• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3069 امروز 5
2
رئیس اتاق بازرگانی استان در چهارمین نشست هماهنگی روسای کمیسیون‌های این اتاق مطرح کرد

بررسی کارنامه عملکرد بازوان مشورتی اتاق مشهد، با تاکید بر راهبرد «نتیجه‌گرایی»

  • کد خبر : 20295
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
بررسی کارنامه عملکرد بازوان مشورتی اتاق مشهد، با تاکید بر راهبرد «نتیجه‌گرایی»
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: عملکرد مبتنی بر «نتیجه‌گرایی»، راهبرد شاخص پارلمان بخش خصوصی استان در تعریف و مطالبه اقدامات کمیسیون‌های تخصصی-مشورتی خود است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در چهارمین نشست هماهنگی روسای کمیسیون‌های تخصصی این اتاق، از این ساختارهای مشورتی به عنوان یکی از ظرفیت‌های شاخصی یاد کرد که به مدد آن‌ها می‌توان خُبرگان حوزه‌های مختلف اقتصادی را گرد هم آورد و به شکلی منسجم‌تر و با نگاهی تخصصی‌تر، اقدامات منتج به بهبود محیط کسب‌وکار را تعریف و مطالبه کرد.

توکلی زاده، از حضور فعالان اقتصادی در جلسات و مشارکت آن‌ها در اقدامات کمیسیون‌ها، به عنوان حرکتی ارزشمند یاد کرد که در واقع نوعی «وقف عام» به شمار می‌آید و تاکید کرد: این اقدامات نتایجی مثبت به نفع آحاد جامعه اقتصادی استان و کشور رقم می‌زند و از این حیث قدردان تلاش‌های صورت گرفته هستیم.

وی خاطر نشان کرد: هیات رئیسه و اعضای کمیسیون‌ها اگر ایجاد تحولات مثبت و بهبود محیط کسب و کار را ولو با قدم‌های کوچک اما اثرگذار دنبال کنند، قطعا کارنامه پُرباری از اقدامات آن‌ها حاصل خواهد آمد.

رئیس اتاق خراسان رضوی با اذعان به اینکه فضای اقتصادی در کشور با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است و اهتمام ما بر مطالبه‌گری و پیگیری رفع همین معضلات می‌باشد، تصریح کرد: با وجود همه مشکلات به فراهم بودن زمینه برای اصلاح‌گری و تغییر باور داریم.  امروز همه در کنار یکدیگر تلاش می‌کنیم تا گرهی از فضای کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی در استان و کشور گشوده شود و به سوی تعالی اقتصادی قدم برداریم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان همچنین از روسای کمیسیون‌ها درخواست کرد تا در روند انعکاس اقدامات و پیگیری‌های خود، بررسی کنند که یک اصلاح‌گری یا پیگیری منتج به دستاورد، تا چه میزان توانسته مسیر کار را برای فعالان اقتصادی هموار کند و حتی در ارزیابی‌های خود تا حد امکان، تعیین مصادیق و سنجش میزان تاثیر را نیز مدنظر داشته باشند.

هدف‌گذاری برای ارتقاء عملکرد کمیسیون‌ها و بهره‌وری حداکثری آن‌ها

«حسین محمودی خراسانی»، رئیس شورای راهبردی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مشهد نیز با بیان اینکه این شورا با هدف ارتقای عملکرد کمیسیون‌های تخصصی-مشورتی و بهره‌وری حداکثری آن‌ها شکل گرفته است، اظهار کرد: در دوره دهم تعداد کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی با چشم‌انداز ایجاد تعامل بیشتر و بهتر با اعضا، فعالان اقتصادی و ذیفعان اتاق بازرگانی مشهد از 11 کمیسیون به عدد 20 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کمیسیون‌ها از جایگاه ویژه‌ای در بدنه اتاق برخوردار بوده و یکی از ارکان شاخص آن به شمار می‌آیند. در دوره گذشته، همین بازوان مشورتی بخشی از مسائل و مشکلات مهم بخش‌های مختلف اقتصادی را به اتاق منعکس نموده و با اخذ دیدگاه خُبرگان هر حوزه در بدنه کمیسیون‌ها، زمینه پیگیری این مسائل از مسیرهای گوناگون فراهم آمد و دستاوردهای ارزشمندی حاصل شد.

