• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل 3108 امروز 7
4
در ششمین نشست کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی تاکید شد؛

لزوم اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازهای مشهد

  • کد خبر : 18547
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۷
لزوم اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازهای مشهد
در ششمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، لزوم اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، آموزش مدیران حوزه انرژی در دستگاه‌های اجرایی، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی و... مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «نسرین یوسفی عارفی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای جلسه، در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف انرژی، عنوان کرد: کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد آمادگی دارد که آموزش‌های لازم در حوزه مصرف صحیح انرژی و فرهنگ‌سازی آن را ارائه دهد و کلاس آموزشی برگزار کند. فرهنگ‌سازی در این زمینه باید از خانواده‌ها آغاز شود؛ چرا که متاسفانه بسیاری از مردم اطلاع کافی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی ندارند.

یوسفی بخش دیگر سخنانش را به ضرورت آموزش مدیران حوزه انرژی دستگاه‌های اجرایی اختصاص داد و بیان کرد: می‌بایست بر تعداد مدیران آگاه و آموزش‌دیده در حوزه انرژی در ارگان‌های مختلف افزوده شود. یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری انرژی، افزایش سطوح استانداردها به مدل‌های بین‌المللی آن است که لازمه آن، مدیران آموزش‌دیده در حوزه انرژی است. کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد آمادگی دارد در قالب یک اقدام مشترک با دستگاه‌های اجرایی، به آموزش مدیران در این حوزه بپردازد.

یوسفی عارفی، بخش دیگر سخنانش را به ضرورت اختصاص بخشی از تابلوها و بیلبوردهای شهری به بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص داد و بیان کرد: پیشنهاد اختصاص تابلو و بیلبوردهای شهری به فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی به شهرداری ارائه خواهد شد تا فرهنگ‌سازی در این حوزه و در شهر پررنگ‌تر شود. شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز پویش مصرف بهینه برق را راه‌اندازی کرده است.

یوسفی با اشاره به معارفه سفیر جدید کشور افغانستان در ایران گفت: کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد تصمیم دارد جلساتی تخصصی در حوزه انرژی با سفیر جدید افغانستان در ایران برگزار کند؛ لذا اعضا کمیسیون می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود در این حوزه را ارائه کنند.

الزام اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان توسط شهرداری‌ها 

رئیس کیمسیون انرژی اتاق خراسان رضوی با اشاره به الزام اجرایی ‌شدن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان توسط شهرداری‌های استان، تاکید کرد: لازم است الزامات اجرایی‌شدن مبحث 19 به طور جدی تدوین گردد. باید دستورالعمل‌ و نحوه اجرای این مبحث تدوین و سپس برای اجرا به شهرداری‌های استان ارائه شود. با پذیرش  استانداردهای بین‌المللی و رعایت تمامی نکات این قانون، مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌های استان صورت خواهد گرفت. کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد آمادگی همکاری در حوزه تدوین دستورالعمل و نحوه اجرای این قانون در شهرداری را دارد. در این مسیر می‌توان از پیشنهاد و نظرات شرکت برق منطقه‌ای خراسان استفاده کرد.

نگاهی به عملکرد کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد 

سپس «شهریار زهدی»، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گزارش عملکرد کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون انرژی در یک ماهه گذشته را ارائه کرد و گفت:

در ماه گذشته کمیته‌های اقتصاد انرژی، گاز و فرآورده‌های نفتی، بهینه‌سازی مصرف و مدیریت انرژی، انرژی‌های تجدید‌پذیر و همچنین کمیته تولید، توزیع و انتقال برق جلسات فنی خود را برگزار کردند.

وی با اشاره به اینکه اغلب مصوبات کمیته‌ها در حوزه سازماندهی، انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر  است، عنوان کرد: برگزاری همایش مدیریت مصرف، بررسی نقش رهبری در مدیریت مصرف، بررسی فناوری‌های نوین در صنعت انرژی، تاثیر فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف در حامل‌های انرژی و پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی (گواهی انرژی، ماده 16، قوانین انرژی و… )، نتایج حاصله از کمیته بهینه‌سازی مصرف و مدیریت راهبردی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد در 30 روز اخیر بوده است.

زهدی تاکید کرد: در کمیته گاز و فرآورده‌های نفتی، بررسی چالش‌های موجود در این حوزه و تبیین آمادگی‌های موجود در بخش لجستیک سوخت، در یک ماه اخیر مطرح شد.

