• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3086 امروز 3
6
در سومین نشست هماهنگی هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق خراسان رضوی مطرح شد:

هم‌افزایی کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد با هدف چاره‌جویی از مسائل اقتصادی استان

  • کد خبر : 13110
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
هم‌افزایی کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد با هدف چاره‌جویی از مسائل اقتصادی استان
سومین نشست هماهنگی اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی-مشورتی اتاق مشهد برگزار شد. تشریح برنامه‌های پیش رو، بیان اقدامات و پیگیری‌های انجام گرفته در بازه کوتاه شکل‌گیری کمیسیون‌های دوره دهم و دغدغه‌ها و پیشنهادات برای عملکرد بهتر این ساختارهای تخصصی-مشورتی، محور بحث حاضران در این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی؛  «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق استان در این نشست ضمن تقدیر از تلاش هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد در راستای پیگیری‌هایی که تا به امروز برای این 20ساختار مشورتی انجام گرفته، توضیح داد:  طبیعتا هرکدام از کمیسیون‌‌ها در مسیر فعالیت‌شان جهت بررسی تخصصی و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی و توامان کنش‌گری پیرامون مسائل و مشکلات شاخص اقتصادی استان در بخش‌های مختلف، با موانع یا دغدغه‌هایی مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری جلسات هماهنگی نیز ایجاد انسجام و همگرایی به‌منظور چاره‌جویی از مسائل اقتصادی خراسان رضوی است. بدنه کمیسیون‌ها در محورهای تخصصی مختلف، متشکل از خُبرگان هر حوزه بوده و به مدد چنین ظرفیتی می‌توان راهکارهای اثربخشی برای مشکلات احصاء نمود و یک هم‌صدایی نیز در میان ذینفعان هر بخش ایجاد نمود.

وی بر برنامه‌ریزی هیات رئیسه کمیسیون‌ها برای افزایش بهره‎وری جلسات، دریافت خروجی کارآمد متناسب با ماموریت آن‌ها، هم‌اندیشی با دیگر کمیسیون‌ها در محورها و موضوعات متناظر، تقویت توان کمیته‌های تخصصی هر کمیسیون و… تاکید کرد.

در ادامه این جلسه تریبون در اختیار اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌ها قرار گرفت تا دغدغه‌ها و مباحث خود را پیرامون این ساختارهای تخصصی-مشورتی ارائه کنند.

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد، به تشریح عملکرد و فعالیت‌های این کمیسیون پرداخت و گفت: تاکنون دو جلسه این کمیسیون برگزار شده که ماحصل آن تشکیل 4 کارگروه و پیشنهاد شکل‌گیری پنج کمیته مشترک بوده است.

وی در ادامه به تشریح موضوعاتی پرداخت که تاکنون به عنوان دستور کار این کمیسیون پیشنهاد شده و در دست بررسی هستند، از موج مهاجرت در حوزه پزشکی و خدمات درمانی تا بدهی‌های بیمه‌های سازمان‌های بیمه‌ای به سیستم درمانی و بالطبع بدهی سیستم درمانی به شرکت‌های بخش خصوصی تامین‌گر یا خدماتی فعال در حوزه درمان و… در شمار این مباحث بودند.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد خاطر نشان کرد: در راستای ایفای مسئولیت‌ اجتماعی حدود 1 میلیارد تومان کمک شامل دارو و تجهیزات پزشکی برای ایام پذیرایی از زائران دهه آخر صفر از سوی فعالان حوزه سلامت جمع‌آوری شد و به مرکز 115 تحویل داده شده است.

*ضرورت عملکرد پروژه‌محور کمیسیون‌ها جهت بازدهی بیشتر

سپس تریبون در اختیار «علی‌محمد شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال قرار گرفت، او با اشاره به عملکرد کمیسیون‌های تخصصی اتاق در دوره دهم اظهار داشت: در این دوره اقدامات نوینی در کمیسیون‌ها آغاز شده است و توقع آن است که به تناسب این تلاش، حمایت‌های لازم نیز از ظرفیت فراهم شده به ویژه در موضوع تخصیص توان کارشناسی لازم، انجام بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون‌ها باید به جای کمیته‌محوری، بر مبنای پروژه‌محوری حرکت انجام بگیرد. در این راستا ضرورت دارد تا با کمیسیون‌های مختلف به یک راهکار کارآمد دست پیدا کنیم.

