• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
2
در دیدار اعضای هیات نمایندگان و روسای کمیسیون‌های اتاق خراسان رضوی با استاندار مطرح شد

رقابت نامتوازن با خصولتی‌ها، مانع مهم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

  • کد خبر : 27142
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
رقابت نامتوازن با خصولتی‌ها، مانع مهم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
اعضای هیات نمایندگان و روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مشهد طی دیدار با استاندار خراسان رضوی، خواستار هم‌افزایی میان بخش خصوصی و دولتی استان در راستای مطالبه‌گری برای رفع چالش‌های پیش روی بنگاه‌های اقتصادی شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست گفت: با آغاز به کار دهمین دوره فعالیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، ۲۰ کمیسیون تخصصی به عنوان بازوان مشورتی این نهاد تشکلی تشکیل شده است و برآیندی که در یکسال گذشته از عملکرد کمیسیون‌های مذکور به دست آمد، حاکی از عملکرد مطلوب و نتایج قابل توجه آن‌هاست؛ چرا که ایده‌ها و خروجی قابل قبولی را از فعالیت آنان شاهد بودیم.

وی افزود: قوانین و مقررات برخی از اوقات به عنوان مانع در محیط کسب وکار عمل می‌کنند؛ لذا ضروری است در قالب بسته‌های پیشنهادی به احصاء این قوانین مانع زا و تلاش و مطالبه‌گری به منظور اصلاح آنان عمل نماییم.

به گفته توکلی زاده، در حال حاضر دشواری چندانی در بحث سرمایه‌گذاری نباید وجود داشته باشد؛ اما نکته این است که تسهیلات و حمایت‌های بانکی به درستی و به هنگام ارائه نمی‌گردد؛ در صورت بهبود این وضعیت، سرمایه‌گذاری‌ها به منصه ظهور خواهند رسید.

وی اذعان کرد: امروز بنگاه‌های خصولتی و رقابت آنان با بخش خصوصی، یکی دیگر از موانع سرمایه‌گذاری است؛ به‌عنوان مثال هتل‌های سازمانی در مشهد با عملکرد خود به هتل‌های بخش خصوصی آسیب می‌رسانند.

اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد خراسان رضوی است

«یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار اظهار داشت: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است که باید متناسب با مسائل اصلی اقتصادی استان و مبتنی بر ظرفیت‌ها تعیین خط‌مشی کند. تعیین خط‌مشی مسائل اصلی اقتصادی استان، مبتنی بر ظرفیت‌ها و تعیین اهداف عملیاتی باید توسط اتاق بازرگانی و اعضای آن صورت بگیرد.

وی افزود: منشأ اثرگذاری اقتصادی استان بخش خصوصی و  اتاق بازرگانی است که هر چقدر اتاق در این حوزه‌ها تخصصی‌تر وارد شود تصدی‌گری حاکمیت کمتر خواهد شد.

نظری اذعان کرد: امکان کمک مدیریت استان در روان‌سازی و برداشتن ‌موانع از سر راه بخش اقتصاد و سرمایه‌گذاری وجود دارد. استان ما در همه ابعاد ظرفیت دارد و باید گام‌های جهشی را در این حوزه‌ها نیز برداشنه شود.

وی ادامه داد: در بسته سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان که توسط اتاق آماده می‌شود، باید جهش کمی، کیفی و ایجاد تولیدات جدید مبتنی بر ظرفیت‌ها در نظر گرفته شود. با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، برآیند ما از جریان اقتصادی استان مثبت است که مسیر عادی خود را طی می‌کند.

سپس تریبون در اختیار اعضای هیات نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد قرار گرفت.

اهمیت حضور مسئولان دولتی در جلسات کمیسیون‌های اتاق در راستای تدوین پیشنهادات جامع

«محمدعلی چمنیان»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: حضور حداکثری جوانان و بانوان توانمند در زمینه‌های مختلف اقتصادی استان در دل کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد، از جمله دستاوردهای اتاق در یکسال اخیر بوده است.