وی درباره موضوعات بررسی شده در کمیته اقتصاد انرژی، بیان کرد: بر اساس گزارش منتشر شده در خلال کنفرانس COP28 حذف و جایگزینی سوخت‌های فسیلی به تجدیدپذیر تا پایان سال 2050، جایگزینی سوخت‌های فسیلی و نسبت 70 به 30 انرژی خورشیدی به انرژی‌های پاک، بهره‌وری انرژی تا پایان سال 2035 و افزایش دو برابری سهم کارایی انرژی، فناوری‌های نوینCCUS   و… از جمله موضوعاتی است که در کمیته اقتصاد انرژی بررسی شده است.

مصرف انرژی در جهان تا سال 2050 رشد 47 درصدی خواهد داشت

در ادامه «محمد ‌امیر محرری»، عضو کمیسیون انرژی اتاق مشهد، شرحی از وضعیت انرژی در جهان، آینده انرژی، تهدید و راهکارها در این حوزه بر اساس سند چشم انداز انرژی 2023 IEA ارائه کرد و گفت: در چشم‌انداز تقاضاي انرژي جهان و براساس دیتاهای موجود، مصرف انرژی در جهان تا سال 2050، رشد 47 درصدی خواهد داشت و چين و هند، بيش از 50 درصد این سهم را دارند.

وی با اشاره به افزایش تقاضای سوخت‌های فسیلی در جهان، بیان کرد: نفت خام 32 درصد، زغال‌سنگ 27 درصد، گاز طبیعی 22 درصد و انرژی‌های برق آبی، تجدید‌پذیر و هسته‌ای سهم 18 درصدی از سبد انرژی‌های کنونی در جهان را دارند.

محرری با تاکید بر افزايش دماي زمين ناشي از اثرات گلخانه‌اي، خاطرنشان کرد: پيش‌بيني می‌شود تا سال 2100، دمای هوا در دنیا حدود 2.7 تا 6.3 ‌ درجه سانتي‌گراد افزایش پیدا کند.

رشد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، سالانه 2.7 درصد است

محرری، بخش دیگر سخنانش را به توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و مقایسه منابع انرژی فسیلی و تجدید‌پذیر اختصاص داد و گفت: منابع انرژی خورشیدی تمام‌نشدنی است. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل تولیدات در حوزه انرژی تا پایان سال 2050 به 61 هزارمگاوات خواهد رسید و رشد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سالانه 2.7 درصد خواهد بود. میزان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های فسیلی و تجدید‌پذیر تا سال 2019 یکسان بوده؛ اما از سال 2020 میزان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر در دنیا افزایش پیدا کرده است.

 

محرری تاکید کرد: منابع گازی اروپا برای زمستان، با تاخیر وارد چرخه شد؛ اما آنها چگونه شرایط سخت انرژی را از سرگذراندند؟ اروپا، 40 درصد از نیاز به انرژی را با استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، پوشش داد. همچنین با افزایش یک خط لوله کوچک برای انتقال گاز طبیعی و استفاده اندک از زغال‌سنگ، زمستان سخت را از سر گذراند.

کاهش هزینه‌های ساخت و ساز با اجرایی‌سازی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان

محرری بخش دیگر سخنانش را به الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ویرایش شده سال 1399 در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر، اختصاص داد و عنوان کرد: مبحث 19 مقررات ملی ساختمان الزامی شده اما به دلیل رکود ساخت‌وساز و عدم آشنایی با آن، اجرایی نمی‌شود. این درصورتی است که با اجرای این مبحث قانونی، بخش زیادی از هزینه‌های زیاد ساخت‌وساز کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ارائه مشوق‌های مختلف در حوزه ساختمان به سازندگان، الزام به اجرایی‌شدن کامل مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، فرهنگ‌سازی عمومی استفاده از ظرفیت‌های شهری به منظور آگاهی‌سازی جمعی، ارائه مشوق و راهکار به ساختمان‌های در حال بهره‌برداری جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی و آموزش‌های تخصصی در سازمان‌ها جهت رعایت استانداردهای بین‌المللی و ملی، از جمله راهکارهای موجود برای اجرایی‌سازی الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است.

