• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل 3150 امروز 0
11
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد؛

کندوکاو موانع زیرساختی در انتقال خدمات گمرکی راه‌آهن مشهد به ایستگاه شهید مطهری

  • کد خبر : 15207
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
کندوکاو موانع زیرساختی در انتقال خدمات گمرکی راه‌آهن مشهد به ایستگاه شهید مطهری
در سی و سومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سال جاری، موانع زیرساختی در انتقال خدمات گمرکی راه‌آهن مشهد به ایستگاه شهید مطهری از جمله عدم دسترسی به راه آسفالت مناسب، مشکلات در شبکه اینترنت، موانع مدیریت انبارهای عمومی گمرک و... مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در خصوص جا‌به‌جایی ایستگاه باری راه‌آهن مشهد، اظهار کرد: برحسب دستور استاندار خراسان رضوی، 100 درصد ارسال کالاهای صادرات در حمل ریلی بار از طریق ایستگاه شهید مطهری انجام خواهد شد و در این زمینه مهلت 2 ماهه‌ای برای استقرار در ایستگاه شهید مطهری اعلام شده است؛ اما نکته این است که در حال حاضر برخی از ادارات در ایستگاه شهید مطهری مستقر نشده و جابه‌جایی به کندی در حال انجام است. همچنین ایستگاه شهید مطهری فاقد آزمایشگاه نمونه‌برداری است و این، یکی از نقاط ضعف موجود در آن ایستگاه برای ارائه خدمات لازم به فعالان اقتصادی است.

لبافی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم در ایستگاه شهید مطهری، خاطرنشان کرد: برخی از مسیرهای تردد در این محدوده، آسفالت نیست. همچنین انبار عمومی مناسب در دسترس نبوده و آمادگی پذیرش لازم را ندارد. از سویی، پوشش‌دهی آنتن در این محدوده مناسب نیست؛ این در حالی است که اینترنت از الزامات بوده و فقدان آن سبب کندی فعالیت‌ها می‌شود. متولیان جا‌به‌جایی کامل و استقرار دستگاه‌ها در ایستگاه شهید مطهری، راه‌آهن و گمرک هستند و بایستی نسبت به این موضوع اهتمام ورزند.

  • ایستگاه شهید مطهری فاقد زیرساخت‌های اصلی برای حمل بار و صادرات است

در ادامه «کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ایستگاه شهید مطهری فاقد زیرساخت‌های اصلی برای حمل بار و صادرات است. به طور مثال، اینترنت از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای به چرخه درآوردن ایستگاه شهید مطهری است؛ اما متاسفانه محدوده ایستگاه شهید مطهری فاقد آنتن است. همچنین، ورودی و خروجی ایستگاه شهید مطهری فاقد آسفالت است؛ درحالیکه این ایستگاه باید ظرفیت پذیرش روزانه ۲۰۰ کامیون را داشته باشد.

شیردل در خصوص ضرورت وجود انبارهای عمومی در ایستگاه شهید مطهری، بیان کرد: انبارهای عمومی سایت شهید مطهری، از ظرفیت‌های مناسب برخوردار نیست. در صورت نیاز به انبار، محموله به مشهد ارسال و سپس دوباره به ایستگاه شهید مطهری بازمی‌گردد.

شیردل بخش دیگر سخنانش را به نبود زیرساخت‌های عمومی برای ترخیص‌کاران و کارکنان ایستگاه شهید مطهری اختصاص داد و اظهار کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم، وجود انبارهای باسکول است. برخی از فعالیت‌ها در گمرک، در انبارهای عمومی انجام می‌شود و به دلیل نبود انبارهای عمومی مناسب، هزینه سربار برای انتقال کالا و صادرات اخذ می‌گردد. انبارهای عمومی سایت شهید مطهری، فاقد زیرساخت‌های اولیه مانند دوربین مداربسته، پارتیشن بندی، درب ورودی و خروجی و… است. همچنین، مسیر انبارهای عمومی سایت شهید مطهری مناسب نیست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: 50 شرکت خصوصی باید در سایت شهید مطهری مستقر شوند. بخش خصوصی قصد اجاره و استقرار در محل برای انجام امور صادرات را دارد. بر این اساس ضروری است اداره کل استاندارد خراسان رضوی، یکی از کارکنان خود را برای استقرار در سایت شهید مطهری در نظر گیرد تا با کارمند استاندارد مستقر در ایستگاه راه آهن خراسان در ارتباط بوده و هماهنگی بیشتری برای انجام فرآیند جا‌به‌جایی خدمات گمرکی صورت پذیرد.

