• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 3173 امروز 0
3
در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی مطرح شد؛

توسعه صادرات در گرو اصلاح سیاست‌های ارزی است

  • کد خبر : 26885
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۹
توسعه صادرات در گرو اصلاح سیاست‌های ارزی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در شرایطی که تحریم‌های خارجی، یک مانع جدی برای فعالیت‌های اقتصادی در تعامل با بازارهای جهانی به شمار می‌آید، صادرکنندگان استان در سال گذشته توانسته‌اند به صادرات یک میلیارد و 700 میلیون دلاری دست یابند. این میزان صادرات، بیانگر یک ظرفیت ارزشمند می‌باشد و گواه آن است که در صورت رفع موانع داخلی و تحریم‌های خارجی، می‌توان یک تحول بزرگ را در عرصه صادرات و اقتصاد کشور انتظار داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده» در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان، با اشاره به هدف‌گذاری برای ارتقای ارزش دلاری صادرات خراسان رضوی به دو میلیارد دلار در سال جاری، تصریح کرد: گرچه در وهله نخست، دستیابی به این میزان ارزش صادراتی دشوار به نظر می‌رسد؛ اما در صورت فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تقویت توانمندی‌های موجود در استان و رفع موانع و چالش‌های پیش روی تجار، مشاهده خواهیم نمود که تحقق این میزان صادرات چندان دشوار نیست و ظرفیت‌هایی به مراتب بالاتر نیز قابل دستیابی است.

وی در تشریح بخشی از مشکلات کنونی تجار در عرصه بین‌الملل و مراودات اقتصادی با دیگر کشورها تصریح کرد: مهم‌ترین مانعی که در حال حاضر صادرکنندگان ما با آن مواجه هستند، سیاست رفع تعهد ارزی و اختلاف بسیار زیاد ارز در بازار آزاد با نرخ‌ تعهدات ارزی است. امروز تجارت کالا و انتقال پول در این مراودات، به اقتضائاتی بستگی دارد که در اغلب مواقع تحقق این الزامات، با موانعی روبه‌رو می‌شود؛ بر همین اساس، بازگرداندن ارز به کشور به یک رویه دشوار و بعضا زمان‌بر تبدیل می‌شود. درک این اقتضائات از سوی نهادهای متولی و تصمیم‌ساز، امری ضروری است و باید در اصلاح سیاست‌های مذکور نیز اهتمام لازم به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: مشکلات ثبت سفارش و زمان‌بَر بودن فرآیند ثبت سفارش واردات و بحث پُرچالش تخصیص و تامین ارز، تنها چند نمونه از مشکلات و دست‌اندازهای پیش روی صادرکنندگان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امروز سیاست‌هایی همچون رفع تعهد ارزی، صادرکننده را در شرایطی دشوار قرار می‌دهد؛ در واقع، با تفاوت نرخ ارزی که صادرکننده در هنگام رفع تعهد پرداخت می‌کند، صادرات برای او از صرفه اقتصادی خارج می‌شود؛ چرا که هزینه‌های تولید متاثر از نرخ ارز آزاد است؛ بنابراین باید به این جنس موضوعات نیز در روند سیاستگذاری‌ها و اقدامات، توجه شود.

وی اضافه کرد: اتاق ایران در حال رایزنی است تا موضوع تعهد ارزی صادرکنندگان خُردی که اقلام صادراتی آن‌ها از یک میلیون دلار کمتر است را از سپردن پیمان ارزی معاف کند و اگر این اتفاق محقق شود، چالش پیش روی بسیاری از صادرکنندگان خرد که توانایی رفع تعهد ارزی را ندارند حل می‌شود و به دنبال این امر، زمینه برای توسعه فعالیت آن‌ها فراهم خواهد شد.

توکلی زاده در بخش دیگری از سخنانش، به دیدارهایش با مقامات و روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای دوست و همسایه اشاره کرد و گفت: در اغلب این دیدارها، مسئولان دیگر کشورها نسبت به واردات کالا از ایران و تعاملات تجاری با کشورمان ابراز علاقه می‌کنند؛ اما در عین حال، از دشواری تبادلات مالی در این عرصه با کشورمان سخن می‌گویند.

وی یکی از راه‌های افزایش صادرات در کشور را، تقویت رابطه تجاری با افغانستان عنوان کرد و گفت: با توجه به تغییراتی که در افغانستان صورت پذیرفته، فرصتی مغتنم برای کشورمان ایجاد شده که در سال جاری حجم مبادلات تجاری دو کشور رشد درخوری داشته باشد. در واقع، در صورت یافتن راهکارهایی برای تسهیل تبادلات مالی با کشورهای افغانستان و عراق، می‌توانیم به توسعه تجارت با این همسایگان دست یابیم؛ در این میان، نقش‌آفرینی دولت در تعریف راهکارهای لازم برای تحقق این مهم، ضروری است.

