• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل 3101 امروز 0
1
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشست مشترک با رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان خواستار شد:

تسریع در روند تکمیل خط آهن خواف- هرات، با هدف تسهیل روند تجارت دو همسایه

  • کد خبر : 18192
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱
تسریع در روند تکمیل خط آهن خواف- هرات، با هدف تسهیل روند تجارت دو همسایه
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تکمیل و به ثمر رسیدن خط آهن مشهد- هرات، تسهیل تردد و تجارت کالا میان ایران و افغانستان را به دنبال دارد و زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور خواهد بود. از این حیث، مطالبه بخش خصوصی ایران و افغانستان، تسریع روند اجرای این پروژه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در نشست مشترکی که میان فعالان اقتصادی استان با رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برگزار شد، عنوان کرد: مشترکات فرهنگی و تاریخی و پیوند دیرینه دو ملت، بسترساز تعاملات ریشه‌داری در بخش‌های مختلف و از جمله در عرصه‌های اقتصادی بوده است.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی خراسان رضوی آمادگی دارد تا در موضوع ارتقای زیرساخت‌های اقتصادی و اجرای طرح‌های سازندگی در این کشور، نقش موثری را ایفا نماید. در همین راستا، ظرفیت همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مهندسی، راه‌سازی، تامین مواد اولیه و ایجاد و توسعه کارخانجات و مراکز صنعتی و اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی و معدنی و… فراهم است.

توکلی‌زاده با بیان اینکه، دو کشور در بزنگاه‌های مختلف، فراز و فرودهای متعددی را در بخش‌های اقتصادی تجربه نموده‌اند؛ متذکر شد: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح، همکاری و هم‌افزایی موثر و به اتکای پتانسیل‌های اقتصادی موجود در ایران و افغانستان، زمینه توسعه اقتصادی را برای دو همسایه فراهم نمود. اگر اراده لازم فراهم باشد، این مهم دور از دسترس نیست.

رئیس اتاق خراسان رضوی از آمادگی پارلمان بخش خصوصی استان و تشکل‌های مرتبط برای همکاری و همراهی با بخش خصوصی افغانستان در بخش‌های مختلف سخن گفت و خواستار تسهیلگری و زمینه‌سازی لازم در این حوزه شد.

تعداد معدود شرکت‌های ایرانی در افغانستان، در مقابل صدها شرکت چینی

«محمدیونس مهمند»، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز با اشاره به سفر چندی پیش هیات تجاری خراسان رضوی به کابل، اظهار کرد: در پی آن سفر، عزم کشور ایران و استان خراسان رضوی برای گسترش تجارت با افغانستان برای ما ثابت شد.

وی اظهار کرد: با عنایت به اشتراکات زبانی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی میان دو کشور، انتظار حضور اقتصادی پررنگتری از سوی ایرانیان در افغانستان داریم؛ زیرا با وجود این اشتراکات، هم‌اکنون صدها شرکت چینی در افغانستان در حال فعالیت هستند؛ اما تعداد معدودی از شرکت‌های ایرانی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

مهمند تصریح کرد: از جمله اهداف ما در این سفر، افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی در پروژه‌های کلانی همچون راه‌سازی، انرژی و معدن به ویژه مس و آهن در افغانستان، از سوی ایرانیان است.

رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در خصوص آخرین وضعیت خط آهن خواف- هرات گفت: کنسرسیومی در افغانستان درباره خط آهن در افغانستان ایجاد شده و امیدواریم به زودی بتوانیم با حل مشکلات، شاهد تکمیل این پروژه و استفاده از خط آهن هرات- خواف در راستای افزایش روابط تجاری دو کشور باشیم.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی سفر هیات‌های تجاری افغانستان به ایران سخن گفت و از هیات‌های تجاری ایرانی دعوت کرد به این کشور سفر کرده و گسترش مناسبات تجاری را از نزدیک دنبال کنند؛ چراکه افزایش تجارت موجب نزدیکی دو کشور به یکدیگر نیز می‌شود.

