• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
8
در کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تشریح شد؛

اهمیت گسترش فرانچایز و تاثیر مستقیم آن بر صنعت

  • کد خبر : 16438
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
اهمیت گسترش فرانچایز و تاثیر مستقیم آن بر صنعت
در پنجمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بر اهمیت ترویج و گسترش فرانچایز در کشور و تاثیر مستقیم آن بر صنعت تاکید و چالش‌های پیش‌روی این موضوع بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فاطمه جمیلی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست اظهار کرد: ما در کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه به دنبال گره گشایی از مشکلات فعالان اقتصادی متقاضی حضور در این عرصه هستیم تا با افزایش فعالیت در عرصه تولید بدون کارخانه، شاهد استفاده از ظرفیت خالی بنگاه‌های اقتصادی و توسعه تولیدات و در نهایت، رشد صادرات از استان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع برند در توسعه صادرات و عرضه کالا به بازارهای جهانی، اظهار کرد: با تقویت و رشد تولید، زمینه صادرات فراهم خواهد شد و یکی از زمینه‌های رشد تولید، استفاده از روش تولید بدون کارخانه است.

جمیلی همچنین، به افزایش متقاضیان اخذ مجوز تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی و اشاعه مباحث این حوزه در استان، اتفاقات مثبتی رخ داده است که از آن جمله می‌توان به افزایش تعداد متقاضیان دریافت مجوز تولید بدون کارخانه در سامانه بهینه‌یاب اشاره نمود.

توسعه صنعت بدون توجه به موضوع برند امکان‌پذیر نیست

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در بخشی از این نشست با اشاره به جایگاه متفاوت برند در بخش صنعت، اظهار کرد: برند از جایگاه ویژه و متفاوتی در صنعت برخوردار است؛ به طوری‌که توسعه صنعت بدون توجه به موضوع برند امکان‌پذیر نیست و شرکت‌هایی موفق به توسعه و افزایش فروش شده‌اند که به این حوزه توجهی ویژه نشان داده‌اند.

وی افزود: پس از تشکیل کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، تولید بدون کارخانه در ایران نیز به نوعی ترویج پیدا کرد. در این مدت کوتاه، اثرات این کمیسیون نمایان شده و در یک سال آتی شاهد و شنونده اخبار مهمی در حوزه برند و تولید بدون کارخانه خواهیم بود.

نقش موثر برند در توسعه تجارت

«رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه برند نقش قوی و موثری در تجارت و توسعه صنعت دارد، افزود: بسیاری از کشورها علاوه بر تحریم ظالمانه علیه ایران، برندهای مطرح خود را به بازارهای ایرانی تحمیل کردند. این درصورتی است که اگر تولیدکنندگان ایرانی در حوزه برند تمرکز و فعالیت کنند، جایگاهی بهتر از کالاهای دیگر کشورها در بازار داخلی خواهند داشت. اگر تولیدکنندگان ایرانی در حوزه برند فعالیت نکنند، بازارهای ایرانی در اختیار کالاهای چینی و ترک قرار خواهد گرفت.

حمیدی همچنین خاطرنشان کرد: تولید بدون کارخانه رهگشای صنعتگران در مسیر توسعه فعالیت‌هایشان خواهد بود. تولید با بهره‌وری بیشتر و بدون ضایعات کمک شایانی به صنعت‌گران و تولیدکنندگان ایرانی می‌کند. همچنین سبب گسترش تولیدات و ورود به بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

او به مزایای توجه به برند و تولید بدون کارخانه اشاره و تاکید کرد: با نهادینه‌شدن موضوع برند و تولید بدون کارخانه، کالاهای ایرانی با برندهای معتبر جهانی رقابت خواهند کرد.

ایران در حوزه برند و تولید بدون کارخانه از دیگر کشورها عقب مانده است

در ادامه، «عباس ملت‌خواه»، نایب رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه برند و تولید بدون کارخانه در رشد و پیشرفت صنعت ایران اثرگذار است، گفت: ایران در این حوزه از کشورهای جهان عقب مانده است. متاسفانه در دهه‌های اخیر، رفتار با صنعت و تولیدکنندگان ایرانی چندان صحیح نبوده و این امر، سبب عقب‌ماندگی ایران در این بخش شده است. البته خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد رشد تولید در کشور و بهبود نگرش نسبت به صنعت هستیم.