ملاک عمل برای ساخت‌وساز در شهر، طرح تفصیلی است

«حمید زارع حسینی»، نماینده شهرداری مشهد با تاکید بر بهره‌مندی شهرداری از نظرات کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد، بیان کرد: استفاده از ظرفیت بیلبوردهای شهری و اکران‌های عمومی برای فرهنگ‌سازی و تبلیغات مصرف بهینه انرژی، در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد است. سازمان همیاری‌های شهرداری‌های خراسان رضوی نیز در این حوزه حمایت و اقدامات خوبی انجام داده است.

وی در خصوص اجرایی‌سازی الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، عنوان کرد: ملاک عمل برای ساخت‌وساز در شهر، طرح تفصیلی است. شیوه‌نامه و اجراییات ساخت‌وساز در شهرداری مشهد کنار گذاشته شده و تنها در موارد خاص به کمیسیون ماده 5 ارسال می‌شود.

هزینه اجرایی شدن الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در مقابل هزینه ساخت کل ساختمان، ناچیز است 

«علی سپهر»، رئیس کمیته اقتصاد انرژی این کمیسیون نیز با تاکید بر ضرورت اجرایی‌سازی الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، اظهار کرد: الزامی‌شدن اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان باید پیش از صدور پروانه ساختمانی و پایان‌کار ساختمان، انجام شود. هزینه اجرایی‌سازی الزامات این مبحث قانونی در حوزه تجدیدپذیرها در مقابل هزینه ساخت کل ساختمان ناچیز است. در برخی از مناطق مشهد، مبحث 19 مقررات ملی ساختمان رعایت نمی‌شود که این مناطق شهری سهم زیادی از مصرف انرژی در شهر دارند. با برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی در این حوزه با شهرداری مشهد، برخی موضوعات رفع و توجیه خواهد شد.

سپهر با تاکید بر آینده‌پژوهی مصرف انرژی در ایران، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه برای رفع بحران و مدیریت انرژی، برنامه تاسیس سالانه یک نهاد دولتی ارائه شده به طوری که در پایان سال پنجم، 5 نهاد و ارگان دولتی تاسیس خواهد شد. صندوق بهینه‌سازی مصرف، اختیارات کل در این حوزه را به وزارت نفت تفویض کرده است. در این شرایط، برنامه قرارداد خرید برق تضمینی 20 ساله هیچگاه عملیاتی نخواهد شد.

«احمدرضا صفار طبسی»، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با طرح این پرسش که شرکت گاز استان چه عناوین آموزشی برای فرهنگ‌سازی ارائه خواهد کرد؟، عنوان کرد: گرمایش از کف یکی از راهکارهای خوب در حوزه مصرف بهینه انرژی است. راهکاری برای حفظ، مدیریت و بهره‌وری انرژی جزء مصرف بهینه وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت نیروگاه‌ خانگی تولید برق، تاکید کرد: در شهرداری و استانداری قوانین و رویه‌ها، برای نصب پنل خورشیدی در پشت‌بام‌ها ثابت نیست. حال سوال این است که خسارات احتمالی ناشی از تغییر قوانین را چه ارگانی پاسخ می‌دهد؟

منازل ویلایی بیش‌ترین فضا را برای احداث نیروگاه خورشیدی در پشت بام دارند

«شهریار صابر»، رئیس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر کمیسیون انرژی اتاق مشهد تاکید کرد: نیروگاه‌های خانگی در منازل ویلایی و دو طبقه، نصب و احداث می‌شود. منازل ویلایی بیش‌ترین فضا را برای احداث نیروگاه خورشیدی در پشت بام دارند. برای این امر، نیازمند رضایت مشترکان و مالکین دیگر ساختمان هستیم که عموماً آنان رضایت ندارند. شرکت برق منطقه‌ای خراسان برای احداث و نصب نیروگاه‌های خانگی، مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

وی افزود: از مصوبه خرید تضمینی، ۸ سال می‌گذرد؛ اما تاکنون دولت به وعده‌های خود عمل نکرده و برای مالکان پنل خورشیدی، درآمد اقتصادی دل‌گرم کننده‌ای اختصاص نداده است.

«شکوه میرشاهی»، کارشناس استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به پیش‌بینی زیرساخت‌هایی برای تجهیزات ساختمان‌های جدید، عنوان کرد: باید برای شارژ موتور و ماشین‌های برقی، همانند پمپ بنزین‌ها محل‌هایی در سطح شهر تعیین شود. یکی از پروژه‌های شهرداری مشهد، خرید و عرضه موتورهای برقی به شهروندان برای کاهش آلودگی هوا و مصرف بهینه انرژی بود؛ اما به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، عملیاتی نشد.

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.