و توامان استماع گزارش عملکرد کمیسیون‌های گردشگری و سلامت اتاق مشهد طی هفت ماهه امسال برگزار شد، حساسیت خدمات و تولیدات این دو بخش برای جامعه دارند را یادآور شد و متذکر شد: هم در بخش گردشگری و هم در حوزه سلامت بایستی انعکاس مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی به‌گونه‌ای صورت بگیرد که دست‌اندرکاران امر، نسبت به آن مسائل و دغدغه بخش خصوصی آگاه شده و آن را مطالبه‌ای از  سوی جامعه بدانند.

وی تاکید کرد: در صورتی که به نقطه ای دست یابیم که مشکلات احصاء شده به خوبی انعکاس یابد و به مطالبه جامعه تبدیل گردد و به درستی به گوش متولیان امر و سیاست‌گذاران برسد، نقش خود را به عنوان نماینده جمع کثیری از فعالان اقتصادی در مطالبه‌گری و طرح مسائل ایفا نموده‌ایم.

توکلی زاده، پس از استماع گزارش عملکرد کمیسیون‌های گردشگری و سلامت در ماه‌های اخیر اذعان داشت: به نظر می‌رسد اقدامات قابل ملاحظه‌ای از سوی دو کمیسیون در این چند ماه صورت گرفته است و به نقاط و مسائلی در این حوزه توجه شده که پیش از این، تا حد زیادی مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده است.

وی در ادامه، به مقوله گردشگری سلامت، ضرورت رفع مسائل و مشکلات این حوزه و تامین بودجه و اعتبار به منظور توسعه خدمات .و زیرساخت‌های گردشگری سلامت در مشهد تاکید و اظهار کرد: در این راستا بایستی از ظرفیت‌های بین‌المللی به منظور اخذ راهکارهایی برای حل مشکلات موجود در حوزه گردشگری سلامت و حتی رایزنی برای تخصیص بودجه و اعتبار به مشهد و استان خراسان رضوی در این حوزه استفاده نمود.

توکلی‌زاده خاطر نشان کرد: تاکید ما این است که کمیسیون‌های تخصصی ما در این دو بخش، در مسیر صحیحی گام بردارند و اقداماتشان، منافع فعالان اقتصادی و آحاد جامعه را در بر بگیرد. توامان بحث مطالبه‌گری در حوزه گردشگری سلامت، دغدغه‌ای فراگیر و بوده و هم منافع عمومی را در بر می‌گیرد و هم بر مقوله اقتصاد شهر و استانمان، تاثیرات مهمی باقی می‌گذارد.

هدفگذاری بر روی برندسازی و شبکه سازی واحدهای فعال در حوزه گردشگری

«مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد نیز در تشریح اقدامات این کمیسیون در ماه‌های اخیر گفت: علاوه بر پیگیری اهداف و برنامه‌های کمیسیون، تعامل با سایر کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های استانی را در دستور کار داریم. بر همین اساس، مقرر است کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های خراسان رضوی، مازندران، گیلان، البرز، گلستان و انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در چهارچوب یک تفاهم و همکاری مشترک، برنامه راهبردی توسعه گردشگری مبتنی بر طبیعت را تدوین نمایند.

وی از هدفگذاری این کمیسیون بر روی برندسازی و شبکه سازی واحدهای فعال در حوزه گردشگری سخن گفت و افزود: این هدفگذاری مبتنی بر تاکید اداره کل میراث فرهنگی و یونسکو در خصوص فعالیت در حوزه گردشگری به صورت شبکه‌ای است.

ثابت تیموری تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین مواردی که هم اکنون در کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در حال پیگیری آن هستیم، پیگیری دغدغه فعالان اقتصادی در بحث گردشگری سلامت است و امیدواریم با شبکه سازی و برندسازی واحدهای فعال در این حوزه از جمله بیمارستان‌ها، شاهد اثرگذاری هر چه بیشتر در این عرصه باشیم. در حال حاضر حوزه گردشگری سلامت مشهد و استان به قواره ظرفیت‌های این خطه حتی برای دیگر استان‌های کشورمان معرفی نشده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی ادامه داد: موضوع برگزاری نمایشگاه گردشگری در تهران و حضور فعال شرکت‌های استان خراسان رضوی نیز در حال پیگیری است تا نمایندگان بخش گردشگری مشهد و استان در این رویداد حضوری فعال و اثرگذار داشته باشند.

