• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل 3021 امروز 0
7

انتظارات سرمایه‌‌گذاران در شرایط تورمی

  • کد خبر : 741
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
انتظارات سرمایه‌‌گذاران در شرایط تورمی
در شرایطی که انتظارات تورمی بالاست، طبیعتا آحاد جامعه به دنبال سرمایه‌‌گذاری‌هایی هستند که بتواند ارزش دارایی آنها را حفظ کند. یکی از گزینه‌های پیش‌رو در این مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع و متعدد هستند و به این ترتیب پای انتخاب در میان می‌آید و به دنبال آن معیارهای انتخاب مهم می‌شوند.

برخی از این معیارها به ویژگی‌های سرمایه‌گذار و برخی نیز به ویژگی‌های صندوق‌ها بازمی‌گردد و به‌رغم آنکه شرایط اقتصاد کلان ممکن است چندان امیدوارکننده و موافق نباشد با این حال می‌توان با در نظر گرفتن برخی معیارها به سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌ها پرداخت. تنوع صندوق‌ها سبب می‌شود افراد با درجه مختلف ریسک‌پذیری بتوانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری بیابند. اگر از درجه ریسک‌پذیری پایین شروع کنیم، کم‌ریسک‌ترین صندوق‌ها، صندوق‌های بادرآمد ثابت هستند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازه‌ای از بازدهی که معمولا از سود بانکی نیز بالاتر است، نصیب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری می‌کنند. این بازده تحت تاثیر سود ثابتی است که اوراق با درآمد ثابت دارند. در عین حال این صندوق‌ها می‌توانند درصدی از منابع خود را به‌صورت سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند. با این حال دو ویژگی سبب می‌شود سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت با سرمایه‌گذاری در قالب سپرده بانکی و سرمایه‌گذاری مستقیم در اوراق با درآمد ثابت متفاوت بوده و مزیت داشته باشد. با توجه به آنکه این صندوق‌ها حجم قابل توجهی از منابع را در اختیار دارند، در سپرده‌گذاری منابع در بانک‌ها از قدرت چانه‌زنی بیشتری نسبت به مشتریان خرد برخوردارند و می‌توانند سود بالاتری را نصیب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری خود کنند. در عین حال مدیران حرفه‌ای این صندوق‌ها با در نظر گرفتن شرایط مختلف بازار می‌توانند با انتخاب بهتر اوراق با درآمد ثابت که بعضا تحت تاثیر نوسان قیمت به جهت تغییرات نرخ بهره و… هستند بازده بهتری را نسبت به خرید مستقیم اوراق کسب کنند. نکته دیگر اینکه سپرده‌های بانکی، ماه‌شمار بوده‌‌ و تنها برای تعداد ماه‌هایی که سرمایه به‌طور کامل در بانک سرمایه‌گذاری شده است از سود منتفع می‌شود؛ اما در این صندوق‌ها حتی به ازای یک روز هم سود تقسیم می‌شود. از اواخر سال۱۳۹۲ تا ابتدای سال۱۳۹۷ که بازارهای موازی در رکود به سر می‌بردند، صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانستند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری تلقی ‌شوند. در شرایط تورمی کنونی برخی افراد خواهان دارایی هستند که سپر تورمی باشد و طبیعتا این افراد حاضرند ریسک بیشتری بپذیرند. در چنین شرایطی خرید سهم با اقبال مواجه می‌شود؛ اما خرید سهم، به شکل فردی در دنیا مرسوم نیست و فقط حرفه‌ای‌های بازار سرمایه این کار را انجام می‌دهند و اشخاص عادی خودشان را درگیر نمی‌کنند؛ چون این امر لازمه پیگیری لحظه‌ای اخبار و همچنین دانش تحلیل حرفه‌ای است. بنابراین افراد عادی به سمت خرید صندوق‌های سهامی رو می‌آورند.

یک ابزار دیگری هم وجود دارد که جدا از صندوق با درآمد ثابت و صندوق سهامی است، به نام صندوق‌های مختلط که ترکیبی از ابزار با درآمد ثابت و ابزار سرمایه‌ای (سهام) است؛ ابزاری دو رگه که هر دوی این ویژگی‌ها را دربردارد و در زمانی که بازار سهام به هم می‌‌ریزد، فرد با اطمینان از بخش با درآمد ثابت سود دریافت می‌کند.

صندوق های کالایی برای سرمایه‌گذاری در کالاهای ارزشمند تعریف شده‌اند و طبیعتا طلا معروف‌ترین کالای ارزشمندی است که افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن هستند. این صندوق‌ها به اندازه رشد نرخ طلا بازدهی دارند. حسنی که این صندوق‌ها نسبت به طلای فیزیکی دارند، این است که در اختیار داشتن طلا از مقداری بیشتر، موجب تحمیل هزینه‌هایی برای نگهداری است؛ درحالی‌که‌ صندوق‌های مذکور ریسکی از این بابت ندارند. برخی ملاحظات مالیاتی نیز متوجه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیست. افرادی که‌‌ در این حوزه فعال هستند، آگاهند که قیمت جهانی طلا و نرخ ارز است که تعیین‌کننده نرخ طلا است، طبعا با خرید این صندوق‌ها سپر ارزی نیز ایجاد می‌شود و در برابر نوسانات نرخ ارز هم به نسبت ایمن می‌شوند. در کالاهای دیگری نظیر انواع محصولات ارزشمند کشاورزی همچون زعفران نیز صندوق کالایی وجود دارد. به تازگی صندوق‌های اهرمی هم برای افراد بسیار ریسک‌پذیر تعریف شده که شرایط پرریسک و پربازدهی را برای سهامداران به‌وجود می‌آورد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که به‌صورت ETF هستند و با کد آنلاین از طریق بورس قابل معامله هستند‌(مانند معاملات سهم) آسان‌ترین شیوه سرمایه‌گذاری است؛ اما برخی افراد که کد سرمایه‌گذاری ندارند، باید از طریق صندوق‌های صدور و ابطال برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند؛ یعنی به نهاد مالی که مدیر صندوق هستند مراجعه و پس از پرداخت قیمت صدور واحدها صاحب واحدهای سرمایه‌گذاری شوند. اغلب این صندوق‌ها خدمات خرید از طریق تارگاه و بدون مراجعه حضوری را فراهم کرده‌اند. این خدمات همچنان شامل حال افرادی است که دارنده کد سجام باشند. تنوع صندوق‌ها با درآمد ثابت بسیار است و علاقه‌مندان با مراجعه به سایت مرکز مالی ایران می‌‌توانند مقایسه خوبی از عملکرد صندوق‌ها انجام دهند و با دید بهتری مقصد سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=741
  • نویسنده : محمدرضا معادی‏‌خواه، کارشناس بازار سرمایه
  • ارسال توسط :
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 465 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.