وی یادآور شد: امیدواریم با راهبردهایی که در کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در نظر گرفته‌ایم و هدف‌گذاری در اشاعه این مقوله، شاهد بهبود جایگاه برند و تولید بدون کارخانه در سطح استان و کشور باشیم. همانطور که در ماه‌های اخیر، شاهد افزایش تقاضاها برای اخذ مجوز تولید بدون کارخانه در استان بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است تولیدکننده قصد تولید یک کالا یا محصول جدید داشته باشد؛ اما فراهم‌سازی خط تولید جدید و شرایط مورد نیاز در ابتدای راه برای او امکان‌پذیر نباشد؛ لذا با استفاده از روش تولید بدون کارخانه، میزان موفقیت در تولید کالا یا محصول پیش‌بینی شده افزایش خواهد یافت.

ملت‌خواه در بخش دیگر سخنانش تولید بدون کارخانه را شیوه‌ای برای صنعتگران جدیدالورود و تازه‌کار دانست و عنوان کرد: بسیاری از کارخانه‌جات ایرانی تنها با بخشی از ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند. با استفاده از ظرفیت خالی این کارخانه‌جات، حجم تولیدات کارخانه افزایش و بهره‌وری بیشتری صورت خواهد گرفت. در جلسات آتی کمیسیون، روند شکل‌گیری این فرآیند بیشتر بررسی خواهد شد.

استفاده از ظرفیت‌های خالی صنعت خراسان رضوی در تولید بدون کارخانه

«ناصر بهزاد»، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ترویج تولید بدون کارخانه در استان با تشکیل این کمیسیون در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بیان کرد: بسیاری از متقاضیان مجوز تولید بدون کارخانه در حوزه صنعت، موفق به دریافت این مجوز شدند.

وی در ادامه به تشریح مقوله فرانچایز پرداخت و گفت: مفهوم نشان‌سپاری به تولید بدون کارخانه متصل است. نشان‌سپاری با فرآیند فروش مرتبط بوده و در توزیع کالا و هدایت مسیر کالا در سطح بازارهای جهانی موثر و عامل پیش‌برندگی است. همچنین در افزایش تولید و توزیع اثرگذار است.

بهزاد تاکید کرد: در حوزه صنعت، ظرفیت‌های خالی وجود دارد که انتظار داریم فعالان اقتصادی در این حوزه‌ها ورود پیدا کرده و فعالیت خود را شروع کنند. 20 درصد از ظرفیت قطعه‌سازی کشور در خراسان رضوی است و می‌توان از این ظرفیت برای تولید بدون کارخانه استفاده کرد.

وی بخش دیگر سخنانش را به ارتباط ایران با کشورهای همسایه اختصاص داد و خاطرنشان کرد: باتوجه به تقویت ارتباطات سیاسی ایران با کشورهای همسایه، استفاده از بازارهای جهانی این کشورها نقش موثری در گسترش تولیدات بدون کارخانه دارد. بسیاری از بازارهای خارجی طالب محصولات ایرانی هستند. اگر کالا و برندهای ایرانی در کنار یکدیگر قرار گیرند، از قدرت زیادی بهره‌مند شده و تاثیر زیادی در بازارهای جهانی خواهند گذاشت.

بهزاد در ادامه به ظرفیت بالای خراسان رضوی در حوزه صنف آرایشی و بهداشتی و واحدهای غذایی با سبد کالایی متنوع اشاره و عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوزهایی در حوزه  ساماندهی کسب‌وکار طراحی کرده است که فرانچایز در آن دیده شده و امکان استفاده از آن برای توسعه تجارت و فعالیت، وجود دارد.

وی از ضرورت هدایت ظرفیت‌های تولید بدون کارخانه به سمت نیازهای بازار سخن گفت و تاکید کرد: تولید باید براساس نیاز بازار صورت گیرد تا موضوع مارکتینگ هم در این زمینه به کمک بخش تولید بیاید و شاهد توسعه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی باشیم.

