• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
1
در هشتمین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد:

ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات ناشی از فعالیت تورهای غیرمجاز گردشگری

  • کد خبر : 23892
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات ناشی از فعالیت تورهای غیرمجاز گردشگری
در هشتمین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، گزارشی از عملکرد کمیسیون در سال 1402 و نیز گزارشی از شرکت در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران ارائه گردید و راهکارهای استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های راهنمایان گردشگری در توسعه این بخش در استان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، «محمدحسین روشنک» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان در این نشست، ضمن تقدیر از عملکرد کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد در سال جاری، از نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و نوروز و اهمیت این دو مناسبت در مشهد به عنوان شهری زیارتی سخن گفت و اظهار کرد: در مدت زمان باقی مانده تا فرا رسیدن این ایام، کمیسیون گردشگری باید به این موضوع ورود کند و مطالبه‌گری و پیگیری لازم را انجام دهد تا در ایام نوروز شاهد ایجاد تسهیلات رفاهی در شهر مشهد باشیم و مسافران نوروزی بتوانند در ایام ماه مبارک نیز شرایطی برای تامین طعام داشته باشند. همچنین، لازم است وظایف بخش خصوصی در ایام پیش رو مشخص شود و تکلیف هتل‌ها  رستوران‌ها در این مدت معین گردد.

 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگری از سخنانش به مقوله آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پرداخت و اظهار کرد: به اعتقاد من آزادسازی باید در کل اقتصاد صورت بگیرد؛ چراکه هرگونه مداخله در اقتصاد باعث فساد و نابودی می‌شود. یکی از راه‌های آزادسازی این است که شرکت‌های خارجی هم بتوانند در ایران مسافر جابه‌جا کنند؛ ولی در برابر این موضوع ایستادگی می‌شود و در ادامه نیز در بحث قیمت‌گذاری مشکلاتی رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: شرکت‌های هواپیمایی باید اعلام آمادگی برای رقابت با شرکت‌های خارجی را مطرح نمایند تا حمل و نقل هوایی آزاد شود. هم اکنون برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی خواستار فعالیت در خطوط ایران هستند؛ اما هنوز اجازه فعالیت به آنان داده نمی‌شود.

لزوم نقش‌آفرینی پررنگ بخش خصوصی استان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سال آینده

در ادامه، «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران امسال به بهترین شکل با بازدیدکنندگانی تخصصی برگزار گردید. بیش از 463 غرفه در 9 سالن وجود داشت که یک سالن تخصصی به بحث گردشگری سلامت و یک سالن به گردشگری خارجی اختصاص پیدا کرده بود. در حوزه بین‌الملل نیز، کشورهایی حاضر شده بودند که حضور کشورهایی مانند تاجیکستان، ازبکستان و روسیه برای ایجاد ارتباط موثر در بحث گردشگری بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طراحی و جانمایی حوزه گردشگری خراسان رضوی نیز در نمایشگاه امسال بسیار عالی بود و افراد گره‌گشای صنعت گردشگری نیز در غرفه استان حاضر شدند. در غرفه مزبور، مبحث زیارت بسیار پررنگ بود که تبدیل به یکی از جاذبه‌های غرفه خراسان رضوی شده بود.

غفران با اشاره به حضور کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی استان‌ها در نمایشگاه مذکور گفت: کمیسیون‌ها به دنبال پیگیری حل مشکلات استان خود از طریق ارتباط‌گیری با مسئولین حاضر در نمایشگاه بودند؛ امیدواریم در نمایشگاه‌ سال‌های آتی نیز شاهد حضور پررنگ و اثرگذار کمیسیون گردشگری اتاق مشهد باشیم.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد در ادامه به مقوله تورهای گردشگری و ضرورت رفع موانع موجود در این عرصه اشاره و اظهار کرد: راهکارهایی برای  پیشگیری از بروز مشکلات در این عرصه مطرح شد که در صورت اجرایی شدن، مشکلات آژانس‌های مسافرتی و نیز مباحث مربوط به تبلیغات تورها در فضای مجازی حل خواهد شد. یکی از این پیشنهادات، الزام رزرو گروهی وسایل نقلیه عمومی با نامه و مجوز آژانس‌های مسافرتی است. در این صورت آژانس مسافرتی علاوه بر بیمه در مقصد، بیمه مسئولیت را نیز بر عهده خواهد گرفت.