* هم‌افزایی کمیسیون‌های تخصصی، زمینه‌ساز تحقق اهداف اتاق بازرگانی خواهد بود

در ادامه این نشست «محسن شرکا»، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب و کار اتاق مشهد با تاکید بر اینکه برای ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها باید معیارهایمان از کمّی به کیفی تغییر پیدا دهیم، اظهار داشت: کارکرد این ساختارهای تخصصی-مشورتی را نباید صرفا با برخی اعداد و ارقام مورد سنجش قرار دارد. آنچه در بستر این کمیسیون‌ها به واسطه ایجاد همگرایی میان بخش‌های مختلف اقتصادی رقم می‌خورد، رشد و تعالی را رقم می‌زند.

او بر اهمیت تقویت تعاملات رسانه‌ای کمیسیون‌های تخصصی و به نقد گذاشته شدن عملکرد کمیسیون‌ها در بستر رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی به رفتارهای بروکراتیک در نظام‌های سازمانی عمدتا دولتی منتقد است اما این خطر وجود دارد که خود نیز به همین عارضه دچار گردد. پس باید مدام خود را در معرض نقد قرار دهیم و از اتخاذ رویه‌های محدودکننده، پرهیز نماییم.

*لزوم نقش‌آفرینی مطلوب هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد در بدنه کمیسیون اقتصاد کلان

«کیهان کاووسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: در دو جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصاد کلان برگزار شده است به دو مساله حکمرانی مطلوب اقتصادی و همچنین تعیین اهداف و راهبردهای اقتصادی متناسب با آن پرداخته‌ایم

وی ادامه داد: مباحثی همچون رشد سرمایه گذاری و بهره‌وری به عنوان اهداف اصلی کمیسیون در دست بررسی و‌ پیگیری قرار گرفته است.

وی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد درخواست کرد تا در جلسات و نشست‌های کمیسیون اقتصاد کلان حضور پُررنگی داشته باشند.

 

*ضرورت تفکیک وظایف کمیسیون‌ها جهت پیشگیری از موازی‌کاری

«محسن خندان دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن تقدیر از ساختار جدیدی که برای فعالیت کمیسیون‌ها در دوره دهم اتاق مشهد ایجاد شده است، بیان کرد: در دوره جاری آیین‌نامه عملکرد کمیسیون‌ها دستخوش تغییرات متعددی شده و بهتر بود اگر بنا به اصلاح آیین‌نامه بود، روسای کمیسیون‌ها هم مجالی برای بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون مفاد آن داشتند.

وی با ارائه پیشنهاداتی جهت ارتقای عملکرد کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد خواستار برنامه‌ریزی منسجم‌تر در خصوص زمان برگزاری جلسات هماهنگی شد.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به تعدد کمیسیون‌های تخصصی در دوره دهم، خاطر نشان کرد: ساختار و عملکرد کمیسیون‌ها به موازات افزایش تعداد آن‌‌ها، اصلاح نشده است و به همین دلیل در این گام‌های نخستین، شاهد موازی‌کاری‌های متعدد هستیم. به نظر می‌رسد که باید در این رابطه نسبت به تفکیک وظایف کمیسیون‌ها، اقدام عاجلی انجام بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد: عملکرد کمیسیون‌ها را نباید صرفا با ارائه آمار درخصوص تعداد جلسات و مصوبات آنها بررسی نمود، چرا که در غایت کار، یک ارزیابی کارآمد و شفاف با بررسی دستاوردهای ملموس ممکن می‌شود.

*تلاش برای بهبود فضای کسب و کار فعالان صنعتی

در ادامه تریبون در اختیار «عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی قرار گرفت، او در همین رابطه بیان کرد: 96 درصد صنعت استان ما در اختیار بخش خصوصی است، خوشبختانه در دوره جاری شاهد حضور موثرتر فعالان این بخش در بدنه کمیسیون هستیم. یکی از تلاش‌های ما برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف کمک به بهبود فعالیت در این بخش و از پی آن ارتقای شاخص‌های فضای کسب و کار است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اثربخشی اقدامات اتاق مشهد در دوره دهم، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا کمیسیون صنعت مجموعه اقدامات جامع‌تری داشته و اثرات بیشتری را به نفع این حوزه، در استانمان ایجاد کند.

