• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
5
در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت؛

بررسی اقتضائات خوداظهاری زیست‌محیطی صنایع در موعد مقرر

  • کد خبر : 15924
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
بررسی اقتضائات خوداظهاری زیست‌محیطی صنایع در موعد مقرر
در پنجمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، چالش‌های واحدهای صنعتی در حوزه محیط زیست، نحوه جذب نیروی کار در واحدهای صنعتی، استفاده از ظرفیت حضور زندانیان به عنوان نیروی کار در حوزه صنعت، تشکیل کمیته‌های تخصصی ذیل کمیسیون و... مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان اتاق و رئیس این کمیسیون، با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن، عنوان کرد: صنعتگران بر حفظ محیط زیست و رعایت اصول این حوزه واقفند و بر آن معتقدند. آنها تاکید دارند که علاوه بر حفظ محیط زیست، باید به رشد تولید در کشور نیز پرداخت.

یزدان‌بخش اذعان کرد: نوع برخورد با صنعتگران در این دوران سخت اقتصادی بسیار اهمیت دارد. کم و کاست‌های بخش صنعت برای توسعه و سرمایه گذاری بیش از حد توان سرمایه‌گذاران این بخش شده است. بخش دولتی باید به درستی صنعتگران و فعالان اقتصادی را بشناسد و برای ارزش‌های آنها سهم مهمی در قضاوت خود بگذارد؛ چرا که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش مهمی از مولدین جامعه بوده و با خاطیان حرفه‌ای متفاوت هستند و باید آنها را حفظ و حمایت کرد و فرصت فعالیت دلسوزانه و خدمتگذاری بی منت را برای آنها فراهم آورد.

فقدان محلی برای امحاء و دفع پسماندهای ویژه و خطرناک در خراسان رضوی

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد بخش دیگر سخنانش را به نوع دفع پسماندهای ویژه در استان اختصاص داد و بیان کرد: نوع امحاء پسماندهای ویژه و خطرناک متفاوت است. این پسماندها مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند و لازم است محیط زیست با همکاری دانشگاه‌های استان، در خصوص امحاء پسماندهای ویژه و خطرناک تحقیقاتی انجام دهد.

یزدان‌بخش خاطرنشان کرد: درحال حاضر؛ محلی برای امحاء پسماندهای ویژه و خطرناک در خراسان رضوی وجود ندارد. در صورت ایجاد این نوع پسماند در صنایع، پسماندها باید به محل‌هایی در دیگر استان‌های کشور ارسال شود. نکته اینکه شیوه ارسال پسماندهای ویژه و خطرناک کاملا متفاوت از دیگر پسماندهاست و صنایع خراسان رضوی با مشکلات متعددی برای ارسال پسماندهای ویژه و خطرناک روبه‌رو هستند که امیدواریم با پیگیری کمیسیون صنعت و مطالبه‌گری حل چالش‌های این حوزه، شاهد رفع این موضوع باشیم.

وی در ادامه، درخصوص طرح خوداظهاری محیط زیست، بیان کرد: بر اساس طرح خوداظهاری محیط زیست، واحدها باید وضعیت آلودگی خود را به سامانه جامع محیط زیست اعلام کنند. خوداظهاری صنایع در سامانه مذکور نیازمند اعتمادسازی در میان صنعتگران است. صنعتگر باید از قصد و منظور سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خوداظهاری اطلاع پیدا کند. لذا ضروری است اداره کل حفاظت محیط زیست استان، با آموزش و آگاهی از طریق سیستم و سامانه، صنعتگران را به سوی خوداظهاری ترغیب کند.

یزدان‌بخش در بخش دیگری از سخنانش به تعداد آزمایشگاه‌های استاندارد در کشور اشاره کرد و گفت: برای آزمایش و بررسی استاندارد دودکش صنایع، تنها 16 واحد آزمایشگاهی در کشور وجود دارد. این واحدها از تجهیزات لازم برای بررسی سلامت و استاندارد دودکش صنایع برخوردار هستند. البته با وجود صنایع بسیار زیاد در استان، خراسان رضوی تنها دارای 2 واحد آزمایشگاهی بررسی استاندارد دودکش صنایع است و به همین دلیل، واحدهای تولیدی برای دریافت استاندارد دودکش ماه‌ها در صف انتظار هستند.