وی، با اشاره به اهمیت حضور نمایندگان سازمان‌ها، نهادها و ادارات رسمی استان در جلسات کمیسیون‌ها (به فراخور موضوعات مورد بررسی در جلسات) بیان کرد: مدیر کل امور مالیاتی استان یکی از مدیران فعالی است که در جلسات کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد حضور پیدا کرده و مشارکت و تعاملی جدی با فعالان اقتصادی استان دارد؛ اما برخی از مدیران، معاونان و کارشناسان مطلع سازمان‌ و نهادهای استانی با وجود ارسال دعوت‌نامه، در جلسات تخصصی کمیسیون‌ها حضور پیدا نمی‌کنند.

چمنیان عنوان کرد: پس از تدوین بسته پیشنهادی کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی در راستای بهبود وضعیت استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انتظار ما این است که استانداری در جهت عملیاتی‌شدن پیشنهادات گام بردارد. همچنین، مدیر و معاونان سازمان و نهادهای‌ ذی‌ربط در جلسات کمیسیون حضور پیدا نمایند تا پیشنهادات جامع‌تری به منظور ارائه راهکار در جهت رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی تدوین گردد.

ضرورت تمرکز بر سرمایه‌گذاران داخلی در واگذاری پروژه‌های اقتصادی استان

«حسین محمودی خراسانی»، رییس شورای نظارت راهبردی کمیسیون های تخصصی اتاق گفت: اتاق بازرگانی مشهد در دوره نهم دارای 11 کمیسیون تخصصی بود؛ اما با آغاز فعالیت در دوره دهم، تعداد آنان به ۲۰ کمیسیون تخصصی رسیده است. این کمیسیون‌ها، دارای ۳۵ عضو فعال بوده که تمامی آنان از نخبه‌های اقتصادی استان هستند. اتاق بازرگانی مشهد، بهترین مکان برای حضور نخبگان اقتصادی است که در کمیسیون‌های تخصصی، موضوعات و مشکلات بخش‌های مختلف اقتصادی استان را احصا کرده ‌و پس از بررسی و ارائه راهکارهای مربوطه به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان منتقل می‌کنند تا با کسب نتیجه غایی از این فرایند، در نهایت، گرهی از کار بنگاه‌های اقتصادی گشوده شود.

محمودی خراسانی افزود: خراسان رضوی، پتانسیل و جایگاه ویژه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاران داخلی اثرگذار دارد و استانداری خراسان رضوی می‌تواند با حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی به رشد و توسعه اقتصادی استان کمک کند. در واقع، استانداری با بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری و ویژگی‌های آنان به رشد تولید کمک شایانی خواهد کرد.

امکان اجرای برنامه‌های جهش تولید در خراسان رضوی

در ادامه، «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: در دوره دهم اتاق بازرگانی استان، در قالب کمیسیون‌های تخصصی آن، بخش زیادی از نخبگان و فعالان اقتصادی اثرگذار استان حضور پیدا کردند. این فعالان اقتصادی با ارائه نظر و پیشنهادات در جلسات کمیسیون‌ها در بررسی همه جانبه مسائل و پیگیری اجرایی شدن راهکارها کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های استان در اجرای برنامه‌های پیشنهادی پیش‌برنده و جهشی در عرصه اقتصاد عنوان کرد: توسعه واحد‌های اقتصادی استان نشان از آمادگی رشد این خطه دارد و در این شرایط با هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی می‌توان نسبت به اجرای برنامه‌های پیشنهادی پیش‌برنده اقدام نمود.

آغاز فرآیند تدوین بسته پیشنهادی توسعه و جهش صادرات استان از ابتدای سال جاری

سپس «حسین محمدیان»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد، از آغاز فرآیند تدوین بسته پیشنهادی توسعه و جهش صادرات استان در این کمیسیون و از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی مشهد حامی بسته‌های پیشنهادی به منظور ارائه راهکار جهت بهبود وضعیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی است و امیدواریم بسته پیشنهادی توسعه و جهش صادرات استان در سال‌های آتی اجرایی و نتایج آن نمایان گردد.

محمدیان اضافه کرد: درخواست ما از استاندار خراسان رضوی این است که یک روز در ماه، با حضور در واحدهای نمونه صادراتی و بازدید از آنان، نسبت به احصاء مشکلات این واحدها ‌و پیگیری جهت رفع این مسائل اقدام کند.