*تلاش داریم تا عملیاتی و نتیجه‌گرا باشیم

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه روند فعالیت‌های کمیسیون ما در مسیر اجرایی و عملیاتی هدایت شده، تصریح کرد: واردات، در زمره مباحثی است که عمدتا در بررسی‌ها و پیگیری‌ها، مغفول می‌ماند اما خوشبختانه در دوره جاری اتاق مشهد، شاهد فعالیت این کمیسیون هستیم. تلاش ما این بوده تا فعالان این بخش را گرد هم آورده و به مدد همفکری و اخذ پیشنهادات کارآمد، مشکلات این بخش را به صورت عملیاتی، مورد بررسی و چاره‌جویی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه روند فعالیت کمیسیون ما عملیاتی و نتیجه‌گرا بوده است، متذکر شد: خوشبخانه استقبال خوبی را از این کمیسیون شاهد بودیم و توامان در گام‌های نخستین، نتایج خوبی در روند پیگیری مشکلات فعالان این حوزه، رقم خورده است.

*جایگاه گردشگری در برنامه هفتم توسعه، اولویت کمیسیون تخصصی مربوطه در اتاق مشهد

«مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: به منظور افزایش و تقویت کارایی کمیسیون، درنظر داریم تا کارگروه‌های مشترکی با دیگر کمیسیون‌های اتاق مشهد ایجاد کرده و با همین ساختارتخصصی-مشورتی متناظر در اتاق ایران نیز ارتباطی موثر برقرار نماییم.

او سهم گردشگری را در اقتصاد خراسان رضوی یادآور شد و پیگیری مسائل این حوزه را از منظر دستیابی به راهکارهای پایدار مبتنی بر توسعه این بخش، مورد تاکید قرار داد.

در ادامه «ناصر غفران»، نائب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در سخنانی بیان کرد: اولویت این ساختار تخصصی-مشورتی، بررسی جایگاه صنعت گردشگری در برنامه هفتم توسعه است، ضمن اینکه ما بنا داریم در حوزه گردشگری سلامت اقداماتی تخصصی را به انجام برسانیم.

*مسائل مالیاتی زیر ذره‌بین چهار کمیته تخصصی

«مسعود مهدی زاده»، نایب رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق مشهد نیز در همین خصوص اظهار کرد: ما در این کمیسیون اعضای محدودی داریم و خیلی سیاست جدی نسبت به افزایش تعداد اعضای کمیسیون نداریم چراکه ممکن است منجر به تداخل وظایف سایر کمیسیون‌ها با یک‌دیگر ‌شود.

او به یک اقدام شاخص این کمیسیون در ارائه پرسشنامه با موضوع محیط کسب و کار استان به هیات رئیسه کمیسیون‌های دیگر اتاق مشهد اشاره کرد و این اقدام را گامی در جهت بررسی کارشناسی موضوعات در این ساختار تخصصی-مشورتی برشمرد.

«مصطفی شامل»، نائب رئیس کمیسیون مالیات اتاق خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه کمیسیون مالیات جزو تخصصی‌ترین ساختارهای مشورتی پارلمان بخش خصوصی استان است، تصریح کرد: ما برای عارضه یابی مسائل مالیاتی که از قضا در زمره پُر چالش‌ترین بخش‌ها برای فعالان اقتصادی است، 4 کمیته تشکیل داده‌ایم.

وی توضیح داد: برخی از مشکلاتی که در حوزه مالیات با آن‌ها مواجه هستیم ریشه استانی و ملی دارند. حضور یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق مشهد در کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران، بستر مناسبی است تا مباحثی که جنبه ملی دارند، از طریق کمیسیون تخصصی آن در پارلمان بخش خصوصی کشور، پیگیری شوند.


*بخش خصوصی باید به سمت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار گام بردارد

در ادامه این جلسه «سورنا صراف»، دبیر کمیسیون خدمات فنی مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد در سخنانی گفت: ما  به عنوان بخش خصوصی باید به سمت مقررات زدایی در معنای تسهیل رویه‌ها و بهبود شرایط در محیط کسب و کار حرکت نموده و از ایجاد بروکراسی بیشتر اجتناب نماییم.

