• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3057 امروز 0
3
در هفدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی بررسی شد:

ابعاد و ضوابط حمایت اتاق بازرگانی مشهد از طرح‌های نوآورانه

  • کد خبر : 24342
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
ابعاد و ضوابط حمایت اتاق بازرگانی مشهد از طرح‌های نوآورانه
هفدهمین جلسه هیأت نمایندگان دوره دهم اتاق بازرگانی مشهد با دستورکار بررسی «چگونگی حمایت اتاق از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه»، «ارائه گزارش طرح مطالعاتی پاسداشت نیروی انسانی»، ارائه  دو طرح «ایجاد شهرک تخصصی سلامت» و «تدوین ارزش‌های سازمانی و منشور اخلاقی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده» در این نشست، با اشاره به اهمیت توجه به ایده‌های نوآورانه و نوپایی که می‌توانند نقش مهمی در آینده اقتصاد و اشتغال استان ایفا کنند، اظهار داشت: در موضوع نقش‌آفرینی اتاق برای حمایت از طرح‌های نوآورانه، آنچه در وهله نخست حائز اهمیت است، ارزیابی صحیح این ایده‌هاست. در حقیقت، صحت‌سنجی دقیق طرح‌های مذکور برای کسب اطمینان از نوآورانه بودن، ظرفیت اجرای آن‌ها و همچنین تاثیری که بر آینده‌ اقتصاد دارند، شروطی اساسی به شمار می‌آیند.

وی متذکر شد: پس از تشخیص اصالت ایده، اتاق معرف آن به سرمایه‌گذارانی خواهد بود که قصد ورود به این حوزه را دارند. در واقع، اتاق بازرگانی می‌تواند بستر لازم را برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه و به نتیجه رسیدن آن‌ها را از طریق ایجاد ارتباط میان سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز، فراهم نماید. در این راستا، می‌توان طرح‌ها و ایده‌های آینده‌دار را تا حد ممکن ارتقا داده و تقویت نمود و با حضور یک تیم متخصص و ارزیاب در این حوزه، طرح را به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری معرفی نمود.

اهمیت ایجاد بستری برای تقویت ارتباطات بین ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران

«محمدعلی چمنیان»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد نیز در این باره تاکید کرد: ورود اتاق خراسان رضوی به مبحث حمایت از طرح‌های نوآورانه نشان‌دهنده گسترش فعالیت‌های اتاق در بخش‌های جدید است. نکته اینکه ماموریت اتاق، پیگیری بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ایجاد فرصت‌های برابر برای مخاطبان و اعضای خود است. چنین اقداماتی دارای ریسک‌هایی است و باید به طور ویژه و دقیق بررسی نمود تا از بروز هرگونه شائبه در حمایت اتاق از طرح‌ها پرهیز گردد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد بستری برای تقویت ارتباطات بین ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران بسیار مهم است و باید با نگاه ایجاد فرصت برابر بین افراد به این حوزه ورود کرد و به چالش‌های این مبحث دقت نمود.

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی نیز اذعان داشت: اصل موضوع در این مبحث، حمایت معنوی اتاق از ایده‌های نوآورانه است؛ اتاق ایران برای کل کشور مبلغی را در بحث تشویق طرح‌ها درنظر گرفته و ما هم با بحث تشویق مسئله‌ای نداریم.

پیشنهاد ایجاد شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران برای حمایت از طرح‌های نوآورانه

«علی کبیر»، دبیرکل اتاق خراسان رضوی نیز در خصوص حمایت اتاق از طرح‌های نوآورانه گفت: نکته‌ای که در این مبحث وجود دارد این است که چگونه ایده‌ها را انتخاب کنیم؛ در چه نقطه‌ای از ایده ورود نماییم و در چه نقطه‌ای خارج شویم و زمینه ورود سرمایه‌گذار را فراهم کنیم. این موضوع تاکنون در جلسات گوناگون با حضور کارشناسان خبره و تشکل‌های مرتبط به بحث گذاشته شده است.