وی با بیان اینکه مقوله آموزش را به تبع دوره‌های پیشین کمیسیون گردشگری در دستور کارداریم، افزود: آموزش راهنمایان گردشگری در راستای شناساندن صحیح جاذبه‌های گردشگری استان و توسعه این بخش بسیار مهم است. همچنین، در کمیسیون پیگیر مقوله تدوین سند گردشگری سلامت در استان هستیم. در این زمینه باید ابتدا چارت اصلی فعالان حوزه سلامت مشخص گردد تا بدین ترتیب نقش دلالان و واسطه‌گران در بحث گردشگری سلامت کمرنگ و کمرنگ‌تر گردد.

ثابت تیموری گفت: در راستای افزایش اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی هم در حال شبکه‌سازی واحدهای فعال در این بخش هستیم. همچنین، تهیه پکیج کامل گردشگری و بسته سفر به مشهد و خراسان رضوی را در دستور داریم تا در کنار گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و طبیعت محوری استان هم توسعه یابد.

شاخص‌ترین اقدامات کمیسیون گردشگری اتاق مشهد در ماه‌های اخیر

در ادامه، «امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی در تشریح اقدامات این کمیسیون در ماه‌های اخیر، به شکل گیری کمیته‌های تخصصی ذیل این ساختار به منظور پیگیری اهداف کمیسیون اشاره کرد و اظهار داشت: این کمیته‌ها شامل: آموزش و پژوهش، گردشگری سلامت، توسعه زیرساخت‌ها، کمیته زیارت، طبیعت محور، صنایع دستی و سوغات و کمیته فناوری و هوشمندسازی است.

وی از احصاء قوانین و مقررات مخل حوزه گردشگری، پیگیری موضوع چالشهای پیش روی شرکت‌های گردشگری سلامت، پیگیری مساعدت‌های شهرداری در زمینه خانه‌های تاریخی، برگزاری دوره آموزشی مالیاتی ویژه دفاتر خدمات مسافرتی و هتلداران با همکاری اداره امور مالیاتی، برگزاری دوره آموزشی بررسی سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی و اثرات آن در قانون جدید ارزش افزوده ویژه انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی، همکاری با واحد روابط عمومی اتاق جهت مصاحبه و چاپ مطلب در جراید در خصوص موضوعات مرتبط با اقامتگاه‌های بوم گردی، گردشگری سلامت و معضلات صنعت گردشگری و همکاری با واحد خدمات بازرگانی جهت عضویت اعضا کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی مشهد، به عنوان برخی اقدامات شاخص این کمیسیون در ماه‌های اخیر نام برد.

به گفته دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد، پیگیری موضوعاتی چون آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما، بررسی چالش‌های ذینفعان گردشگری سلامت در سایه فرآیندهای اجرایی دستگاه‌های متولی و بررسی و هماهنگی چگونگی برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در بهمن ماه سال جاری، از جمله برنامه‌هایی است که هم اکنون توسط این کمیسیون در دست اقدام است.

خدادادی خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌هایی که برعهده کمیسیون گردشگری گذاشته شد، پیگیری مبحث پرواز مستقیم به بیشکک بود که هم اکنون با دو ایرلاین در حال مکاتبه هستیم تا بار دیگر شاهد رونق یافتن این حوزه باشیم.

لزوم توجه به اهمیت احراز صلاحیت لیدرهای گردشگری

سپس، اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد به اعلام نظر در خصوص اقدامات و عملکرد کمیسیون گردشگری و صنایع دستی پرداختند.

