• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
7
در کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

هدف‌گذاری برای احصاء و پیگیری مهم‌ترین راهکارهای رونق گردشگری

  • کد خبر : 10622
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
هدف‌گذاری برای احصاء و پیگیری مهم‌ترین راهکارهای رونق گردشگری
اولین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در دوره دهم اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با موضوع معرفی اهداف، برنامه‌ها و کمیته‌های تخصصی این ساختار تخصصی- مشورتی اتاق استان برگزار شد. در این نشست بر ضرورت ارتباط کمیسیون با نهادهای دولتی و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به منظور پیگیری دغدغه فعالان بخش گردشگری استان و نیز احصای دقیق چالش‌های این بخش، به منظور ارائه راهکارهایی برای حل آنها، با تکیه بر نظرات کارشناسان این حوزه تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در ابتدای جلسه، «مژگان ثابت تیموری» رئیس این کمیسیون اظهار کرد: تعامل و همکاری با سایر کمیسیون‌‌های اتاق بازرگانی و تداوم ارتباط با نهادهای دولتی و دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، همانند گذشته در فعالیت کمیسیون دوره دهم اتاق نیز قرار دارد. همچنین، مسائل سوغات خراسان رضوی با همکاری فعالان این حوزه و نهادهای مربوطه شناسایی و پیگیری می‌شود. ارتباط مستمر با اتاق‌های مشترک ایران و دیگر کشورها از دیگر برنامه‌های کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی است؛ چرا که معتقدیم ارتباط بیشتر با سایر کشورها، به‌نفع توسعه بازار و بخش گردشگری است.

ثابت تیموری افزود: ارتباط با پارک علم و فناوری و برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با حوزه گردشگری، تعامل با مدیریت آموزشی اتاق در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی حوزه گردشگری و صنایع دستی و بازآموزی نیروهای فعال در بخش گردشگری از دیگر اهداف و برنامه‌های این کمیسیون است که مبتنی بر اعلام نیاز اعضای کمیسیون (اعضای حقوقی و نمایندگان بخش خصوصی)، تعریف خواهدشد. تاکید بر این است که کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در دوره دهم، با خروج از بحران پاندمی کرونا که سبب وقفه در فعالیتها شده بود، عملکرد کیفی مطلوبتری از گذشته ارائه نماید.

همچنین شناسایی مسائل حوزه‌های مختلف گردشگری و پیگیری رفع آنها تا حصول نتیجه، شناسایی مسائل جاری و روز بخش گردشگری، ارتباط با نهادهای دولتی و عمومی مؤثر در حل مسائل فعالان بخش گردشگری و ارتباط مستمر با شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از جمله اهداف کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در دوره دهم اتاق بازرگانی خراسان رضوی است.

وی تاکید کرد: پیگیری اصلاح قوانین و مقررات مخل فعالیت اقتصادی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، پیگیری مسائل و چالش‌های مرتبط با تولید و بازاریابی صنایع دستی و سوغات استان خراسان رضوی، تعامل با نهادها و ارگان‌های داخلی و خارجی در جهت توسعه و بهبود محيط کسب و کار گردشگری، ارتباط با سایر کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی کشور و اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای خارجی در جهت شناسایی و حل چالش‌های روابط در حوزه تبادل گردشگر، تسهیل فرآیند برندسازی و تجاری‌سازی سوغات با قابلیت صادرات، از دیگر مواردی است که به طور جدی در این دوره از فعالیت کمیسیون به آن خواهیم پرداخت.

سپس «علی‌اکبر علیزاده قناد»، رئیس کمیسیون گردشگری دوره نهم اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: کمیسیون گردشگری در دوره نهم اتاق بازرگانی خراسان رضوی، علی‌رغم شیوع کرونا و اثرات آن بر عرصه‌های گوناگون و دیگر اتفاقات روی داده در چهارسال گذشته، رتبه نخست را در میان دیگر کمیسیون‌های اتاق کسب کرد که این امر مرهون ارتباط موثر ارکان کمیسیون با بدنه اتاق و شورای گفت‌وگو و نهادهای دولتی استان بود.

تنها راه‌حل رشد تولید ناخالص ملی، رونق گردشگری است

«سید جواد موسوی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد می بایست از تجربیات ارگان‌ها‌ و تشکل‌های این حوزه به منظور پیگیری رفع مشکلات بخش خصوصی استفاده کند.

