• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3064 امروز 0
4
در نشست هیات رئیسه کمیسیون‌های صنعت و انرژی اتاق مشهد با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بررسی شد:

امکان‌سنجی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

  • کد خبر : 19075
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
امکان‌سنجی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
در جریان نشست مشترک هیات رئیسه کمیسیون‌های صنعت و انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، موضوع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برقی و بادی در شهرک‌های صنعتی استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: تأمین زمین پایه اصلی هر سرمایه‌گذاری است؛ لذا لازم است شرکت شهرک‌های صنعتی تسهیلاتی در ارائه زمین به منظور ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌ها درنظر بگیرد تا سرمایه‌گذاری در این خصوص انجام شود.

وی با بیان اینکه ایجاد تسهیلات در این حوزه، یک بازی برد-برد برای دو طرف خواهد بود، خاطرنشان کرد: با این اقدام از یک سو سرمایه‌گذاران به ایجاد نیروگاه تشویق می‌شوند و از سوی دیگر، با تولید برق در این نیروگاه‌ها، کمبودهای شهرک‌های صنعتی در این زمینه رفع خواهد شد.

یزدان‌بخش در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: شهرک صنعتی شماره  5 مشهد موقعیت مناسبی برای ایجاد نیروگاه برق خورشیدی دارد و لازم است شرایط برای ورود سرمایه‌گذار به آن فراهم گردد تا نیاز حداقل 100 مگاواتی این شهرک مرتفع شود.

عقب‌ماندگی خراسان رضوی در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این دیدار با اشاره به لزوم توسعه نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر برای تأمین انرژی صنایع، اظهار کرد: لازم است زمین‌های مناسب برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در حاشیه شهرک‌های صنعتی شناسایی شده و برای ایجاد نیروگاه اختصاص یابد. همچنین، می‌توان با استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست (تسهیلات برای ایجاد هر 20 کیلووات نیروگاه خورشیدی) نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که سایر استان‌ها از این تسهیلات به خوبی استفاده کرده و با کنار هم قرار دادن نیروگاه‌های کوچک به سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کرده‌اند؛ اما خراسان رضوی در این زمینه دچار عقب‌ماندگی شده است.

یوسفی عارفی تصریح کرد: بر این اساس لازم است برنامه مشخصی با کمک شرکت شهرک‌های صنعتی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌های صنعتی استان تهیه کرده و ضمن استفاده از فرصتی که در کشور در راستای حمایت از ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد شده، مشکل تأمین برق صنایع در تابستان را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود کمیته مشترکی میان شرکت شهرک‌های صنعتی و کمیسیون‌های انرژی و صنعت اتاق بازرگانی ایجاد شده و چند محیط برای ایجاد این شهرک‌ها شناسایی شود.

لزوم بهره‌گیری از درآمدهای مولدسازی در راستای توسعه زیرساخت‌های انرژی استان

«جعفر فرشچی طوسی»، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: سهیم شدن شهرک‌های صنعتی در تولید و تأمین برق، فشار مالی بسیار زیادی به صنایع وارد کرد. لذا امسال تصویب شد که شرکت برق از محل افزایش قیمت برق، نسبت به اصلاح و بازسازی شبکه شهرک‌های صنعتی اقدام کند.

وی در ادامه بر اهمیت بهره‌گیری از درآمدهای مولدسازی در راستای توسعه زیرساخت‌های انرژی استان تاکید کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود منابع مالی که شرکت برق و اداره کل صمت از محل فروش اموال مازاد به دست خواهند آورد، صرف توسعه زیرساخت‌های انرژی مورد نیاز صنایع شود.

فرشچی با بیان اینکه نیمی از برق فروخته شده به صنایع مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: اصلاح میزان برق مصرفی صنایع اقدام دیگری است که در این خصوص می‌توان انجام داد.

پیشنهاد ایجاد شهرک تخصصی انرژی تجدیدپذیر خورشیدی در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ناگزیر هستیم به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم، خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک تخصصی انرژی خورشیدی و تشویق سرمایه‌گذاران به تولید برق و فروش آن به صنایع در این شهرک از جمله راهکارهای دیگری است که می‌توان در این حیطه به کار بست. همچنین می‌توان از ظرفیت انرژی بادی برای تولید برق در شهرستان خواف و نیشابور استفاده کرد. استفاده از زمین‌های بلااستفاده حریم شبکه برق برای تولید انرژی خورشیدی نیز پیشنهاد دیگر است.  در کنار آن، می‌توان از ظرفیت موجود در شهرک صنعتی شماره 5 مشهد برای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده کرد.

ضرورت پیش بینی تسهیلاتی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌ها

«حسن سویزی»، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این خصوص بیان کرد: از آنجا که شرکت شهرک‌های صنعتی با تأمین 70 درصد منابع مالی ایجاد زیرساخت‌های برق در شهرک‌ها بخش زیادی از بار مالی تأمین برق شهرک‌های صنعتی را به دوش می‌کشد، لازم است در این خصوص نیز به شکل ویژه ورود کند.

وی افزود: بر این اساس به نظر می‌رسد تنها واگذاری زمین کفایت نمی‌کند و لازم است تسهیلاتی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌ها نیز اختصاص دهند؛ چراکه با این شرایط وضعیت تولید انرژی کشور هر سال بدتر از سال قبل خواهد بود.

«اشکناز اورعی»، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد نیز خواستار ارائه مشوق به واحدهای صنعتی دارای نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر شد و گفت: لازم است در راستای تشویق واحدهای صنعتی به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برق، حمایت‌های لازم از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان به منظور عدم قطع برق این واحدها در اوج مصرف انجام شود.

«شهریار زهدی»، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه امروز بخش‌های انرژی و صنعت به یکدیگر گره خورده‌اند و مکمل هم هستند، گفت: سهم استان ما از استفاده از تسهیلات ارائه شده به منظور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور بسیار پایین است و در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. لذا لازم است با هم‌افزایی به منظور جذب سرمایه‌های استانی اقدام نموده تا مشکلات تأمین انرژی صنایع را رفع کنیم.

 

وی افزود: بر این اساس لازم است با جذب سرمایه‌گذار نسبت به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌های صنتی استان اقدام کنیم. این طرح علاوه بر تأمین انرژی صنایع موجب اعتلای شهرک‌های صنعتی استان نیز می‌شود.

«محمدرضا موحد»، دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: واحدهای صنعتی مسقر در شهرک های صنعتی با وجود مصرف 3 درصد گاز و 11 درصد برق و 1 درصد آب استان، با بیشترین مشکلات در تأمین انرژی روبه‌روست؛ لذا لازم است ضمن تشریح این آمار برای مسئولان برای رفع این مشکلات اقدامات جدی از سوی بخش‌های ذی نفع انجام شود.

«علیرضا تیموری»، عضو کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با وجود اینکه تابش آفتاب در ایران 50 درصد نسبت به امریکا بیش‌تر است؛ اما استفاده مناسبی از این ظرفیت در راستای تولید انرژی نشده است؛ به گونه‌ای که اکنون با کمبود برق مواجه شده‌ایم. در این شرایط صنایع با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌اند که اگر راه‌حلی برای این موضوع اندیشیده نشود، بخش صنعت استان با بحران مواجه خواهد شد. باید آینده‌نگر باشیم و با استفاده از امکانات ریز و درشت موجود، در راستای حل مشکل صنایع در حوزه انرژی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: صنایع کشور دچار فرسودگی شده و بهره‌وری آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده است و در شرایطی که دسترسی به صنایع نوین بسیار سخت است، باید دست به دست هم دهیم و از امکانات موجود برای رفع مشکلات صنایع استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.