• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
4
در  هشتمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد تأکید شد:

اهمیت نقش پژوهش در به‌روزرسانی استراتژی صنعتی خراسان رضوی

  • کد خبر : 22071
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۶
اهمیت نقش پژوهش در به‌روزرسانی استراتژی صنعتی خراسان رضوی
در هشتمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که با محوریت تبادل نظر در خصوص مطالعات پژوهشی در حوزه صنعت برگزار شد، بر لزوم همکاری پژوهشی دانشگاه و صنعت و همچنین به‌روزرسانی و تدوین سند توسعه صنعتی استان تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «عبدالله یزدانبخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی،  اظهار کرد: صنعت کشور امروز به واسطه تحریم‌ها و توأمان محدودیت‌های داخلی، با موانع و مشکلاتی  در توسعه خود مواجه است که گره 70 درصد این مسائل به دست دولت باز می‌شود. صنعتگران با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده‌اند، میزان ارزش افزوده‌ای اشتغال زایی که برای کشور انجام داده اند  توقعاتی از دولت به منظور حل مسائل و مشکلات خود دارند. این مسائل و چالش‌ها و راه‌حل‌های آن‌، به صورت کارشناسی از طریق کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و ایران مطرح می‌گردد که پس از بررسی دقیق به مسئولان محترم دولتی اعلام می‌شوند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر انجام پژوهش‌ها با توجه به نیازمندی‌های صنایع، گفت: انجام پژوهش‌های حوزه صنعت با توجه به نیازمندی‌های صنایع در به‌روزرسانی استراتژی صنعتی استان موثر خواهد بود. هر ساله تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور انجام می‌شود، اما بخش زیادی از آن‌ها به کاربرد صنعتی نمی رسند و در کتابخانه‌ها باقی می‌مانند و عملیاتی نمی‌شوند. هدف ما، همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها در راستای انجام پژوهش‌های کاربردی برای رفع نیاز صنایع است. صنایع آماده‌اند پژوهش‌های مورد نیاز خود را به دانشگاه‌ها اعلام کرده و در این عرصه حمایت لازم برای انجام آن پژوهش‌ها را انجام دهند.

وی با انتقاد از نبود اطلاعات و آمار به روز و کاربردی و قابل اعتماد در بخش‌های مختلف اقتصاد صنعتی عنوان کرد: با توجه به توسعه صنعت استان در طول سال‌های گذشته و مسائل و مشکلات متعددی که صنایع با آن روبه‌رو هستند، نیازمند تدوین سند توسعه صنعتی استان هستیم.

یزدانبخش با انتقاد از عدم انجام بررسی های اقتصادی لازم پیش از راه‌اندازی فعالیت صنعتی در کشور که به از بین رفتن سرمایه‌ها منجرنشود  بیان کرد: بر این اساس انجام بررسی و تحقیقات صنعتی در صنایع استان موضوعی بسیار مهم است.

تدوین آیین‌نامه‌ای به منظور استفاده کمیسیون‌ها از ظرفیت‌های اتاق در امور پژوهشی

«محمود امتی»، رئیس شورای پژوهشی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه مطالعات پژوهشی از سوی اتاق اشاره کرد و گفت: تأکید هیأت رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بر نتیجه‌محور بودن اقدامات کمیسیون‌ها است. لذا در حال حاضر آیین‌نامه‌ای به منظور استفاده کمیسیون‌ها از ظرفیت‌های اتاق در امور پژوهشی در حال تدوین است. کمیسیون‌ها بایستی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اتاق از جمله شورای پژوهشی بهره ببرند، تا به شکل بهتری به اهداف تعریف شده خود دست یابند. شورای پژوهشی اتاق نیز به دنبال است تا پژوهش‌های ارجاع شده به این شورا، دارای خروجی مثبت برای اعضای اتاق و فعالان اقتصادی باشد و تنها به یک تحقیق صرف محدود نگردد.

امتی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز به بسیاری از مسائل اقتصادی به صورت مفصل و پربار پرداخته است، یادآور شد: اگر پژوهشی پیش از این توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران انجام شده باشد، نیازی به تحقیق مجدد ندارد و صرفا لازم است توسط مرکز پژوهش‌های اتاق مشهد با تمرکز بر داده‌های استان، تکمیل شود. همچنین تلاش بر این است که پژوهش‌ها بر اساس نیازمندی‌های استان انجام شود تا نتایج ملموسی برای اقتصاد استان در بر داشته باشد.

در ادامه این جلسه، «شهرام عیدی‌زاده»، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با بیان اینکه بخش پژوهش یکی از بازوهای هر سازمان موفق است، عنوان کرد: بر این اساس، پژوهش‌ها و تحقیقات به صورت مستمر در مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و خراسان رضوی انجام می‌شود؛ اما در مواردی که یک پژوهش خاص نیازمند زمان و هزینه بیشتری باشد، باید ابتدا در شورای پژوهشی اتاق تصویب شده و سپس انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفویض اقدام در خصوص تدوین استراتژی سند توسعه صنعتی ایران از سوی اتاق ایران به اتاق‌های بازرگانی مشهد، تبریز، تهران و اصفهان خبر داد.