مهمند ادامه داد: با توجه به موانع ایجاد شده در تجارت از طریق بندر کراچی برای افغانستان، تجار افغانستانی تمایل زیادی برای تجارت از طریق چابهار دارند؛ اما تاکنون ظرفیت حجم زیاد تجارت و تردد کانتینرها در بندر چابهار ایجاد نشده و باید تلاش‌های بیشتری برای توسعه ظرفیت این بندر صورت گیرد.

به گفته رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، اولویت نخست تجار افغانستانی، تجارت از مسیر دریاست؛ بندر چابهار نیز در کوتاه‌ترین فاصله با این کشور قرار دارد؛ اما این بندر ظرفیت‌های لازم را نداشته و تجار افغانستانی در چابهار دچار چالشهایی شده‌اند که بایستی رفع گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمادگی افغانستان برای حضور شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران اشاره کرد و از مزیت‌های ارائه شده به فعالان اقتصادی در کشورش سخن گفت و افزود: هرکسی که زمینی برای شروع فعالیت اقتصادی بخواهد با کمترین قیمت در پارک صنعتی خصوصی کابل با تمامی امکانات به وی اعطا می‌شود. هم‌اکنون اقتصاد افغانستان به سرعت در حال رشد است؛ در حالی که تا پیش از این همه کالاها به این کشور وارداتی بود؛ اما اکنون کالاهای پیشرفته نیز در افغانستان تولید می‌شود.

مهمند همچنین در خصوص صادرات داروی ایرانی به افغانستان و تلاش برای جلوگیری از قاچاق دارو به این کشور، پیشنهاد داد کمیسیون مشترکی در این خصوص میان دو کشور شکل بگیرد تا با همکاری یکدیگر یک مرکز داروسازی ایرانی در افغانستان ایجاد شود. بدین ترتیب، هماهنگی‌ها لازم انجام شده و داروهای مورد نیاز به صورت قانونی وارد افغانستان می‌شود و از قاچاق جلوگیری می‌گردد.

تمرکز بر راه‌سازی، حوزه معدن و استخراج نفت در برنامه‌ توسعه اقتصادی افغانستان

«محمود سیادت»، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این نشست با بیان اینکه کشور افغانستان دچار تحولات اساسی شده است، اظهار کرد: اراده نسبت به توسعه اقتصادی با تلاش برای اجرای سیاست‌های مناسب در این حوزه، مسئله‌ای است که هم‌اکنون در افغانستان در حال اتفاق است؛ به‌گونه‌ای که امروز سراسر این کشور به کارگاه‌های عمومی راه‌سازی، استخراج نفت و معدن و… تبدیل شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان اضافه کرد: امروز فساد اداری و رشوه‌خواری در این کشور تقریبا به صفر رسیده است؛ اما با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته، افغانستان کماکان از وضعیت اجتماعی و اقتصادی بغرنجی رنج می‌برد؛ به گونه‌ای که امروزه بخش قابل توجهی از شهروندان این کشور تحت پوشش برنامه غذای سازمان ملل متحد قرار دارند و کمبود کار فشار زیادی بر مردم تحمیل کرده است. با این همه، افغانستان آماده یک جهش است و فعالیت‌های بسیاری در آن آغاز شده است و اگر با همین روند به پیش برود، تا 5 سال آینده شاهد افغانستان دیگری خواهیم بود.

سیادت با بیان اینکه در حال حاضر باید به صورت جدی‌تری به حضور به موقع در افغانستان فکر کنیم، خاطرنشان کرد: پیش از این تنها می‌توانستیم با افغانستان تجارت کنیم؛ اما امروزه به علت برقراری ثبات در وضعیت این کشور، می‌توانیم در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی نیز با آنان همکاری کنیم. برای نمونه، با توجه به کمبود منابع آبی در کشورمان اگر بتوانیم از ظرفیت رودخانه آمودریا برای کشت فراسرزمینی در نواحی مرزی با ایران استفاده کنیم، 550 هزار هکتار زیرکشت خواهد رفت.

