• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3119 امروز 5
2
در یکصدونهمین نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی تاکید شد

انتقال گام‌به‌گام خدمات گمرکی به ایستگاه شهید مطهری

  • کد خبر : 16148
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
انتقال گام‌به‌گام خدمات گمرکی به ایستگاه شهید مطهری
یکصدونهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، صبح امروز شنبه 27 آبان با بررسی چهار دستور کار برگزار شد. موانع زیرساختی انتقال خدمات گمرکی و راه آهن به ایستگاه شهید مطهری و ارائه پیشنهادات اصلاحی در این زمینه، به عنوان دستور کار نخست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. چالش‌های سامانه نوین اصناف و موانع موجود در درگاه ملی مجوزها و کدهای آیسیک، دومین موضوعی بود که در خصوص آن تبادل نظر شد. مسائل و مشکلات شرکت‌های تعاونی حمل و نقل خراسان رضوی پیرامون افزایش غیرمتعارف اجاره‌بهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه شهید خبیری مشهد و طرح پیشنهادات و توافقات در خصوص حمل و نقل کارخانجات سیمان، دیگر مباحثی بود که در این نشست به آ‌ن‌ها پرداخته شد.

 


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی استان، در ابتدای این نشست به سفر چند ماه پیش رئیس جمهوری کشورمان به ترکمنستان و توافق نامه‌هایی که در آن سفر فی‌مابین مقامات عالی دو کشور به امضا رسیده، اشاره کرد و خواستار بهره‌مندی شرکت‌های خراسانی از فرصت صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور همسایه به اعتبار توافقات فعلی و آتی شد.

ضرورت فراهم‌سازی زمینه حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی استان در پروژه راه‌سازی ترکمنستان

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان در آغاز این جلسه به اظهارات اخیر «مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی و خبر امضای قرارداد ساخت راه به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های راهسازی در ترکمنستان، اخیرا در چهارچوب بعضی تفاهمات با این کشور همسایه کلید خورده است و در این راستا باید از ظرفیت شرکت‌های توانمند استان خراسان رضوی نیز در اجرای این پروژه‌ها کمک گرفته شود. هم‌مرزی استان ما با این کشور همسایه نیز یک مزیت مهم به شمار می‌آید.

توکلی زاده اذعان کرد: طبق توافق اخیر دو کشور، مقرر است تا بیش از 200 کیلومتر از جاده‌های داخلی ترکمنستان توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شود. بر اساس آخرین اطلاع واصله، گویا موضوع اجرای این پروژه از طریق وزارت راه و شهرسازی به شرکتی در تهران واگذار شده، در حالی که شرکت‌های خراسانی نظر به قرابت جغرافیایی، دارای مزیت بیشتری در این حوزه هستند. البته نظر به گستردگی کار، به نظر می‌رسد که همین حالا هم ظرفیت واسپاری فازهایی از پروژه مذکور به شرکت‌های توانمند استانمان وجود دارد و درخواست ما نیز پیگیری این موضوع از سوی استاندار و دستگاه‌های متولی و مرتبط است.

او یادآور شد و تاکید کرد: در گذشته نیز شرکت‌هایی از خراسان رضوی، پروژه‌های زیرساختی موفقی را در کشور ترکمنستان به مرحله اجرا درآورند و این کارنامه، مصداقی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان ما در بخش خدمات فنی و مهندسی است.

 

انجام ۷۰ درصد صادرات ریلی خراسان رضوی از گمرک شهید مطهری

در ادامه، «یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت. وی در خصوص انتقال خدمات صادرات ریلی از گمرک مشهد به گمرک شهید مطهری با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد صادرات از این گمرک صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در ارتباط با جابه‌جایی و تغییر مکان گمرک، وجود برخی مشکلات و معضلات طبیعی است. با این حال اصل تصمیم انتقال گمرک پابرجاست؛ اما تا هنگام ایجاد کلیه زیرساخت‌های جامع و کامل در گمرک شهید مطهری باید انتقال اقدامات به این گمرک به صورت گام‌به‌گام به نحوی مدیریت شود که فعالیت‌های صادراتی دچار اختلال نشود.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چالش‌های سامانه نوین اصناف و موانع موجود در درگاه ملی مجوزها اظهار کرد: مشکلات موجود در این خصوص در سه بخش سامانه، مسائل اجرایی استان و اطلاع‌رسانی است. در این راستا مشکلات مربوط به سامانه که مورد قبول مرکز نیز است، باید به وسیله رایزنی با مقامات کشوری رفع شود. همچنین مسائل اجرایی و اطلاع‌رسانی درون استان نیز باید با همکاری سازمان‌ها و نهادهای استان رفع گردد تا این مشکلات به حداقل برسد.

