• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
3
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد:

دست صنایع ایرانی از تامین مالی بین‌المللی کوتاه است

  • کد خبر : 22537
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
دست صنایع ایرانی از تامین مالی بین‌المللی کوتاه است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد گفت: تامین مالی در بخش صنعت، با سختی و دشواری زیادی مواجه است. کمبود منابع، هزینه‌های بسیار بالای نهاده‌های تولید و افزایش قیمت چندباره این نهاده‌ها، صنایع را بسیار تحت فشار قرار می‌دهد. در بسیاری از کشورها، تامین مالی بین‌المللی یکی از راهکارهای موجود در روند موفقیت واحدهای اقتصادی و کاهش هزینه بنگاه‌ها است؛ اما تحریم‌ها باعث شده که شرکت‌های اقتصادی و حتی خود بانک‌ها در ایران از این امکان محروم باشند.

«علی محمد شریعتی‌مقدم» در خصوص دشواری‌های تامین مالی صنایع گفت: کمبود منابع، هزینه‌های بسیار بالای نهاده‌های تولید و افزایش قیمت چندباره این نهاده‌ها، صنایع را بسیار تحت فشار قرار می‌دهد. از سوی دیگر، با توجه به افزایش نرخ ارز، تورم تولیدکننده نسبت به دوره‌های قبلی و سال‌های اخیر دو تا سه برابر شده است. تولیدکنندگان و کارآفرینان به خصوص در SMEها- صنایع کوچک و متوسط – نقدینگی مورد نیاز خود را از منابع بانکی تامین می‌کنند؛ اما شرکت‌های پیشروتر و با سوددهی بالا، توانسته‌اند تا حد زیادی از بازار سرمایه، تامین مالی کنند.
او در ادامه به امکان تامین مالی بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: امروز در دنیا، سرمایه و پول بسیار زیاد است. بانک‌های بزرگ بین‌المللی خطوط اعتباری برای شرکای تجاری خود ایجاد می‌کنند؛ اما به دلیل تحریم‌ها، دست صنایع ایرانی از تامین مالی از این طریق کوتاه است.
رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا دیگر کشورهای در حال توسعه، جذب منابع بین‌المللی بسیار زیادی دارند. کشورهایی مانند مالزی، ویتنام، اندونزی و حتی سریلانکا، با استفاده از همین منابع به رشد قابل‌توجهی رسیده‌اند؛ اما متاسفانه اقتصاد ایران از همه این فرصت‌ها، محروم است.
شریعتی‌مقدم در ادامه یادآور شد: تولیدکنندگان بخش خصوصی، به دلایلی که خودشان هم مقصر آن نیستند، از سرمایه‌ بازارهای جهانی محروم هستند. از سوی دیگر چیزی به‌عنوان حمایت ساختاریافته هدفمند در دورن کشور ندارند. SMEها نیز از این مسئله آسیب بسیار زیادی می‌بینند. اگر کشور بخواهد شاهد یک تحول اقتصادی باشد و به رشدی که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است، برسد، باید تغییراتی ساختاری برای کاهش تورم و ثبات اقتصادی ایجاد کند. همه این‌ها، مستلزم اراده مهم و سیستماتیک از طریق دولت است تا روابط مالی، تجاری و بانکی اصلاح شود. همچنین مسئله یک‌نرخه شدن ارز در کشور مسئله بسیار مهمی است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.