«محمدعلی چمنیان»، نایب رئیس اتاق خراسان رضوی گفت: امروز در کشورهای توسعه یافته در بحث گردشگری، لیدرهای این بخش طبقه‌بندی و احراز صلاحیت می‌شوند که این امر باید در کشور ما هم الگوبرداری شود. در مجموع، بهره‌گیری از نظام‌های احراز صلاحیت در پیشبرد صحیح امور نقش به سزایی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری مقوله تایید اصالت صنایع دستی به منظور توسعه بازار محصولات ایرانی گفت: با تایید اصالت، صنایع دستی معتبر جای خود را در بازار و در سبد سوغات پیدا می‌کند و دیگر شاهد رونق یافتن صنایع دستی چینی در کشورمان نخواهیم بود. کمیسیون گردشگری اتاق مشهد می‌تواند پیگیری این موضوع را به عنوان یکی از برنامه‌های آینده خود در دستور کار قرار دهد.

چمنیان بر لزوم چاره‌جویی به منظور جلوگیری از واسطه‌گری در بحث گردشگری سلامت تاکید و ابراز کرد: هر چقدر حوزه گردشگری سلامت بیشتر تقویت شود، نتایج آن بر اقتصاد استان مشهودتر خواهد بود. استانداردهای بالای سلامت برای ارائه خدمات به گردشگر سلامت در این زمینه بسیار مهم است و ضروری است در این میان، از ایفای نقش واسطه‌ها و دلالان ممانعت شود.

ادامه بلاتکلیفی طرح بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی پس از 25 سال

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد نیز در ادامه این نشست، از ضرورت پیگیری موضوع بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی و اتمام این طرح از سوی کمیسیون گردشگری اتاق سخن گفت و اظهار داشت: بهسازی پیرامون حرم رضوی که 25 سال پیش قرار بود به مدت 10 سال انجام شود، بعد از این مدت هنوز به 50درصد پیشرفت نرسیده است. اتاق بازرگانی باید این موضوع را به عنوان یک موضوع ماموریتی برای خود در نظر بگیرد. کمیسیون گردشگری در این زمینه ورود نماید و گزارشی برای هیات نمایندگان مهیا نماید تا هیات نمایندگان این مسئله را بررسی و پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید در کمیسیون گردشگری در دستور کار قرار گیرد این است که گردشگری در مشهد و خراسان رضوی با استانی چون مازندران متفاوت است؛ در استان ما هدف گردشگران عمدتا زیارت است؛ اما در مازندران، سیاحت. البته نمی‌توان کتمان کرد که دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد در افزایش مدت ماندگاری مسافر اثر داشته است؛ با این حال مشهد با استان‌های دیگر شرایط متفاوتی در حوزه گردشگری دارد.

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی تاکید کرد: گردشگری از جمله حوزه‌هایی است که تاثیر بسیار مهمی در همه حوزه‌های اقتصادی استان دارد و کمیسیون گردشگری اتاق در دوره گذشته عملکرد مطلوبی داشت. امیدواریم این روند در دوره جاری نیز تداوم یابد.

حذف واسطه‌گری برای توسعه گردشگری سلامت مشهد ضروری است

«رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز از تبعات حضور واسطه‌گران در حوزه گردشگری سلامت سخن گفت و اذعان کرد: بایستی برای این مسئله و جلوگیری از تداوم این روند چاره‌اندیشی شود تا شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه گردشگری سلامت باشیم. در بحث صنایع دستی نیز با توجه به ظرفیت‌های عظیم مشهد در حوزه گردشگری، باید شاهد رونقی مطابق با پتانسیل‌های موجود باشیم و کمیسیون گردشگری میتواند پیگیر این موضوع باشد.

وی افزود: معرفی چند شهر شاخص ایران ازجمله مشهد به دیگر کشورها و گردشگران خارجی نیز می‌تواند نتایج مثبتی در این عرصه داشته باشد و کمیسیون گردشگری می‌تواند رایزنی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهد.