وی اظهار کرد: یکی از سوالاتی که در این حوزه مطرح می‌شود این است که آزمایش و فاکتورهای مورد بررسی در آلایندگی‌های دودکش‌های صنایع در حوزه استاندارد و محیط زیست دارای چه معیارهایی است؟ در صورت یکسان و نزدیک بودن فاکتورها و معیارها به یکدیگر، ضروری است از موازی کاری در این حوزه جلوگیری شود و با هماهنگی و همکاری این دو سازمان، از اتلاف وقت و هزینه و سردرگمی صنعتگران جلوگیری گردد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد بخش دیگری از سخنانش را به ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع درباره آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات جدید محیط زیست در حوزه صنایع اختصاص داد و تاکید کرد: در صورتی که بخشنامه و قوانین و مقررات جدید به کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد ابلاغ و اطلاع‌رسانی شود، از طریق سامانه و ظرفیت‌های موجود در اتاق بازرگانی، می‌توانیم به صنعتگران استان اطلاع‌رسانی نماییم. صنعتگران امروز با سامانه‌های مختلفی مواجه هستند و با تعدد سامانه‌های دولتی، فرآیند اخذ اطلاعات و جمع‌آوری آن مشکل شده است.

یزدان‌بخش بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما، حضور نماینده‌ای از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد، برای پیگیری موضوعات این حوزه است. از جمله درخواست‌های ما از این اداره کل، آموزش مقدماتی در زمینه کار با سامانه خوداظهاری محیط زیست از سوی نماینده این ارگان به اعضاء کمیسیون صنعت و سپس در جلسه‌ای با حضور صنعتگران استان می‌باشد.

با جذب زندانیان واجد شرایط، کسری نیروی کار صنایع برطرف خواهد شد

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت برخی از زندانیان به عنوان نیروی کار برای حل مسئله صنایع در حوزه تامین نیرو اشاره و اظهار کرد: صنعتگران وظیفه گام نهادن در حوزه‌های اجتماعی را دارند. با معرفی نماینده‌ای از سوی بنیاد تعاون زندانیان استان به کمیسیون و ایجاد ارتباط لازم، قدم‌های موثری در حوزه اشتغالزایی برای زندانیان برداشته خواهد شد.

یزدان‌بخش در خصوص به کارگیری زندانیان در صنعت استان، بیان کرد: اشتغال و به‌کارگیری زندانیان بند باز استان در حوزه صنعت امکان‌پذیر است. درحال حاضر، کارخانه‌جات با کمبود نیرو مواجه هستند. با جذب زندانیان واجد شرایط در محیطی مشخص از کارخانه، کسری نیروی صنایع برطرف خواهد شد و می‌توان در این زمینه با برنامه‌ریزی صحیح اقدام نمود.

وجود زیرساخت‌ در واحدهای صنعتی از فاکتورهای اثرگذار در رشد تولید است

رئیس کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی بخش دیگری از سخنانش را به اهمیت وجود زیرساخت‌ها به ویژه در بحث انرژی برای صنایع اختصاص داد و بیان کرد: وجود زیرساخت‌ در واحدهای صنعتی از فاکتورهای مهم و اثرگذار در تولید و صنعت است. ایران ظرفیت عظیمی در حوزه انرژی‌ دارد؛ اما امروز به دلیل کمبود و محدودیت انرژی، صنایع درحال کم و کوچک‌شدن هستند. دولت باید به این موضوعات توجه کند.

یزدان‌بخش خاطرنشان کرد: در دوران پیک سرما، گاز صنایع قطع می‌شود. لازم است با نصب کنتورهای هوشمند گاز و تعیین سقف مصرف، از آسیب‌دیدگی تجیهزات صنایع جلوگیری گردد. همچنین صنعتگران بایستی باتوجه به انرژی موجود، برنامه‌ریزی لازم را انجام ‌دهند و تنها درصورت استفاده بیشتر از سقف تعیین شده، گاز صنایع قطع گردد.

ضرورت توجه به مقوله اقتصاد بدون دی اکسید کربن

در ادامه «اشکناز اورعی»، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توافق‌نامه کاهش تولید گاز دی اکسید کربن در اتحادیه اروپا برای محدودیت تولید این گاز در صنایع، گفت: با ایجاد مشوق‌ها و توأمان محدودیت‌های خاص در حوزه محیط زیست، امکان رشد صنایع وجود دارد. یکی از پیشنهادها در این حوزه، توجه به مقوله اقتصاد بدون دی اکسید کربن است که بایستی پیگیری شود.

اورعی به طرح خوداظهاری محیط‌زیست اشاره و تاکید کرد: برای اطلاع‌رسانی بهتر به صنعتگران استان در این زمینه، جزئیات این طرح در جلسه مشترکی که به میزبانی اتاق بازرگانی و با حضور نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست و صنعتگران استان برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه، عنوان کرد: برای آینده بهتر صنایع خراسان رضوی، باید ارتباط صنعتگران با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی من جمله دانشگاه صنعتی سجاد مشهد بیشتر شود. اتاق بازرگانی خراسان رضوی می‌تواند، متولی برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد بسترهای مورد نیاز برای دانشجویان باشد.