محمودی ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت کمیسیون‌های اتاق در این دوره و افزایش تعداد آن‌ها، این دستاوردها رو به رشد باشد. کمیسیون‌ها باید محل مشورت قرار بگیرند و توامان مسائل تخصصی خود را به اتاق منعکس کنند و این تعامل باید به صورت دو سویه تعریف شود.

به گفته رئیس شورای راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد، پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی یکی از اتاق‌های سرآمد کشور به شمار می‌آید و این مهم به واسطه جایگاه، هویت و ظرفیت‌هایی است که ارکان آن فراهم نموده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اصلاح شاخص‌های رتبه‌بندی کمیسیون‌ها در این دوره تاکید کرد و گفت: در این راستا از بازوان تخصصی اتاق درخواست داریم کلیه نظرات خود را جهت اصلاح این شاخص‌ها به شورای راهبردی کمیسیون‌ها ارسال کنند.

رئیس شورای راهبردی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی متذکر شد: لازم است کمیسیون‌ها در پیش‌برد امور، مواردی از جمله پرهیز از موازی‌کاری و رقابت‌های ناسالم در برگزاری جلسات و دعوت از مسئولان و مدیران، افزایش ارتباطات و همکاری‌های مشترک و برگزاری نشست‌‌های مشترک و ارائه نظر واحد در خصوص مسائل را مدنظر قرار دهند.

وی همچنین خواهان توجه به مسائل استانی و سپس مسائل کشوری، ارائه مستندات عملکردی توسط کمیسیون‌ها به اتاق، شرکت روسای کمیسیون‌ها در جلسات کمیسیون‌های متناظر در اتاق ایران، تقسیم‌بندی مسائل کمیسیون‌ها در سه بخش با موضوعات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و اقدام به تناسب هر موضوع، پرهیز از ورود مسائل شخصی افراد به کمیسیون، رعایت سلسله مراتب در دعوت از میهمانان کشوری و برنامه‌ریزی جهت ارجاع موضوعات مهم به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از طریق شورای راهبردی کمیسیون‌ها شد.

کمیسیون‌ها از فرصت دعوت از مسئولان ملی استفاده کنند

«محمدعلی چمنیان»، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه، با تقدیر از عملکرد کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد، اظهار کرد: بلوغ و بالندگی کمیسیون‌ها در پیشبرد برخی مسائل تخصصی مشهود است و می‌تواند به منظور پیشبرد مسائل مشابه به کمک اتاق بیاید.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های تخصصی توسط تعدادی از کمیسیون‌ها، افزود: لازم است کمیسیون‌ها بیش از پیش از ظرفیت برگزاری همایش‌ها جهت تحقق اهداف خود در حوزه مطالبه‌گری و آموزش و… استفاده کنند.

چمنیان بر لزوم استفاده از فرصت دعوت از مقامات کشوری در جلسات کمیسیون‌ها نیز تأکید کرد و افزود: بایستی فرصت حضور مسئولان کشوری در استان مغتنم شمرده شود تا از ظرفیت تعامل بخش خصوصی و دولت جهت رفع مسائل فعالان اقتصادی استفاده گردد.

«احمد اثنی‌عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی استان، با اشاره به جایگاه والای روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌های بازرگانی در کشور، اظهار کرد: اتاق مشهد باید به عنوان یک اتاق استانی پیشرو مطالبه‌گری بخش خصوصی را پیش برده و به نتیجه برساند و این مهم از مسیر کمیسیون‌ها امکان‌پذیر است.

اثنی‌عشری همچنین از آمادگی اتاق بازرگانی خراسان رضوی جهت به‌کارگیری مشاور برای کمیسیون‌های اتاق در چهارچوب آیین نامه‌های داخلی اتاق خبر داد و خواستار ارائه دوره‌های آموزشی مختلف به اعضاء کمیسیون‌ها توسط این بازوان تخصصی مشورتی اتاق مشهد شد.