«عبدالله یزدان بخش»، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: امروز واسطه‌گری عده‌ای در گردشگری سلامت، جلوه نامناسبی ایجاد می‌کند و باید به طور جدی پیگیر رفع این مسئله باشیم. ضروری است یک پیشنهاد آموزشی برای جلوگیری از دلال‌بازی در این عرصه ارائه گردد.

وی افزود: رونق گردشگری در گرو افزایش میزان پروازهای داخلی و خارجی است؛ اما زیرساخت‌های ما آماده رونق گردشگری نیست و باید به مسئله تقویت زیرساخت‌های این حوزه توجه گردد.

«علی کبیر»، دبیر کل اتاق خراسان رضوی نیز در این بخش از نشست اذعان کرد: نظر این بود که افراد فعال در حوزه گردشگری سلامت استان، ذیل انجمنی دارای کارت شناسایی این حوزه باشند تا شاهد ساماندهی وضعیت مشهد در این زمینه باشیم و اعضا انجمن صلاحیت ارائه خدمات را داشته باشند.

تلاش برای تدوین سند اقتصاد سلامت خراسان رضوی

سپس، جلسه وارد بررسی عملکرد کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان شد. «مرتضی کرباسی»، رئیس این کمیسیون با اشاره به اهمیت تدوین سند اقتصاد سلامت خراسان رضوی و لزوم نگاه ویژه مرکز پژوهش‌ها و دیگر بخش‌های اتاق بازرگانی به این مقوله اظهار کرد: در تلاش هستیم که این سند را برای استان با اختیارات استاندار تهیه نماییم تا تمام مسائلی که دغدغه بخش خصوصی در حوزه سلامت است در آن دیده شود. بحث گردشگری سلامت از هتلداری تا پروازها و راهداری و… نیز می‌تواند در تدوین سند اقتصاد سلامت استان پیش بینی گردد.

وی با بیان اینکه عملگرایی در کمیسیون سلامت اتاق مشهد در حال نهادینه شدن است، افزود: در بررسی اقدامات و عملکرد، باید به منحصربه‌فرد بودن این کمیسیون در اتاق مشهد و سال نخست فعالیت آن توجه شود. در کشور هم این کمیسیون تنها دو سال قدمت داشته و در قالب اتاق ایران و تهران و فدراسیون سلامت فعال است.

کرباسی اذعان کرد: ما در کمیسیون سلامت تنها به مقوله اقتصاد سلامت ورود نکرده‌ایم. در بحث گردشگری سلامت نیز هماهنگی جامعی صورت گرفته است و کمیسیون سلامت در دعوت از بیمارستان‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت همراه و در کنار کمیسیون گردشگری اتاق خواهد بود. با برخی کمیسیون‌ها چون «کار و تامین اجتماعی» و «صنعت» نیز دارای ارتباط تنگاتنگی در پیگیری دغدغه و مطالبه واحدهای صنعتی بخش سلامت هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد تاکید کرد: امروز شاهد مهاجرت اقشار مختلف کشور از جمله پزشکان و متخصصان حوزه سلامت هستیم. بر همین اساس، ما در کمیسیون سلامت به مبحث بررسی راهکارهای کاهش مهاجرت پزشکان و متخصصان عرصه سلامت ورود نموده‌ایم.

کرباسی در ادامه گفت: در راستای پیگیری موضوعات مربوط به سرمایه‌گذاری سلامت، در حال عقد تفاهم نامه خارجی با بیمارستان‌های خصوصی افغانستان در شهر هرات هستیم تا امور مربوط به واحدهای استانی که قصد انجام کار نوسازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آن کشور را دارند، تسهیل گردد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه تحریم‌ها حوزه سلامت را کمتر نشانه گرفته است، شرکت‌های خارجی علاقمندی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند؛ اما مشکلات عدیده ای در این عرصه وجود دارد؛ به طور مثال، دریافت کد فراگیر اتباع خارجی برای ثبت شرکت به سختی صورت می‌گیرد و این مقوله باید تسهیل گردد.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی در ادامه، از تفاهم نامه‌های این کمیسیون با بخش‌های گوناگون در راستای تسهیل فعالیت شرکت‌های حوزه سلامت استان سخن گفت و افزود: تفاهم نامه پارک سلامت عملی شده و در حال اقدام مشترک در این زمینه هستیم. قرار است مرکز نوآوری و تخصصی سلامت در آنجا راه‌اندازی گردد. همچنین، انعقاد تفاهم با پارک علم و فناوری نیز در دستور کار ماست و با تولیدکنندگان دارو، داروسازان، تجهیزات پزشکی و پارک‌های علم و فناوری اقدامی مشترک در دستور کار است. این برنامه در سه فاز شامل شهرک سبز سلامت استان، برج سلامت و دهکده سبز سلامت در حال پیگیری است.