اورعی همچنین، به موضوعاتی چون اهمیت ایجاد پنجره واحد الکترونیکی صدور مجوزها جهت کاهش بوروکراسی اداری، پیگیری از بانک مرکزی برای صدور مجوز تمدید سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و تاسیس بانک مخصوص صنایع کوچک در استان، پیگیری و انجام اقدامات لازم برای واگذاری اختیارات کامل به مدیران استانی وزارت صمت، پیگیری تشکیل کمیته کارشناسی صدور بخش نامه ها و مقررات با اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان برای جلوگیری از صدور بخش نامه‌های خلق الساعه و اجرای تفاهم نامه فی مابین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی و کمیسیون تاکید کرد.

لزوم اجرای برنامه های خوداظهاری در پایش محیط زیست توسط صنایع، هر فصل حداقل یک نوبت

سپس «مهدی یزدان‌جو»، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عنوان کرد: لازم است کلیه واحدهای صنعتی، تولیدی خدماتی، معدنی و فراوری معدنی نسبت به مراجعه به سامانه جامع محیط زیست کشور به آدرس iranemp.ir و ثبت اطلاعات در سامانه مزبور اقدام و متعاقباً در صورت تغییرات نسبت به به‌روزرسانی موارد اقدام نمایند. قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه ها ضمن درج در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست کشور به نشانی DOE.IR در این سامانه نیز درج می شود.

یزدان‌جو با اشاره به اینکه اجرای برنامه خوداظهاری در پایش از طریق آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در هر فصل ضرورت دارد، اشاره کرد: وفق تکالیف قانونی از جمله مصوبات هیئت وزیران، اسامی آن دسته از واحدها که از اجرای برنامه های خوداظهاری در پایش استنکاف بورزند، در اجرای ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده در فهرست مراکز آلاینده محیط زیست در پایان هر فصل درج و متعاقباً مشمول عوارض قانونی موضوع خواهند شد. جرایم مزبور تصاعدی بوده و در فصل اول نیم درصد، فصل دوم یک درصد و سپس 5/1 درصد خواهد بود.

وی افزود: علیرغم اطلاع رسانی های صورت گرفته به مبادی ذیربط مشاهده می شود که بخشی از واحدهای مشمول از اجرای موضوع خودداری نموده که منتج به درج نام آنها در فهرست مراکز آلاینده شده است.

وی تاکید کرد: صنعتگران پس از ورود به پورتال محیط زیست کشور، از قسمت معاونت محیط زیست انسانی/ دفتر پایش فراگیر، می توانند فهرست آزمایشگاه‌های معتمد را مشاهده و به فراخور شمولیت مجموعه نسبت به انعقاد قرارداد با یکی از آزمایشگاه‌های مذکور اقدام و آزمایشات دوره‌ای و متداول را از این طریق اجراء نمایند. امکان عقد قرارداد با آزمایشگاه‌های موجود در دیگر استان‌ها نیز وجود دارد.

وی همچنین تاکید کرد که  اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی آمادگی آموزش سامانه جامع محیط زیست کشور به صنعتگران استان را دارد.

یزدان‌جو، مشکل اصلی صنایع مواد غذایی خراسان رضوی در حوزه محیط زیست را در حوزه فاضلاب و پساب عنوان کرد و گفت: قوانین و آیین‌نامه‌های جدید واصل شده در این حوزه به طور مرتب به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان و سایر مبادی ذیربط نیز جهت اطلاع رسانی ارسال می‌شود.

وی همچنین درخواست کرد که مشکلات و ایراداتی را که واحدهای صنعتی در استفاده از سامانه با آن مواجه می شوند به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعلام نمایند تا جهت رفع موارد پیگیری و اقدام شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه ضوابط و آزمایش‌های سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست متفاوت است، عنوان کرد: درصورتی که در آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست خراسان رضوی امکان آزمایش‌های اداره کل استاندارد وجود داشته باشد، همکاری در این زمینه امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع از اهمیت بالایی برخوردار است و برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در صدا و سیما در حوزه حفظ محیط زیست، نیازمند تامین مالی هستیم.