وی در ادامه، ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری افغانستان و معرفی شرکای افغانستانی که آماده همکاری با تجار ایرانی هستند و نیز، بیان شفاف قوانین و مقررات این کشور در کنار ارائه تسهیلات بیشتر به فعالان اقتصادی ایرانی را از درخواست‌های فعالان اقتصادی ایرانی برای حضور در افغانستان عنوان کرد.

او به برخی مزیت‌های حضور فعالان اقتصادی خارجی در افغانستان اشاره کرد و گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی، امکان خرید زمین به قیمت مناسب و حمایت از کالای تولیدی در داخل افغانستان، از جمله مزایایی است که برای حضور فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده است. اکنون کشورهای دیگر به ویژه چینی‌ها در حال ورود به این بازار هستند و این فرصت‌ها در سال‌های آینده وجود نخواهد داشت؛ لذا باید تلاش کنیم سهم خود به عنوان یک همسایه و کشوری با اشتراکات فراوان را در افغانستان از دست ندهیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات صنعتی و شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و مشاوره‌ای در افغانستان تأکید کرد و گفت: در شرایطی که مردم و فعالان اقتصادی افغانستانی از تجهیزات و ماشین‌آلات و خدمات ایرانی استقبال می‌کنند، باید بازار خود را در این کشور گسترش دهیم؛ چراکه اگر این فرصت را از دست دهیم دیگر کشورها جای ما را پر می‌کنند.

بازار 35 میلیون نفری افغانستان، مهیای ورود کالاهای ایرانی است

در ادامه «معین خوافی»، رایزن تجاری افغانستان در ایران اظهار کرد: توقع ما از شرکت‌های ایرانی بیش از دیگر کشورهاست و خواهان ورود شرکت‌های ایرانی به افغانستان هستیم. این اتفاق باید پیش از اینکه شرکت‌های کشورهای دیگر جای شرکت‌‌های ایرانی را پر کنند، رقم بخورد؛ چراکه افغانستان فعلی در شرایط 20 سال قبل کشورهای آسیای میانه است و شاید در سال‌های آینده چنین فضایی برای حضور شرکت‌ها فراهم نباشد.

وی ادامه داد: امروزه در افغانستان امنیت وجود دارد و زندگی جاری است و مردم در کمال آسایش و امنیت در کنار هم زندگی می‌کنند؛ لذا اگر یک بازار 80 میلیون نفری در ایران وجود دارد، مشابه آن جمعیت 35 میلیون نفری در افغانستان وجود دارد؛ از طرفی، خانواده‌ها کالاهای ایرانی را می‌شناسند و نیازی به تبلیغات برای کالاهای ایرانی وجود ندارد.

خوافی در ادامه از مزایای سرمایه‌گذاری در افغانستان سخن گفت و اذعان داشت: امروز اخذ ویزای تجاری تسهیل شده و مشکلی بابت رفت و آمد وجود ندارد. پروسه ایجاد شرکت هم طولانی نیست و در کمترین زمان انجام می‌شود. همچنین، زمین و اراضی با کمترین قیمت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات با مالیات صفر امکان پذیر است. سرمایه‌گذاران تا پنج سال معاف از مالیات هستند و می‌توانند در بانک‌های این کشور حساب شخصی باز کنند و دو خودروی شخصی با خود به افغانستان وارد کنند. همچنین، اگر قیمت محصول تولیدی در افغانستان تا 30 درصد بیشتر از کالای وارداتی باشد، دولت از آن حمایت می‌کند.

وی از آمادگی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و پخش دارو در افغانستان خبر داد و افزود: در صورتی که مجوزهای این موضوع از سوی ایران ارائه شود، این آمادگی برای سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه وجود دارد.