وی افزود: نمی‌توان این را کتمان کرد که بخش زیادی از جوانان تحصیلکرده و کسانی که دارای افکار نوآورانه و ایده‌های ناب هستند، به دلیل فقدان برخی امکانات و عدم حمایت‌ها، به مهاجرت می‌اندیشند؛ لذا همه ما باید به ماندگاری آنان در کشور کمک کنیم و بخشی از این کار، با حمایت از طرح‌های نوآورانه محقق می‌گردد.

به گفته کبیر، یکی از راه‌های حمایت از این‌گونه طرح‌ها از سوی اتاق بازرگانی، ایجاد شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران است تا پس از بررسی و صحت‌سنجی نوآورانه بودن طرح‌ها، آن را به شبکه مزبور معرفی و واگذار نماید.

در ادامه، «محمدرضا هاشمی»، مدیر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد در تشریح بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه گفت: در خصوص حمایت اتاق از استارتاپ‌ها و طرح‌های نوآورانه، یکی از پیشنهادات این بود که با ایجاد صندوق حمایت از طرح‌های فناورانه و از طریق برقراری ارتباط با مراکز شتاب‌دهی موجود، طرح‌های دارای قابلیت سرمایه‌گذاری شناسایی و حسب اولویت‌ها انتخاب گردد و از آن‌ها حمایت شود. بر این اساس، دو نقطه ورود برای اتاق در حمایت از ایده‌ها پیش‌بینی شده که نخست، مرحله بذری به عنوان بخش‎های اولیه طرح است و دوم، مرحله رشد که به نوعی بخش ورود به فاز تجاری‌سازی به شمار می‌رود و دارای ریسک کمتری است.

وی افزود: دو سوال اساسی در این حوزه این است که اتاق از چه ایده‌هایی باید حمایت کند؟ و چگونه از طرح‌های نوآورانه حمایت شود؟ که در این راستا به تبیین موضوع پرداخته‌ایم.

«کیهان کاوسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق مشهد نیز در ادامه این نشست، به تشریح اجزای یک اکوسیستم نوآورانه و وظایف یک شتاب‌دهنده پرداخت.

وی در ادامه اظهار داشت: اتاق بازرگانی در بخشی از اکوسیستم نوآورانه می‌تواند ایفای نقش کند؛ اما سوال اساسی درباره بهترین نقطه ورود اتاق به چنین حوزه‌ای است. پیشنهاد این بود که اتاق در مرحله بذری (در اصطلاح سرمایه‌گذار فرشته که قصد حمایت از ایده‌ها را دارد) ورود نماید؛ یا اینکه با ایجاد یک شتاب‌دهنده در این عرصه گام بردارد.

«فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد نیز گفت: در این موضوع الزامی به ورود اتاق نیست بلکه اتاق می‌تواند سازوکاری را برای حمایت از طرح‌های نوآورانه فراهم نماید.

«رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود طرح‌های نوآورانه بر اساس اولویت‌های کشور و اظهارنظر اتاق در این زمینه مدنظر قرار گیرد. یکی از پیشنهادات در این زمینه راه‌اندازی صندوقی از سوی اتاق است تا بدین ترتیب، زمینه سرمایه‌گذاری علاقمندان ورود به این عرصه فراهم گردد و حمایت‌ها از آن محل صورت پذیرد.

«حسین محمدیان»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق خراسان رضوی نیز اذعان کرد: در شرایط کنونی که بسیاری از صنایع به دلیل تحریم‌ها و کمبود ماشین‌آلات از صرفه خارج شده‌اند، ایجاد و رونق یافتن شرکت‌های دانش بنیان باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود. بحث حمایت اتاق از طرح‌های نوآورانه فقط در حوزه حمایت مالی نیست؛ بلکه مهم، بسترسازی در این زمینه است.

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق مشهد در جمع بندی مباحث مطروحه در خصوص این دستور کار گفت: اعضای هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی با فعالیت این اتاق به عنوان حامی صاحبان ایده و نخبگان موافقت نمودند. اتاق با ایفای نقش هماهنگ‌کننده و با فراهم نمودن پایگاهی برای شبکه‌سازی سرمایه‌گذاران و معرفی ایده‌های نوآورانه به آنان، در این حوزه گام برمی‌دارد.

