• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل 3101 امروز 0
4
در نشست رئیس اتاق بازرگانی مشهد و حکمران ایالت سند پاکستان تاکید شد:

برقراری تجارت تهاتری؛ گامی در راستای توسعه مراودات ایران و پاکستان

  • کد خبر : 17626
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
برقراری تجارت تهاتری؛ گامی در راستای توسعه مراودات ایران و پاکستان
توسعه مراودات تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان با محوریت همکاری‌های دو استان «خراسان رضوی» و «سند»؛ مبحث شاخص در دیدار «محمدرضا توکلی‌زاده» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و «محمد کامران‌خان تسوری»، حکمران ایالت سند پاکستان بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ در این نشست که جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ایالت سند پاکستان و همچنین سرکنسول ایران در کراچی حضور داشتند، ظرفیت‌های موجود برای ارتقای همکاری‌های مشترک اقتصادی و همچنین موضوع تجارت تهاتری فی‌مابین دو استان به بحث و بررسی گذاشته شد.

توکلی زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به پیوند دیرینه ایران و پاکستان، سوابق ارزشمند همکاری اقتصادی دو کشور  را یادآور شد و عنوان کرد: امیدواریم ماحاصل برگزاری چنین نشست‌ها و دیدارهایی، تعریف روند تداوم و تقویت همکاری‌ها و روابط تجاری و اقتصادی بین دو طرف باشد.

رئیس اتاق خراسان رضوی عنوان کرد: به طور حتم زمینه همکاری و توسعه روابط بین خراسان رضوی و ایالت سند وجود دارد اما تقویت تعاملات تجاری با تسهیلگری و رفع بعضی موانع موجود میسر خواهد بود. یکی از مسائلی که در موضوع تجارت با پاکستان طی چند سال اخیر مطرح بوده و به دفعات بر ظرفیت آن تاکید شده، موضوع تجارت تهاتری است. ساز و کار و قاعده این موضوع باید در چهارچوب تفاهمات دولت‌ها تعریف و اجرایی شود و بخش خصوصی دو کشور از این موضوع استقبال خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع تجارت تهاتری در پاکستان تجربه شده چون این روند در تعاملات اقتصادی با کشور همسایه یعنی افغانستان به کار گرفته می‌شود. در ایران اما دستگاه‌های متولی، بحث قاعده‌گذاری این نوع همکاری اقتصادی را در دست بررسی و اقدام دارند. امیدواریم مسیر تحقق این مهم، سرعت بگیرد و هر چه زودتر موانع موجود در این حوزه برطرف شود تا شاهد برقراری تجارت تهاتری فی‌مابین دو کشور باشیم.

توکلی‌زاده از توانمندی‌های کشور پاکستان در حوزه تولید محصولات کشاورزی سخن گفت و یادآور شد: بازار ایران می‌تواند پذیرای محصولات کشاورزی، نهاده‌های دامی و تولیدات پروتئینی و… از این کشور همسایه باشد و در مقابل توان صنعتی قابل ملاحظه استان خراسان رضوی و تولیدات بنگاه‌های اقتصادی آن، ظرفیت حضور موثر را در بازار پاکستان دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای تحقق همکاری اقتصادی مشترک، ضرورت نخست آن است که طرفین پتانسیل‌های و نیازهای یکدیگر را بشناسند و گام بعد نیز تعریف راهکار برای همکاری اقتصادی یا ایجاد پیوند لازم میان بخش خصوص دو کشور به منظور پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.

خواستار برقرار تجارت تهاتری با هدف پیشبرد همکاری های اقتصادی هستیم

«محمد کامران تسوری»، حکمران ایالت سند پاکستان نیز در این نشست گفت: به پشتوانه روابط دوستانه دو کشور، باید تلاش شود تا تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان نیز به سطح مقبولی ارتقا پیدا کند.

وی اظهار داشت: امیدواریم به واسطه این دیدارها و تعاملات بعدی، شاهد افزایش روابط تجاری میان ایالت سند و استان خراسان رضوی باشیم و آمادگی داریم تا در این رابطه ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در این ایالت فراهم است را در اختیار اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار دهیم.

حکمران ایالت سند ادامه داد: از حضور فعالان اقتصادی خراسان رضوی در ایالت سند پاکستان استقبال می کنیم و برای همکاری در جهت تسهیل امر تجارت با ایالت سند، آماده هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی برای ارتباط اقتصادی با ایران از طریق نظام بانکی در حال پیگیری است و امیدواریم در آینده‎‌ای نزدیک در این رابطه گشایش‌های لازم رقم بخورد. البته اذعان داریم که نباید تا برقرار روابط بانکی و رفع مشکلات و محدودیت‌های موجود، معطل ماند و می‌توان از شیوه‌های دیگر نظیر تهاتر جهت پیشبرد همکاری‌های تجاری بهره گرفت.

