• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3058 امروز 1
3
در نشست مشترک کمیسیون‌های «توسعه صادرات» و «مالیات» اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد؛

لزوم تسریع در فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات

  • کد خبر : 24359
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
لزوم تسریع در فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات
در نشست مشترک کمیسیون‌های «توسعه صادرات» و «مالیات» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، چالش‌های ناشی از عدم هم‌خوانی ارقام رفع تعهد ارزی در سامانه جامع تجارت و سامانه امور مالیاتی و نیز، موانع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر اینکه صادرکنندگان استان دغدغه‌هایی نسبت به مالیات سال 1403، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادراتی، چالش‌های موجود در حوزه سامانه امور مالیاتی و… دارند، اظهار کرد: بودجه سال آتی افزایش یافته و به تناسب آن، سطوح مالیاتی نیز تغییر کرده است. فعالان اقتصادی، شرکت و مجموعه‌های قانونی و شفاف نسبت به پرداخت مالیات نگران نیستند؛ اما خواهان برقراری عدالت در این حوزه هستند؛ چرا که در سال‌های گذشته، مودیان غیرشفاف با حاشیه سودهای کلان از پرداخت مالیات فرار کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم مشورت با بخش خصوصی پیش از صدور دستورالعمل‌ها و نیز، پرهیز از صدور بخشنامه‌های خلق‎‌الساعه در حوزه صادرات تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی می‌تواند با بررسی و کار کارشناسی لازم، نقاط قوت و ضعف مصوبات تعیین شده را بررسی و به نهاد ذی‌ربط اعلام کند.

محمدیان خاطرنشان کرد: پس از رفع تعهد ارزی توسط صادرکنندگان، باید مالیات بر ارزش افزوده در زمان قانونی خود مسترد شود. درصورتی که استرداد مالیات بر ارزش افزوده به زمان دیگری موکول گردد، از ارزش آن کاسته خواهد شد. صادرات نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد و با استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، این حوزه رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی از حقوق خود مطلع نیستند، بیان کرد: مرکز آموزش‌ اتاق بازرگانی مشهد وظیفه آموزش و اطلاع‌رسانی به فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف را دارد و بر این اساس، دوره های مربوط به بازرگانی و تجارت و قوانین حاکم بر این حوزه ها برگزار می نماید که ضروری است فعالان اقتصادی به منظور افزایش دانش خود و بهبود فرایند کاری‌شان از این دوره‌های آموزشی استفاده نمایند.

تاکید بر برقراری عدالت مالیاتی میان اقشار مختلف جامعه

سپس «مجید محمدنژاد»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر لزوم برقراری عدالت مالیاتی میان تمامی اقشار مختلف جامعه، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی اعلام نموده در نظر دارد که عدالت مالیاتی را اجرا کند و با وجود افزایش میزان مالیات در بودجه 1403، شیوه دریافت مالیات به گونه ای باشد که فشاری به فعالان اقتصادی تحمیل نگردد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی عقیده دارد که باید مالیات پرداخت شود؛ اما نحوه محاسبه مالیات حائز اهمیت زیادی است و این کار باید براساس مستندات و مدارک موجود صورت گیرد.

عدم هماهنگی میان سامانه جامع تجارت و سامانه امور مالیاتی در رفع تعهد ارزی

در ادامه «سید مصطفی شامل»، نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: صادرکنندگان در سامانه جامع تجارت و در موعد مقرر اقدام به رفع تعهد ارزی می‌کنند؛ اما میزان درصد رفع تعهد آنان در سامانه امور مالیاتی که از بانک مرگزی بارگذاری می گردد نشان داده نمی‌شود و به دلیل مغایرت میان این دو سامانه، صادرکننده علاوه بر اینکه از مالیات عملکرد معاف نمی‌شوند، ممکن است کارت بازرگانی آنان نیز تعلیق گردد.