ظرفیت شهرک صنعتی هرات برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی

«میرا جان سلیمان خیل»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک هرات و مشهد، در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر لزوم استفاده تجار ایرانی از فرصت ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: اینکه پس از سال‌ها همراهی ایران با مردم افغانستان اقتصاد افغانستان توسط سایر کشورها قبضه شود، منصفانه نیست؛ لذا درخواست ما این است که فعالان اقتصادی ایرانی این فرصت را از دست ندهند.

وی ادامه داد: امروز فاز چهارم شهرک صنعتی هرات افتتاح شده و نیازمند راه‌اندازی فاز بعدی آن هستیم. فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند به سرعت به این فضا ورود کنند و جایگاه ایران را در اقتصاد افغانستان مستحکم نمایند.

سلیمان خیل، همچنین از حمایت افغانستان از تولیدات داخلی این کشور گفت و اضافه کرد: امروزه ملاقات با بالاترین مقامات اقتصادی این کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود و فضا برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مهیاست.

در ادامه این نشست، روسای کمیسیون‌های اتاق مشهد و نمایندگان دیگر تشکل‌های اقتصادی استان به ایراد سخن و اظهار دیدگاه‌های خود در خصوص ارتباط اقتصادی با افغانستان پرداختند.

لزوم تشریح امتیازات افغانستان برای سرمایه‌گذاران ایرانی

«عبدالله یزدان بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به تمایل صنعتگران ایرانی برای فعالیت در افغانستان، گفت: سرمایه به جایی می‌رود که آینده و امنیت داشته باشد و صنعت در جایی توسعه می‌یابد که برنامه آن برای 30 سال آینده مشخص باشد؛ لذا مسئولان افغانستان باید اعلام کنند که برای سال‌های بعد چه برنامه‌ای دارند و چه امتیازاتی برای حضور ایرانیان و سرمایه‌گذاری قرار است ایجاد شود و اگر در آینده کشورهای دیگر با شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاری در افغانستان آمدند، چه تضمینی برای ادامه حمایت از شرکت‌های ایرانی وجود خواهد داشت؟

وی ادامه داد: تقاضای ما از دولت افغانستان، ایجاد و بهبود مسیر حمل‌و‌نقل مناسب جاده‌ای و ریلی و هوایی برای تبادلات تجاری بین دو کشور است. همچنین، لازم است نمایشگاه‌های نیازمندی‌های اقتصادی افغانستان در مشهد برپا شود تا فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته باشند.

لزوم شفاف‌سازی قوانین افغانستان در حوزه معدن

«غلامرضا نازپرور»، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق خراسان رضوی با اشاره به معدن به عنوان یکی از حوزه‌های همکاری میان دو کشور گفت: با وجود ظرفیت موجود در این حیطه، هنوز قوانین در این خصوص شفاف نبوده و فاقد ثبات لازم است. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود کمیسیون مشترکی ایجاد گردد تا موضوعات معدنی را در آن به صورت شفاف‌تر پیاده کرده و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

حضور شرکت‌های فنی و مهندسی در افغانستان، نیازمند پیش‌بینی ضمانت‌نامه‌هاست

«محسن خندان‌دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه افغانستان امروز تبدیل به یک کارگاه بزرگ اجرا و توسعه شده و ما باید قدر این زمان را بدانیم، اظهار کرد: این موضوع در حوزه خدمات فنی و مهندسی که مسیر ورود سایر صنایع ایرانی به افغانستان است، اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: حضور شرکت‌های فنی و مهندسی در افغانستان، نیازمند ارائه ضمانت‌نامه‌ها و توافق‌نامه‌های قوی میان دو طرف است؛ چراکه همچنان در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد. ما نیازمند تضامین لازم برای حمایت از پروژه‌ها هستیم. نقش‌آفرینی صندوق ضمانت صادرات و نیز، تضمین امنیت در این میان بسیار حائز اهمیت است.