شیردل خاطرنشان کرد: در صورت سرمایه‌گذاری شرکت خصوصی برای احداث و ایجاد انبار عمومی در ایستگاه شهید مطهری، ارائه خدمات با هزینه همراه خواهد بود. در صورت انحصار در این حوزه، هزینه‌های دریافتی برای ارائه خدمات براساس نرخ‌نامه و منطقی نخواهد بود. لذا بایستی بر قیمت‌گذاری خدمات از سوی سرمایه‌گذار کنترل و نظارت صورت گیرد. هزینه ارائه خدمات باید به‌گونه‌ای باشد که صادرکننده رغبت برای حضور در انبارهای عمومی را داشته باشد. بر این اساس، انتظار ما از گمرک خراسان رضوی، الزام برای عدم افزایش هزینه ارائه خدمات در انبارهای عمومی ایستگاه شهید مطهری است.

  • برخورداری از اینترنت امری اساسی در حوزه صادرات است

سپس «مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به دستور ناگهانی برای جا‌به‌جایی سایت حمل ریلی صادرات خراسان رضوی، گفت: جلسات متعددی با اتحادیه صادرکنندگان، گمرک و دیگر دستگاه‌های متولی برای جابه‌جایی کامل با آسیب کمتر برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه سایت شهید مطهری با محدوده روستای تقی‌آباد حدود 7 کیلومتر فاصله دارد، ادامه داد: متاسفانه محدوده ایستگاه شهید مطهری فاقد آنتن‌دهی مناسب برای اینترنت است. اینترنت از نیازهای اساسی در حوزه کاری صادرات است. ذی‌نفعان پوشش و آنتن‌دهی اینترنت، توانایی مشارکت برای ایجاد زیرساخت را ندارند. لذا دستگاه‌های متولی ملزم به اجراسازی وعده‌ها در زمینه فراهم‌سازی زیرساخت هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی در ادامه، با اشاره به اداره کل استاندارد به عنوان یکی از دستگاه‌های مستقر در گمرک، گفت: کالاهای وارداتی از طریق حمل باری هوایی، ریلی، زمینی و… به کشور وارد می‌شوند و نماینده اداره کل استاندارد ناظر بر کیفیت محصولات وارداتی است. به همین خاطر باید نمایندگان این اداره تا جا‌به‌جایی کامل، در گمرک مشهد و مطهری مستقر شوند.

  • حدود 7 هزار مترمربع انبار عمومی در ایستگاه شهید مطهری وجود دارد

سپس «موسی صفایی»، رئیس گروه بازرگانی راه‌آهن خراسان رضوی گفت: حدود 7 هزار مترمربع انبار عمومی در ایستگاه شهید مطهری وجود دارد؛ اما به دلیل فقدانزیرساخت‌های مناسب، کار در این حوزه به کندی انجام می‌شود.

صفایی با اشاره به اینکه ایستگاه شهید مطهری مشکلات زیرساختی مانند جاده خاکی، عدم پوشش‌دهی آنتن و اینترنت، انبارهای مناسب و… دارد، اظهار کرد: از اپراتور ایرانسل برای پوشش آنتن‌دهی مناسب در آن منطقه درخواست شده است. همچنین پیش از استقرار در این ایستگاه، برای آنتن‌دهی اپراتور همراه اول درخواست و پیگیری شد. دستگاه متولی باید ناظر بر پوشش آنتن‌دهی اینترنت اپراتور باشد.

وی بخش دیگر سخنانش را به آسفالت معبر خاکی ایستگاه شهید مطهری اختصاص داد و خاطرنشان کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی امکان آسفالت معبر خاکی سایت مذکور را ندارد. با این حال، دستگاه‌ متولی وعده آسفالت معبر خاکی را پیش از آغاز بارندگی‌ها، مطرح نموده است.

صفایی با اشاره به اینکه پل عابر پیاده نیمه‌کاره ایستگاه شهید مطهری به زودی توسط راه‌آهن خراسان رضوی تکمیل خواهد شد، تاکید کرد: با آغاز صادرات از ایستگاه شهید مطهری، وضعیت بهتر خواهد شد.

  • با جذب سرمایه‌گذار، انبارهای عمومی ایجاد و احداث خواهد شد 

در ادامه «حسین حصاری»، رئیس حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مادامی که جا‌به‌جایی کامل و استقرار در ایستگاه شهید مطهری صورت نگیرد، مشکلات زیرساختی رفع نخواهد شد، اظهار کرد: استاندار مهلتی دو ماهه برای جا‍‌به‌جایی کامل ایستگاه حمل بار ریلی خراسان رضوی اعلام کرده است. در این بازه‌ زمانی، اقدامات اداری، کارشناسی در ایستگاه مشهد و خدمات فنی در ایستگاه مطهری انجام می‌شود.

وی با اشاره به عدم فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم در ایستگاه شهید مطهری، خاطرنشان کرد: آسفالت در محدوده ورودی سایت شهید مطهری و پوشش و آنتن‌دهی ضعیف اپراتورها از مشکلات اساسی در این حوزه  است. این طرح ملی بوده و بایستی زیرساخت‌های لازم فراهم گردد.