پیگیری ایجاد شهرک تخصصی سلامت، از پیشنهادات کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد است

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، از تلاش به منظور ارتقاء سطح سلامت جامعه و پیگیری ایجاد شهرک تخصصی سلامت به عنوان بخشی از اقدامات و دستاوردهای این کمیسیون در یکسال اخیر نام برد.

وی در ادامه، به روند عملیاتی و اجرایی این شهرک در استان اشاره و تاکید کرد: خراسان رضوی دارای سرمایه‌گذاران قدرتمندی در حوزه سلامت است که برای اجرای پروژه شهرک تخصصی سلامت، اعلام آمادگی کرده‌اند. اولین ساختمان مرکز نوآوری سلامت دیجیتال نیز به همت پارک‌ علم و فناوری خراسان رضوی در حال ساخت است. استان ما قطب صنعت تولید دارو و تجهیزات پزشکی است و لازمه توسعه این صنعت، سرمایه‌گذاری داخلی و اعتماد به سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به مطالبات صنایع تولید دارو و تجهیزات پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مطالبات این دانشگاه از اداره کل تامین اجتماعی استان، اظهار داشت: امیدواریم با دستور ویژه استاندار خراسان رضوی، این مشکل مرتفع گردد.

مسیر توسعه از بخش خصوصی می‌گذرد

«سید حسن هاشمی»، نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود درصورتی که رشد و بهره‌وری اقتصادی در استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد که متشکل از فعالان و نخبگان اقتصادی هستند، به عنوان معین بخش‌های اقتصادی و صنعتی استان انتخاب گردند تا ادارات و نهاد‌های دولتی در تصمیم‌گیری و اقدامات اجرایی از کمیسیون‌ها مشورت گیرند. امروز بخش عظیمی از فعالان و نخبگان اقتصادی استان در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مشهد حضور دارند و ادارات و نهادهای دولتی باید بدانند که مسیر توسعه از بخش خصوصی و تعامل با این بخش می‌گذرد.

در موضوعات تخصصی اقتصادی از نظر بخش خصوصی استفاده شود

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به نگاه حداکثری بر توسعه و سرمایه‌گذاری در تمامی سطوح از سوی مدیران استانی، از عدم دعوت از نمایندگان کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در جلسات تخصصی حوزه انرژی که در سطح استانی برگزار می‌گردد، گلایه نمود. او گفت: نهادهای دولتی استان، کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد را معین خود دانسته و در موضوعات تخصصی از نظر بخش خصوصی استفاده کنند.

وی همچنین به تدوین بسته پیشنهادی حوزه انرژی استان از سوی این کمیسیون در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بسته مذکور آماده ارائه است.

 احصاء چالش‌های صنایع استان در کمیسیون صنعت اتاق مشهد

سپس تریبون در اختیار «عبدالله یزدانبخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد قرار گرفت. وی با تاکید بر رفع برخی مشکلات و موانع حوزه صنعت با ارائه پیشنهادات اجرایی و عملیاتی در جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد، خاطرنشان کرد: درصورتی که نماینده‌ای از سوی استانداری در جلسات کمیسیون حضور داشته باشد، بخش دولتی به خوبی از پیشنهادات و راهکارهای اجرایی بخش خصوصی در رفع مشکلات موجود آگاه می‌گردد و بهتر می‌تواند در این عرصه عمل نماید.

یزدان‌بخش با اشاره به مشکلات صنایع در حوزه تامین برق، مواد اولیه، تامین مالی و… عنوان کرد: مشکلات صنایع احصا شده و به استانداری خراسان رضوی ارائه خواهد شد تا راهکارهای پیشنهادی و عملیاتی برای آن اتخاذ گردد.

رشد تولید با جذب سرمایه‌گذاری محقق می‌شود

سپس «فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و استفاده از آن در حوزه تولید، بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در بحث اشتغال و اقتصاد رفع خواهد شد. در این میان، ضروری است از ظرفیت مقوله تولید بدون کارخانه استفاده شود؛ نکته اینکه برخی افراد سرمایه‌های لازم برای تولید بدون کارخانه را دارند؛ اما به دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب، اقدامی برای استفاده از سرمایه آنان جهت تولید صورت نمی‌گیرد. فرهنگ‌سازی در تدوین بسته پیشنهادی این حوزه از سوی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد ذکر و بر آن تاکید خواهد شد.