کرباسی ادامه داد: از دیگر اهداف و برنامه‌های پیش روی ما، پیگیری برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی سلامت در مشهد است تا به الگویی در کشور تبدیل گردد.

وی خاطرنشان کرد: مطالباتی جدی درباره صادرات و تقابل با قاچاق معکوس به عنوان پدیده‌ای که برای تولیدکنندگان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در حوزه کشورهای همسایه ایجاد مشکل کرده است، وجود دارد و ما در حال پیگیری با انجمن‌ها و دیگر تشکل‌ها به منظور یکصدایی در این زمینه هستیم.

تعریف اهداف و برنامه‌های کمیسیون سلامت در قالب سه کارگروه تخصصی

در ادامه «آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد پشت تریبون قرار رگفت و به ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد این کمیسیون در ماه‌های اخیر پرداخت. او گفت: ما در کمیسیون سلامت در دو حوزه اصلی ورود کردیم. حوزه نخست، فعالان اقتصادی زنجیره سلامت استان و دوم، سلامت عمومی جامعه و رابطه معنادار این دو حوزه با یکدیگر است.

وی افزود: بخشی از فعالان اقتصادی حوزه سلامت کسانی هستند که داروهای های‌تک و سرطانی و… را تولید می‌کنند و در صورت عدم توجه کافی به آنان و تداوم مشکلاتی که گریبانگیرشان است، سلامت جامعه به خطر می‌افتد. در بحث سلامت عمومی جامعه هم با معضلی به نام اشاعه جراحی‌های زیبایی و گرایش پزشکان به این حوزه مواجهیم؛ چراکه امروز گردش مالی در بحث زیبایی زیاد است و حتی گردشگری سلامت هم حول محور خدمات زیبایی می‌چرخد؛ اما در حوزه خدمات درمانی شاهد رونق کافی نیستیم. لذا ما در کمیسیون به دنبال تعریف رابطه مستقیم معنادار در این حوزه و شکل گیری کارگروه‌هایی برای فرهنگ سازی و راهکاریابی در این عرصه بوده‌ایم. بر این اساس، سه کارگروه شامل «دارو و درمان»، «پیشگیری و بهداشت» و «آموزش و فناوری» ذیل کمیسیون سلامت اتاق مشهد شکل گرفت.

کیانی نژاد تصریح کرد: در بحث دارو و درمان گپ بزرگی میان تولیدکنندگان بزرگ و تولیدکنندگان خرد وجود دارد. در کارگروه دارو و درمان به بررسی این مقوله پرداخته شده است. همچنین، مقوله‌هایی چون قاچاق شیرخشک و مشکلات این حوزه در کمیسیون و از مسیر این کارگروه بررسی و پیگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کارگروه تخصصی پیشگیری و بهداشت موارد مرتبط با سلامت محیط کار، پیشگیری از بیماری‌ها، تغذیه جامعه سلامت دهان و دندان، کاهش خطر بلایا و حوادث اپیدیمی، ورزش، سلامت روان، حمایت‌های اجتماعی در سلامت، بررسی عوامل مرتبط با حوزه محیط زیست موثر در سلامت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این کارگروه  تدوین چهار طرح را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ پیش نویس طرح سفیران سلامت، طرح خانواده سالم- جامعه سالم، طرح نگاه به سالمندان و طرح ملی زندگی سالم، دیابت به منظور مبارزه با این اپیدمی.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد، از بررسی طرح ايجاد زنجيره ايده تا اجراء در مراكز اشتراكي فن آوري و نوآوري به صورت انكوباتور و R&D هاي مشترك شركت‌هاي مرتبط با سرمايه گذاري در پروژه هاي سلامت در ذیل کارگروه آموزش و فناوری و  ایجاد زنجیره ارتباطات، کمک به شکل گیری شبکه تعاملی بین عوامل و مدیران تاثیرگذار در حوزه سلامت با هدف رشد حلقه‌های آموزش، بهداشت و پیشگیری به جهت جبران درمان، به عنوان برنامه‌های اجرایی کارگروه آموزش و فناوری نام برد.