نظری همچنین در خصوص افزایش غیر متعارف اجاره‌ بهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه شهید خبیری مشهد، گفت: در این خصوص باید توجه کرد آیا تعیین قیمت اجاره بها دارای سازوکار مشخصی است یا خیر؟! همچنین لازم است، جلسه‌ای قاطع و کاربردی با ذی‌نفعان در این خصوص برگزار شود تا به یک تفاهم عملی در این خصوص برسند.

صدور دستور اجرایی ملی برای 6 پیشنهاد مالیاتی شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی
«علی‌اکبر لبافی»، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در ابتدای سخنانش در این جلسه به تشریح روند پیگیری و اجرای برخی مصوبات شورا از جمله آخرین وضعیت مصوبات بسته پیشنهادی 29 بندی شورا به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت.

به گفته لبافی، در مجموع دیدارها و جلسات برگزار شده در مرکز کشور، تاکنون در خصوص 6 بند از 29 بند مذکور، دستور اجرایی ملی صادر شده و اقدامات لازم در خصوص حل مسائل مربوط به سایر بندهای این بسته در حال انجام است.

وی در ادامه به بیان بندهای اجرایی شده در سطح ملی از بسته 29 بندی پیشنهادات مالیاتی استان پرداخت و گفت: بند 28 این بسته با موضوع پیشنهاد اخذ چک به جای ضمانت‌نامه بانکی برای واردات ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی جهت اجرا توسط سازمان مالیاتی کشور و گمرک ایران به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است. همچنین بند 17 با موضوع ضرورت اصلاح معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان خارج از سرزمین اصلی پارک از محل استقرار به نوع فعالیت به موجب نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به معاون علمی رئیس جمهور جهت اعلام نظر منعکس گردیده است. بندهای 5 و 6 نیز با موضوع تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شده است.

رئیس دبیرخانه شورای گف‍ت‌وگوی استان ادامه داد: بند 16 بسته پیشنهادی مذکور با موضوع لزوم افزایش سقف ماده 186 قانون مالیات مستقیم به اشخاص حقیقی و حقوقی در سال جاری و افزایش خودکار آن در سال‌های بعد توسط سازمان مالیاتی کشور به رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد شده است. بند 15 نیز با موضوع عدم اجرای صحیح قانون دادرسی مالیاتی توسط دیوان محاسبات کشور از مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی کشور مطالبه شده است.

لبافی افزود: بر این اساس، پیشنهادات و متولیانی برای رفع هریک از موارد مطرح شده است تا هرچه سریع‌تر شاهد مرتفع شدن این مشکلات باشیم.

او تاکید کرد: ارائه این بسته پیشنهادی تجربه بسیار موفقی بود و لذا تمایل داریم این تجربه را در حوزه‌هایی از جمله بانکی و بیمه‌ای که فعالان اقتصادی با چالش‌های بسیاری در آن مواجه هستند، با دستگاه‌های متولی آنها در مرکز تکرار کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی همچنین، به موضوع بهسازی و آسفالت باقی‌مانده جاده حسن‌آباد (شهرک صنعتی توس) به عنوان یکی دیگر از مصوبات پیشین شورا اشاره کرد و گفت: مقرر شد شهرداری مشهد باقی‌مانده بهسازی و آسفالت این جاده را با همان سازوکار اجرایی قطعه اول از محل مطالبات شهرداری از دولت اجرا کند. بر اساس آخرین پیگیری‌های انجام شده لازم است شهرداری به منظور اخذ شناسه کد یکتا و انجام پروژه از طریق ثبت در سامانه جامع مدیریت تضامین دولت و پیگیری‌های بعدی از امور درآمدها، تعهدات دولت و یارانه سازمان برنامه و بودجه کشور، اقدام کند.