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد، با تقدیر از فعالیت‌های ارزشمند اعضای کمیسیون‌ها در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: لازم است هریک از بازوان تخصصی مشورتی اتاق، شرح وظایف خود را تدوین کرده و جهت تأیید و تصویب به شورای راهبردی کمیسیون‌ها ارجاع کند تا اقدامات هر یک به نحو دقیق‌تر و هدفمندتری صورت پذیرد.

وی ادامه داد: همچنین لازم است برای همه اعضای کمیسیون‌ها کارت مشخصی صادر شود تا اعضا احساس وابستگی بیشتری به کمیسیون خود داشته باشند.

لزوم استفاده کمیسیون‌ها از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان

«علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به بررسی روند فعالیت کمیسیون‌ها در سه ماهه فصل پاییز و ارائه آن در این نشست اظهار کرد: هدف از ارائه گزارش عملکرد کمیسیون‌ها، بررسی روند حرکتی هر کمیسیون‌ بر اساس اهداف تعیین شده برای هریک از آن‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اتاق خراسان رضوی در دوره دهم، افزایش دامنه ارتباط با اعضا است. بر این اساس، در سه ماهه گذشته حدود 1900 نفر از اعضاء اتاق در قالب جلسات کمیسیون‌ها و… در پارلمان بخش خصوصی استان حضور پیدا کرده‌اند و این موضوع نشان دهنده تحقق این هدف است.

کبیر همچنین بر لزوم استفاده کمیسیون‌ها از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان جهت تأثیرگذاری بخش خصوصی در سیاست‌های دولتی و حاکمیتی تاکید کرد و گفت: تاکنون توانسته‌ایم با تهیه بسته‌های مشکلات مالیاتی و پولی و بانکی و دعوت از مدیران ارشد این نهادها در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به نتایج بسیار مطلوبی دست یابیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به کمیسیون‌ها توصیه کرد تا با پرهیز از موازی‌کاری و تداخل کاری، بررسی موضوعات مشترک را به کمیسیون تخصصی آن موضوع ارجاع دهند.

عملکرد کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی در پاییز 1402

در بخش دیگری از این نشست «نرجس خوش‌زبان»، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون‌های این اتاق در پاییز 1402 پرداخت و اظهار کرد: در این مدت، در مجموع 313 جلسه از سوی کمیسیون‌ها و کمیته‌های آنان در اتاق مشهد برگزار شده است. این جلسات با 203 دستورکار تشکیل شده و 197 مصوبه داشته است. نکته قابل تأمل اینکه از میان 145 موضوع ارجاع شده به کمیسیون‌ها در پاییز امسال، تنها 48 پاسخ از کمیسیون‌ها دریافت شده است.

وی ادامه داد: در این میان 38 درصد جلسات ماهیت هماهنگی هیات رئیسه داشته و 29 درصد جلسات به برگزاری نشست‌های کمیته‌ها اختصاص پیدا کرده است که در این زمینه نسبت به تابستان افزایش را شاهد هستیم و نشان‌دهنده روند صعودی اقدامات کارشناسی در کمیسیون‌ها است. 17درصد جلسات مربوط به نشست‌های اصلی کمیسیون‌ها بوده و حدود 7درصد، جلسات خارج از اتاق بوده است. سایر نشست‌ها نیز ماهیت مشترک، فوق العاده، آموزشی، امور کمیسیون‌ها و سایر جلسات برگزار شده در اتاق را داشته‌اند.

خوش زبان افزود: در این مدت در مجموع 1935 نفر در جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی حضور پیدا کرده‌اند؛ به طوری که به صورت میانگین در هر جلسه 34 نفر حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به آغاز به کار شورای راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد از آبان ماه، تصریح کرد: این شورا به منظور سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و نظارت بر عملکرد کمیسیون‌های اتاق مشهد تشکیل شده است. نیازها و درخواست‌های کمیسیون‌ها از طریق این شورا به اتاق منعکس می‌شود و متقابلاً این شورا نیازهای اتاق را به کمیسیون‌ها ارجاع می‌دهد. از نقاط کلیدی شورای راهبردی کمیسیون‌ها، آشنا کردن اعضای کمیسیون‌های تازه شکل گرفته با ماهیت بخش‌های مختلف اتاق است.