توکلی زاده خاطر نشان کرد: در راستای افزایش میزان صادرات، باید توانایی‌ها و مزیت‌های خود را شناسایی نموده و بر روی آن‌ها سرمایه گذاری لازم را انجام دهیم. همچنین در صورت اصلاح سیاست‎های ارزی، با استفاده از این مزیت ‌ها، می‌توان شاهد رشد قابل توجهی در میزان صادرات استان و کشورمان باشیم.

دو عامل توقف رشد صادرات ایران

«اکبر گداری»، مدیرکل دفتر آسیای میانه، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست با بیان اینکه امروزه صادرات بسیار سخت است، اظهار کرد: امروز صادرکنندگان با مشکلات بسیاری از جمله مشکل نقل‌وانتقال ارز، مشکلات لجستیکی، مسائل ناشی از تحریم و خودتحریمی‌های داخلی مواجه هستند و متاسفانه با تمام تلاش‌های صورت گرفته نتوانستیم جهشی در صادرات داشته باشیم.

وی  تصریح کرد: امروزه تولیدات ما از نظر کیفیت هم‌‌تراز یا بعضا بالاتر از برندهای مطرح اروپایی هستند. ما تولیدات بسیار زیادی داریم که می‌توانند در کشورهای دیگر به فروش برسند؛ اما به دلایلی از جمله تحریم‌ها و عدم توجه به مسائل صادراتی در درون بنگاه‌های اقتصادی، در صادرات کالاهای خود موفق نیستیم.

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، در این نشست، با تقدیر از تمامی نهادها و تشکل‌های استان به منظور برگزاری این رویداد، اظهار کرد: باید از آنانی که با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های خارجی و داخلی به این درجه رسیده‌اند که به عنوان صادرکننده نمونه به استان و کشور خدمت برسانند تقدیر و تشکر کرد.

لزوم توجه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان

«محمود سیادت»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز در این مراسم، گفت: در 45 سال گذشته عمده مراودات ما با افغانستان در بحث مبادلات تجاری بود و به علت ناامنی بحث سرمایه‌گذاری در این کشور مقدرو نبود. امروز علی رغم اشکلات و ایراداتی که در سایر حوزه ها وجود دارد و علی رغم گسترده بودن فقر در این کشور، در حوزه اقتصاد سیاست های خوبی در پیش گرفته شده و این امید را داریم که در 10 ساله آینده شاهد افغانستان دیگری باشیم. همچنین، انتظار داریم صندوق توسعه صادرات حمایت‌های بیشتری از سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان انجام دهد تا شاید در افغانستان که سرآغازی جدید در حوزه اقتصاد دارد، سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی ایرانیان صورت پذیرد. این امر در توسعه مراودات تجاری بین دو طرف بسیار موثر خواهد بود.

صادرات پیشران اقتصاد استان است

«یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی نیز اظهار داشت: امسال بنا داریم بر موضوع صادرات تمرکز کنیم. با این هدف که واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش، همچنان در مسیر رشد باشند. طبیعی است که سختی ها در این شرایط در همه بخش ها وجود دارد و ما در این مسیر و در این جریان امیدواریم بتوانیم با یک همکاری به ویژه با خود صادرکنندگان تسهیل شرایط صادرات را دنبال کنیم. صادرات ما در سال 1402 حدود 19 الی 20 درصد رشد داشت که کاملا غیرنفتی بوده و امسال هم حتما مسیر رشد ما طی خواهد شد.

«نصرالله پژمانفر»، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز به علل مختلف شرایط سختی را در حوزه صادرات شاهدیم و علی‌رغم نزدیک شدن به صادرات حدود دو میلیارد دلاری استان، وضعیت ما در این عرصه بسیار نامطلوب است. باید بتوانیم ضعف های موجود را شناسایی نموده و در مسیر رفع آنها گام برداریم.

هدفگذاری برای ۲ میلیاردی شدن صادرات استان تا ۱۴۰۴

«امیررضا رجبی»، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، نیز در این مراسم گفت: در پایان سال 1402 حدود 1 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات از خراسان رضوی محقق شد و هدفگذاری ما در سال 1403 حدود یک میلیارد و 900 میلیون دلار است. در سال 1404 نیز باید بتوانیم از دو میلیارد صادرات دلار عبور کنیم تا بتوانیم اشتغال پایدار و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در استان را رقم بزنیم. در مجموع، رشد 20 درصدی صادرات را در 1402 نسبت به 1401 داشتیم.

«فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست، گفت: صادرکنندگان ما باید مواد خام را از بورس بر مبنای دلار آزاد خریداری کنند، بار 80 درصد مالیات کشور را به دوش بکشند، با وجود تحریم‌هایی که هیچ نقشی در آن نداشتند، چند بازار را به سختی پیدا کنند و پول خود را به کشور بازگردانند و هر دلار را با نرخ کمتر از بازار آزاد ارائه دهند تا رفع تعهد ارزی را انجام دهند. اگر قرار است باری از روی دوش صادرات برداشته شود، باید بار رفع تعهد ارزی از روی دوش صادرکنندگان برداشته شود.

گفتنی است در این مراسم از ۴۱ نفر از صادرکننده برتر استانی و ملی خراسان رضوی تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=26885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.