• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
کل 3125 امروز 0
4

ارقام کلیدی بودجه 1403، چه می‌گویند؟

  • کد خبر : 16418
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
ارقام کلیدی بودجه 1403، چه می‌گویند؟
لایحه بودجه۱۴۰۳ منتشر شد و به رسم سنوات گذشته، تحلیل‌های متعددی بر آن نوشته شده اما در مجموع خبرهای خوشی از سندی که دولت برای دخل و خرج خود و اداره امور جاری کشور برای سال آینده ارائه کرده، به گوش نمی‌رسد؛ کما اینکه دولت امسال محتاطانه‌تر بودجه‌اش را چیده تا هشتش در 1403، گرو نُه نماند. البته که همچنان شکاف دخل و خرج در این بودجه انقباضی، آن‌قدر زیاد است که نتوان از آن چشم پوشید.

برای بررسی بهتر نمای کلی این لایحه، پرسیدیم که ارقام کلیدی بودجه 1403، چه نکات مهمی را برای جامعه اقتصادی و بخش خصوصی، روایت می‌کنند؟

سنگین شدن کفه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1403

مشاور طرح و برنامه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال، اشاره‌ای به سنگین شدن کفه درآمدهای دولت از محل مالیات‌ها داشت. «سعید ابراهیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: افزایش حدود ۴۲ درصدی درآمدهای پایدار که مشخصا عمده آن از محل مالیات تامین خواهد شد، در صورتی که از طریق کاهش فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید باشد، قابل قبول است اما اگر بار این افزایش بر دوش مودیان فعلی بیافتد، اثرات نامطلوبی برای فضای کسب و کار در پی خواهد داشت و تبعات آن متوجه بخش خصوصی و عامه جامعه خواهد بود.

ابراهیمی اتخاذ یک نگاه واقع‌بینانه‎تر در موضوع واگذاری اموال دولت را قرائت دیگری دانست که می‌توان از متن لایحه بودجه 1403 داشت و توضیح داد: به نظر می رسد در پیش بینی واگذاری دارایی های سرمایه ای ( عمدتا فروش نفت و گاز و فرآورده های نفتی ) نسبت به سال جاری واقع بینی بیشتری را شاهدیم. این رویکرد در بحث میزان فروش روزانه و قیمت فروش هر بشکه نفت که نسبت به سال ۱۴۰۲ تعدیل شده نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: کاهش درآمد از محل واگذاری شرکت های دولتی با توجه به عملکرد سال های اخیر به میزان ۴۳ درصد نسبت مصوب ۱۴۰۲ گامی قابل قبول در جهت کاهش بیش برآوردی درآمدها محسوب می‌شود لکن تحقق همین ۶۰ همت نیز محل تردید دارد.

کفه ناترازی سبک‌تر شد

ابراهیمی در ادامه به شکاف دخل و خرج دولت در بودجه‌های سنواتی پرداخت و به استناد آنچه در لایحه 1403 پیش‌بینی شده، بیان کرد: کاهش تراز عملیاتی (کسری بودجه) خصوصا با توجه به روش های تامین این کسری توسط دولت، اگرچه حرکت مثبتی توصیف می‌شود اما توجیه‌پذیر بودن «کسری بودجه داشتن» و «نسبت کسری بودجه به GDP» اهمیت زیادی در میزان تورم احتمالی برای سال آینده خواهد داشت و این مولفه‌ها را نمی‌توان در تحلیل این ارقام و پیش‌بینی آینده از قلم انداخت.

مشاور طرح و برنامه اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در موضوع پیش بینی درآمد از طریق عرضه اوراق قرضه، میزان و نرخ بهره باید به گونه ای باشد که دولت رقیب بخش خصوصی در جذب پول نشود زیرا کم بودن میزان تسهیلات و دشواری تامین مالی یکی از مشکلات اساسی بخش خصوصی به شمار می‌آید. موضوعی که امیدواریم در روند بررسی لایحه بودجه در مجلس، مورد توجه باشد و پیرامون آن پیگیری‌های لازم را به عمل آورند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.