• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
4
در ششمین نشست کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد تاکید شد؛

اهمیت مشارکت در بازآفرینی خانه‌های تاریخی مشهد، در راستای افزایش مدت ماندگاری گردشگران

  • کد خبر : 18438
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
اهمیت مشارکت در بازآفرینی خانه‌های تاریخی مشهد، در راستای افزایش مدت ماندگاری گردشگران
ششمین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به بررسی ظرفیت‌های منطقه تجاری گردشگری سپاد خراسان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی مشهد گذشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مژگان ثابت تیموری»، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: برخی مناطق گردشگری در مشهد همچون منطقه گردشگری سپاد که با سرمایه‌گذاری کلان ایجاد شده اند، دارای ظرفیت‌های متعدد سرمایه‌گذاری هستند و امید است این ظرفیت‌ها در جهت توسعه گردشگری، به ماندگاری بیشتر زائر و افزایش شمار گردشگران بیانجامد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان باید به سمت بهره‌وری از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی حرکت کند تا موثر واقع شود، ادامه داد: برای استفاده بهتر از تنوع سرمایه‌گذاری گردشگری در استان، بایستی از ظرفیت دفاتر خدمات مسافرتی در جهت معرفی و بهره‌برداری از این امکانات بهره‌گیری شود. این دفاتر، با ارائه بسته‌های سفر متناسب با ظرفیت‌های مذهبی، تاریخی، تفرجی و تجاری، به زائران و گردشگران، پتانسیل خوبی برای توسعه گردشگری استان و افزایش مدت اقامت و ماندگاری گردشگران دارند. هرچند لازمه آن، ایجاد و معرفی مسیرهای گردشگری ویژه، از مبدأ حرم مطهر رضوی به مقاصد گردشگری همچون سپاد و ازآنجا به تفرجگاه‌های تاریخی و طبیعی همچون آرامگاه فردوسی، کوهسنگی، پارک ملت و تفرجگاه‌های طبیعی جنوب مشهد است. لازم به ذکر است که محورهای گردشگری تعریف شده بایستی به گونه‌ای طراحی شوند که بارترافیکی سنگین مسیرها سبب عدم تمایل گردشگران نباشد و شاید با مساعدت شهرداری مشهد در انجام مطالعه محورهای مواصلاتی مناسب، بتوان با ایجاد یک مسیر ریلی (مترو یا قطار شهری) و خط ویژه اتوبوس‌های گردشگری، شرایط سفر گردشگران و زائران را تسهیل و جذاب نمود.

تاکید بر استفاده از ظرفیت خانه‌های تاریخی مشهد در رونق گردشگری استان
ثابت‌تیموری در ادامه، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ خانه‌های تاریخی استان و مشهد، در رونق گردشگری، عنوان کرد: جلسات متعددی با سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد در خصوص خانه‌های تاریخی مشهد و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری تاریخی و فرهنگی استان برگزار شد. در همین راستا، پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری موجود در این عرصه در قالب شناسنامه مختصر، برای طرح در جلسه علنی کمیسیون تدوین شد تا با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران و پشتیبان‌های حاضر در این نشست، از این امکان ویژه شهر، در جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری و درجهت جذب گردشگر استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های تاریخی شناسایی شده در مشهد دارای مالکیت خصوصی هستند، عنوان کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های خصوصی، دفاتر خدمات مسافرتی و سرمایه‌گذاران، بافت تاریخی مشهد مرمت و احیا شود و فضای تاریخی مشهد بیش از پیش رونق پیدا کند.

مشهد به مجموعه‌های گردشگری تفریحی برای ماندگاری بیشتر زائران نیاز دارد
سپس «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد در کشور به شهر مذهبی شناخته شده، خاطرنشان کرد: با این حال، افزایش مدت ماندگاری زائران در این کلانشهر در کنار ظرفیت بارگاه مطهر رضوی، در گرو توسعه مناطق گردشگری و مجموعه‌های تفریحی است. باید امکانات تفریحی متعددی در شهر فراهم شود تا ماندگاری زائر افزایش پیدا کند و شاهد رونق بخش گردشگری باشیم.