تبیین گزارش طرح مطالعاتی پاسداشت نیروی انسانی

سپس جلسه وارد بررسی دستور کار دوم با موضوع «ارائه گزارش طرح مطالعاتی پاسداشت نیروی انسانی» شد.

«محسن خندان دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد به تشریح طرح مطالعاتی کمیسیون‌های خدمات فنی و مهندسی، سلامت و کار و تامین اجتماعی اتاق مشهد در حوزه نیروی انسانی پرداخت. وی در ابتدای سخنانش اظهار کرد: امروز تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی میل به مهاجرت دارند و یکی از دلایل آن، نگاه به ایده‌پروری در خارج از کشور است.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشورها بر اساس دو استدلال اقتصادی به جذب مهاجران ماهر علاقه دارند؛ نخست، بسیاری از کشورهای توسعه یافته با پیری جمعیت و کمبود عرضه نیروی کار مواجه هستند و مهاجران به عنوان راه حلی برای کمبودهای فعلی و آتی بازار کار در نظر گرفته می‌شوند. استدلال دوم این است که بر اساس منطق تئوری‌های رشد درون‌زا، سرمایه انسانی به عنوان یک منبع ضروری برای رشد اقتصادی تلقی می‌شود و از این منظر، مهاجران ماهر نقش مثبتی در رشد اقتصادی و تقویت رقابت اقتصادی دارند.

خندان دل ادامه داد: آخرین آمارهای استخراج شده نشان می دهد که با کاهش امیدواری اجتماعی، کاهش ثبات اقتصادی، کاهش آزادی‌های اساسی مثل دسترسی به اینترنت آزاد و وضعیت وخیم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، فنر فشرده مهاجرت ایرانی‌ها‌ باز شده و هم‌اکنون شاهد مهاجرت توده‌وار ایرانی‌ها هستیم.

به گفته وی، ایران در حالی در آستانه یک موج مهاجرتی بزرگ است که سایر کشورهای جهان به سبب رشد فناوری، کمبود نیروی کار و نیاز به جذب سرمایه‌های انسانی مستعد، نوآور و خلاق در حال رقابت شدید بر سر جذب سرمایه‌های انسانی نوآور هستند و برای جذب سرمایه‌های انسانی، در حال تسهیل مقررات جذب مهاجران هستند.

او در ادامه ارائه این گزارش به تشریح راهبردهای حل و فصل مسئله موج مهاجرت از ایران پرداخت و از بازبهره مندی و تسهیل تعاملات ایرانیان مقیم خارج از کشور با سرزمین مادری، ارتقای تراز سطح پذیرش دانشجویان بین‌المللی و تسهیل ماندگاری و ادغام فارغ‌التحصیلان خارجی در جامعه ایران و… به عنوان برخی از این راهبردها نام برد.

جزئیات طرح ایجاد شهرک تخصصی سلامت

در ادامه و در تشریح دستور کار سوم این نشست، «مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی استان به ارائه گزارشی در خصوص احداث شهرک صنعتی سلامت در مشهد پرداخت و اظهار کرد: صحبت از ایجاد زیرساخت برای شکل‌گیری طرح‌های نوآورانه، به دلیل برقراری عدالت در جامعه است. ایجاد شهرک صنعتی سلامت نیز در این راستا صورت می‌گیرد که البته از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود و اقدامی دولتی است. دولت اعلام کرده بود تعدادی شهرک صنعتی به صورت شهرک‌های سبز باید در استان راه‌اندازی شود که تخصیص اعتبار آن به اداره کل صمت، باید از سوی دولت صورت گیرد. تنها تقاضای کارآفرینان حوزه سلامت، ایجاد زیرساخت‌ها برای راه اندازی این شهرک است تا سایر سرمایه‌گذاری‌ها از سوی شرکت‌ها صورت پذیرد. یکی از پتانسیل‌های استان ما، در حوزه گیاهان دارویی است که در بخشی از این شهرک می‌توان شرکت‌ها و واحدهای فعال در این عرصه را پوشش داد.