9 کمبود ایستگاه شهید مطهری برای فعالیت صادرکنندگان

لبافی در ادامه به تشریح نخستین دستورکار این جلسه پرداخت که به ارائه پیشنهادات اصلاحی در خصوص رفع موانع زیرساختی انتقال خدمات گمرکی و راه‌آهن به ایستگاه شهید مطهری اختصاص داشت. به گفته وی، حداقل 9 مشکل و نیاز زیرساختی از جمله آنتن‌دهی ضعیف برای استفاده از تلفن همراه و اینترنت، عدم دسترسی به راه آسفالت مناسب، نبود ظرفیت مناسب انبارهای عمومی و زیرساخت‌های اولیه مانند دوربین مداربسته، فقدان پارتیشن‌بندی و درب ورودی و خروجی، نبود هیچ‌یک از سازمان‌های همجوار در سالن صادرات و انجام تشریفات در مشهد، فقدان باسکول مجزا از انبارهای عمومی، لزوم تجهیز و احداث یک آزمایشگاه، ضرورت احداث سالن تشریفات برای نمایندگان و ترخیص‌کاران واقع در محوطه بارگیری، نبود محلی برای استقرار پرسنل مورد نیاز در گمرک و فضای مناسب و جانمایی سالن صادرات بسیار دورتر از خطوط بارگیری و طولانی‌بودن مسیر پایش کارشناس گمرک برای بازدید محموله‌های صادراتی و افزایش خطر تصادفات در پایانه شهید مطهری وجود دارد که به منظور انتقال امور گمرکی به این پایانه لازم است هرچه سریع‌تر این مسائل برطرف گردد.

کمبودهای ایستگاه شهید مطهری، چالش‌آفرین در حوزه صادرات

در ادامه، نمایندگان بخش خصوصی و دولتی استان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص موضوع این دستور کار پرداختند.

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: موضوع انتقال گمرک مشهد به مکانی خارج از شهر از سال‌ها قبل مطرح بوده و تاکنون چندین مصوبه و صورت جلسه در این رابطه نوشته شده است که آخرین آن در خصوص ایجاد گمرک در ایستگاه سلام بود که متاسفانه انجام نشد.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی گمرک از درون شهر و دور شدن کامیون‌ها از راه‌آهن مشهد امری صحیح و واضح است، تصریح کرد: لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز صادرکنندگان در ایستگاه شهید مطهری تأمین شود؛ چراکه در غیر این صورت یک مشکل به مشکلات صادرکنندگان افزوده می‌شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این میان گریزی به یکی از مهم‌ترین مشکلات این روزهای صادرکنندگان زد و گفت: بارها در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بحث شده و در قوانین کشور نیز آمده که مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان حداکثر تا یک ماه پس از صادرات باید به آنان بازگرانده شود؛ اما این موضوع ماه‌ها به طول می‌انجامد. موضع ما در این خصوص این است که چرا از کالایی که قرار است صادر شود، ارزش افزوده اخذ می‌کنند که دوباره آن را به صادرکننده بازگردانند و اگر قرار است این کار انجام شود؛ چرا با چنین تأخیری انجام می‌شود.

انتقاد از جابه‌جایی گمرک مشهد بدون اطلاع قبلی

«مرتضی قندچی»، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی، با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی قبلی به صادرکنندگان در خصوص جابه‌جایی خدمات گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری گفت: لازم بود پیش از انجام این جابه‌جایی ما از جزئیات آن مطلع می‌شدیم؛ چراکه انتقال ناگهانی بزرگ‌ترین گمرک‌ شرق کشور تبعات بسیاری در پی خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در پایانه شهید مطهری، یادآور شد: این پایانه نیازمند امکانات اولیه‌ای از جمله تأمین امنیت منطقه با حضور نیروهای نظامی و انتظامی و نصب تجهیزات و امکانات حفاظتی است. همچنین نیازمند امکاناتی از جمله اینترنت، مسجد، فضای مسقف، انبار و آسفالت 700 متر مسیر دسترسی به پایانه است؛ چراکه بدون تأمین این نیازهای اولیه امکان فعالیت در این پایانه بسیار دشوار است.

نگاهی به امکانات و ظرفیت‌های ایستگاه شهید مطهری

در ادامه، تریبون در اختیار «مصطفی نصیری ورگ»، مدیرکل راه‌آهن خراسان قرار گرفت و او به تشریح آخرین وضعیت تامین زیرساخت‌ها و امکانات در ایستگاه شهید مطهری پرداخت. به گفته او، پایانه شهید مطهری از ایستگاه‌های مهم استان در بارگیری و فرانشیز بارهای بین‌المللی است و در حال حاضر 70 درصد بارهای خارجی استان از این ایستگاه بارگیری می‌شود.
وی افزود: در این ایستگاه سه سکو به طول 450 متر تعبیه شده که امکان بارگیری دوطرفه دارد به‌گونه‌ای که امکان بارگیری همزمان 350 واگن فراهم است.