اهمیت مشارکت شورای پژوهشی اتاق مشهد در به‌روز‌رسانی و تدوین سند جدید توسعه صنعتی استان

«اشکناز اورعی»، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه از «مشارکت در به‌روز‌رسانی استراتژی صنعتی استان» و «پژوهش در خصوص مشکلات حوزه تأمین اجتماعی و روش‌های رفع آن» به عنوان دو درخواست کمیسیون صنعت از شورای پژوهشی اتاق مشهد یاد کرد.

وی در ادامه به بیان آمارهایی از وضعیت صنعت استان پرداخت و گفت: سهم استان خراسان رضوی از ارزش افزوده صنعت کشور 17 درصد است، اما صادرات استان تنها 3.7 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاصی داده است که رقم ناچیزی است.

اورعی تصریح کرد: در حال حاضر 5 شهرک صنعتی در مشهد وجود دارد و پنجمین شهرک صنعتی نیز در حال احداث است و برای تامین زیرساخت‌های آن قرار است 50 هکتار زمین برای ایجاد شهرک انرژی خورشیدی اختصاص یابد. جهت احداث این شهرک طرح توجیهی فنی و اقتصادی آماده شده است که طی جلسات آینده به شرکت شهرک‌ها ارائه خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه تنها 5 درصد صنایع استان، های‌تک هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد صنایع دارای فناوری بالا در استان بسیار کم است. همچنین، علاوه بر صنایع غذایی و آشامیدنی به عنوان صنایعی با بیشترین پتانسیل در استان، ظرفیت‌های دیگری نیز وجود دارد که کمتر بدان توجه می‌شود و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، برگزاری رویداد صنعت نسل4 را از اقدامات مهم کمیسیون برشمرد و افزود: در شرایطی که صنایع دنیا به سوی دیجیتالی شدن پیش می‌روند لزوم توجه به این موضوع در صنعت کشور بیش از پیش احساس می‌شود. بسیاری از صنایع از ظرفیت‌های موجود در این حوزه در جهت افزایش بهره‌وری و استفاده کمتر از اپراتورها غافلند. این در حالی است که تا 10 سال آینده،۴٠ درصد صنایع استان شکل فعلی خود را نخواهد داشت و ناچار به تغییر خواهند بود.

اورعی در قسمت دیگری از سخنان خود از عدم تهیه طرح توجیهی و انجام مطالعات بازار پیش از سرمایه‌گذاری در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در صنایع کوچک و متوسط کشور پیش از سرمایه‌گذاری نه مطالعه بازار انجام می‌شود و نه طرح توجیهی تهیه می‌شود. موضوعی که به ضرر و زیان سرمایه‌گذاران می‌انجامد لذا لازم است دبیرخانه یا بنگاهی جهت انجام این مطالعات پیش از سرمایه گذاری به سرمایه‌گذاران داده شود.

وی از کمبود زیرساخت‌های به‌روز در شهرک‌های صنعتی کشور  انتقاد کرد و گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم فیبر نوری را به شهرک‌های صنعتی برسانیم. تلاش ما بر مطالبه‌گری برای تحقق این موضوع در شهرک صنعتی توس است.

لزوم توجه به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

«محسن خندان‌دل»، رئیس کمیسیون فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: یکی از مسائلی که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات را با محدودیت مواجه می‌کند، نبود آمار و ارقام به‌روز و نیز، دشواری و هزینه‌بر بودن تهیه بانک‌های اطلاعاتی است.

وی ادامه داد: ارتباط میان صنعت و دانشگاه یکی از حلقه‌های مفقوده توسعه صنعتی است و اتاق بازرگانی باید به تقویت این ارتباط توجه کند. لذا باید پژوهش بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه لازم است پژوهش‌ها به صورت کاربردی و بر اساس چهارچوب تعیین شده توسط مرکز پژوهش‌های اتاق انجام شود.

«محمدرضا اورانی»، از فعالان اقتصادی بخش کشاورزی استان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در انجام هر طرح پژوهشی ابتدا باید مدل پژوهش تعیین شود، اظهار کرد: در پژوهش مربوط به حوزه صنعت ابتدا لازم است زیربخش‌ها تعریف شود و مشکلات موجود در هر زیربخش طبقه‌بندی گردد.

اورانی از نبود افراد و مراکز ارائه مشاوره پیش از سرمایه‌گذاری در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این خلأ در کلیه بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات وجود دارد و مرکزی در استان برای ارائه مشاوره، اطلاعات و داده‌ها به سرمایه‌گذار وجود ندارد. در حال حاضر اکثر سرمایه‌گذاری‌ها در کشور بدون اطلاعات قبلی و توجه به اندازه بازار انجام می‌شود که موجب از بین رفتن سرمایه و زمان می‌گردد. لذا لازم است دفتری برای ارائه آمار و اطلاعات به‌روز، مشاوره سرمایه‌گذاری و آینده‌پژوهی ایجاد شود.

او اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از طرح‌های توجیهی پروژه‌ها بدون توجه به واقعیات و تنها به منظور دریافت تسهیلات از بانک‌ها ارائه می‌شود.

«زهرا اطهری»، فعال اقتصادی نیز در این جلسه به برگزاری رویداد صنعت نسل 4 توسط این کمیسیون اشاره کرد و افزود: به منظور ایجاد دبیرخانه دائمی رویداد صنعت نسل 4 تفاهم‌نامه‌ای میان کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، شرکت شهرک‌های صنعتی، پارک علم و فناوری خراسان و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده تا موارد مورد نیاز ایجاد صنایع نسل 4 و فرهنگسازی و آموزش در این حوزه پیگیری شود.

انتقاد از اجرا نشدن سند توسعه فناوری اطلاعات استان

«بهرام رضا امیری»، کارشناس ارشد کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار نیز در این جلسه از عدم اجرای سند توسعه فناوری اطلاعات استان که در سال 1395 ابلاغ شده انتقاد کرد و گفت: لازمه حرکت به صمت صنعت نسل چهار، ایجاد زیرساخت‌های آن از جمله بهبود مدیریت و تامین امنیت اطلاعات در صنایع، استفاده از فیبرنوری در شبکه داخلی و بیرونی صنایع و شناسایی و پایش داده‌ها است.

«معصومه جاهد»، عضو کمیسیون صنعت نیز در این جلسه خواستار انجام پژوهش به منظور تلفیق بیشتر صنعت با حوزه تجهیزات پزشکی شد.

«سیدحسین بحرینیان»، عضو این کمیسیون نیز با بیان اینکه بانک اطلاعاتی به‌روز و قابل دسترس از توانمندی‌های استان وجود ندارد، گفت: متاسفانه ما در کشور دچار افراط و تفریط در ایجاد کسب‌وکارها هستیم که باید برای جلوگیری از تشدید این امر، چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: با توجه به مشکلات صنایع در بحث تامین نیروی انسانی، باید اقداماتی در راستای استفاده بیشتر از تکنولوژی در صنایع انجام دهیم؛ چراکه در ادامه راه با تشدید کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

در ادامه «محسن محمدیان»، دیگر عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: متاسفانه صنعت و دانشگاه دو جزیره کاملاً جدا هستند. دانش‌آموختگان دو سال پس از فارغ ا‌لتحصیلی باید آموزش داده شوند تا بدانند که چه کاری می‌خواهند انجام دهند. لذا باید دانشگاه و صنعت با یکدیگر همفکری و همکاری داشته باشند و در یک راستا گام بردارند. متاسفانه هم‌اکنون دانشگاه‌ها و صنایع ما با یکدیگر چندان در ارتباط نیستند. همچنین آمار و اطلاعت موجود در حوزه صنعت بسیار قدیمی است و باید به‌روز رسانی شود.

«کیوانی»، رئیس کمیته استاندارد و کیفیت کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز در این جلسه بر لزوم گذر از فردمحوری به سمت و سوی سیستم‌محوری کارها و توجه به استاندارد به منظور تولید کالای باکیفیت تأکید کرد.

«سولماز الهامی»، رئیس کمیته منابع انسانی کمیسیون  نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور بسیار ضعیف است، گفت: امروزه روش‌های مدیریت منابع انسانی بسیار تغییر کرده و با روش‌های قدیمی نمی‌توان نیروی انسانی مورد نیاز را جذب کرد؛ چراکه هم اکنون نیروی کار، واحد صنعتی را انتخاب می‌کند و این صنایع نیستند که نیروی کار را انتخاب می‌کنند.

«علیرضا تیموری»، دیگر عضو این کمیسیون نیز بیان کرد: باید این فرصت به دانشجویان داده شود که در صنایع حضور پیدا کنند. همچنین دانشگاه باید این اجازه را به صنعتگران بدهد که در دانشگاه حضور یابند تا راتباط دو طرف توسعه یابد.

«علی مولایی»، رئیس کمیته آینده پژوهی در صنعت گفت: صنعت باید خود را به دانشگاه برساند و در راستای تقویت ارتباطش تلاش کند؛ چراکه کار دانشگاه حل مسئله است و ما باید به آن‌ها مسائل به‌روز را بدهیم. باید در حوزه صنعت نگاه بین‌المللی داشته باشیم؛ چرا عدم این نگرش باعث می‌شود با مسائل قدیمی و کوچک دست به گریبان باشیم.

«غلامعلی رخصت»، از فعالان صنعتی استان و دیگر عضو کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز در بخش پایانی این نشست، از سود بالای تسهیلات بانکی و آسیب صنایع از این بخش سخن گفت.

«علی امین‌التجار»، دیگر عضو کمیسیون نیز بیان کرد: دانشگاه عملکرد آکادمیک دارد؛ اما صنعت نیازمند بررسی و اقدام اجرایی است؛ لذا بایستی خلأ موجود در ارتباط این دو بخش مرتفع گردد و تحقیقات دانشگاهی عملیاتی باشد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.