محوریت بخش خصوصی در نمایشگاه گردشگری سال آینده

«یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز درخصوص نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران اظهار کرد: امسال نمایشگاه تفاوت‌های چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته داشت. پس از تعطیلی‌هایی که به دلیل کرونا رقم خورده بود، واحدهای گردشگری و بخش خصوصی این بار تلاش کردند به شکل متنوع‌تری حاضر شوند تا ارتباطات خوبی برقرار کنند.

وی با اشاره به حضور پررنگ خراسان رضوی در نمایشگاه گردشگری کشور، گفت: در این دوره غرفه استان به نماد زیارتی مزین بود و  طرح ایوان و گنبد طلا در سالن جاذبه خوبی ایجاد کرده بود. دیگر حوزه‌های استان مانند بوم‌گردی، گوهرسنگ‌ها، کاروان‌سراهای ثبت ملی و جهانی، شرکت‌های خدماتی مسافرتی، بیمارستانی و شرکت‌های هتلی و لوازم مصرفی نیز در این دوره حضور داشتند.

وی با تاکید بر اینکه از اکنون باید به فکر نمایشگاه سال بعد و تامین منابع برای آن را داشته باشیم، تصریح کرد: در غرفه‌های استان‌های دیگر اتاق بازرگانی حضور فعالی داشت، هر چند که در این دوره ما نیز از هم فکری اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی بهره بردیم. در مجموع، استفاده‌کننده اصلی ظرفیت نمایشگاه، باید بخش خصوصی باشد که زمینه مذاکره زیادی دارد. به همین خاطر سال آینده باید بخش خصوصی محور غرفه استان باشد. البته نباید غافل شد که بحث عمده گردشگری تنها به مقوله اقامت اختصاص ندارد و فعالان گردشگری خراسان رضوی باید در استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی پیش رو باشند.

لزوو توجه به برنامه‌های رفاهی زائران و مسافران نوروزی در ماه رمضان

در ادامه این نشست، «محمد نیکو»، رئیس جامعه هتل آپارتمان‌داران خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات ما در مدیریت مراکز اقامتی و هتل آپارتمان‌ها با بخش پسماند شهرداری است که نیاز است به منظور پیگیری حل مشکلات در این عرصه از سوی کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، یکی از مسئولین رده بالا در جلسات کمیسیون حاضر شود. مراکز دولتی تا حد ممکن از مراکز اقامتی پیشتیبانی می‌کنند؛ اما در بحث پسماند کسی پاسخگوی دغدغه‌های ما نیست.

وی ادامه داد: در مقوله بهداشت، مراکز اقامتی موظف به ثبت نام در ادارات دولتی مختلف و جدید می‌شوند که این امر مشکلات زیادی را به ویژه در بحث بوروکراسی اداری برای آنان ایجاد کرده است.

نیکو با اشاره به همزمانی عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولین مرتبط و معاونت فرمانداری مشهد برگزار شد، یکی از درخواست‌های ما بحث مهمان و زائر بود و اعلام نمودیم که موظف به تامین وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام آن‌ها هستیم. خوشبختانه با همکاری اداره کل گردشگری موافقت شد تا تعدادی از مجموعه‌ها در این مدت سرویس‌دهی کنند و با توجه به اینکه برخی از مجموعه هتل آپارتمان‌ها فاقد رستوران هستند، مقرر شد برخی رستوران‌های اطراف حرم امام رضا(ع) سرویس‌دهی کنند تا امکان تامین غذا برای مسافران و زائران وجود داشته باشد.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای از بین بردن دلالان

«محمدرضا ادیبیان»، عضو کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد نیز در ادامه این نشست، درخصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: نیاز است تا اتاق بازرگانی این موضوع را جا بیاندازد که آزادسازی نرخ، به معنای گران شدن بلیت نیست؛ بلکه موجب رقم خوردن روند تعادلی نرخ می‌شود و منجر به از بین بردن بازار سیاه در این عرصه می‌گردد.

عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه به پاره‌ای از مشکلات در بحث فروش بلیت قطار و ضرورت مطالبه‌گری اتاق بازرگانی مشهد برای رفع مشکلات این عرصه اشاره کرد.

پیشنهادات کمیسیون گردشگری اتاق مشهد برای حل مشکلات مربوط به تورهای غیرمجاز در این حوزه

«امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه این نشست، با اشاره به بررسی راهکارهای استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های راهنمایان گردشگری در توسعه این حوزه استان گفت: یکی از چالش‌هایی که به کسب و کار راهنمایان گردشگری آسیب زده است، فعالیت تورهای غیرمجاز است. فعالیت تورهای غیرمجاز باعث می‌شود این افراد حوزه کاری خود را از دست بدهند و حتی از کشور مهاجرت کنند؛ زیرا متاسفانه استقبال از تورهای غیرمجاز در برخی مواقع بیشتر است. کمیسیون گردشگری اتاق مشهد در راستای رفع این مشکل، چند پیشنهاد می‌تواند مطرح کند. از جمله این پیشنهادات این است که مراکز اقامتی ملزم به دریافت مجوز و کارت راهنما از تورهای تفریحی شوند و در صورت عدم ارائه، پذیرشی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: ملزم کردن ترانسفرهای عمومی مثل اتوبوس و مینی بوس به بررسی مجوز راهنمای تور، یکی دیگر از پیشنهادات است. همچنین، می‌توان پیشنهاد نمود که از سوی دهیاری‌ها در ورودی روستاهای گردشگرپذیر، مجوز تورها بررسی شود و از حضور راهنما در گروه، اطمینان حاصل گردد.

ضرورت تدوین قوانین بازدارنده برای جلوگیری از تخلفات تورهای گردشگری

«پروین دلیری»، عضو کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی نیز تصریح کرد: در کمیته طبیعت محور کمیسیون گردشگری اتاق مشهد، مشکلات تورهای گردشگری دسته بندی شد. دسته اول، مربوط به مشکلات حوزه اخذ مجوز می‌باشد که نیاز است برای حل این مسئله، سیستم اخذ مجوز به صورت آنلاین باشد و تمدید سه ساله مجوز به جای تمدید یک ساله در نظر گرفته شود. دسته دوم مشکلات این حوزه، مسائل مربوط به راهنمایان تور است که نیاز است راهنمایان نماینده‌ای در جلسات کمیته رسیدگی در اداره کل میراث فرهنگی داشته باشند. مشکلات بعدی، به فعالیت تورهای غیرمجازی مربوط می‌شود. ساماندهی تورهای مجاز و جلوگیری از فعالیت تورهای غیرمجاز، آگاهی‌رسانی به مردم از طریق رسانه‌های جمعی درباره تفاوت تورهای مجاز و غیرمجاز و همچنین ثبت تورهای مجاز در سامانه‌ها توسط دفاتر خدمات مسافرتی، از جمله پیشنهادات برای رفع چالش‌ها در این عرصه است. همچنین، نیاز است قوانین بازدارنده درباره تورهای غیرمجاز اصلاح و به شکل موثرتری تدوین شود.

دلیری خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در بحث آموزش حین خدمت راهنمایان گردشگری ورود خواهد کرد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم تا در کنار این سازمان، در بحث آموزش تخصصی راهنمایان در گروه‌های مختلف، اقدام کنیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.