ضرورت پرهیز از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه گمرکی و ارزی

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگر این نشست، به بیان مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه واردات و بازرگانی داخلی پرداخت و گفت: صف طولانی تخصیص ارز، هزینه‌بر بودن اخذ مجوز و نمونه‌برداری سازمان استاندارد و سازمان‌های همجوار گمرک، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه گمرکی و ارزی، وضع تعرفه‌های غیرمعمول در حوزه بازرگانی و… از جمله مشکلات و موانع در حوزه واردات و بازرگانی داخلی استان است که توسط کمیسیون احصا شده و بسته پیشنهادی برای رفع آن تهیه و به استانداری ارسال خواهد گردید.

وی، سخت‌گیری در حوزه واردات را منجر به جلوگیری از تامین بخشی از درآمدهای کشور دانست و ادامه داد: رفع تحریم‌ها، بهبود ارتباط ایران با دیگر کشورها، پیوستن به FATF و پرهیز از اقتصاد دستوری، از جمله پیشنهادات کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد در راستای رفع موانع و مشکلات اقتصادی استان است.

شکل‌گیری مرکز داده‌پردازی و تحلیل‌های اقتصادی از نیازهای ضروری استان است

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی مشهد نیز، با اشاره به اهمیت حکمرانی مطلوب اقتصادی در کشور و استمرار نظام خردورزی اقتصادی گفت: گسترش این دانش نیازمند به‌کارگیری نظرات افراد خبره است.

کاووسی بخش دیگر سخنان خود را به ایجاد مرکز داده‌پردازی و تحلیل‌های اقتصادی در استان اختصاص داد و بیان کرد: یکی از مراکز مهم و مورد نیاز استان، مرکز داده‌پردازی و تحلیل‌های اقتصادی ذیل سازمان برنامه و بودجه استان است که بخش خصوصی نیز برای شکل‌گیری آن همکاری خواهد کرد.

فعالان اقتصادی استان متقاضی پرواز مستقیم مشهد-بیشکک هستند

تقاضای فعالان اقتصادی استان برای برقراری پرواز مستقیم مشهد- بیشکک، موضوعی بود که «مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست به آن پرداخت.

وی گفت: پروازهای غیرمستقیم به بیشکک، نیاز فعالان اقتصادی را مرتفع نمی‌کند و سبب افزایش هزینه سفر می‌شود. در راستای توسعه تعاملات اقتصادی خراسان رضوی با قرقیزستان، نیاز به برقراری پرواز مستقیم بین دو طرف احساس می‌شود. از سوی دیگر، تقاضا برای برگزاری تورهای گردشگری، زیارت و سلامت از مقصد قرقیزستان به مشهد در 6 ماهه ابتدایی سال افزایش پیدا می‌کند؛ لذا از استاندار خراسان رضوی درخواست می‌شود که آغاز به کار پروازهای مستقیم مشهد به بیشکک را پیگیری نماید و در این زمینه دستور لازم صادر شود.

ثابت تیموری بخش دیگر سخنانش را به ضرورت تخصیص بخشی از بودجه زیارت به تکمیل ناوگان حمل‌ونقل هوایی و ریلی مشهد در جهت توسعه گردشگری و زیارت استان، اختصاص داد و افزود: گشایش اعتبار و تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران با پروژه‌های نیمه تمام، با هدف توسعه امکانات اقامتی و گردشگری از دیگر درخواست‌های کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد از استانداری خراسان رضوی است.

پیشنهاد برگزاری جلسات فصلی با موضوع آب با حضور نمایندگان دولت در اتاق مشهد

سپس «محمد علایی»، رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی خراسان رضوی، عنوان کرد: با توجه به اینکه آب عنصر زمینه‌ساز توسعه است و استان در بحث ابی دچار چالش می‌باشد، پیشنهاد می‌گردد جلسات فصلی با حضور استاندار در اتاق بازرگانی مشهد تشکیل و محور و برنامه‌های اصلی در حوزه آب استان ارائه گردد. همچنین، در اجرایی‌سازی برنامه‌های حوزه آب و احیای کشف رود، می‌بایست نماینده دولت و استانداری حضور داشته باشند تا فرآیندها و اقدامات در این حوزه عملیاتی شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.