حصاری بخش دیگر سخنانش را به حوزه استاندارد اختصاص داد و گفت: یکی از درخواست‌های مکرر در حوزه زیرساخت، تجهیز و احداث یک آزمایشگاه در ایستگاه مطهری بود تا هزینه‌های فعالان اقتصادی کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه گمرک با انبارهای عمومی قرارداد دارد، تاکید کرد: به زودی انبارهای عمومی احداث و کاربری‌های عمومی مانند سرویس بهداشتی و… ایجاد می‌شود تا زیرساخت‌های لازم فراهم گردد. هزینه خدمات در انبارهای عمومی براساس نرخ‌نامه اخذ می‌شود و نرخ انبارهای عمومی بایستی در کارگروه توسعه صادرات پیگیری و بر عدم افزایش قیمت نجومی نظارت شود.

  • پوشش آنتن‌دهی اینترنت به اعتبار زیادی نیاز دارد

سپس «سید محسن پناهی»، معاون ارتباطات سیار مخابرات خراسان رضوی با اشاره به فیبر نوری و امتیازات آن، بیان کرد: گروه و شرکت‌های متقاضی برای دریافت اینترنت، با مخابرات هماهنگ شوند تا سرمایه‌گذار در این حوزه جذب شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از شبکه‌های منطقه ایستگاه شهید مطهری فیبر نوری است، افزود: مخابرات بایستی از چشم‌انداز راه‌آهن در این حوزه اطلاع لازم را داشته باشد. امکان سرمایه‌گذاری مخابرات در این حوزه نیست و فعالان اقتصادی که به اینترنت نیازمند هستند، بایستی از طریق مخابرات پیگیری کنند. نزدیک‎‌ترین ایستگاه پوشش‌دهی اینترنت و آنتن، در محدوده روستای «تقی آباد» است. برای هر کیلومتر پوشش آنتن حدود 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است و هزینه این سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود.

  • برنامه ریزی برای استقرار نماینده اداره کل استاندارد در ایستگاه شهید مطهری و راه آهن مشهد

«محمد سجادی»، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در خصوص احداث و تجهیز آزمایشگاه در ایستگاه شهید مطهری، گفت: آماده ارائه خدمات ویژه و استقرار نمایندگان استاندارد در سایت اصلی هستیم. لذا دستور رسیدگی سریع به درخواست‌ها، ارسال سریع نمونه به آزمایشگاه و سپس، ارسال مجدد به ایستگاه اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جهت هماهنگی و همکاری بیشتر، نمایندگان اداره کل استاندارد خراسان رضوی در دو ایستگاه شهید مطهری و مشهد، مستقر خواهند شد.

«علی محمد‌زاده»، کارشناس نگهداری راه‎‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز با تاکید بر اختصاصی و خصوصی بودن مسیر دسترسی به ایستگاه شهید مطهری، بیان کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تکلیفی برای آسفالت مسیر دسترسی به ایستگاه شهید مطهری را ندارد. متولی اصلی، باید شرایط و زیرساخت‌ها را فراهم کند. در صورت لزوم، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در قالب مشارکت، همکاری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در قرارداد مشارکتی قیر توسط متولی خریداری می‌شود، خاطرنشان کرد: طول مسیر درخواستی برای ایستگاه شهید مطهری، ۷۰۰ مترمربع است؛ اما برای آسفالت این مسیر، رمپ‌های ورودی و خروجی نیز باید آسفالت گردد. میزان آسفالت درخواستی در بهبود محیط ایستگاه شهید مطهری، حدود  2 کیلومتر بوده که بالغ بر 10 میلیارد تومان هزینه دارد. علاوه بر طول، عرض مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

محمدزاده عنوان کرد: در صورتی که قیر تامین شود، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی براساس قرارداد مشترک، دیگر خدمات را ارائه خواهد کرد؛ اما اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در تامین قیر با مشکل مواجه است.

  • بازدید از ایستگاه شهید مطهری برای بررسی ظرفیت‌ها و فراهم‌سازی زیرساخت‌‌ها

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در جمع بندی مباحث مطروحه در این نشست، ضمن ارائه پیشنهاد بازدید  مخابرات خراسان رضوی از ایستگاه شهید مطهری و بررسی ظرفیت‌ها و پوشش و آنتن‌دهی این منطقه، گفت: برطرف سازی پوشش آنتن‌دهی اینترنت از طریق اداره کل ارتباطات خراسان رضوی پیگیری خواهد شد. این موضوع به کارگروه زیربنایی ارسال و پیگیری خواهد شد.

لبافی گفت: موانع جابه‌جایی کامل خدمات از ایستگاه مشهد به شهید مطهری در قالب بسته پیشنهادی تهیه و سپس در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح خواهد شد.

وی بخش دیگر سخنانش را به نحوه قیمت‌گذاری در انبارهای عمومی اختصاص داد و تاکید کرد: همه‌ساله در ابتدای سال شمسی، قیمت کالا و خدمات و دستمزدها افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع به کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی و ستاد مربوطه در استان ارسال خواهد شد تا پیگیری به منظور نظارت کامل بر قیمت‌ها در این حوزه انجام شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15207

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.