وی با بیان اینکه تنها راه‌حل رشد تولید ناخالص ملی، رونق گردشگری است، افزود: استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌های گردشگری در کشورهای همسایه یکی از راه حل‌های رونق گردشگری است. همچنین، ورود اتاق بازرگانی به مباحث آموزشی بخش گردشگری، به ویژه در زمینه معرفی بازارهای هدف جهانی به ذی‌نفعان این حوزه می‌تواند در رونق گردشگری استان اثرگذار باشد.

موسوی تاکید کرد: یکی از مباحث مهم دیگری که کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی بایستی مدنظر قرار دهد، استخراج و ارائه آمار و ارقام و گزارش‌های متقنی است که زمینه‌ساز برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و مطالبه‌گری‌ها در این حوزه باشد.

گزارش برنامه های دوره‌های نهم و اعلام برنامه های پیش روی دوره دهم کمیسیون گردشگری و صنایع دستی

در ادامه، «امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون گردشگری در دوره نهم پرداخت و بیان کرد که در دوره جدید فعالیت کمیسیون گردشگری و صنایع دستی نیز پیگیری برنامه‌های ناتمام دوره قبل در اولویت قرار دارد. از دیگر برنامه های این کمیسیون، تعامل موثر با نهادهای مربوطه در راستای به نتیجه رساندن اهداف و برنامه‌های این کمیسیون در دوره جدید خواهدبود.

معرفی کمیته‌های تخصصی کمیسیون

خدادادی در خصوص کمیته‌های تخصصی ذیل این کمیسیون، اظهار کرد: کمیته‌های تخصصی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی شامل کمیته آموزش و پژوهش، گردشگری کشاورزی، زمین گردشگری، گردشگری سلامت، فناوری و هوشمندسازی گردشگری، کمیته زیارت، اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و کمیته صنایع دستی و سوغات است.

وی افزود: موضوعات مطرح شده در دوره پیشین به ارگان‌های مهم استانی ارجاع و پیگیری شده است. یکی از موضوعات مطرح شده در دوره گذشته، پیگیری برای رفع مشکل نصب تابلوهای دو زبانه اماکن گردشگری بود.

اعلام آمادگی سازمان تاکسیرانی مشهد برای همراهی با کمیسیون گردشگری

در ادامه، «اکبر فلاح»، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم هتلداران در جابه‌جایی و انتقال مسافران خود، از سرویس‌های تاکسی‌رانی مشهد استفاده کنند تا در صورت بروز هر اتفاقی، بتوان پیگیری لازم را انجام داد. سازمان تاکسیرانی مشهد آماده خدمت‌رسانی به گردشگران و فعالیت و همراهی در کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی استان است.

سپس «مهدی آجیلیان»، نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان‌داران و مهمان‌پذیران مشهد نیز عنوان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه گردشگری، بسیاری از مسائل و مشکلات در این حوزه را مرتفع می‎کند. پیشنهاد می‌کنم در این دوره، موضوع هوشمندسازی فعالیت‌های حوزه گردشگری به طور جدی از سوی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد پیگیری شود.

درخواست پیگیری برای رفع کامل مشکل نصب تابلوهای دوزبانه در اماکن گردشگری

در ادامه، «فرهاد دوائی»، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تاکید کرد: جلسات کمیسیون گردشگری و صنایع دستی بایستی دارای خروجی و نتیجه کاربردی باشد. در این دوره خواستار پیگیری و به نتیجه رسیدن مشکلات نصب تابلوهای دوزبانه در اماکن گردشگری هستیم؛ موضوعی که در دوره پیشین فعالیت کمیسیون پیگیری شد. دفاتر گردشگری برای معرفی خود امروز به استفاده از سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی نیاز دارند؛ اما استفاده از کلمات خارجی در تابلوی این دفاتر، جرایمی را از سوی شهرداری به دنبال دارد و بر هزینه و مشکلات دفاتر افزوده است.

ضرورت استفاده از ابزار واقعیت مجازی در معرفی جاذبه‌های استان

سپس «سید جواد علیزاده»، نماینده سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اقدامات خوبی در زمینه گردشگری هوشمند به ویژه در قالب گردشگری زیارتی انجام داده است. یکی از ابزارهای مورد استفاده کشورهای توسعه یافته در زمینه گردشگری، استفاده از ابزار واقعیت مجازی برای معرفی اماکن و جاذبه‌های گردشگری است. اعضای کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی می‌توانند با ارائه پیشنهادات خود در این زمینه، به شهرداری کمک کنند.