وی افزود: امروز بسیاری از استان‌ها از جمله اصفهان در بحث نوآوری در حال اقدامات چشمگیری هستند و ما نیز در این حوزه بایستی به شکل ویژه‌ای ورود نماییم. شیوه‌های سنتی دیگر پاسخگوی حوزه‌های سلامت نیست. امروز در شیراز، شهر سلامت راه اندازی شده و به نظر می رسد استان ما در این عرصه عقب مانده و به صورت معکوس عمل می‌شود. اگر امکاناتی برای شرکت‌های نوپا فراهم شود و حداقل زمین و زیرساخت‌ها به صورت رایگان در اختیار آنان قرار گیرد، می‌توان شاهد جبران این عقب ماندگی بود. اتاق در این حوزه می‌تواند حلقه پیوند کارآفرین و سرمایه‌گذار باشد. پیشنهاد می‌شود ارتباط صاحبان طرح به اداره کل صمت و نیز زمینه‌سازی برای پیگیری این موضوع از مرکز، از سوی اتاق خراسان رضوی صورت گیرد.

«عبدالله یزدانبخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز در این بخش از نشست ابراز کرد: در بحث شهرک صنعتی سلامت، باید به این نکته توجه نمود که ایجاد شهرک‌ها برای استقرار واحدها حائز اهمیت زیادی است و اتاق مشهد می‎‌تواند در سوق دادن ایده‌ها به سمت شهرک‌های صنعتی دارای ظرفیت و فضا، نقش‌آفرینی نماید. در این راستا، ما در کمیسیون صنعت، دوشادوش کمیسیون انرژی، پیگیر و مطالبه‌گر ایجاد شهرک انرژی خورشیدی با اختصاص 50 هکتار از اراضی شهرک شماره 5 مشهد از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان هستیم.

«غلامرضا نازپرور»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش پایانی این نشست اظهار کرد: فرصتی دست داده تا کمیسیون معدن اتاق با دانشگاه فردوسی مشهد در موضوع گوهرسنگ‌ها همکاری نمایند. اتاق می‌تواند بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این عرصه اقدامات قابل توجهی انجام دهد. دانشگاه فردوسی تنها دانشگاهی است که رشته گوهرشناسی را دارد و باید به این ظرفیت مهم استان توجه شود. این دانشگاه پیشنهاد همکاری کمیسیون معدن اتاق در زمینه ارزش‌گذاری و… گوهرسنگ‌ها را مطرح نموده است که با نقش‌آفرینی در این زمینه، جایگاه اتاق مشهد در این عرصه ارتقا خواهد یافت.

تشریح ارزش‌های سازمانی و منشور اخلاقی اتاق بازرگانی مشهد

در بخش دیگری از این نشست، «احمد اثنی عشری»، نایب رئیس اتاق خراسان رضوی در تشریح منشور اخلاقی- رفتاری هیات نمایندگان اتاق مشهد گفت: یکی از نکاتی که در بسیاری از سازمان‌های خصوصی و عمومی و اجتماعی مطرح است، داشتن منشور اخلاقی و رفتاری است که باید به آن پایبند باشند. ما هم در اتاق مشهد در پی تدوین چنین منشوری پس از بررسی منشورهای اخلاقی شرکت‌ها در دیگر کشورها هستیم. بر این اساس، اولویت‌ها را در این زمینه از اعضای هیات نمایندگان جویا شدیم و در نهایت به هشت اولویت شامل؛ اخلاق مداری و صداقت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، وفاداری و پایبندی به تعهدات، شفافیت و امانت داری، پایبندی به قوانین و مقررات، مدیریت تعارضات بین فردی، ترجیح منافع جمعی به منافع شخصی و وحدت رویه و خرد جمعی است. در صورت تایید اعضای هیات نمایندگان، منشور اخلاقی- رفتاری اتاق مشهد بر اساس این اولویت‌ها تدوین خواهد گردید.

گفتنی است در پایان این نشست، پیگیری آزادی دو زندانی محکوم به اعدام از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اعلام گردید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.