روشنک با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خانه‌های تاریخی مشهد، عنوان کرد: در این زمینه در وهله نخست ضروری است در هنگام خرید خانه‌های تاریخی به گونه‌ای عمل کند که زیانی به مردم وارد نشود.

پیشنهاد اصلاح وضعیت حمل‌ونقل از «مرز ریمدان» تا خراسان رضوی

در ادامه «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص ظرفیت مرز ریمدان در توسعه گردشگری، تاکید کرد: زائران و گردشگران پاکستانی برای ورود به کشور از این مرز عبور می‌کنند. وضعیت حمل‌ونقل مرز ریمدان تا خراسان رضوی مناسب نیست و برای توسعه گردشگری استان، نیازمند اصلاح و سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل برای ورود مسافر از این مرز به مشهد هستیم. اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود، افزایش مسافر صورت گرفته و هزینه سفر این زائران و گردشگران خارجی، ارزان‌تر خواهد شد.

تملک و مرمت 2 هزار خانه تاریخی در استان نیازمند بودجه کلان است

سپس «یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت خانه‌های تاریخی مشهد در جهت توسعه گردشگری استان، بیان کرد: خانه‌های تاریخی قابلیت تبدیل به اقامتگاه‌های سنتی، بوتیک هتل، کافه و سفره‌خانه‌های سنتی دارند. درصورتی که بافت تاریخی و قدیمی خانه حفظ شود، برای تغییر کاربری آن هزینه‌ای از مالک دریافت نمی‌شود که هم اکنون مجموعه‌هایی از این دست در مشهد در حال فعالیتند.

وی بخش دیگر سخنانش را به تملک و مرمت خانه‌های تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اختصاص داد و تاکید کرد: تملک و مرمت 2هزار خانه تاریخی مشهد توسط این اداره کل امکان‌پذیر نبوده و به بودجه کلان نیازمند است.

«علیرضا هوشنگ‌نژاد»، مدیرعامل شرکت سپاد خراسان نیز در ادامه این نشست، به ارائه گزارشی از معرفی ظرفیت‌های منطقه گردشگری و تجاری سپاد پرداخت و تاکید کرد: تسهیل دسترسی‌ها، ترافیک و حمل‌ونقل درون شهری، رونق و افزایش مشتریان مجتمع‌ها، بهبود حوزه امنیتی و اجتماعی منطقه، اشتغال‌زایی و رونق محیط کسب‌وکار، توسعه زیرساخت‌ها، معابر و فضای سبز، کنترل و آبادانی حاشیه شهر و کمک به ماندگاری زائر، از جمله اقداماتی است که در این سال‌ها در دستور کار داشته‌ایم.

وی به سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات مرزی در مبادی و گذرگاه‌های شرقی (منطقه آزاد اقتصادی ریمدان، پایانه مرزی میرجاوه، پایانه مرزی میلک، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون)، لجستیک و خدمات مرتبط با آن در کریدور شمال – جنوب در شرق کشور، به عنوان برخی برنامه‌های پیش‌روی این شرکت اشاره کرد.

«مرجان شاه‌ولایتی»، مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نیز به امکان استفاده از ظرفیت مراکز اقامتی برای رونق گردشگری و بازدید مسافران از مجموعه‌های تفریحی و تاریخی اشاره کرد.

وی افزود: مهمان‌ها در واحدهای اقامتی اطراف حرم ساکن بوده و تمایل زیادی به بازدید و خرید از مجموعه‌های خرید و تفریحی دارند؛ اما به دلیل مسیر طولانی و عدم دسترسی آسان، بازدید و خرید را به زمان دیگری موکول می‌کنند. درصورتی که مجموعه‌های گردشگری با مجموعه هتل‌ها ارتباط برقرار و تخفیفات ویژه ارائه کند، امکان بازدید بیشتر زائران و گردشگران از مناطق تجاری بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران مراکز تفریحی و خرید، باید نگاه زیرساختی به منطقه داشته و اقدامات خود را در راستای افزایش زیرساخت‌ها برای حضور بیشتر زائران فراهم کنند.

