• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
2
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد؛

موانع صدور جواز تاسیس پایانه صادراتی چناران

  • کد خبر : 25313
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۲۰
موانع صدور جواز تاسیس پایانه صادراتی چناران
در دومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سال جاری، موانع صدور جواز تاسیس پایانه صادراتی چناران و اصلاح آیین‌نامه ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی و خرده فروشی کالا مطرح و بررسی گردید.  

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه با اشاره به مزیت‌های تاسیس پایانه صادراتی چناران، اظهار کرد: طرح پایانه صادراتی چناران توسط بخش خصوصی ارائه شده است. راه اندازی این پایانه در راستای تسهیل بازاریابی برای واحدهای تولیدی در کشورهای مقصد صادراتی و کاهش هزینه‌های این بخش برای صادرکنندگان است

مزیت‌های تاسیس پایانه‌ صادراتی چناران

لبافی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی به دلیل اینکه اغلب کوچک هستند، فرصت کافی برای بازاریابی محصول خود در کشورهای مقصد صادراتی را ندارند. از این‌رو، پایانه‌های صادراتی می‌توانند بازاریابی را برای این بنگاه‌ها یا واحدهای تولیدی در کشورهای مختلف انجام دهند. بازاریابی محصولات توسط پایانه‌های صادراتی در کشورهای مختلف می‌تواند هزینه‌های بخش تولید را کاهش دهد و بستر گسترده‌تری برای صادرات محصولات داخلی خراسان رضوی فراهم کند.

او تاکید کرد: زمانی که یک پایانه صادراتی در محدوده شهرک صنعتی ایجاد می‌شود، دفاتر گمرکی نیز در آن محدوده مستقر شده و گمرک می‌تواند در همان محل، تشریفات گمرکی را برای کالاهای صادراتی انجام دهد تا دیگر نیازی به طی مسافت از شهری به شهر دیگر از سوی تولیدکننده یا صادرکننده برای انجام تشریفات گمرکی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بخش عمده‌ای از فرآیند اجرای پروژه پایانه صادراتی چناران از جمله مصوبه کارگروه توسعه صادرات  به اتمام رسیده؛ پس از گذشت دو سال، جواز تاسیس این پایانه از سوی سازمان توسعه تجارت صادر نشده است.

لبافی با اشاره به جابه‌جایی خدمات گمرکی از راه‌آهن مشهد به ایستگاه مطهری، بیان کرد: فاصله شهرستان چناران تا ایستگاه شهید مطهری  140 کیلومتر است و راه اندازی این پایانه مزیت‌ها صادراتی متعددی را به همراه می‌آورد و ضروری است اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان برای صدور جواز تاسیس پایانه صادراتی چناران به صورت مستمر پیگیری لازم از سازمان توسعه تجارت را داشته باشد.

نقش تسهیل‌گری پایانه صادراتی برای صادرات واحدهای کوچک

در ادامه، «محمدرضا ابراهیم‌پور»، رئیس هیئت مدیره پایانه صادراتی چناران با تاکید بر اینکه مجوزهای پایانه صادراتی چناران در سال 1401 اخذ شد، عنوان کرد: طرح پیشنهادی این پایانه برای سازمان توسعه تجارت ارسال گردید؛ اما متاسفانه تاکنون جواز تاسیس آن صادر نشده است.

وی تاکید کرد: پایانه صادراتی و گمرکات استان‌ها اغلب در نزدیکی مرزها هستند و در نزدیکی شهر مشهد پایانه صادراتی وجود ندارد. اغلب واحدهای صنعتی و اقتصادی چناران، کوچک و دارای محصولات تولیدی با ارزش بالای صادراتی هستند؛ اما به دلیل کوچک‌مقیاس بودن، امکان صادرات ندارند. با ایجاد پایانه صادراتی چناران در شهرک صنعتی این منطقه، خدماتی به منظور تسهیل‌گیری صادرات به شرکت‌ و واحدهای صنعتی ارائه خواهد شد.

ضرورت تهیه طرح پیشنهادی پایانه صادراتی چناران در قالب فنی و اقتصادی

«مجید گرامی»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز با تاکید بر اینکه صدور جواز پایانه صادراتی چناران از ابتدای امر با مشکلات متعددی همراه شد، بیان کرد: ضروری است جزئیات پروژه پایانه صادراتی چناران در قالب یک طرح مکتوب، منسجم با مزیت‌های فنی و اقتصادی تهیه و سپس به سازمان توسعه تجارت ارسال گردد تا مورد پذیرش این سازمان قرار گیرد.

