• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 4
3
رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی:

مجلس دوازدهم بر اجرای قوانین حوزه دانش‌بنیان، نظارت کند

  • کد خبر : 23510
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
مجلس دوازدهم بر اجرای قوانین حوزه دانش‌بنیان، نظارت کند
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی گفت: طی یک دهه و به ویژه دو سال اخیر، در زمینه قانون‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان بسیار قوی عمل شده؛ به طوری که قوانین حمایتی و مترقی بسیار مطلوبی در این زمینه وضع شده است؛ اما مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت عملکرد قدرتمندی نداشته است. بر این اساس، مجلس در حوزه دانش‌بنیان باید از قانون‌گذاری به سمت نظارت بر اجرای قوانین موجود حرکت کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «سید مهدی مدنی بجستانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ‌ما اظهار کرد: از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر و آتی، در پی نبود سیاست‌های حمایتی صحیح، کمبود نیروی انسانی متخصص به دلیل مهاجرت و چالش فروش محصولات به ویژه برای شرکت‌های طرف قرارداد دولت است؛ با این حال، امیدواریم با ورود مجلس شورای اسلامی به این حوزه، شاهد تغییر و تحول باشیم تا مسیر برای تداوم فعالیت شرکت‌ها مهیا شود.

به گفته مدنی، تاکنون درصد بسیار کمی از آنچه در قوانین مربوط به تسهیلات، حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان به تصویب رسیده، اجرایی گردیده است؛ البته برخی از قوانین در حوزه معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مغفول مانده است. این در حالی است که قوانین مذکور بسیار مترقی است؛ اما خروجی ملموسی در این حوزه نداشته است.

او ادامه داد: در حال حاضر ضعف در فروش و حمایت از محصولات داخلی دانش‌بنیان بسیار مشهود است که از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در این زمینه حمایت بیشتری از شرکت‌های فعال در این عرصه به عمل آورند.

وی افزود: نمایندگان باید در بحث نظارت بر قوانین حمایتی عملکرد بهتری داشته باشند؛ به طور مثال، در قانون جهش تولید دانش‌بنیان بسیار شفاف و صریح تکلیف شده است که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری ساختمانی را بنا کردند، بایستی برای آن‌ها سند اعیان صادر شود؛ اما اجرای این قانون بر زمین مانده است. ما قریب به 3 سال است که پیگیر این مساله هستیم و به رغم آن که قانون در این رابطه بسیار شفاف بیان شده؛ اما تاکنون توفیقی حاصل نکردیم.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی یادآور شد: چالش اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با دولت، مطالبات سنگین از دولت است و متاسفانه عدم تخصیص تسهیلات به این شرکت‌ها، به چالش‌ها دامن زده است؛ به رغم این که تاکنون از طریق شورای گفت‌وگو بارها این مسائل را مطالبه‌گری کردیم؛ اما هنوز به خروجی لازم در این حوزه دست نیافته‌ایم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.