وی تاکید کرد: تمرکز کمیسیون‌ها بر این هدف، می‌تواند مسیر فعالیت آن‌ها را شفاف‌تر سازد.

*بخش معدن هر روز با مشکلات جدیدی، دست و پنجه نرم می‌کند

«غلامرضا نازپرور»، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان در این نشست با بیان اینکه کار در بخش معدن بسیار سخت شده است، اظهار داشت: ما مدام شاهد اعمال و اجرای قوانین خلق‌الساعه در حوزه معدن هستیم و تداوم این رویه مشکلات زیادی را برای ما ایجاد نموده است.

او چالش‌های بخش معدن را جدی و پُرشمار توصیف کرد و گفت: تداوم این روند، عملا معادن ما را که عمدتا کوچک هستند، با چالش جدی مواجه می‌سازد. قربانیان افزایش حقوق دولتی معادن، همین معادن کوچک هستند که هر روز با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون‌های تخصصی اتاق زمینه گسترده‌ای برای فعالیت دارند و باید هدف‎محور حرکت کنند، خاطرنشان کرد: کار کردن در حوزه معدن و رسیدگی و رفع مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، تلاش زیادی را می‌طلبد. ضرورت دارد تا مقامات استانی و شخصیت‌های تاثیرگذار در جلسات کمیسیون‌ها از جمله معدن حضور پُررنگ‌تری داشته باشند، تا در چهارچوب مشارکت بخش خصوصی و دولتی، گره از مشکلات گشوده شود.

او خواستار انعکاس جدی‌تر مشکلات بخش معدن استان و مطالبه‌گری صریح‌تر در این حوزه شد.

«آریوبرزن مافی‌» نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد نیز در سخنانی بیان کرد: ما در این کمیسیون مشکلات بخش معدن را احصا و اولویت‌بندی کرده‌ایم و در حال حاضر مشکلات حقوقی بخش معدن در اولویت بررسی‌ قرار دارد، برای اثر بخشی و رفع مشکلات حوزه معدن از هیات رئیسه اتاق تقاضا داریم تا برای حضور مسوولانی از قوه قضائیه در جلسات، همکاری لازم را با ما داشته باشند.

*فعالان اقتصادی با سونامی بخشنامه‌ها مواجه هستند

تریبون در ادامه این جلسه در اختیار «عبدالرضا جوان‌جعفری»، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار گرفت، او اظهار داشت: در اصل، قوانین ما باید تسهیل‌گر و هموارکننده فعالیت‌های اقتصادی باشند در حالی که در برخی کشورها عکس این موضوع رقم می‌خورد و قانون و مقررات به سدی محکم در مقابل فعالیت‌های اقتصادی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما در کمیسیون‌ حقوقی و قضایی در اولین گام، مشکلاتی که در حوزه قوانین بر سر راه سایر فعالیت‌های اقتصادی و گره‌هایی که در محیط کسب و کار وجود دارد را بررسی کرده‌ایم، متذکر شد: به نظر می‌رسد مهم ترین مشکل حجم بالای مقررات و به عبارت بهتر سونامی بخشنامه‌هاست، چنین شرایطی وضعیت فعالان اقتصادی را بی‌ثبات و غیرشفاف و نظام حقوقی را به نظام بخشنامه‌ای تبدیل می‌کند. ارائه راه حل در این رابطه نیازمند آموزش‌های تخصصی، تنقیح و بازنگری در مقررات است.

* گشوده شدن گره‌ مشکلات اقتصاد استان؛ در گرو تلاش جمعی

«مجید مهدوی»، دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با تقدیر از تلاش های پارلمان بخش خصوصی استان در برگزاری کمیسیون‌ها، از انعکاس خوب این رویدادها و مشکلات بخش کشاورزی استان در رسانه‌ها سخن به میان آورد.

او گشوده شدن گره‌ مشکلات بخش‌های مختلف اقتصاد استان را در گرو تلاش جمعی دانست و کمیسیون‌ها را مصداقی شایسته برای تحقق این هدف دانست.