وی ضمن قرائت آیین‌نامه اجرایی تبصره 6 بند ح ماده مکرر2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: نقش وزارت صمت در کارگروه تعیین شده به منظور اجرای این قانون بسیار کلیدی است. برخی ماموران مالیاتی، ملاک رفع تعهد ارزی را ایفای تعهد 100 درصدی در نظر می‌گیرند و بر این اساس، مالیات را محاسبه می کنند؛ درصورتی که بر اساس آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان و ملاک رفع تعهد ارزی 90 درصد است و ماموران مالیاتی باید درصورتی که صادرکننده 90 درصد رفع تعهد ارزی داشت نسبت به اعمال صد درصد معافیت مالیاتی اقدام کنند.

شامل در بخش دیگری از سخنانش به دلایل اداره کل امور مالیاتی استان برای تاخیر در استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان اشاره و تاکید کرد: عدم ارسال مدارک و مستندات مالیاتی، عدم بارگذاری اظهارنامه در سامانه و کمبود نیروی انسانی از دلایل اداره کل امور مالیاتی استان برای تاخیر در استرداد مبالغ مازاد است. مودیان و فعالان اقتصادی نسبت به تاخیر و محاسبه اشتباه ممیزان مالیاتی انتقاد دارند. درخواست ما از اداره کل امور مالیاتی استان، تسریع در استرداد مبالغ مازاد دریافتی در راستای توسعه صادرات استان است.

اهمیت تامین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی در راستای توسعه صادرات

سپس «محمدعلی امیرفخریان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر اینکه فرآیند عودت ارزش افزوده بسیار زمان‌بر شده است، عنوان کرد: این در حالی است که سرمایه در گردش برای صادرکنندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قدرت رقابت صادرکننده در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: سال گذشته قانونی تصویب گردید که براساس آن صادرکنندگان اجازه دارند به جای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، نسبت به واردات طلا اقدام کنند. برخی از فعالان اقتصادی استان اقدام به واردات طلا کردند؛ اما سوال این است که شیوه تعهد ارزی آنان و درج آن در سامانه‌های مربوطه به چه شکل خواهد بود؟

امیرفخریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ممکن است برخی از فعالان اقتصادی پس از رفع تعهد ارزی، مشمول معافیت مالیاتی نشوند. درصورتی که تعهد ارزی در مهلت مقرر و زمان مناسب انجام شود، صادرکننده مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد. پیشنهاد می‌گردد از دبیرکارگروه رفع تعهدات ارزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده بانک مرکزی برای حضور در اتاق بازرگانی مشهد دعوت شود تا موضوع برخی ناهماهنگی و مغایرت‌ها میان سامانه امور مالیاتی و سامانه جامع تجارت برای مشمولیت معافیت مالیاتی در میان گذاشته شود.

انتقاد از اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل ریلی

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بیش از 80 درصد صادرات ریلی کشور از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود، تاکید کرد: براساس نص صریح قانون،  خدمات حمل‌ونقل از مالیات معاف است؛ اما این مهم عملیاتی نمی گردد.

«شیرآقا حبیبی»، عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به چالش‌های تجار افغان برای اقامت در ایران، اظهار کرد: برای تمدید پروانه اقامت در ایران، برخی از فاکتور و اسناد فعالیت‌ تجاری افغانستانی‌ها به اداره کل کار ارائه می‌شود. همچنین برای تعیین و پرداخت مالیات، تمامی اسناد فعالیت‌های تجاری به اداره کل امور مالیاتی استان ارائه می‌گردد. از طرفی، سامانه اداره کل کار استان اسناد فعالیت‌های اقتصادی را به اداره کل امور مالیاتی استان ارسال می‌کند که پیش از این برای تعیین مالیات به این اداره ارسال شده بود. به دنبال این موضوع چالش‌هایی در زمینه تعیین نرخ مالیات برای تجار افغان ایجاد می‌شود.

«سید محمد دانش»، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: پرداخت‌ها در حمل‌ونقل بین‌المللی به شیوه ارزی و ریالی انجام می‌شود. حال سوال این است که باتوجه به موانع انتقال ارز در صرافی‌ها و بودجه تعیین شده 1403، ارائه اطلاعات در این زمینه برای تعیین مالیات و درج در سامانه مودیان به چه شکل خواهد بود؟