پیشرفت قابل قبول برخی از کمیسیون‌ها در فصل پاییز

مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج ارزیابی عمکلرد کمیسیون‌ها اشاره کرد و افزود: این ارزیابی به معنای رتبه‌بندی کمیسیون‌ها نیست، بلکه سنجش این موضوع است که عملکرد کمیسیون تا چه میزان در راستای شاخص‌های مدنظر اتاق بوده است.

وی ادامه داد: در این ارزیابی برخی از کمیسیون‌ها پیشرفت قابل قبولی داشتند که همراهی هیات رئیسه در موفقیت این کمیسیون‌ها کاملا مشهود است و برخی از کمیسیون‌ها نیز لازم است اقدامات بیشتری انجام دهند.

خوش‌زبان از تهیه بسته‌های پیشنهادی از سوی کمیسیون‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و انجام پژوهش، انجام فعالیت مشترک با سایر کمیسیون‌ها و بخش‌های اتاق به عنوان شاخص‌های رتبه‌بندی کمیسیون‌ها نام برد.

وی همچنین بر لزوم مستندسازی اقدامات کمیسیون‌ها و به‌روزرسانی صفحه مختص هر کمیسیون در وبسایت اتاق مشهد تأکید کرد.

در ادامه این نشست، روسای کمیسیون‌های اتاق مشهد به بیان نکاتی کلی در خصوص عملکرد این بازوان تخصصی پارلمان بخش خصوصی استان پرداختند.

«عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با تقدیر از عملکرد کلیه کمیسیون‌های اتاق، اظهار کرد: در مجموع اقدامات مناسبی در کمیسیون‌ها جهت تحقق اهداف اتاق در حال انجام است و امید می‌رود که این روند به صورتی هدفمندتر و منسجم‌تر تداوم یابد.

«مجید محمدنژاد»، رئیس کمیسیون مالیات اتاق مشهد نیز با اشاره به اقدامات این کمیسیون، اظهار کرد: 4 کمیته ذیل کمیسیون مالیات تشکیل شده که هر یک از آنها مباحث مربوط به یکی از قوانین مالیاتی را بررسی و کارشناسی می‌کنند. همچنین تاکنون 8 جلسه کمیسیون و 12 جلسه در کمیته‌ها برگزار شده است که نتایج خوبی به همراه داشته است.

درخواست به‌کارگیری مشاور برای برخی از کمیسیون‌ها

«حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نیز در این نشست خواهان به کارگیری مشاور برای برخی از کمیسیون‌های تخصصی به منظور بررسی و مداقه بیشتر در خصوص مباحث و دستورکارهای آنان شد و گفت: حضور اعضای هیات نمایندگان و هیات رئیسه به عنوان معین در جلسات کمیسیون‌ها نقش موثری در پیشبرد اهداف آن کمیسیون می‌تواند داشته باشد و به نوعی مایه دلگرمی اعضا است.

«محمدمهدی شکورزاده»، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق مشهد با اشاره به اینکه این کمیسیون بررسی مشکلات مشخص شده استان در طرح پایش محیط کسب و کار را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر محیط کسب و کار در خراسان رضوی شرایط مطلوبی ندارد و باید در کمیسیون به چاره‌جویی در خصوص مشکلات موجود بپردازیم.

«غلامرضا نازپرور»، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز در این نشست، از نقش دبیران کمیسیون‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف این بازوان تخصصی اتاق مشهد سخن گفت.

«محسن خندان دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد از لزوم تعیین دقیق اهداف و برنامه‌ها و وظایف هر کمیسیون به منظور اقدامات منسجم و متوازن هر یک از آنان سخن گفت تا از کاهش سطح کیفی فعالیت کمیسیون‌ها جلوگیری شود.

کمیسیون‌ها از انجام اقدامات جزیره‌ای بپرهیزند

«مژگان ثابت‌تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: لازم است کمیسیون‌ها از انجام اقدامات جریزه‌ای پرهیز کرده و به تعامل بیشتر با سایر کمیسیون‌ها در بررسی و مطالبه‌گری موضوعات یکسان و مشترک بپردازند. امری که می‌تواند در بهبود روند کاری کمیسیون‌ها موثر باشد.