 

نحوه مدیریت انواع پسماندها متفاوت است

در ادامه «صادق زمانی»، رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به آزمایشات خاص محیط زیست در حوزه هر صنعت، اظهار کرد: بر اساس اجرای برنامه های خوداظهاری در پایش از پسماند صنایع و نتایج حاصل، نوع پسماند تعیین می شود و به فراخور تعیین نوع پسماند، روش مدیریتی لازم می بایست لحاظ شود.

وی اشاره کرد: در صورتی که پسماندها در دسته ویژه و خطرناک قرار گیرند، می بایست با ثبت اطلاعات در بستر سامانه جامع محیط زیست کشور و اخذ تائیدیه های لازم به مراکز مجاز امحاء یا بازیافت در سطح کشور از جمله در استانهای اصفهان، قزوین و… ارسال شود. نحوه حمل‌ونقل این پسماندها بسیار ویژه است.

وی با بیان اینکه در سامانه جامع محیط زیست کشور، امکان مشاهده کلیه نتایج پایش و آزمایشات واحدهای تولیدی وجود دارد، درخواست کرد که مراکز تولیدی نسبت به مشاهده اطلاعات مورد اشاره، اخطاریه ها و ثبت پاسخ مکاتبات به همراه مستندات در مهلت های مندرج و در موعد دقیق اقدام نمایند.

ایجاد محل امحاء پسماند ویژه در استان، نیازمند سرمایه‌گذار است.

«زیبا معظمی‌فرد»، رئیس اداره ارزیابی زیست‌محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن اشاره به تفاوت فاکتورهای اداره استاندارد و محیط زیست در انجام آزمایشات از صنایع، بیان کرد: نظر به پهنه در نظر گرفته شده برای استقرار محل لندفیل پسماندهای ویژه و صنعتی و استقرار پسماند سوز صنعتی واقع در اراضی بجستان، اتاق بازرگانی در صورت تمایل به فعالیت و سرمایه گذاری در این خصوص و کاهش هزینه های واحدهای صنعتی استان می تواند درخواست خود را به رئیس کارگروه مدیریت پسماند استان (معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری) ارائه نماید تا پس از تصمیم گیری استانی، سایر موضوعات مربوطه از سوی سازمان صمت استان مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در خصوص ظرفیت گرایش به سمت و سوی اقتصاد بدون دی اکسید کربن نیز عنوان کرد: درصورتی که واحد صنعتی، بیش از حد مجاز دی اکسید کربن تولید کند، این گاز در بازار به فروش می‌رسد. در خصوص اقتصاد بدون کربن دی اکسید در ایران مصوبه‌هایی صورت گرفته است؛ اما تاکنون دستورالعمل‌های اجرایی آن ارسال نشده است.

لزوم تعیین محدودیت مصرف گاز در زمان پیک، برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به تکنولوژی واحدهای تولیدی

«هادی نبی‌زاده»، عضو کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه با تاکید بر رعایت قوانین و حفظ محیط زیست توسط واحدهای تولیدی، بیان کرد: ارتباط کاملی میان واحدهای تولیدی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان وجود ندارد. همچنین برخی از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست اطلاعات کاملی از قوانین و آیین‌نامه‌های جدید ندارند.

وی بخش دیگر سخنانش را به آسیب‌های جبران‌ناپذیر قطع گاز صنایع در سال گذشته اختصاص داد و گفت: در زمان‌های پیک و اوج مصرف با تعیین سقف و محدودیت مصرف گاز و اطلاع واحدها از جزئیات آن، از آسیب‌رسانی به تکنولوژی کارخانه‌جات جلوگیری می‌شود.

«علیرضا تیموری»، فعال اقتصادی خراسان رضوی هم تاکید کرد: صنعتگران با مشکلات متعددی مواجه هستند. نوع برخورد سازمان‌ها با صنعتگران به خصوص در حوزه محیط زیست مطلوب نیست. در شرایط سخت اقتصادی فعلی با هم‌دلی و مساعدت موانع رفع خواهد شد و ارجاع یک صنعتگر به دادگاه در برخورد ابتدایی، در شأن یک فعال اقتصادی نیست.

حفظ حیات‌وحش و محیط زیست از وظایف اجتماعی مردم است

در ادامه این جلسه، «بتول عابدی»، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه این استان دارای 41 محیط حیات‌وحش است، عنوان کرد: خراسان رضوی رتبه چهارم کشوری در حوزه تنوع حیات‌وحش را دارد. همچنین 9 درصد مناطق حیات‌وحش کشور در این استان است.