تسوری خاطر نشان کرد: در پاکستان به ویژه در دو استان بلوچستان و سند می‌توان همکاری‌ها و مشارکت‌های زیادی در بخش معادن تعریف نمود. ایالت سند از ظرفیت‌های خوبی در حوزه انرژی نیز برخوردار است که این موضوع نیز می‌تواند مدنظر فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.

پیشنهاد تبادل هیات به منظور انجام مذاکرات تجاری فی‌مابین

«حسین محمدیان»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق مشهد نیز در بخشی از این نشست گفت: در نیمه نخست امسال 38میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به کشور پاکستان صادر شده و هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش، شاهد رشد تجارت با این کشور همسایه هستیم اما حجم آن نسبت به صادرات 300 میلیون دلاری به افغانستان در این مدت، کمتر بوده است. لذا ضرورت دارد تا از ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاملات با پاکستان استفاده نماییم.

وی افزود: یکی از پیشنهادات ما، حضور هیاتی اقتصادی از کراچی(مرکز ایالت سند) در خراسان رضوی به منظور انجام مذاکرات فی‌مابین بخش‌های تخصصی است. در مقابل ما نیز می توانیم با توجه به توانایی بخش خصوصی استان، هیاتی اقتصادی به کراچی اعزام نماییم تا در پی این مذاکرات، شاهد عملیاتی شدن توسعه مراودات میان دو استان باشیم.

محمدیان از شناخت ناکافی از بازرگانان پاکستان و کمرنگ بودن رفت و آمد بین دو طرف، به عنوان برخی از دلایل محدود بودن تجارت با پاکستان یاد کرد و بر ضرورت اصلاح این موضوع تاکید نمود.

تجارت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری ایران و پاکستان

«حسن نوریان»، سرکنسول ایران در کراچی نیز در بخشی از این نشست گفت: ایالت سند پاکستان استان بزرگی است و حدود 55میلیون نفر جمعیت دارد و بندر کراچی به تنهایی حدود 16 میلیون نفر از این جمعیت را در خود جای داده است. کراچی به عنوان هاب اقتصادی و تجاری در پاکستان شناخته می‌شود و به نوعی پایتخت اقتصادی این کشور به شمار می‌آید.

وی افزود: بالغ بر 50 سال است که مسیر ترددی ایران به کراچی فعال است و اخیرا نیز پرواز مشهد به کراچی پاکستان پس از ۲ سال توقف، برقرار شد. اتاق بازرگانی کراچی به عنوان بزرگترین اتاق بازرگانی در کشور پاکستان، دارای 55 هزار عضو است و روابط مطلوبی نیز با کنسولگری ایران دارد.

سرکنسول ایران در کراچی متذکر شد: حجم تجارت ایران و پاکستان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و زمینه برای افزایش آن نیز فراهم است و تلاش ما نیز کمک به تحقق این مهم است. در همین راستا، اخیرا چهار کشتارگاه کراچی از سوی سازمان دامپزشکی ایران تایید صلاحیت شده اند و صادرات گوشت گرم از پاکستان به ایران آغاز شده است. با این اوصاف، تخمین زده می‌شود که ماهانه 2500 تن گوشت گرم از این کشور به ارزش 10 میلیون دلار تا پایان خرداد 1403 به ایران صادر شوند. در تلاش هستیم تا بخشی از نهاده های دامی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشورمان را نیز از پاکستان تامین نماییم.

وی یادآور شد: اقتصاد پاکستان واردات محور است و از مجموع 100 میلیارد دلار تجارت این کشور، حدود 65 میلیارد دلار آن مربوط به بخش واردات بوده و 35 میلیارد دلار نیز به صادرات محصولات و تولیدات پاکستانی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: برنج باسماتی، انبه و کینوا، عمده کالاهای صادراتی پاکستان به ایران را تشکیل می‌دهند. امروز ظرفیت مطلوبی برای همکاری با شرکت‌های پاکستانی در حوزه‌ تجهیزات پزشکی وجود دارد. کنسولگری ایران در کراچی آماده است تا زمینه‌ برقراری ارتباط بین تجار ایرانی و پاکستانی را فراهم کند.