ممنوعیت صادرات نقره، یکی ازمعضلات حوزه سوغات مشهد

«یوسف تقی‌زادگان»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد نیز یکی از حاضران در این نشست بود که به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات موجود در حوزه سوغات مشهد، مسئله ممنوعیت صادرات نقره است، تصریح کرد: ورود شمش طلا و نقره به کشور آزاد شده اما صادرات نقره غیرقانونی است. سوال این است در وضعیتی که کشور با بحران کمبود ارز مواجه است، چرا با صادرات نقره مخالفت می‌شود؟

ضرورت پرهیز از موازی‌کاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با دیگر تشکل‌های فعال در این حوزه

در ادامه «مرجان شاه‌ولایتی»، مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه موضوعات مختلف در حوزه گردشگری باید در سطوح متفاوت بررسی گردد، افزود: مطالبه‌گری برای حل مشکلات و چالش‌های عمده فعالان حوزه گردشگری، از دغدغه‌های اصلی کمیسیون گردشگری مشهد در دوره پیشین بود. این روند بایستی در دوره جاری فعالیت کمیسیون تداوم داشته باشد و در این عرصه، لازم است از موازی کاری با دیگر تشکل‌های بخش خصوصی پرهیز شود.

ضریب اشتغال در اقامتگاه و هتل‌ها کاهش پیدا کرده است

«صادق کاظمیان»، عضو هیئت مدیره جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه گردشگری از سبد معیشتی مردم خارج شده است، بیان کرد: ضریب اشتغال در اقامتگاه‌های بومگردی کاهش یافته است و از سویی، همزمان با آغاز فصل بهار و تابستان، تعرفه‌های آب و برق افزایش پیدا می‌کند؛ این وضعیت، بر مشکلات واحدهای اقامتی بومگردی افزوده است. همچنین، این اقامتگاه‌ها به دلایل متعدد از جمله بعد مسافت از شهر، نان را با هزینه‌ای چند برابری تهیه می‌کنند. درخواست می‌کنیم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد در این زمینه چاره‌اندیشی و پیگیری کند.

پیشنهاد تشکیل کمیته تخصصی صنایع دستی در کمیسیون گردشگری و صنایع دستی

در ادامه «سعید ولی‌زاده»، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی خراسان رضوی عنوان کرد: تشکیل کمیته صنایع دستی ذیل کمیسیون، از موضوعاتی مهم است که باید به آن توجه شود. از جمله پیشنهاداتی که به منظور رونق گردشگری استان می‌توان مطرح نمود، راه‌اندازی غرفه صنایع دستی در تمامی هتل‌های استان است تا کمک شایانی به فعالان این عرصه و در مجموع رونق اقتصادی استان بشود. همچنین، لازم است نگاه ویژه‌ای به حضور فعالان بخش گردشگری استان در نمایشگاه‌های گردشگری داشته باشیم.

«نرجس خوش‌زبان»، مدیر امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست گفت: براساس ماده یک قانون تشکیل اتاق بازرگانی؛ اتاق‌ها به‌منظور کمک و فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی، تاسیس شده‌اند. لذا تبادل آرا، نظرات و عقاید از اصول اساسی پارلمان بخش خصوصی است و ضروری است به منظور افزایش کیفیت فعالیت‌های اتاق بازرگانی، خُبرنگان نظرات و پیشنهادات را مطرح کنند. بر همین اساس، در این دوره از اتاق بازرگانی استان، ۲۰ کمیسیون تخصصی تشکیل شد و امیدواریم کمیسیون گردشگری در تعامل با دیگر کمیسیون‌های تخصصی، در راستای بررسی و پیگیری رفع مشکلات فعالان بخش خصوصی گام بردارد. لازم به ذکر است که انتظار نمی رود مشکلات در صحن کمیسیون مرتفع گردد بلکه ابزارهای رفع یا کاهش چالش‌ها شناسایی و انجام آنها مطالبه‌گری می‌شود.

گفتنی است درخواست تشکیل کمیته تخصصی برندینگ گردشگری و رویدادها، بررسی مشکلات صادرات فرش دستی، شفاف سازی نحوه ارجاع موضوعات به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و کشور، ضرورت حضور نماینده اتحادیه صنف رستوران داران مشهد در کمیسیون با نگاه به صنعت گردشگری غذا، بررسی راه‌های بهبود ارتباطات با کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور زمینه‌سازی برای جذب گردشگران عرب زبان، ایجاد غرفه‌های گردشگری در هتل‌ها، راهکاراندیشی برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی در حوزه هتل‌ها، مطالبه گری به منظور حل بحران انرژی اماکن گردشگری و… از جمله موضوعات دیگری بود که در این نشست مطرح شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=10622

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.