گرامی، علل ایجاد پایانه‌های صادراتی در مرزها را تسهیلگری منطقه، جبران کمبود زیرساخت‌ها و توسعه صادرات و واردات دانست و عنوان کرد: تقاضای صدور مجوز پایانه صادراتی در استان بسیار زیاد است؛ اما اولویت اصلی سازمان توسعه تجارت، اجرای طرحهای دارای توجیه اقتصادی و فنی و در موقعیت جغرافیایی مطلوب است. یکی از دلایل سخت‌گیری این سازمان در صدور جواز تاسیس،  توجیه فنی اقتصادی است

وی خاطرنشان کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز پس از تهیه طرح اقتصادی و فنی از پایانه صادراتی چناران، به صورت مداوم از سازمان توسعه تجارت پیگیری خواهد کرد.

تاسیس پایانه صادراتی چناران، از نیازهای اساسی استان است

«بخش‌علی بیانی»، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به استقرار واحدهای دارای برندهای مطرح استان در شهرک صنعتی چناران، اظهار کرد: تاسیس و ایجاد پایانه صادراتی چناران در این منطقه یکی از الزامات و نیازهای اساسی استان است. درصورتی که نمایندگان سازمان توسعه تجارت از شهرستان چناران، واحدهای صنعتی این منطقه و محل تاسیس پایانه صادراتی بازدید کند، فرآیند دریافت جواز تسهیل خواهد شد.

«وجیهه آرمانی»، کارشناس اداره کل اقتصاد و دارایی استان نیز با اشاره به اینکه ارائه درخواست صدور جواز تاسیس پایانه صادراتی چناران از طریق سامانه درگاه ملی مجوزها امکان‌پذیر است، گفت: با ثبت شکایت در درگاه ملی، پیگیری لازم برای صدور جواز تاسیس پایانه صادراتی انجام خواهد شد.

«امیر مهدی مرادی»، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع استان با طرح این پرسش که دولت چه خدماتی به بخش خصوصی برای تاسیس پایانه صادراتی ارائه می‌کند؟ تاکید کرد: سه شرکت بزرگ صادراتی استان در منطقه چناران هستند که برای دریافت مجوزهای صادراتی باید به مشهد مراجعه کنند. با تاسیس این پایانه صادراتی، مسافت و هزینه‌های صادراتی تولیدکنندگان کاهش پیدا خواهد کرد.

لزوم اصلاح آیین‌نامه ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی و خرده فروشی کالا

سپس جلسه وارد بررسی دستور کار دوم شد. «مجید مهدوی»، عضو اتحادیه دامداران استان در این زمینه عنوان کرد: تشکل‌های بخش کشاورزی از طریق اتحادیه و تعاونی‌ها اقدام به توزیع کالاهای کشاورزی مورد نیاز دامداران می‌کنند. برخی از دامداری‌های استان، واحدهای خرد هستند و خراسان رضوی دارای 5 میلیون و 900 هزار دام سبک روستایی است که توسط دامداران حفظ و نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح آیین‌نامه ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی و خرده فروشی کالاهای کشاورزی گفت: با اصلاح این ضرایب، حمایت و تشویق بهتری از تعاونی‌ها صورت گرفته و خدمات بهتری به دامداران ارائه خواهد شد. هدف از ارائه این طرح، افزایش قیمت کالای کشاورزی نیست بلکه تقویت تشکل‌هاست.

«ناصر شعربافان»، مدیر برنامه‌ریزی و بازرسی جهاد کشاورزی استان نیز با تاکید بر اصلاح آیین‌نامه ضوابط استفاده از ضرایب عمده‌فروشی و خرده فروشی کالا در اواخر سال گذشته، اظهار کرد: با افزایش ضرایب عمده و خرده فروشان، قیمت کالاهای کشاورزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه‌ها نقش حمایتی و اداری در توزیع کالاهای مورد نیاز کشاورزان دارند و تعاونی‌ها از شرکت‌های زیرمجموعه آن هستند.

بیانی، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز خاطرنشان کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با هرگونه پیشنهاد که منجر به افزایش قیمت کالاهای کشاورزی می‌شود، مخالف است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=25313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.