نوریان در خصوص برقراری ارتباطات بانکی میان ایران و پاکستان تصریح کرد: به دلیل معیارهای سختگیرانه بین‌المللی امکان ارتباط مستقیم بین بانک‌های پاکستانی با بانک‌های ایرانی در حال حاضر وجود ندارد؛ بر همین اساس، مکانیزم‌هایی همچون تجارت تهاتری تعریف شده است. البته هنوز سازوکار این نوع تجارت از سوی ایران فراهم نیست. نوع دیگری از تجارت با پاکستان، تجارت پیله‌وری از طریق بازارچه‌های مرزی است که هم اکنون در حال انجام می‌باشد.

پتانسیل حوزه خدمات فنی و مهندسی در برقراری ارتباط اقتصادی بین ایران و پاکستان

در ادامه، «محسن خندان دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد از ظرفیت حوزه خدمات فنی و مهندسی به عنوان حلقه وصل کننده ارتباط اقتصادی ایران و پاکستان سخن گفت و افزود: ما در استان خراسان رضوی ظرفیت چشمگیری برای ارائه و صادرات خدمات فنی مهندسی داریم و شرکت‌های خراسانی فعال در این حوزه می‌توانند در بحث اجرا، راه‌اندازی، پشتیبانی و آموزش با شرکت‌های پاکستانی همکاری خوبی داشته باشند.

وی افزود: هم اکنون پروژه تصفیه خانه فاضلاب منطقه تجاری سند توسط یک شرکت خراسانی با همکاری چند شرکت‌ پاکستانی در حال انجام است و سایر شرکت‎های استان نیز آمادگی این را دارند تا در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در پاکستان ورود نمایند. تقاضای ما ایجاد یک کریدور ارتباطی میان ایران و پاکستان از طریق اتاق بازرگانی است تا مسائل مرتبط در این زمینه پیگیری شوند.

 

خندان‌دل از نزدیکی خراسان رضوی به استان سیستان و بلوچستان و ارتباط تجاری از مسیر پیله وری به عنوان یکی از نقاط مثبت برای توسعه تعاملات طرفین نام برد.

وی همچنین، خواستار اطلاع رسانی به موقع مناقصات به شرکت‌های خراسانی از سوی وزارت امور خارجه و کنسولگری ایران در پاکستان شد.

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: این اتحادیه با داشتن اعضای برجسته‌ای از جامعه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان، آماده همکاری در مسیر توسعه تعاملات تجاری با پاکستان و به ویژه ایالت سند است.

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: ما در کمیسیون انرژی در خصوص فعالیت در حوزه تامین برق و انرژی های پاک تمرکز نموده ایم و امیدواریم بتوانیم در این حوزه شاهد ایجاد روابط تجاری و توسعه همکاری ها با پاکستان باشیم.

فراهم بودن زمینه تولید محصولات مشترک توسط شرکت‌های ایرانی و پاکستانی

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی نیز به فراهم بودن امکان انعقاد قراردادهایی با هدف تولید محصولات مشترک میان ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: می‌توانیم در بحث تولید دارو، با شرکت‌های پاکستانی همکاری داشته و پروژه‌های مشترکی را به مرحله اجرا درآوریم. استان خراسان رضوی در حال راه اندازی بزرگترین شهرک سلامت در کشور است و می‌تواند در این بستر تخصصی، پروژه‌ها و قراردادهای مشترکی را با ایالت سند پاکستان، تعریف اجرایی نماید.

«سورنا صراف زاده»، دبیر کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره ای و عمران اتاق مشهد نیز در بخشی از این نشست، از آمادگی این کمیسیون برای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان خراسان رضوی و پاکستان در حوزه خدمات فنی مهندسی، از طریق ایجاد ارتباط میان شرکت‌های دو کشور، خبر داد.

«شهبال زهیر»، از فعالان اقتصادی ایالت سند پاکستان نیز در بخشی از این نشست عنوان کرد: ایالت سند دارای پتانسیل چشمگیری در حوزه معدن طلا و مس، برق و انرژی به طور گسترده است. در پاکستان تمرکز زیادی بر گسترش کمپانی‌های بزرگ شده و شورای ویژه تسهیل سرمایه گذاری (SIFC) به طور تخصصی بر این موضوع تمرکز یافته است. این موضوع فرصت‌های جدیدی برای جامعه تجار محلی و بین المللی به منظور رونق تعاملات اقتصادی فراهم می‌کند. تمرکز عمده این شورا بر حوزه های انرژی، معدن، کشاورزی و فناوری است.

«علی‌اکبر بازوبندی»، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال شرق کشور نیز در پایان این نشست اظهار داشت: ظرفیت زیادی برای تعامل اقتصادی با پاکستان وجود دارد و باید از این موقعیت از طریق کنسولگری ایران در کراچی استفاده نمود. وزارت خارجه برای نقش آفرینی و برقراری ارتباط بین طرفین آماده است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.