نصیری البته به وجود مشکل اینترنت در این پایانه اذعان کرد و گفت: فعالیت‌های راه‌آهن در شبکه داخلی انجام می‌شود و بر این اساس، نیازمند اینترنت نیست؛ اما صادرکنندگان برای انجام امور خود نیازمند اینترنت هستندو بایستی تکمیل و تقویت شبکه اینترنت در این ایستگاه رقم بخورد.

یک پیشنهاد برای رفع دغدغه صادرکنندگان درباره جابه‌جایی گمرک مشهد

«حسین محمودی خراسانی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد نیز در این زمینه اظهار کرد: از آنجا که انتقال گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری مصوب شده، پیشنهاد می‌شود طی فرصتی سه ماهه اقدامات در هر دو گمرک پیگیری شود تا زیرساخت‌های ایستگاه شهید مطهری تکمیل گردد؛ چراکه در غیر این صورت تا هنگام ایجاد این زیرساخت‌ها، صادرکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

انجام امور عملیاتی گمرک در ایستگاه شهید مطهری در گرو ایجاد تاسیسات لازم

در این بخش از نشست، «جواد جعفری»، ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به انتقال گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری، بیان کرد: انتقال کامل خدمات گمرکی به ایستگاه شهید مطهری، نیازمند ایجاد برخی زیرساخت‌ها است. ساختمان ایستگاه در اختیار نیروهای ستادی گمرک قرار گرفته؛ اما برای امور عملیاتی باید تاسیسات و ساختمان مربوط به آن‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکل صادرکنندگان در خصوص دسترسی به اینترنت در ایستگاه شهید مطهری، گفت: ضروری است امکانات و زیرساخت‌های لازم در این ایستگاه ایجاد شود تا علاوه بر عملیات باری، عملیات‌های اداری هم در این ظرفیت انجام شود.

اقدام در راستای رفع مشکل اینترنت ایستگاه شهید مطهری

«علی دلگیر»، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی نیز در خصوص تامین اینترنت و اتصال ایستگاه شهید مطهری به شبکه ملی اطلاعات، عنوان کرد: در حال حاضر اتصال فیبر نوری در این ایستگاه برقرار است؛ اما در حال حاضر مشکل عدم دسترسی به اینترنت موبایل در آن منطقه مشهود است. از آنجا که وزارت ارتباطات تنها می‌تواند در مناطق روستایی شبکه خطوط تلفن همراه و اینترنت ایجاد کند؛ می‌توان در نزدیک‌ترین روستا به این ایستگاه این امکانات را ایجاد کرد.

«حسن اروجی»، مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی نیز بیان کرد: با توجه به وجود اتصال فیبر نوری در این پایانه در صورت درخواست شرکت‌های صادراتی امکان اجرای فیبرنوری مجزا برای هریک از این شرکت‌ها وجود دارد.

امکان ایجاد آزمایشگاه استاندارد در ایستگاه شهید مطهری وجود ندارد

«سید محمد سجادی»، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی نیز در خصوص ایجاد آزمایشگاه در ایستگاه شهید مطهری، گفت: با توجه به تنوع محصولات مورد آزمایش در گمرک، امکان ایجاد آزمایشگاه مستقل در این ایستگاه وجود ندارد؛ اما امکان نمونه‌گیری در محل وجود دارد که هم‌اکنون با استقرار تیم‌های نمونه‌گیری در این ایستگاه این کار در حال انجام است.

20 چالش سامانه نوین اصناف

دستورکار دوم این جلسه به موضوع چالش‌های مربوط به سامانه نوین اصناف و رفع موانع موجود ایجاد شده در درگاه ملی مجوزها و کدهای آیسیک جهت هماهنگ‌سازی سامانه، اتحادیه و کدهای سیستمی و… و همچنین تعیین‌تکلیف 3000 فعالیت شغلی فاقد مرجع صدور اختصاص داشت.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در تشریح این موضوع گفت: طی بررسی‌های انجام شده 20 مورد از مشکلات سامانه نوین اصناف و اختلافات آن، شناسایی شد و 3000 فعالیت شغلی فاقد مرجع نیز شناسایی گردید.

