• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل 3053 امروز 0
6
در نودوچهارمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بیان شد

هزار مگاوات برق به توان بخش خصوصی

  • کد خبر : 817
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
هزار مگاوات برق به توان بخش خصوصی
افزایش دمای هوا این روزها سبب افزایش مصرف برق شده است. این مسئله، نگرانی کارآفرینان خراسانی برای قطع برق واحدهای تولیدی و کاهش بهره وری را به دنبال داشته است. همین امر سبب شد تامین برق واحدهای تولیدی در دستورکار نودوچهارمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی قرار بگیرد.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید برق
استاندار خراسان رضوی در این جلسه گفت: هزار مگاوات برق را بخش خصوصی(خانه صنعت، معدن و تجارت استان) طبق توافق با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق، از طریق پنل های خورشیدی تولید می کند.
یعقوبعلی نظری افزود: به همین میزان گفت وگوهای شفاهی ساتبا(سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) برای تولید برق از محل انرژی بادی در استان انجام گرفته است و درمجموع برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر هیچ محدودیتی وجود ندارد. وی اظهار کرد: تا پایان سال سه نیروگاه جدید در مشهد، تربت حیدریه و سبزوار وارد مدار می شود، ضمن اینکه برپایه مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، هزارو۲۰۰میلیارد تومان اعتبار به پایدارسازی شبکه برق استان اختصاص یافته است تا بخش های تخصصی دچار بحران نشوند. نظری افزود: سیاست کلی دولت این است که قطعی برق به بخش خانگی منتقل نشود، لذا طبق برنامه قطعی برق در کشور، در لایه نخست صنایع مهم و بزرگ مانند فولاد قرار دارند، سپس شهرک ‎های صنعتی و درنهایت بخش کشاورزی. مذاکرات دولت درباره برق با بخش ‎های تخصصی و صنفی نیز انجام گرفته است و به توافقی رسیده اند که برنامه مربوط به آن از ۱۵خرداد ابلاغ شده است و اجرای آن تا ۱۵مرداد ادامه دارد.

موانع و راه حل های حوزه برق بنگاه های اقتصادی
رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست درباره تامین برق صنایع گفت: امروز یکی از چالش های جدی کشور، روند افزایش 8/8درصدی مصرف درمقایسه با روند 3/3درصدی تولید برق است. تاکید ما بر این است که تمام فشار کاهش مصرف، بر صنایع وارد نشود.
علی اکبر لبافی از افزایش ظرفیت تولید، افزایش راندمان نیروگاه ‎های فعلی، متنوع سازی سبد عرضه، کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف برق، اصلاح منحنی بار شبکه برق(پیک سایی) و ایجاد راهکار مناسب برای استفاده از دیزل های صنایع در زمان کمبود برق، به عنوان راهکارهای مقابله با بحران پیش رو نام برد. وی ادامه داد: سال گذشته هزارمیلیارد تومان تسهیلات 4درصدی صرف حوزه مشکل برق شد. در بودجه امسال نیز 6هزار میلیارد تومان برای خرید برق از نیروگاه های تجدیدپذیر تخصیص یافته است.
در ادامه این جلسه، محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه در مجلس، گفت: راه حل مشکلات کشور در گفت وگوی واقعی بین بخش خصوصی و دولت است. سیاست دولت نادرست است که برق صنعت را برای جلوگیری از قطعی برق منازل، قطع می کند. امروز اگر شهرک صنعتی ما با قطعی برق روبه رو باشد، 20 تا 30درصد به تورم زمستان، اضافه می شود. این موضوع را باید بخش خصوصی مطرح کند تا به دولت مشورت صادقانه داده شود. وی درباره قطع برق چاه های کشاورزی نیز گفت: برخی محصولات در لحظه قطع برق، نیاز به آب ندارند و مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید، اما برای باغی مثل انار، قطع برق چاه کشاورزی مشکل ایجاد می کند، لذا در تصمیم گیری ها برای قطع برق باید با بخش خصوصی هماهنگی قبلی شود.

ارتقای تعاملات دیپلماتیک با همسایگان ایران
همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران در این جلسه گفت: تلاش های دولت سیزدهم در ارتقای تعاملات دیپلماتیک با همسایگان ایران، موجب شده است در هفته های اخیر، رفت وآمد پرثمر مقام های عالی رتبه کشورهای مختلف ازقبیل تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و دیگر همسایگان را به کشورمان شاهد باشیم. ماحصل این تلاش های دیپلماتیک، در یک نمونه انعقاد 11موافقت نامه با بخش خصوصی قزاقستان در اتاق ایران بود. غلامحسین شافعی افزود: براساس آنچه در همایش تجاری ایران و قزاقستان مطرح شد، این کشور برای تامین بخش بزرگی از گندم موردنیاز ایران اعلام آمادگی کرده است که این موضوع باتوجه به جنگ اوکراین و کمبود عرضه گندم، می تواند برای تامین امنیت غذایی کشورمان در آینده، بسیار ثمربخش باشد.

موانع فعال سازی راه آهن خواف-هرات
در ادامه نشست، رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی درباره موانع و مشکلات فعال سازی راه آهن خواف –هرات گفت: این پروژه از سال1386 شروع و در سال1399 با حضور ویدئوکنفرانسی روسای جمهور دو کشور افتتاح شد.
لبافی افزود: دو طرف امیدوار بودند این خط آهن علاوه بر کمک به تجارت، با پیوند افغانستان به شبکه ریلی بین المللی از طریق ایران، به مسیر ترانزیتی میان شرق آسیا و غرب آن تا اروپا تبدیل شود. وی افزود: تا پایان سال1399، 60درصد از زیرساخت ایستگاه روزنک تا هرات به طول 85کیلومتر را ایران ساخته بود و دولت بر لزوم تکمیل هرچه سریع تر آن تاکید می کرد. درواقع، از نقطه صفر مرزی ایران تا ایستگاه روزنک 65کیلومتر زیرسازی، روسازی و احداث ساختمان ایستگاه راه آهن انجام شده است اما به دلیل اتفاقات افغانستان، این پروژه تکمیل نشد.
استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه بررسی این دستورکار گفت: 50-60کیلومتر از این پروژه، از ایستگاه روزنک تا هرات باقی مانده که بخشی از کار آن را شرکتی ایتالیایی انجام داده است و تکمیل این بخش باید بررسی شود؛ زیرا حاکمیت افغانستان در تامین اعتبار لازم دچار مشکل است و باید با بررسی های لازم، برای تکمیل این پروژه، راهکار عملیاتی اندیشیده شود. وی بیان کرد: ابتدا باید با حاکمیت افغانستان به تفاهم برسیم. اصل پیگیری درباره این پروژه، هم اکنون درحال اجراست و فقط نواقص موجود باید رفع شود و به موازات آن سایر موضوعات مدنظر قرار گیرد.
رضا شرقی، مدیرکل راه آهن شرق کشور، نیز در این نشست گفت: هفته گذشته شرافت، رئیس راه آهن افغانستان، به ایران سفر کرد و در جلساتی با مسئولان راه آهن ایران حضور یافت. قرار شد ساختمان ایستگاه روزنک را افغانستان رفع نقص کند. مبالغی هم که قرار بود پیش از این هزینه شود، برای رفع نواقصی که در آن سوی مرز وجود دارد، صرف شود. هم اکنون بخشی از سوزن ها و قطعات مسیر باز شده است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=817

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.