«محمد نیکو»، رئیس جامعه هتل‌آپارتمان‌داران مشهد با تاکید بر اهمیت عقد قرارداد با مجموعه‌های اقامتی برای حضور بیشتر گردشگران و زائران در مناطق تجاری و گردشگری، عنوان کرد: با تنظیم قرارداد با مجموعه‌های اقامتی، حجم سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد، فروش بازار بهتر می‌شود و گردشگری استان رونق پیدا خواهد کرد.
«پروین دلیری»، مدیرعامل دهکده گردشگری سلامت طرقبه و رئیس کمیته گردشگری مبتنی بر طبیعت کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، اظهار کرد: مناطق بزرگ تجاری و گردشگری نیازمند تعریف پروژه گردشگری سلامت هستند؛ زیرا گردشگری سلامت امروز در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دیگر اعضای کمیسیون نیز پیشنهاداتی برای افزایش حضور زائران و گردشگران و توسعه زیرساختی مناطق گردشگری؛ از جمله درختکاری و افزایش فضای سبز منطقه، استفاده از ظرفیت تابلوها برای معرفی منطقه گردشگری، استفاده از ظرفیت این مناطق برای توسعه گردشگری آرامگاه فردوسی، حمل‌ونقل رایگان در منطقه گردشگری و… مطرح نمودند.

استفاده از ظرفیت خانه‌های تاریخی مشهد در جهت افزایش ماندگاری زائر در استان

«بهزاد چوپانکاره»، سرپرست بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد هم در این نشست، با تاکید بر وجود ظرفیتی مناسب در حوزه احیاء بافت تاریخی مشهد، عنوان کرد: بافت تاریخی مشهد قابلیت اثرگذاری بر افزایش ماندگاری زائر دارد. متاسفانه ماندگاری زائر در مشهد، به ۲۴ ساعت کاهش پیدا کرده است. در حالی که ماندگاری زائر در سال ۸۵، به ۶ روز می‌رسید.
وی در خصوص ظرفیت خانه‌های تاریخی مشهد در رونق گردشگری گفت: مشهد دارای خانه های تاریخی ارزشمندی است. این خانه‌های تاریخی دارای ابعاد متفاوتی بوده و معماری منحصر به فردی را در دل خود جای داده‌اند.

چوپانکاره با بیان اینکه بر اساس قوانین شهرداری، به مالکان خانه تاریخی با تایید میراث فرهنگی و کارشناس فنی ملک، پروانه خدمات رایگان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: مالکان با استفاده از این پروانه امکان تبدیل خانه تاریخی به اماکن گردشگری از جمله هتل، کافی‌شاپ، خانه رویداد و… را دارند.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال، ۱۲ خانه تاریخی مشهد با کاربری بوتیک، هتل، سفره‌خانه و کافه به بهره‌برداری خواهدرسید. 22 خانه تاریخی مشهد نیز آماده برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در حوزه گردشگری است. هدف از ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازآفرینی خانه‌های تاریخی و واجد ارزش مشهد، تبدیل مشهد به روایت شهر است. بدین ترتیب، زائر و گردشگر با ورود به شهر، از گذشته و روایت‌های آن اطلاع پیدا کرده و با رویدادهای شهری آشنا می‌شود.

چوپانکاره با اشاره به اینکه مشهد شهر گوهرسنگ‌هاست، تاکید کرد: خراسان رضوی دارای معادن عظیم با ارزش متعددی است؛ اما خانه فیروزه، جواهر و… در استان وجود نداشته و شهروندان، زائران و گردشگران از وجود گوهرسنگ‌های استان اطلاعی ندارند. سرمایه‌گذاری در حوزه تاسیس و ایجاد خانه‌های گوهرسنگ، ارزش افزوده زیادی را ایجاد خواهد کرد. تاسیس و راه‌اندازی خانه زعفران، خانه گوهرسنگ و خانه فیروزه از پتانسیل‌های برنامه‌ریزی شده برای سرمایه‌گذاری است.

همچنین در پایان این نشست، «امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد گزارشی از فعالیت کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون ارائه کرد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.