• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل 3182 امروز 0
4
در دیدار رئیس اتاق خراسان رضوی و سرکنسول افغانستان، تاکید شد:

ضرورت تعریف ظرفیت‌های جدید با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی دو همسایه

  • کد خبر : 16862
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
ضرورت تعریف ظرفیت‌های جدید با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی دو همسایه
«عبدالجابر انصار»، سرکنسول افغانستان در مشهد با حضور در اتاق خراسان رضوی با «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس پارلمان بخش خصوصی استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در این جلسه فرصت‌ همکاری‌های اقتصادی، ارتقای توازن تجاری دو کشور، اهمیت توسعه زیرساخت‌ها و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در ابتدای این جلسه پیوندهای تاریخی و مشترکات فرهنگی دو ملت را عاملی دانست که در گذر زمان، تعاملات مردمان این دو کشور را فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی ارتقا بخشیده و مواصلاتی از جنس برادری را شکل داده است و گفت: در حال حاضر پروژه‌های زیرساختی متعددی در افغانستان در حال اجراست که این امید را تقویت می‌کند تا در آینده ظرفیت‌های اقتصادی این کشور بیش از پیش تقویت شوند. توامان خرسندیم که روابط اقتصادی ایران و افغانستان نیز رو به توسعه گذاشته و در تلاشیم که به این ظرفیت، کمک لازم را ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: باور داریم به منظور انتفاع دو کشور از ظرفیت تعاملات اقتصادی، تراز تجاری ایران و افغانستان باید بهبود پیدا کند و این مهم با شناسایی فرصت‌های جدید همکاری اقتصادی محقق می‎‌شود. در همین راستا می‌توان بخشی از نیاز بازار ایران را در افغانستان تولید و به کشورمان صادر نمود. این موضوع پیش‌تر در بحث محصولات کشاورزی و در چهارچوب برنامه کشت فراسرزمینی مطرح شده بود. بهره‌گیری از چنین پتانسیل‌هایی، علاوه بر ارتقای همکاری‌های دو همسایه، بسیاری از مسائل دیگر نظیر آمارهای تجاری و… را نیز سامان می‌بخشد و انتفاع آن متوجه اقتصاد دو کشور خواهد بود.

توکلی‌زاده، رویکرد دوجانبه‌گرایی را در مدیریت تعاملات اقتصادی امری ضروری برشمرد و تاکید کرد: در حال حاضر اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، اقدامات خوبی را در راستای تقویت همکاری بخش خصوصی و جامعه تجاری دو کشور اجرایی نموده و ما نیز در اتاق بازرگانی خراسان رضوی آماده‌ایم تا به توسعه این تعاملات کمک نموده و با دعوت از اتاق‌های مشترک دیگری که مسیر تعاملات اقتصادی، تجاری و حتی ترانزیتی آن‌ها با دو کشور ایران و افغانستان در پیوند است، جلساتی را برگزار نماییم و بحث همکاری‌های چندجانبه را توسعه ببخشیم.

وی متذکر شد: بخشی از محصولات وارداتی مورد نیاز ایران در کشور همسایه ما افغانستان ظرفیت تولید دارد، در حالیکه این محصولات اغلب با هزینه‌های سنگین از کشورهای دیگر وارد می‌شوند. تاکید داریم که در چهارچوب همکاری مشترک بخش خصوصی دو کشور، برنامه تولید این محصولات را در افغانستان اجرایی شوند و هر دو طرف از نتایج این همکاری بهره‌مند شوند و تراز اقتصادی دو کشور سامان بگیرد.

رئیس اتاق مشهد تاکید کرد: قطعا فراهم بودن مزیت در همکاری‌های اقتصادی برای کشور افغانستان باعث خواهد شد تا سرمایه گذاری این کشور در حوزه زیرساخت‌های تجاری با ایران، افزایش یافته و رویه‌ها آن نیز به همین موازات، تسهیل شوند.

توکلی‌زاده، مشهد را یکی از کانون‌های مهم برای فرآوری و عرضه گوهرسنگ‌ها دانست و وجود ذخایر بعضی از سنگ‌های قیمتی در افغانستان را یادآور شد و خاطر نشان کرد: اگر خط استحصال، تولید، فرآوری و صادرات این سنگ‌ها میان دو کشور شکل بگیرد، یک ظرفیت ارزشمند را برای همکاری‌های‌ اقتصادی ایجاد نموده‌ایم. در شهر مشهد، زیرساخت‌های مطلوبی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده جهت این محصولات وجود فراهم است و امیدواریم این موضوع مورد توجه مسئولان و فعالان اقتصادی افغانستان نیز قرار بگیرد.

* ضرورت تسهیل‌گری در رویه‌های تجاری دو کشور با هدف توسعه تعاملات اقتصادی

عبدالجابر انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد نیز در این دیدار با اشاره به ساختار منسجم اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایران؛ متذکر شد: این نهاد تشکلی از ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری با بخش خصوصی دیگر کشورها برخوردار است.

او پیوند و علاقه‌مندی دو ملت ایران و افغانستان را فراتر از معنای مرزها دانست و گفت: پیگیری‌های ارزشمند اتاق بازرگانی مشهد و جامعه یاوری فرهنگی خراسان و همچنین شایسته نقش‌آفرینی اتاق مشترک ایران و افغانستان در موضوع کمک به زلزله‌زدگان افغانستانی، انعکاس خوبی را در کشور ما ایجاد نموده و ترویج و بیان این جنس اقدامات می‌تواند بعضی رویکردهای اشتباه را خنثی سازد.

سرکنسول افغانستان در مشهد به تعاملات دیرینه اقتصادی دو کشور اشاره کرد و متذکر شد: به دنبال آن هستیم که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور قوام پیدا کند. تاکید داریم بسیاری از کالاهای مورد نیاز در بازار افغانستان به جای تامین از کشورهای دیگر و پرداخت هزینه‌های سنگین حمل و نقل، می‌تواند از کشور همسایه یعنی ایران وارد شود و امیدواریم که در آینده سهم ایران در حجم روابط تجاری افغانستان افزایش پیدا کند.

او بر ضرورت حرکت به سمت ایجاد توازن در مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد و خواستار تسهیل‌گری در رویه‌های موجود برای واردات کالا از افغانستان به ایران شد. انصار توضیح داد: در حال حاضر بعضی کالاهای افغانستان به امارات و پاکستان صادر و با نام یا برند دیگری به ایران وارد می‌شوند، در حالیکه اگر رویه‌ها تسهیل شوند، تامین آن‌ها از افغانستان به صورت مستقیم با هزینه کمتر و با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. باید تا حد امکان دو کشور در حذف و اصلاح رویکردهای بعضا سلیقه‌ای و محدودکننده، تلاش لازم را به عمل آورند.

سرکنسول افغانستان در مشهد تاکید کرد: معتقدیم که امروز روابط کشورها باید از مناسبات دو طرفه به همکاری‌های چندجانبه ارتقا پیدا کند و زنجیره‌ای از تعاملات، حول نیازها و ظرفیت‌های چند کشور که باهم روابط اقتصادی داشته یا در مسیر حمل کالای تجاری همدیگر قرار می‌گیرند، فراهم آید. شاید در آینده بتوان با محوریت ایران و افغانستان، موضوع ایجاد اتاق‌های مشترک را با چند کشور دیگر پیگیری نمود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16862

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.