• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3120 امروز 1
9
در دومین نشست کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی مشهد تشریح شد

چگونگی اخذ مجوز تولید بدون کارخانه و نکات مهم آن

  • کد خبر : 12965
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
چگونگی اخذ مجوز تولید بدون کارخانه و نکات مهم آن
دومین جلسه کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستورکار بحث و تبادل نظر در خصوص سرفصل برنامه‌های کمیسیون و نیز بررسی کمیته‌های پیشنهادی ذیل این کمیسیون در راستای نیل به اهداف و برنامه‌های این بازوی مشورتی- تخصصی اتاق مشهد برگزار شد. همچنین، در این نشست چندوچون اخذ گواهی تولید بدون کارخانه از سوی نماینده اداره کل صمت استان تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمد حسین روشنک»، عضو هیئت رئیسه اتاق خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه حمایت تعرفه ای و در اصلاح، «کوپنی شدن» برخی کالاها باعث از بین رفتن برندها می‌شود تصریح کرد: با وجود اینکه شاید برای ما علنی نباشد؛ اما متاسفانه بخش قابل توجهی از اقتصاد ما کوپنی است. در کالاهای کوپنی دیگر رقابت وجود ندارد زیرا سهمیه ای هستند و قرار نیست با بازارهای دنیا رقابت داشته باشد و همه مسائل مرتبط با آن در کشور تعیین تکلیف می شود. خودروسازی در ایران مثالی بارز در این حیطه است.

روشنک ادامه داد: در سال های قبل حتی فعالان اقتصادی هم ضرورت برند را حس نمی کردند؛ اما به تازگی توجه فعالان اقتصادی بیشتر به این مقوله جلب شده است و از سویی، آموزش‌ها و سمینارهای تخصصی در این زمینه برگزار می‌شود؛ نمونه آن، سمینار آموزشی برندسازی تخصصی در حوزه زعفران بود که در روزهای اخیر در محل اتاق بازرگانی مشهد و با حضور نمایندگان سازمان جهانی مالکیت فکری برگزار شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بی اطلاعی یا عدم توجه کافی متولیان دستگاه‌های اجرایی به مقوله تولید بدون کارخانه اظهار کرد: این حیطه جزو کسب و کارهای نوین است و در دنیا تولید بدون کارخانه بالاترین موتور محرکه اقتصادی معرفی شده است. بسیاری از برندهای مطرح الکترونیک در دنیا در قسمت بزرگی از تولیدات خود، فاقد کارخانه هستند و از ظرفیت دیگر کارخانه ها استفاده می کنند.

پیشنهاد 8 کمیته ذیل کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه

«فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در راستای پیشبرد اهداف کمیسیون، نیازمند تعیین کمیته‌های ذیل کمیسیون برای پیگیری موضوعات مشخص در مدت زمان معین هستیم.

جمیلی در خصوص کمیته‌های پیشنهادی کمیسیون، تصریح کرد: ارزش گذاری برند، فرانچایز، تبلیغات دیجیتال، رویدادها و نمایشگاه ها، برندینگ و استاندارد، برندینگ و تحقیقات بازار، برندینگ و رفتار مصرف کننده و برندینگ و صیانت حقوقی از برند، کمیته‌های پیشنهاد شده برای تشکیل در ذیل کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه هستند.

وی در ادامه به تشریح اهداف هر یک از کمیته‌ها پرداخت و تشریح کرد: فرانچایز از روش‌های گسترش کسب و کار است که در این روش مالک یک برند، با شخصی دیگر قراردادی را ثبت می‌کند که طبق این قرارداد، طرف دوم مجوز استفاده از دانش تخصصی، موجودی محصولات، استراتژی‌های بازاریابی و پشتیبانی سایت و مشتری را به‌دست می‌آورد.

رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در ادامه تاکید کرد: توجه به رویکردهای نوین حوزه برند و فرهنگ سازی در زمینه تولید بدون کارخانه، مورد تاکید این کمیسیون است.

ضرورت توجه به خلق ارزش در برندسازی
همچنین «علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به اهمیت خلق ارزش در برندسازی تصریح کرد: بازتاب های متفاوتی که ما در مسیر تولید از سختی ها، زشتی ها و زیبایی ها نشان می دهیم، برند ما را می سازند. در واقع همان خلق ارزش و ارتباطات همان برند ماست که نیاز دارد توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تولید زعفران در ایران صورت می‌گیرد؛ اما در دنیا زعفران با نام ایران شناخته نمی شود، تصریح کرد: در بحث تولید بدون کارخانه، یکی از مشکلات ما تکثر کارخانجات و ظرفیت بیش از اندازه است. به طور مثال در حوزه زعفران با وجود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن تولید (که حتی کاهشی شده است)، ۱۵۰۰ تن ظرفیت بسته بندی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت پیش بینی و صادر شده است.

توجه به زنجیره ارزش برند؛ آموزش، تسهیل و رفع موانع

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی نیز با اشاره به سرفصل های برنامه کمیسیون گفت: تلاش در راستای ایجاد شبکه و زنجیره اطلاعات در چهار مرحله، شناخت، تسهیل و حل مشکلات حوزه برند در حوزه قانون گذاری، دریافت تسهیلات و همچنین حمایت از قانون کپی رایت، فرهنگ سازی برای ایجاد برندهای داخلی و خارجی، تلاش برای اجرایی شدن دستورالعمل صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه مصوب تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ و رفع چالش های پیش رو، ایجاد کانال های ارتباطی با شرکت های تکنولوژی محور در حوزه بین الملل و نیز راه اندازی موزه برند در استان به صورت فیزیکی و همچنین الکترونیک، مجموع سرفصل برنامه های کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به زنجیره ارزش برند گفت: فعالیت های مستمر برای ایجاد تصویر ذهنی مناسب و افزایش اعتبار یک نشان در راستای هدفی مشخص را در قالب زنجیره ارزش برند، باید دنبال کرد.

دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به این زنجیره ارزش، شناسایی و ارائه پیشنهادها در خصوص تسهیل و رفع مشکلات احتمالی در این زمینه را، کمیسیون با جدیت دنبال می کند.

اهمیت موضوع ارزش آفرینی در برندسازی برای محصولات

«نوید فلاحت» از تولیدکننده های استان نیز در این جلسه پیشنهاد داد تا برای اولین بار در کشور، یک مرکز تخصصی یا کار‌-آزمایشگاه در حوزه برند و تولید بدون کارخانه در مشهد راه اندازی شود.

وی در این خصوص گفت: این اتفاق می تواند با ایجاد تفاهم نامه ای بین اتاق، انجمن شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان رقم بخورد تا از اشتراک دانش موجود، بهره مند شویم.

فلاحت با بیان اینکه پیشنهاد می شود کمیته ای با نام کمیته نوآوری و فرآوری برنامه های دارای مبنا ذیل کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه تشکیل شود، تصریح کرد: وجه تمایز محصولات ما تبلیغات نیست بلکه با ارزش آفرینی در محصول بسیاری از مشکلات حل می شوند. با بررسی قصه های هر محصول، هویت گم شده آن و برند محصول مشخص خواهد شد.

رونق تولید با تولید بدون کارخانه

«عباس ملت خواه»، از فعالان اقتصادی حوزه تولید بدون کارخانه نیز در این جلسه اظهار کرد: سال هاست که در این خصوش احساس نیاز کرده و برای برندها و شرکت های مشهور، در حال تولید هستیم. تولید بدون کارخانه یک رابطه برد _ برد است که باعث رونق تولید می شود. ایجاد هر واحد تولیدی با تورم موجود کار بسیار سخت و هزینه برداری است. اگر این فرهنگ نهادینه شود تا فعال اقتصادی به جای سرمایه گذاری اولیه روی برند و فروش خود کار کند شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود، کاری که در حال حاضر در دنیا انجام می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کارخانه های موجود زمینه اشتغال بیشتری دارند. زمین، فضای کار، ماشین آلات، نیروی انسانی همگی حاضر و در دسترس است و با افزایش شیفت های کاری یک کارخانه می توان کار و تولید را رونق داد.

«محسن شریعتی»، یکی دیگر از تولیدکننده های خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اگر واحدهای تولیدی و کارخانجات به فکر تکمیل حداکثری ظرفیت خود نباشند در سال های آینده با مشکلات جدی روبرو می شوند؛ یکی از راهکارهای استفاده حداکثری از ظرفیت صنایع، ورود به مقوله تولید بدون کارخانه است.

«آذر کفاش پور»، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس کمیته معماری برند انجمن مدیریت کسب و کار ایران نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: در بحث برندسازی نیاز داریم که در گام نخست بخش بندی و رتبه بندی در فعالیت‌های واحد صنعتی صورت گیرد و مشخص شود که بعد از شناسنامه دار شدن برند، چه نمره‌ای به آن داده می‌شود. بعد از آن عملکرد و سهمی که در بازار دارد باید تعیین شود. در ادامه نیز توسعه برند باید انجام شود که لزوما کمّی نیست و ممکن است توسعه کیفی برند صورت بگیرد.

«سمیرا قوپرانلو» کارشناس صنایع اداره کل صمت خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: با وجود اینکه سال ها مبحث تولید بدون کارخانه مطرح شده بود؛ اما به تازگی دستورالعمل آن به صورت رسمی صادر و به چالش ها پرداخته شده است. یکی از مشکلات برای اخذ مجوز برخی از پروانه های تولید بدون کارخانه، داشتن برند است و برای ثبت برند نیز نیاز به پروانه تولید وجود دارد. فعلا با رایزنی ها توانسته ایم اخذ نشان تجاری را به آخرین مرحله انتقال دهیم تا کمی از چالش ها کاسته شود؛ اما نیاز به مساعدت بیشتری از سوی وزارت خانه داریم.

او در خصوص فرآیند فعالیت در حوزه تولید بدون کارخانه گفت: در ابتدا باید قراردادی بین فردی که می خواهد گواهی تولید بدون کارخانه بگیرد با واحد دارای بهره برداری منعقد شود و براساس محصول واحد دارای ظرفیت خالی، جواز صادر شود. شخص درخواست دهنده حتما باید شخصیت حقوقی باشد و گواهی فقط برای یک شخصیت حقوقی صادر می‌شود و چند شرکت نمی‌توانند یک گواهی بگیرند. همچنین نیازی به گواهی زیست محیطی نیست.

وی ادامه داد: باید یک دفتر کار بلامعارض در استان معرفی گردد. در قرارداد نیز مشخصات فردی و مسئولیت های فردی مشخص شود و بعد از بازدید از دفتر، گواهی صادر خواهد شد. گفتنی است فرد دارای گواهی تولید بدون کارخانه می‌تواند تسهیلات سرمایه در گردش را دریافت کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.