• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
3
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی مشهد و معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید شد:

ضرورت نیازسنجی از صنایع در روند ایجاد و توسعه هنرستان‌های جوار صنعت

  • کد خبر : 27390
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
ضرورت نیازسنجی از صنایع در روند ایجاد و توسعه هنرستان‌های جوار صنعت
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با معاون متوسطه و رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش خراسان رضوی، لزوم توسعه ایجاد هنرستان‌های مهارتی و هنرستان‌های جوار صنعت در راستای پرورش نیروی کار متخصص و ایجاد اشتغال و کارآفرینی، شناسایی شرکای مهارتی و ارائه آموزش بر مبنای تقویت بازار کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده» رئیس اتاق مشهد در این دیدار اظهار داشت: در بحث گسترش هنرستان‌های مهارتی و هنرستان‌های جوار صنعت، نیاز به اقداماتی بیشتر با نگاه و رویکردی تخصصی و کارشناسانه است تا اثرگذاری بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم. در این راستا ضرورت دارد تا در مهارت‌آموزی‌ها به نتایج آمایش سرزمین و نیازهای استان در حوزه صنعت توجه ویژه صورت بگیرد. آموزش‌ها بایستی مبتنی برتقویت بازار کار باشد و ظرفیت‌ هنرستان‌های موجود نیز می‌بایست به نسبت نیازهای امروز و آینده، ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: در راستای اثرگذاری هر چه بیشتر هنرستان‌های جوار صنعت برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز این بخش، باید دغدغه‎های صاحبان صنایع در موضوعاتی همچون تسهیل معافیت‌های مالیاتی، بیمه هنرجویان و امریه دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان جمع‌بندی و پیگیری شود و حتی دستورالعملی در این رابطه تدوین گردد. اتاق بازرگانی خراسان رضوی آمادگی دارد تا در خصوص تدوین این دستورالعمل و آیین‌نامه، همکاری نماید.

توکلی زاده، هدفمند شدن فعالیت هنرستان‌ها را امری بسیار حائز اهمیت خواند و تاکید کرد: این موضوع همواره بایستی مدنظر قرار بگیرد و مشخص گردد که در ۵ سال آینده، هر رشته هنرستان به چه سمت و سویی خواهد رفت و قرار است در چه بخشی تامین نیرو نماید.

وی ادامه داد: در موضوع ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت ذکر این نکته نیز ضروری است که ظرفیت کارخانجات برای پذیرش نیروی کار دارای میزان مشخصی است و صرف در جوار صنعت بودن هنرستان، راه حل اشتغالزایی برای دانش آموزان نیست و اشتغال آفرینی برای آنان نیاز به نگاهی کلان‌تر و برنامه ریزی کارآمدی دارد؛ علاوه بر صنعت، پرورش نسل جوان و دانش آموزان در حوزه کشاورزی و به‌کارگیری آنان در گلخانه‌ها نیز می‌تواند از جمله ظرفیت‌هایی باشد که در هنرستان‌ها باید مدنظر قرار بگیرد.

رونمایی از سند توسعه مهارتی استان

«محمود رضایی» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: چندی پیش وزارت آموزش و پروش همکاری با اتاق بازرگانی ایران در انجام یک کار پژوهشی داشت تا مشخص شود آموزش‌های مدارس و هنرستان‌ها تا چه میزان مبتنی بر نیاز بازار کار است و چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا آموزش‌ها موثر و مفید باشند. تحقیقات نشان داده است اگر آموزش و کسب تجربه براساس نیاز صنایع باشد، به پایین‌ترین سطح بیکاری خواهیم رسید.

وی ادامه داد: امروز خراسان رضوی در آموزش رشته‌های فنی و کار و دانش در کشور پیشرو است و در نقشه جامع گرافیکی کشور، استان ما از موقعیت مهمی برخوردار است. در بین اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش این موضوع آمده است که در شاخه‌های نظری و کار و دانش و فنی به سمت توسعه متوازن پیش برویم و صرفا رشته‌های تجربی و انسانی انتخاب اکثر دانش‌آموزان نباشد.