او گزارشی از پیگیری‌های کمیسیون متبوعش در بیش از یک ماه فعالیت آن ارائه کرد و برنامه‌های پیش روی آن را تشریح نمود.

 

*تمرکز بر بحران آب با مشارکت‌جویی از ذی‌نفعان این حوزه

عماد رجحانی، دبیر کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی مشهد نیز در سخنانی به تشریح اقدامات انجام شده و رویکردهای اتخاذ شده در این ساختار تخصصی-مشورتی پرداخت و گفت: در کمیسیون آب و محیط زیست با توجه به اهمیت بحران آب این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و در این راستا سعی در حل تعارضات میان ذینفعان این بخش داریم. توامان در بررسی‌ها و اقدامات ما، بحث مهم توان اکولوژیک سرزمین نیز مورد نظر بوده که بسیاری از برنامه‌ریزی‌های فعلی و آتی باید به اتکای این مقوله انجام بگیرد.

وی تاکید کرد: باور داریم علیرغم پیچیدگی‌های حاکم در موضوع آب و چالش محدودیت جدی در منابع آن، می‌توان با تکیه بر تجربه‌های پیشین و اراده تمامی ارکان دخیل و موثر در این حوزه، بحران حاکم را مدیریت نمود. در این امر باید با تکیه بر مدیریت مشارکتی و شفاف اقدام لازم انجام بگیرد؛ لذا ارتباط موثر و هماهنگی با کمیسیون کشاورزی که نماینده مهم‌ترین بخش از ذینفعان آب است و همچنین کمیسیون‌های اقتصاد کلان و صنعت در دستور کار ما قرار دارد و برنامه‌های مشترکی را با این ساختارهای تخصصی، به مرحله اجرا در خواهیم آورد.

 

* تصمیمات خلق‌الساعه فعالان حوزه صادرات را به چالش دچار کرده است

«حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه از راند جدید از سختگیری‌ها در باب رفع تعهد ارزی سخن به میان آورد و گفت: پایان شهریور مهلت دولت برای رفع تعهد ارزی تعیین شده بود اما هنوز دو هفته مانده به پایان این موعد قانونی، شاهد تعلیق کارت‌های بازرگانی برخی تجار و تولیدکنندگان استان بودیم.

او تصمیمات خلق‌الساعه را چالش جدی بخش صادرات عنوان کرد و یک عامل در عدم توسعه این حوزه برشمرد و متذکر شد: به واسطه این رویه، در کمیسیون صادرات هم عملا توان برنامه‌ریزی بلندمدت از ما سلب شده است، چرا که شدیدا درگیر مسائلی هستیم که روزانه برای این بخش رخ می‌دهند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که اجازه ندهیم وضعیت حوزه صادرات، بیش از این به افول دچار شود. فقدان توان برنامه‌ریزی بلندمدت برای این بخش، عملا همه استراتژی‌های فعالان این حوزه برای بازارهای هدف را، ناکارآمد می‌سازد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد ابراز امیدواری کرد که از مسیر مطالبه‌گری، گره از مشکلات موجود گشوده شود.

*ضرورت تدوین ساختار کمیسیون‌ها در اتاق بازرگانی

سپس تریبون در اختیار «نسرین یوسفی‌عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد قرار گرفت، او با تاکید بر تحولات مثبتی که در دوره جاری برای این ساختارهای تخصصی-مشورتی رقم خورده، اظهار داشت: برای بهبود عملکرد کمیسیون‌ها در این دوره، باید برنامه‌ریزی‌های جدی صورت بگیرد و گزارش‌ها، برنامه‌ها و عملکرد این ساختارهای تخصصی-مشورتی از دوره‌های گذشته در اختیار کمیسیون‌های دوره دهم قرار بگیرد.

وی جهت بهبود فرآیند فعالیت کمیسیون‌ها پیشنهاد داد تا سیستم اتوماسیون و اداری در اختیار روسای کمیسیون‌ها قرار بگیرد و اطلاعات لازم در چنین بستری بارگذاری شود تا پیگیری‌ و رصد امور با روند بهتری انجام پذیرد.