گزارشی از میزان استرداد ارزش افزوده به صادرکنندگان استان

سپس «شاکر رضا مریدی»، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی پس از استماع سخنان و درخواست‌های فعالان اقتصادی، اظهار کرد: اداره کل امور مالیاتی استان، مفسر بخشنامه و آیین‌نامه‌ها نیست و تمامی درخواست‌ها و نامه‌های ارسالی فعالان اقتصادی در خصوص بخشنامه و آیین‌نامه‌ها به سازمان امور مالیاتی، عینا ارسال و پاسخ آن دریافت می‌شود.  مودی می‌تواند برای شکایت به سازمان امور مالیاتی در تهران مراجعه کند اما تمامی فعالیت‌های این سازمان به صورت سیستمی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: درصورتی که اظهارنامه‌های نوع یک و دو  ارسالی از سوی صادرکنندگان ایرادی نداشته باشد، فرآیند استرداد ارزش افزوده صادرات به سرعت انجام خواهد شد. استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادراتی مورد تاکید دولت، مقام معظم رهبری و رئیس کل سازمان امور مالیاتی است. طی ماه‌های اخیر، تاخیر در استرداد ارزش افزوده صادراتی رخ داد اما از ابتدای سال آتی، فرآیند استرداد تسریع خواهد شد.

مریدی با تاکید بر اینکه پرونده‌های مهم مالیاتی استان در اولویت بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: به دلیل رونمایی از چندین سامانه و بخشنامه در حوزه مالیاتی و افزایش حجم کاری اداره کل امور مالیاتی، وقفه 9 ماهه در استرداد ارزش افزوده رخ داد.

وی قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را در تسریع رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و درخواست‌ها موثر دانست و ادامه داد: پس از ثبت اظهارنامه در سامانه مودیان، بستانکاری و بدهکاری مودی مشخص می‌شود.

مریدی در بخش دیگر سخنانش تاکید کرد: یکی از روش‌های تمدید پروانه اقامت اتباع، ثبت شرکت است. درصورتی که تجار افغان دارای کارت بازرگانی بوده و صادرات و مبادله انجام دهند، مالیات بر ارزش افزوده پرداختی وی استرداد خواهد شد. همچنین درصورتی که تجار افغان فاقد کارت بازرگانی باشند، فعالیت آنان حق‌العمل‌کاری محسوب شده و براساس درصد سود دریافتی، مالیاتشان محاسبه می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده حمل‌ونقل ریلی، بیان کرد: خدمات حمل‌ونقل معاف از مالیات بر ارزش افزوده است. پیشنهاد می شود به منظور رفع مشکلات موجود در این عرصه، جلسه ای تخصصی با حضور متولیان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه صادرکنندگان و کمیسیون‌ توسعه صادرات و مالیات اتاق بازرگانی برگزار و این موضوع طرح و بررسی شود.

وی شفافیت، عدالت محوری و حمایت از تولید را استراتژی اداره کل امور مالیاتی استان دانست و تاکید کرد: رویکرد و نگاه اداره کل امور مالیاتی استان به اظهارنامه‌های مالیاتی، صداقت و تایید اسناد مودیان است. مودیان از نشنیدن سخنان و درخواست‌هایشان گله‌مند هستند. استرداد به موقع ارزش افزوده صادراتی یکی از روش‌های نمایان‌شدن دغدغه‌مندی اداره کل امور مالیاتی در قبال فعالان اقتصادی است.

مریدی با تاکید بر سامانه‌ای شدن بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی و شفافیت در سیستم‌ جدید، خاطرنشان کرد: پیش از این، بخشنامه و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه برای بخش اقتصاد صادر می‌گردید که مقرر گردیده دیگر با حضور بخش خصوصی، قوانین و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه صادر نگردد.

وی در بخش دیگر سخنانش به تکریم ارباب رجوع در ادارات اشاره کرد و ادامه داد: آموزش به مودیان و کارکنان سازمان از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است.

مریدی با اشاره به اینکه سامانه مودیان دارای سه نوع صورت‌حساب بوده که تمامی فعالیت و گروه‌های اقتصادی را مشمول می‌شود، بیان کرد: مصوبات و صورت جلسه‌های ارسالی از کارگروه و کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد که نماینده اداره کل امور مالیاتی استان در این جلسه حضور داشته و به تایید رسیده است، به ادارات و سازمان‌های مرتبط با اداره کل امور مالیاتی استان جهت اجرا ارسال می‌شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.