رضایی افزود: در حال حاضر 630 هنرستان در خراسان رضوی با 114 هزار دانش آموز در رشته‌های فنی و کار و دانش در حال فعالیتند.

وی وجود دانشگاه‌های معتبر، مجمع خیرین فعال و پای کار بودن نهادها و ادارات مختلف را از نقاط قوت خراسان رضوی دانست و افزود: برای پیشرفت نمی‌توان به این آمار و ارقام و آموزش دانش آموزان در یک کارگاه کوچک بسنده کرد.

وی با بیان اینکه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای محیط علم و عمل هستند، ادامه داد: در حوزه مهارت‌آموزی می‌توان در کنار کارخانجات بزرگ، یک هنرستان نیز ایجاد نمود تا کار عملیاتی در محیط واقعی کارخانه صورت گیرد.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از صنایع و کسب و کارها از نبود و کمبود نیروی ماهر و متخصص کار رنج می‌برند. با رواج این هنرستان‌ها قطعا بخشی از این مشکلات حل خواهد شد هرچند در کنار آن نیاز است مشوق‎هایی برای صاحبان صنایع همچون معافیت‌های مالیاتی نیز در نظر گرفته شود و یا بحث سربازی و امریه دانش آموزان پسر با همکاری دستگاه‌های مختلف حل شود.

رضایی همچنین تاکید کرد: قرار است به زودی از سند توسعه مهارتی استان و چشم انداز برنامه هفتم توسعه در این حوزه رونمایی گردد و نهادهای مختلفی به خصوص اتاق بازرگانی استان نقش آفرینی موثری در این راه خواهند داشت.

وی ادامه داد: برای شناسایی شرکای مهارتی و مهیا ساختن بستر تحصیل دانش آموزان در هنرستان‌ها به کمک اتاق بازرگانی نیاز داریم. همچنین شهرک‌های صنعتی و کارخانجات زیادی وجود دارد که از طریق اتاق می‌توانیم با آن‌ها ارتباط بگیریم. سال گذشته برای تاسیس 13 هنرستان جوار صنعت به تفاهم رسیدیم و نیاز است با صاحبان صنایع هم‌اندیشی داشت تا رشته‌های کاربردی و متناسب با هر منطقه در هنرستان‌ها آموزش داده شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در سند توسعه مهارتی استان، برای تاسیس هنرستان‌های جوار صنعت دو مدل طراحی شده است که هم در فضای کارخانه می‌تواند قرار گیرد و در صورت نبود این شرایط، فقط پودمان‌های دانش‌آموزان در کارخانه دنبال شود. سرفصل‌های آموزشی نیز تعیین شده است و می توان برای تدریس دروس تخصصی از متخصصین درون کارخانه‌ها بهره برد.

رضایی همچنین گفت: براساس هدف گذاری انجام شده، قرار است 13 هنرستان جوار صنعت در استان به 30 هنرستان افزایش یابد که برای تحقق آن نیاز به بستری هستیم تا ارتباط رو در رویی با صاحبان صنایع داشته باشیم و از اتاق بازرگانی استان می خواهیم تا این شرایط را برای ما مهیا کند.

آموزشها باید سفارش محور باشند

«حسین حسین پور»، رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز با اشاره به سابقه فعالیت موثر برخی چهره های اتاق بازرگانی استان در بحث تاسیس هنرستان اضافه کرد: ما نیازمند این برنامه هستیم تا با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف و نیاز کارخانجات یک کار کیفی در خراسان رضوی انجام دهیم. آموزش ها باید سفارش محور باشد و مشخص شود که صنایع به چه نیروهایی نیاز دارند. در این حالت خروجی هنرستان ها نیز مستقیم جذب بازار کار می شوند.

وی ادامه داد: این کار نیازمند فرهنگ سازی است و باید با همکاری نهادهای مختلف به خصوص صاحبان صنایع، آیین نامه های اجرایی تدوین شود تا کار تاثیرگذاری در حوزه مهارت آموزی و اشتغال صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.