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، خواهان دسترسی روسا به اتوماسیون اتاق جهت دریافت و ارسال نامه‌های اداری از دفاتر خود در خارج از ساختمان اتاق مشهد، به منظور پیگیری بیشتر امور کمیسیون شد.

«کیهان کاوسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی استان گفت: این کمیسیون بر مبنای تعریف کلان پروژه‌ها حرکت می‌کند و کلان پروژه‌هایی را نیز در راستای اهداف خود به منظور رشد اقتصادی در استان تعریف نموده است.

وی همچنین از عدم ارائه بازخوردها از سایر کمیسیون‌ها به برنامه‌های این کمیسیون انتقاد کرد و خواهان استفاده از طرح (ماتریس) تعاملی طراحی شده توسط این کمیسیون جهت جلوگیری از موازی کاری در میان کمیسیون‌های اتاق شد.

در ادامه، «محمد علایی»، رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق مشهد در خصوص برخی از مسائل مهم حوزه آب و محیط زیست استان گفت: امسال وضعیت خشکسالی تشدید شده و نامطلوب‌ترین سال را از نظر کمبود منابع آبی در پیش خواهیم داشت که باید برای آن چاره‌جویی کنیم. همچنین باید در خصوص کشف رود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حوزه زیست محیطی استان و بهبود وضعیت آن و حل مشکلات مربوط به آن راه حل‌هایی بیابیم.

«محمد سهامیان مقدم»، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ورود هر کمیسیونی به موضوعات حقوقی بلامانع است، گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی به 5 مسئله حقوقی در استان ورود کرده و امیدواریم به زودی بتوانیم دست کم 3 مورد از آن‌ها را به نتیجه برسانیم.

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به تجربه نوین فعالیت برخی از کمیسیون‌های اتاق گفت: کمیسیون سلامت در این دوره اتاق مشهد تشکیل شده و متناظر آن، کمیسیونی در اتاق ایران نیست. ممکن است ورودی‌ها و خروجی‌های همه کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون‌های نوپا مطابق با مرّ مطالب و اهداف مطرح شده برای آن‌ها نباشد و این موضوع را باید درنظر گرفت که این امر به دلیل فعالیت جدید این ساختارهاست.

«فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق مشهد نیز با اشاره به بازخوردهای مثبت از فعالیت این کمیسیون گفت: بسیاری از برنامه‌های کمیسیون به دلیل اینکه بلندمدت است، هنوز به نتیجه لازم نرسیده و باید زمان لازم برای اجرای آن‌ها را در نظر گرفت.

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست خواهان توجه کمیسیون‌ها به برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی همه جانبه برنامه‌ها شد و گفت: بایستی راه حل هر یک از مشکلات از طریق کمیسیون‌ها به شورای گفت‌وگو اعلام شود تا از مسیر تعامل با دبیرخانه شورا و طرح مسائل در صحن شورا، به نتیجه لازم دست یابیم.

«جواد نیشابوری»، رئیس کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: این کمیسیون به دلیل بررسی مسائل حوزه کار و تامین اجتماعی تاکنون ارتباط  زیادی با سایر کمیسیون‌های اتاق داشته است و امیدواریم شاهد تداوم روند این ارتباطات باشیم.

«سیدحسن هاشمی»، نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز عدم هم‌راستایی سیاست‌های کلان کشور و فقدان اطلاعات و آمار صحیح در سطح کشور را دو مسئله اصلی و دغدغه‌ای برشمرد که این کمیسیون در نشست با مسئولان به آن‌ها اشاره می‌کند.

لزوم توجه کمیسیون‌ها به برگزاری نشست‌های مشترک

«احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد گفت: پس از گذشت چند ماه از آغاز به کار کمیسیون‌ها و احصا مشکلات و مسائل هر حوزه، هم‌اکنون زمان برگزاری جلسات مشترک میان کمیسیون‌هاست و باید به این موضوع اهمیت بیشتری داده شود. همچنین برخی از اقدامات کمیسیون‌ها از جمله اقداماتی که در حوزه فرهنگ‌سازی موضوع محوری کمیسیون انجام داده‌اند، قابل اندازه‌گیری نیست و این امر باید در ارزیابی این ساختارها مورد توجه قرار گیرد.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20295

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.