سهم فرانچایز از درآمدهای جهانی چقدر است؟

«محمدعلی مولایی»، مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران با اشاره به اینکه پیشنهاد تشکیل انجمن فرانچایز ایران از سال 93 ارائه شد، بیان کرد: یکی از اقدامات و تلاش‌های انجمن فرانچایز ایران، فارسی‌سازی این عنوان بود. پیشنهاد فارسی‌سازی این عنوان در سال 94، به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارائه شد و نشان‌سپاری، نشان‌سپار و نشان‌سپار تجاری از پیشنهادات مطرح شده برای فارسی‌سازی عنوان فرانچایز بود.

مولایی افزود: فرانچایز در تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه‌یافته، حدود 5 درصد سهم داشته و سبب اشتغال پایدار در جامعه می‌شود و فراموش نکنیم که پایداری در کسب‌وکار، سبب رشد و توسعه می‌گردد.

وی بخش دیگر سخنانش را به مزایای فرانچایز اختصاص داد و تاکید کرد: اشتغالزایی، کاهش قاچاق کالا، توسعه صادرات غیر نفتی ایران با استفاده از ظرفیت‌سازی برای فرانچایزهای ایرانی در خارج از کشور و… از مزایای نشان‌سپاری است که امیدواریم با کمک فعالان اقتصادی کشور به این مهم دست پیدا کنیم.

 بررسی مشکلات و مسائل فرآیند قانونی ثبت برند

«زهرا اطهری»، از فعالان اقتصادی استان نیز در بخشی از این نشست، پژوهشی در حوزه بررسی مشکلات و مسائل فرآیند قانونی ثبت برند و تحولات قانونی پیش‌روی آن را تبیین و تاکید کرد: امروزه حمایت از اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ترقی اقتصادی کشورها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در قوانین ایران تمهیدات و قوانین ویژه‌ای در حوزه ثبت برند درنظر گرفته شده است، افزود: قوانین جاری حمایت از ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ١٣٨٦ و قانون حمایت از شرکت‎های دانش بنیان مصوب ۱۳۸۹، نمونه تلاش‌های قانون‌گذاران در اهمیت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و امر مالکیت فکری، به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: قانون حمایت از ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی علائم تجاری مصوب 1386، على‌رغم بهبودهای شایان توجه نسبت به قانون مصوب 1310 همچنان در برخی مفاد دارای عدم شفافیت و خلاهای قانونی است. مفاهیم اسرار تجاری، رقابت غیر منصفانه و گونه‌های مصرفی در این قانون تعريف نشده و برخی مفاهیم و ضوابط اختراع طرح صنعتی و علائم تجاری دچار ابهام است.

اطهری تاکید کرد: مرجع رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون حمایت از ثبت اختراعات و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، در صلاحیت شعب مجتمع قضایی ویژه مالکیت فکری مستقر در تهران دیده شده است؛ اما انحصار صلاحیت و تمرکز در تهران با توجه به افزایش پرونده‌ها در سایر کلان‌شهرهای کشور خالی از اشکال نیست.

وی با اشاره به جایگاه قابل توجه مشهد در حوزه ثبت برند در کشور، گفت: پرونده‌های متعددی در حوزه کپی‌برداری از برند، در مشهد تشکیل می‌شود؛ اما طرفین برای ثبت شکایت باید به تهران مراجعه کنند. فرآیند رسیدگی پرونده کپی برند به سه ماه زمان نیاز دارد که باتوجه به ارسال پرونده به تهران طول مدت این فرآیند به حدود 7 ماه به طول می‌انجامد.

مشاغل خانگی امکان ثبت برند ندارند

سپس «رضا مقدم»، کارشناس رسمی دادگستری با اشاره به اینکه آیین‌نامه ثبت شرکت‌ها شفاف است، تاکید کرد: مشاغل خانگی امکان ثبت برند را ندارند و باید از طریق سایر شرکت‌ها اقدام کنند. پیشنهاد می‌کنم؛ متقاضیانی که تمایل به ثبت برند دارند پیش از درخواست، راهنمای سامانه ثبت شرکت را مطالعه کنند.