وی افزود: خراسان رضوی در سال‌های گذشته دچار خشکسالی و بی‌آبی شدیدی شده، به‌طوری که حیوانات حیات‌وحش استان به دلیل عدم تامین آب در مناطق به سمت کشورهای هم‌مرز استانی رفته تا آب مورد نیاز را تامین کنند. برخی از این حیوانات درحال انقراض، توسط شکارچیان کشور ترکمنستان و افغانستان شکار می‌شوند. برخی از حیوانات به کشورهای هم‌جوار کوچ می‌کنند و بسیاری از این حیوانات در معرض انقراض هستند.

عابدی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بودجه کافی برای تامین آب مورد نیاز حیات‌وحش استان را ندارد. از صنعتگران استان و کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی درخواست می‌کنم، برای جلوگیری از انقراض حیات‌وحش و حفظ محیط‌زیست به اداره کل حفاظت محیط زیست کمک کنند. حیوانات ذخیره و میراث اجدادی کشور هستند. حفظ حیات‌وحش و محیط زیست از وظایف اجتماعی همه مردم است.

ضرورت توجه به اشتغال زندانیان دارای واجد شرایط

در بخش دیگری از این نشست، «رضا پوست‌چی»، مدیر بنیاد تعاون زندانیان خراسان رضوی به ظرفیت زندانیان برای اشتغال در صنعت اشاره و تاکید کرد: تمامی افراد جامعه در پیشگیری از بزهکاری اجتماعی مسئول هستند. اشتغال در اصلاح زندانی و بزه ‌دیده اجتماعی بسیار موثر است؛ چرا که زندانی برای تامین معاش خود و خانواده، دچار مشکل است.

پوست‌چی خاطرنشان کرد: درصورتی که زندانی از شرایط لازم برای اشتغال برخوردار باشد، ضمانت‌نامه خاصی از او اخذ و به سوله‌های اشتغال فرستاده می‌شود. به این مکان‌ها زندان باز (آسایشگاه) می‌گویند. زندانیان براساس میزان ساعت‌های کاری، دستمزد دریافت می‌کنند. براساس قانون، زندانی مشغول به کار امکان دریافت بیمه نداشته و درصورت به‌کارگیری او در صنایع، مدیرواحد تولیدی از بیمه تامین اجتماعی این فرد معاف است.

به‌کارگیری زندانیان در صنعت تاثیر زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

پوست‌چی بخش دیگر سخنانش را به آموزش مهارت و ایجاد اشتغال مولد در میان زندانیان اختصاص داد و گفت: اشتغال مولد قابلیت تعمیم دارد. با به‌کارگیری زندانیان در صنعت، کمک شایانی به جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. زندانیان مشغول به‌کار دارای بیمه حوادث از سوی زندان هستند. در اطراف اردوگاه زندان چناران، شهرک‌های صنعتی وجود دارند که امکان اعزام گروهی زندانیان برای کار و فعالیت به این شهرک‌های صنعتی وجود دارد. با ایجاد ارتباط صحیح با زندانی، امنیت لازم برقرار می‌شود.

وی با تاکید بر وجود سوله‌های آماده در زندان‌های خراسان رضوی برای برون‌سپاری کارهای مربوط به صنعتگران، بیان کرد: با برون‌سپاری امور صنعتگران استان و به‌کارگیری زندانیان خراسان رضوی، گام مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته خواهد شد. سوله‌های زندان امکانات مختلفی دارد که امکان مشارکت را به وجود می‌آورد.

سهم صنعت در روزهای پیک مصرف گاز، تنها دو درصد است

«جواد معصومی»، رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های هواشناسی میانگین دما 2 درجه نسبت به سال گذشته سردتر خواهد بود، گفت: ضروری است واحدهای تولیدی و صنعتی نسبت به ذخیره سازی سوخت دوم و پیگیری آن از شرکت پخش فرآورده های نفتی اقدام نمایند.

تاکید بر ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه

سپس «هادی کلانی»، نماینده دانشگاه صنعتی سجاد مشهد با تاکید بر ضرورت عقد تفاهم‌نامه میان کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد با دانشگاه صنعتی سجاد در جهت ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه، عنوان کرد: به دلیل عدم ارتباط مناسب میان دانشگاه و صنعت، دانشجویان مهندسی از نیازهای روز صنعت بی‌اطلاع هستند. با برگزاری دوره‌های آموزشی، دانشجویان با آگاهی بیشتری وارد کار در عرصه صنعت می‌شوند.

وی افزود: هزینه زیادی برای رشد یک دانشجو در کشور صرف می‌شود. باید با استفاده از دانش دانشجویان در حوزه صنعت، از خارج شدن سرمایه‌های انسانی کشور جلوگیری کنیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.