وی از ایجاد مرکز سرمایه‌گذاری سلامت و پیگیری این مقوله به عنوان یکی از برنامه‌های آتی کمیسیون سلامت اتاق مشهد نام برد و گفت: این مسئله از آن جهت که خراسان رضوی در بحث تخصیص بودجه در این زمینه ضعیف است، حائز اهمیت می‌باشد.

کاهش مهاجرت پزشکان در وهله نخست، نیازمند تقویت بسترها و زیرساختهاست

پس از استماع گزارش عملکرد کمیسیون سلامت، اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند.

چمنیان، نایب رئیس اتاق مشهد گفت: موضوعاتی چون کاهش مهاجرت پزشکان در وهله نخست، نیازمند تقویت بسترها و زیرساخت‌هاست. این مسئله به صورت دستوری قابل رفع نیست و کمیسیون سلامت بایستی به مطالبه‌گری در حوزه تقویت بسترها و چاره‌اندیشی در این حوزه بپردازد.

«فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی اظهار داشت: کمیسیون سلامت باید در کنار آسیب‌شناسی مقوله مهاجرت پزشکان، به ارائه راهکار در جلوگیری از این مقوله بپردازد.

روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد نیز در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی هیات رئیسه کمیسیون سلامت گفت: بسیاری از موضوعات مبتلابه فعالان اقتصادی حوزه سلامت استان ممکن است در کمیسیون جرقه بخورد و مطرح گردد تا مسئولانی که وظیفه پیگیری آن مقوله را دارند، نسبت به موضوع حساس شوند.

وی افزود: بحث سلامت عمومی یکی از مقوله های مهمی است که در کمیسیون سلامت باید پیگیری شود مثل اقدامی که فعالان اقتصادی در دوران کرونا انجام دادند.

وی با بیان اینکه نظام سلامت در استان ما کاملا بدون برنامه است، تصریح کرد: هیچ برنامه و مدیریت صحیحی نه در کشور و نه در استان در این زمینه مشاهده نمی‌شود. در حوزه دارو، کمبود برخی داروهای تولید داخل یا آن‌هایی که با ارز وارد شده مشهود است؛ درحالیکه همان داروها را می‌توان از هرات تهیه نمود. این موضوع را برای ایجاد حساسیت و شفاف سازی موضوع در کمیسیون مطرح می‌کنیم. همه این مسائل دارای راه حل است و امکان رفع دارد.

لزوم فعالیت کمیسیون‌های اتاق بر اساس شیوه‌نامه فعالیت آن‌ها

«حسین محمودی خراسانی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان و رئیس شورای راهبردی امور کمیسیون‌های اتاق خراسان رضوی گفت: عملکرد کمیسیون‌های اتاق باید براساس شیوه‌نامه فعالیت این ساختارها باشد. باید از آرمانگرایی در اهداف کمیسیون‌ها جلوگیری شود و پیگیری مسائل به گونه‌ای باشد که اهدافی که برای کمیسیون تعریف گردیده، به ثمر برسد.

نگاهی به برخی اقدامات اتاق مشهد در هفت ماهه امسال

در ادامه این جلسه، دیگر دستور کار نشست مورد بررسی قرار گرفت. «محمدرضا هاشمی»، مدیر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد در ارائه گزارش آماری هفت ماهه پارلمان بخش خصوصی استان گفت: در هفت ماه اخیر 11 جلسه هیات نمایندگان با 25 مصوبه برگزار شد که تاکنون در خصوص 84 درصد مصوبات اقدام شده است.