بازار ایران برای گسترش فرانچایز و شبکه‌سازی بسیار بکر است

در ادامه «جمیل نیک‌اندیش»، عضو کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس کمیته فرانچایز این کمیسیون با تاکید بر اینکه بازار ایران برای گسترش فرانچایز و شبکه‌سازی، بسیار بکر است، عنوان کرد: در قدم اول، فرانچایز در کشور باید شکل درستی گیرد. همچنین برای اجرای درست فرانچایز نیازمند سیستم‌ و دستورالعمل‌های درست اجرایی هستیم. فرانچایز نیازمند قوانین مخصوص به حوزه خود است. درخواست ما از انجمن فرانچایز ایران و دیگر افراد فعال این حوزه این است که در زمینه گسترش این مقوله، با کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه همکاری کنند.

نیک‌اندیش با اشاره به اینکه فرانچایز سبب اشتغال پایدار می‌شود، بیان کرد: فرانچایز به دلیل زمینه سازی برای اشتغال پایدار، مورد استقبال بانک‌هاست. در دیگر کشورها، بر روی قراردادهای فرانچایز وام اعطا می‌شود. باید ذهنیت لازم در حوزه مزایا و تفاوت‌های فرانچایز در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نقش‌ نشان‌پذیر و نشان‌سپار مشخص است، عنوان کرد: معنای اصلی و درست فرانچایز با معادل فارسی‌ آن معنا نمی‌شود. انجمن فرانچایز ایران تلاش می‌کند با استفاده از دانش این حوزه و بهره‌گیری در گسترش فرانچایز کمک کند.

وی از نبود دانش کافی تجربی، ضعف قوانین، فقدان نظارت و نبود حمایت‌های مالی ساختاریافته، تاریکی مسیر کشف فرانچایزها و کمبود بازیگران کلیدی در اکوسیستم فرانچایز ایران به عنوان چالش‌های این حوزه در ایران نام برد.

نیک‌اندیش بخش دیگر سخنانش را به فرصت‌های پیش رو در حوزه فرانچایز در ایران اختصاص داد و گفت: از فرصت‌های پیش‌رو در حوزه فرانچایز در ایران می‌توان به صادرات خدمات و محصولات منحصر به فرد ایرانی به خارج از کشور و نقش آفرینی در ارائه خدمات متعدد مرتبط با فرانچایز اشاره کرد. همچنین با باز شدن دروازه‌های بین‌المللی کشور و رفع تحریم‌ها فرصت‌های دیگری هم‌چون بکر بودن بازار ایران برای فرانچایزرهای بین‌المللی و اتصال به شبکه‌های بزرگ و ترکیب‌کردن فرصت‌های فرانچایزرهای داخلی و خارجی ایجاد خواهد شد.

وی ارتباط با انجمن‌های مشابه داخلی و بین‌الملل و تعریف برنامه مشترک، ارتباط با بانک‌ها و نهادهای مالی جهت تسهیل خدمات مالی صنعت فرانچایز، شبکه‌سازی فعالان حوزه فرانچایز در مشهد، ایران و منطقه، برگزاری همایش بزرگ ترویج فرانچایز در اتاق بازرگانی، برگزاری نشست‌های آموزشی علمی و تحقیقاتی در حوزه فرانچایز به فراخور نیاز، ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های تخصصی آن و امور مرتبط اعم از حقوقی، مالی و نرم‌افزاری را از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته فرانچایز کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی دانست.

نیک اندیش تاکید کرد: در سایر کشورها، برای تربیت نیروی انسانی و آموزش در حوزه فرانچایز مراکز منحصر به فردی وجود دارد؛ اما یکی از مشکلات عمده در ترویج و گسترش فرانچایز در ایران، عدم تامین نیروی انسانی مورد نیاز در این حوزه است.

تاثیر استفاده از مدل تولید بدون کارخانه در GDP استان

«سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی نیز با اشاره به موضوعاتی که می‌تواند در حوزه برند ارزش افزوده ایجاد کند، بیان داشت: تولید بدون کارخانه در زمان ایجاد برند و فرانچایز در زمانی که برند به رشد خود رسیده است به عنوان دو موضوع موثر می تواند ارزش افزوده بالایی را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کند و در نهایت به اقتصاد کشور کمک کند.

وی در ادامه افزود: آنچه درکمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی دنبال می‌شود، ارزش‌آفرینی به واسطه استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های صنعتی و تجاری و در نهایت اشتغال آفرینی خواهد بود که تاثیر مستقیمی در GDP استان خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16438

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.