یوسفی خاطر نشان کرد: تجارب موجود نیز اگر توفیقی را نشان می‌دهد، باید ثبت و مستندسازی شود تا در ادوار بعدی نیز روندهای مثبت تداوم پیدا کنند.

*ضرورت پیگیری برای حضور جدی‌تر مدیران دولتی در جلسات کمیسیون‌ها
«احمد زمانیان»، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد نیز با تاکید بر اینکه گاهی حضور یک مقام دولتی از دستگاه متولی در برخی جلسات کمیسیون‌ها ضرورت دارد، بیان داشت: گشودن گره‌ها و یا حتی بررسی کارشناسی موضوعات، بدون حضور مدیران دستگاه‌های مربوطه کار دشواری است چون عملا بخشی از مسائل با حوزه تولی‎گری آن‌ها در ارتباط می‌باشد.

او خواستار پیگیری جدی‌تر برای مشارکت بخش دولتی در بررسی‌های کارشناسی و تخصصی کمیسیون‌ها شد.

* جای خالی توجه به مساله برندسازی در صنایع ما ملموس است

در ادامه این نشست «فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در دوره دهم اتاق، تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی ظرفیت حضور و مشارکت را در قالب کمیسیون‌های تخصصی پیداکرده‌اند و این اتفاقی مبارک است، تاکید نمود: با توجه به اینکه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه ساختار متناظری در اتاق ایران ندارد، ما در حال انجام یک سری فعالیت‌ها و پیگیری‌های مقدماتی هستیم. جای خالی توجه به مساله برندسازی در صنایع ما ملموس است و ضرورت دارد تا فعالان اقتصادی نسبت به این مساله آگاهی‌ و آموزش‌های بیشتری دریافت کنند.

* ماموریت 8کمیته تخصصی برای پیگیری مشکلات بخش صنعت استان

«اشکناز اورعی»، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد این کمیسیون، بیان کرد: تاکنون کمیسیون صنعت 3 جلسه برگزار کرده و براساس زمینه فعالیت واحدهای صنعتی 8 کمیته ذیل این کمیسیون پیش‌بینی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن کمیته‌های تخصصی، پویایی بیشتری در پیگیری مشکلات بخش صنعت، ایجاد شود.

*تاکید بر ماموریت محور شدن فعالیت‌ کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد

«احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت برگزاری کمیسیون‌ها داشت، گفت: اگر تقویم جلسات شورای روسا از قبل مشخص و به اطلاع کمیسیون‌ها برسد، به بهره‌وری بیشتری منجر خواهد شد. چرا که توان برنامه‌ریزی و اقدام ما افزایش می‌یابد.

وی همچنین پیشنهاد داد تا از برخی جلسات مهم کمیسیون‌ها محتوای ویدئویی تهیه شود و در دسترس سایر فعالان اقتصادی نیز قرار بگیرد.

در بخش دیگر این نشست «محسنی»، نائب رئیس کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق مشهد در خصوص الزامات اتاق نتیجه‌گرا اظهار داشت: اتاق باید با حفظ استقلال، اصالت و فراگیری خود، گره از مشکلات بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف بگشاید.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده تشکل‌ها در کشور ما عدم تولید محتواست، بیان کرد: تولید محتوا از تخصصی شدن صورت می‌گیرد نه عمومی شدن. غنای فعالیت‌های ما با اتخاذ رویکرد تخصصی در کمیسیون‌ها ممکن می‌شود.

وی همچنین بر ماموریت محور شدن فعالیت‌ کمیسیون‌ها و یک پارچه‌سازی فرآیندهای داخلی اتاق تاکید کرد.

«مجید محمدنژاد»، رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با ارائه این پیشنهاد که اعضای کمیسیون‌ها بتوانند به فراخور موضوع در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان حضور پیدا کنند، بیان کرد: اتاق باید موضع قوی‌تری در بحث مطالبه‌گری خود داشته باشد و با صراحت بیشتری دغدغه‌های فعالان اقتصادی را مطرح نموده و نقدها را بیان کند.

او حضور هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی را در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، زمینه‌ساز بررسی تخصصی‌تر موضوعات دانست.

«مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد نیز با اشاره به برگزاری نشست‌هایی که با حضور مقامات کشوری در مشهد برگزار می‌شود، تصریح کرد: باید در حاشیه برگزاری چنین جلساتی، موضوعات و درخواست‌های خاص و حیاتی استان را به صورت جدی از مسئولان ملی مطالبه و پیگیری‌ کنیم.

در بخش پایانی این نشست هیات رئیسه اتاق مشهد ضمن جمع‌بندی جلسه، نکاتی را در رابطه با دغدغه‌هایی که از سوی روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد مطرح شد، بیان کردند.

*نباید رقابت آماری میان کمیسیون‌ها وجود داشته باشد

«محمدعلی چمنیان»، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم برای بهره‌وری بیشتر، جلسات آتی را به صورت تخصصی‌تر برگزار نماییم.

وی درخصوص دغدغه برخی از روسای کمیسیون‌ها نسبت به ارزیابی آماری از عملکرد کمیسیون‌ها، متذکر شد: باید دقت داشته باشید ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها هم کمّی و هم کیفی باشد. نباید رقابت آماری میان کمیسیون‌ها شکل بگیرد چرا که امر مهم، عملکرد و خروجی کارآمد آنهاست که محور تغییر و تحول در حوزه تخصصی مرتبط، تلقی می‌شود.

«احمد اثنی‌عشری»، نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی که در هیات رئیسه کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران نیز حضور دارد اظهار داشت: کمیسیون‌های مختلف اگر نسبت به موضوعات مرتبط با کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران نظر، پیشنهاد و یا مشکلی داشتند با ما در میان بگذارند تا از طریق اتاق ایران و کمیسیون تخصصی مربوط به آن، موضوع را پیگیری کنیم.

* خروجی محور شدن فعالیت‌های اتاق بازرگانی، مطالبه جدی فعالان اقتصادی است

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: باید شورای راهبردی با هیات رئیسه کمیسیون‌ها جلساتی برگزار کنند تا نقایص موجود برطرف شود، براساس ارزیابی که در دوره قبل داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید در مولفه‌های کمی و کیفی تغییراتی ایجاد شود که این اصلاحات می‌تواند با تعامل همه اعضا صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: خروجی محور شدن فعالیت‌های اتاق مطالبه جدی فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

«محمد حسین روشنک» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در خصوص اصلاحات آیین‌نامه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد توضیح داد: روسای کمیسیون‌ها تا پایان سال فرصت دارند هر پیشنهادی درباره اصلاح آیین‌نامه دارند، به امور کمیسیون‌های اتاق مشهد ارائه کنند.

«علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به نکاتی که در این جلسه نسبت به روند اصلاح آیین‌نامه کمیسیون‌های تخصصی اتاق مطرح شد، اظهار داشت: در جلسه اول شورای روسا در تیر ماه مقرر شد تا کمیسیون‌ها در خصوص آیین نامه تا پایان تیر ماه نظر خود را اعلام نمایند و نظرات دریافت شده در آیین نامه جدید لحاظ شده است.

وی با اشاره به حضور مستمر مسئولان ملی در استان خراسان رضوی و شهر مشهد، به اقتضای ایام؛ عنوان کرد: این فرصت‌ها را باید مغتنم بدانیم و پیشنهاداتی کارآمد برای حل مشکلات بخش خصوصی آماده نماییم. این مهم بر ذمه کمیسیون‌های تخصصی است تا برای ظرفیت مذکور، محتوای لازم را فراهم سازند.

دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی ضمن تقدیر از کمیسیون‌هایی که به مسائل استان می‌پردازند با اشاره به برگزاری جلسات یک‌شنبه‌های اقتصادی به ابتکار اتاق بازرگانی مشهد و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، تصریح کرد: این جلسات با موضوعات متفاوتی تاکنون برگزار شده و گشایش‌هایی را نیز ایجاد نموده است. از کمیسیون‌ها درخواست داریم تا چالش‌ها و مسائل مهم خود را با ما در میان بگذارند تا در قالب این جلسات مشکلات آنها را نیز پیگیری نماییم.

«نرجس خوش‌زبان»، مدیر امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد نیز در خاتمه این نشست بر آمادگی این ساختار برای پیگیری مسائل کمیسیون‌ها و کمک به برگزاری کیفی‌تر جلسات تاکید کرد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=13110

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.