وی افزود: موضوع چالش‌ها‌ و مشکلات سامانه نوین اصناف در زمینه اخذ کد «آیسیک» و عدم همخوانی بعضی از مشاغل با کدهای درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و بعضا کدهای آیسیک متفاوت در رسته‌های شغلی با ماهیت مشابه در سی و دومین جلسه دبیرخانه شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر به جمیع جهات و باتفاق آرا مقرر گردید با توجه به اینکه لینک دلایل رد درخواست توسط مأمورین پست در سامانه GNAF وجود دارد، اداره کل اقتصاد و دارایی استان از مرکز پیگیری نماید تا لینک مربوطه در درگاه ملی و کارپوشه متقاضی نیز نمایش داده شود تا متقاضی ضمن آگاهی از آنها، نسبت به رفع ایرادات احتمالی اقدام نمایند (مکاتبه در این زمینه انجام شد).

لبافی در تشریح برخی دیگر از پیشنهادات برای رفع مشکلات این حوزه خاطرنشان کرد: در خصوص عدم امکان تمدید پروانه کسب برای رسته هایی که عنوان آن رسته در آیین نامه جدید اتحادیه تغییر کرده باشد با توجه به اینکه ماهیت شغل تغییر نکرده و فقط عنوان رسته تغییر داشته مقرر گردید کمیسیون نظارت، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، کلیه رسته های قدیمی را برای اتحادیه صنفی تایید نماید تا امکان تمدید پروانه کسب برای متقاضی وجود داشته باشد. در خصوص امکان ویرایش اطلاعات ثبت شده متقاضی هم مقرر گردید اداره کل اقتصاد و دارائی استان از مرکز پیگیری نماید تا امکان ویرایش مدارک به رابطین اتاق اصناف داده شود.

«هادی مخملی»، رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این زمینه گفت: مشکلات این سامانه در ابتدا بیش از 60 مورد بود که با تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر به 20 مورد کاهش پیدا کرده است. از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود می‌توان به وجود 3000 رسته شغلی فاقد مرجع، مغایرت مصوبات کمیته مقررات‌زدایی با قوانین نظام صنفی و اتحادیه‌ها، عدم امکان گزارش‌گیری، درجه‌بندی و… اشاره کرد که ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

«الهام لؤلؤ»، کارشناس اتاق اصناف مشهد با اشاره به جزئیات مشکلات موجود درخواست کرد ارتباط لازم میان سازمان پست و درگاه ملی مجوزها به منظور فراهم شدن امکان دریافت کیوآر کد از سامانه نوین اصناف برقرار گردد. از 3000 رسته شغلی فاقد مرجع، تاکنون تعیین تکلیف 2000 رسته صورت گرفته است؛ اما عنوان هر شغل در یک شهرستان با شهر دیگر متفاوت است که در درگاه ملی اصل موضوع، عنوان مجوز است نه عنوان رسته شغلی.

در این بخش از نشست،«حامد حسینی»، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز بیان کرد: مشکلات سامانه نوین اصناف، ارتباط آن با درگاه ملی مجوزها و موارد مربوط به هیات مقررات زدایی، سه مساله اصلی در این حوزه است. مسائل مربوط به سامانه به وزارت صمت و اتاق اصناف مربوط است. در حوزه درگاه ملی مجوزها، مکاتباتی به ویژه در زمینه مجوز رسته‌های شغلی داشتیم و مقرر گردید اتاق اصناف فعلا مرجع صدور مجوز برای رسته های بلاتکلیف بشود.

«امیررضا رجبی»، مدیرکل صمت خراسان رضوی نیز در ادامه با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص حل مشکلات سامانه نوین اصناف گفت: مشکلات سامانه نوین اصناف موضوعی ملی است و در آخرین پیگیری‌ها در این‌باره، در خصوص مواردی که باید اصلاح می‌شد، با مرکز مکاتبه نمودیم که با پیگیری‌های انجام شده، مشکلات سامانه از 60 مورد به 20 مورد کاهش یافته است.