خندان‌دل اضافه کرد: از آنجا که در پروژه‌های فنی و مهندسی اطلاع‌رسانی مناقصه‌ها بسیار مهم است، لازم است میز مشترکی میان دو کشور به وجود بیاید تا اطلاع‌رسانی‌ها از آن طریق انجام شود.

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد از آمادگی شرکت‌های فعال در حوزه انرژی برای همکاری در راستای سرمایه‌گذاری و تولید مشترک انرژی در مرزهای دو کشور سخن گفت.

«کیهان کاوسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق خراسان رضوی، نیز در این نشست گفت: ایران و افغانستان نقشی مهمی در تکمیل زنجیره ارزش بین آسیا و اروپا دارند و لازم است از این ظرفیت برای توسعه تکنولوژی‌ها بهره ببریم.

وی ادامه داد: وجود یک صندوق تهاتری و یک گروه مالی نیز می‌تواند نقش پررنگی در توسعه روابط تجاری و تأمین مالی پروژه‌ها در افغانستان داشته باشد.

«محمد علی قنادزاده»، نایب رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت تامین آب و توجه به این موضوع در برنامه‌های اقتصادی گفت: با توجه به محدودیت‌های آبی موجود در ایران، می‌توانیم از ظرفیت کشور افغانستان برای 300 هزار هکتار کشت فراسرزمینی استفاد کنیم.

معضل توقف کامیون‌ها و کانتینرها در مرز، برای ورود به افغانستان

«دین محمد فیض‌محمدی»، عضو کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد با بیان اینکه حمل‌ونقل و تجارت مکمل یکدیگر هستند، عنوان کرد: در حال حاضر بارهای زیادی از بندرعباس روانه افغانستان شده و بر این اساس فعالیت مرزها تا ساعت 23 افزایش یافته است؛ اما باز هم چالش‌هایی وجود دارد؛ هم‌اکنون تعداد پرشماری کانتینر در بندرعباس آماده ورود به افغانستان هستند. با این حال محدودیت‌هایی در افغانستان برای تردد کامیون‌های ایرانی وضع شده که حمل‌ونقل را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: این محدودیت بیش از هر چیز به ضرر تجار افغانستانی است و اگر قرار است مسئولان افغانستان خدمتی به تجار کشور خود کنند باید این محدودیت برداشته شود.

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد، با بیان اینکه ناترازی تجاری میان ایران و افغانستان باعث بروز برخی چالش‌ها می‌شود، گفت: لازم است برنامه‌ای برای واردات کالاهای مورد نیاز استان از افغانستان در نظر گرفته شود تا بخشی از این ناترازی کاهش پیدا کند.

«مرتضی قندچی»، رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی استان عنوان کرد: به دلیل آشنایی ناکافی تجار ایرانی با قوانین کشور افغانستان، تعداد صادرکنندگان فعال در بازار این کشور زیاد نیست؛ لذا درخواست داریم شرایط گمرکی و قوانین افغانستان به تجار ایرانی ارائه شود.

ضرورت یکسان‌سازی استانداردهای تجهیزات پزشکی ایران با افغانستان به منظور تسهیل صادرات در این حوزه

«آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز از معضل قاچاق دارو به افغانستان گفت و خواستار بررسی این موضوع و چاره‌اندیشی برای آن از سوی مسئولان ایرانی و افغانستانی شد.

وی همچنین خواستار یکسان‌سازی استانداردهای تجهیزات پزشکی ایران با افغانستان در راستای تسهیل صادرات محصولات پزشکی به افغانستان شد و افزود: ایجاد کارخانه‌های مشترک تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیز موضوع دیگری است که می‌توان به آن پرداخت.

گزارش تصویری این نشست را در این لینک مشاهده نمایید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.