وی افزود: اتاق مشهد طی این مدت 9 همایش نیز برگزار نموده است. گروه کاری مالیات، گمرک و تامین اجتماعی ذیل ستاد تسهیل خراسان رضوی نیز از ابتدای سال 23 جلسه با 176 مصوبه برگزار کرده است. در مجموع، 207 جلسه در این مدت در اتاق خراسان رضوی برگزار شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: بیش از 700 مورد مشاوره به فعالان اقتصادی در این مدت ارائه شده و بیش از 50 دوره آموزشی برگزار گردیده است. در طی این مدت، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان 32 و شورا 6 جلسه داشته و 98 مصوبه نیز در این نشست ها تصویب شده است. همچنین، 8 جلسه کارگروه بررسی مشکلات فعالان حوزه تجارت خارجی و  12 نشست مجامع تشکل‌ها از دیگر اقدامات طی این مدت بوده است.

وی در ادامه به تشریح برخی مصوبات اجرا شده یا در دست اقدام کمیسیون‌های اتاق مشهد پرداخت.

کبیر، دبیرکل اتاق بازرگانی مشهد نیز پس از استماع این گزارش گفت: کارگروه بررسی مشکلات فعالان حوزه تجارت خارجی که هر دوشنبه برگزار می‌شود، از جمله ظرفیت‌های جدید اتاق مشهد است که طی دوره جدید اقدام به برگزاری جلسات آن نموده‌ایم و مشکلات فعالان اقتصادی در این عرصه را بررسی و واکاوی می‌کنیم.

موافقت با درخواست لغو روادید بین ایران و تاجیکستان در سفر اخیر رئیس جمهور و هیات تجاری به این کشور

روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد و رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز در بخش پایانی این نشست به تشریح گزارش سفر هیات تجاری و اقتصادی به تاجیکستان پرداخت و گفت: در این سفر، جمعا 105 نفر از فعالان اقتصادی ایرانی حضور داشتند. سفر موفقی بود و چندین نشست بی تو بی برگزار گردید. ما در این رویداد، چند درخواست را مطرح کردیم از جمله لغو روادید و افزایش پروازها با کمک دو دولت، که با این درخواست موافقت شد. مسئله پذیرش استاندارد ایران برای کالاهای صادراتی نیز از سوی ترکمنستان مورد موافقت قرار گرفت.

روشنک خاطرنشان کرد: طبق صحبتی که در حاشیه این سفر با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه داشتم، ایشان دعوت و عضویت یک نفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در نشست‌های کمیسیون‌های اتاق مشترک با کشورهای آسیای میانه را وعده داد.

تکذیب یک مصاحبه در خصوص رضایت از سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارزی

روشنک در بخش دیگری از سخنانش با تکذیب مصاحبه منتشر شده به نقل از او در خبرگزاری ایبنا مبنی بر اینکه بانک مرکزی اقدام مطلوبی در حوزه ارزی داشته است، گفت: در رسانه مرجع بانک مرکزی، خبری از قول بنده به عنوان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان منتشر شده است، مبنی بر اینکه پس از سفر هیات کارآفرینان و تجار به تاجیکستان از عملکرد دولت سیزدهم و بانک مرکزی اعلام رضایت و تقدیر کرده ام.

وی تصریح کرد: اگرچه بخش اول خبر در خصوص رضایت از دولت سیزدهم که با دیپلماسی اقتصادی فعال در کشورهای منطقه اقدامات خوبی انجام داده، نظر بنده بوده و هست؛ لیکن، مصاحبه با رسانه بانک مرکزی و تایید عملکرد آن بانک، صحت ندارد؛ بلکه من و همه فعالان اقتصادی نسبت به سیاست چند نرخی ارز و اعمال تعهد ارزی برای صادرات کالاهای غیرنفتی بانک مرکزی گلایه و اعتراض داریم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16125

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.