انتقاد از افزایش 230 درصدی اجاره غرفه‌های پایانه شهید خبیری مشهد

طرح مسائل و مشکلات شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل خراسان رضوی پیرامون افزایش غیرمتعارف اجاره بهای واحدهای تعاونی مستقر در پایانه شهید خبیری مشهد، دستورکار سوم این جلسه بود.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: پایانه ‌بار شهید خبیری مشهد متعلق به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی است. در این پایانه بالغ بر 150 شرکت و غرفه باربری وجود دارد که در حوزه صدور بارنامه و ارسال بار از مشهد به سایر نقاط کشور فعالیت می‌کنند. تعداد زیادی از شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل مستقر در غرفه‌های این پایانه، متعلق به رانندگان بوده و در طول سه سال گذشته تشکیل شده‌‌اند. اداره کل راهداری خراسان رضوی امسال قراردادهایی برای اجاره غرفه‌ها در نیمه دوم سال تنظیم کرده که مبلغ این قرارداد نسبت به دوره مشابه آن با افزایش 230 درصدی مواجه شده است؛ موضوعی که مورد اعتراض تعاونی‌های حمل‌ونقل است.

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای حل این مسئله گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به بند(چ) ماده 11 قانون بهبود محیط کسب و کار و مواد 2 و 3 این قانون و ماده 60 قانون رفع موانع تولید مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید تا افزایش اجاره بها، معقول و منطقی و بر اساس عرف و رویه موجود بوده و از هرگونه تحمیل شرایط جدید و غیر عادلانه و یک جانبه پرهیز نماید.

«سیدمسعود کیش‌بافان»، رئیس اتحادیه شرکت تعاونی حمل‌ونقل خراسان رضوی، در این خصوص بیان کرد: ما موافق افزایش اجاره‌بهای این غرفه‌ها هستیم؛ اما این میزان افزایش به صورت غیرمتعارف اعمال شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش درخواست‌ها برای اجاره غرفه در این پایانه، اداره کل راهداری به جای افزایش تعداد غرفه‌ها قیمت‌ها را افزایش دادند که افرادی که توان پرداخت ندارند، با سایر شرکت‌ها جایگزین شوند. با این حال ما درخواست داریم که برای تعاونی‌ها تخفیفی اعمال گردد.

«هادی ابوی طرقبه»، رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی نیز گفت: با وجود اینکه بر اساس قوانین کشور باید نگاه ویژه‌ای به تعاونی‌ها وجود داشته باشد؛ اما متاسفانه اینگونه عمل نشده است. در حالی که دولت اعلام کرده میزان افزایش اجاره‌بها نمی‌تواند بیشتر از 20 درصد باشد، ناگهان اجاره غرفه‌ها در پایانه شهید خبیری 230 درصد افزایش یافته است. اگر خود دولت به دستوراتی که صادر نموده، عمل نکند؛ چگونه می‌تواند انتظار داشته باشد که سایرین به این دستورات عمل کنند؟
«محمود آنت»، نماینده اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در پاسخ به این انتقادات، بیان کرد: میزان اجاره‌بهای غرفه‌های پایانه‌های بار بر اساس دستورالعمل هیات عامل تعیین می‌شود. همچنین دیوان محاسبات نیز بر روی آن نظارت دارد.

وی ادامه داد: در حالی که در سه سال گذشته درآمد یکی از شرکت‌ها بیش از 300 درصد افزایش پیدا کرده است؛ اما شرکت مزبور به دنبال اخذ تخفیف در اجاره بهای پایانه به عنوان یکی از سرمایه‌های دولت است.

روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در واکنش به این سخنان درخواست کرد که شرکت‌های دولتی دریافتی‌های خود در حوزه اجاره بها و… از بخش خصوصی را بر اساس میزان درآمد شرکت‌های خصوصی محاسبه نکنند؛افزایش 230درصدی اجاره بها موجب اعمال فشار بر شرکت‌ها می‌شود.
دستورکار پایانی این نشست نیز به طرح پیشنهادات و توافقات حمل و نقل کارخانجات سیمان (مجتمع سیمان غرب آسیا) اختصاص داشت.

لبافی در این خصوص نیز توضیح داد: 9 شرکت حمل‌ونقل استان با مجتمع سیمان غرب آسیا همکاری می‌کنند لذا شرکت تعاونی حمل‌ونقل تربت جام خواستار استقرار در محل این مجتمع شده بود که به دلیل عدم موافقت هیات مدیره کارخانه، موضوع در دبیرخانه شورا مطرح و توافق شد اخذ نظر فرماندار و شورای تامین شهرستان برای طرفین ملاک عمل باشد که با ارائه پاسخ از سوی نهادهای ذیربط این موضوع رفع شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16148

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.