• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3119 امروز 0
3
در هفتمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت

بررسی زوایای احداث شهرک تخصصی سلامت در خراسان رضوی

  • کد خبر : 18789
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۹:۲۹
بررسی زوایای احداث شهرک تخصصی سلامت در خراسان رضوی
در هفتمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، راهکارهای اجرایی و چگونگی جذب سرمایه‌ و دریافت تسهیلات از دولت به جهت ایجاد شهرک تخصصی سلامت توسط فعالان اقتصادی این حوزه در استان، تبیین و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مرتضی کرباسی»، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: ایجاد شهرک تخصصی تجهیزات پزشکی یک الزام در سطح استان است که تحقق آن، هم‌افزایی و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره کل صمت، استانداری و بخش خصوصی فعال در این عرصه را می‌طلبد. همچنین، با توجه به برنامه‌ریزی برای راه اندازی 40 پارک در حوزه سلامت در سطح کشور، امید می‌رود که احداث یک الی دو پارک در استان خراسان رضوی صورت گیرد و به زودی بتوانیم مصوبه یک پارک جامع در حوزه سلامت را برای استان اخذ کنیم.

وی در ادامه، با اشاره به سفر چندی پیش مسئولان ایالت سند پاکستان به مشهد و برگزاری نشستی در اتاق خراسان رضوی، اظهار کرد: در آن دیدار، مسئولان ایالت سند پاکستان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های ورزشی و… اعلام کردند. علاوه بر این، اتاق تجارت افغانستان نیز در هفته‌ای که گذشت، در خصوص اجرای پروژه‌های مشترک در این حیطه اعلام آمادگی کرد. این فرصتی مناسب برای حوزه دارو و سلامت استان و صادرات محصولات سلامت محور است. این اقدامات را می‌توان گامی در راستای تحقق دیپلماسی سلامت قلمداد کرد.

کرباسی افزود: تشکیل هیاتی تخصصی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی طی هم‌افزایی کمیسیون‌های سلامت و خدمات فنی و مهندسی اتاق مشهد، در برنامه‌ریزی برای اعزام به افغانستان و عقد تفاهم نامه در حوزه‌های مختلف اثرگذار خواهد بود.

وی همچنین از تدوین سند اقتصاد سلامت استان به عنوان مقوله‌ مورد توجه ذی‌نفعان نام برد و گفت: تصمیم بر این شد تا یک همایش استانی یا حتی همایشی ملی در این زمینه برگزار کنیم تا بدین ترتیب توانمندی‌های استان در حوزه سلامت به منصه ظهور برسد. پیشنهاد این است که در صورت برگزاری همایش در سطح ملی، دبیرخانه آن در مشهد مستقر باشد.

لزوم جانمایی صحیح به منظور احداث شهرک صنعتی سلامت

در بخش دیگری از نشست، «محمدحسین روشنک»، عضو رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: انتظار می‌رود جانمایی صحیحی برای احداث شهرک صنعتی سلامت صورت گیرد؛ چرا که فراهم کردن زیرساخت‌ها برای چنین شهرکی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود کمیسیون سلامت پروپوزال احداث شهرک صنعتی سلامت را در 50 هکتار به اتاق منعکس کند. قطعا توسعه این شهرک در گام‌های بعدی در دستور کار قرار خواهد گرفت. خوشبختانه این اقدام در اختیار استان بوده و استاندار و معاون اقتصادی‌اشنیز پیگیر احداث این شهرک هستند. راه اندازی شهرک صنعتی سلامت، گام بزرگی در حوزه بهداشت و درمان استان خواهد بود. درخواست ایجاد این پروژه باید به اتاق بازرگانی منعکس شود تا از دبیرخانه اتاق نیز پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

روشنک افزود: صنایع تجهیزات پزشکی نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح استان بسیار گسترده و توانمندندو با احداث این شهرک، از پراکندگی این صنایع در سطح استان جلوگیری می‌شود. با احداث شهرک صنعتی سلامت، در شرایط بحرانی به خوبی می‌توان در حوزه سلامت و بهداشت برنامه‌ریزی کرد؛ در واقع، در شرایط عادی باید پیش بینی بسیاری از امور در مواقع فورس ماژور را انجام داد.

تاکید بر فراهم شدن بستر تولیدات سلامت‌محور در کشور

در ادامه، «آذرکیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر آمادگی ایران برای تاسیس مراکز تحقیقاتی مشترک و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی در حوزه سلامت با کشور سوریه، آمادگی ایران برای انتقال تجربیات دارویی به فیلیپین و پروژه مشترک ایران و عراق در حوزه دارو و… به گوش می‌رسد؛ موضوعی که نشان از دیپلماسی سلامت دارد و جای امیدواری است؛ البته بهره‌برداری از این ارتباطات، مشروط بر این است که بسترهای لازم برای تولید در داخل کشور فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: در دیدار هفته گذشته با هیات اعزامی افغانستانی، آنان با اشاره به وجود سرمایه گذار و زمین در حوزه تولید دارو، متقاضی انتقال تجربیات از ایران به کشور خود شدند و حتی پیشنهادی ضمنی در حوزه تولید مشترک مطرح نمودند. آنان عنوان کردند بستر برای سرمایه‌گذاری مشترک در افغانستان فراهم شده و در صورت تمایل فعالان این حوزه، ایجاد این بستر در مرز و مناطق آزاد نیز امکان‌پذیر است.

کیانی نژاد خاطرنشان کرد: باید بتوانیم با برگزاری نمایشگاه، جلسات بی تو بی و اعزام هیات به افغانستان، از پتانسیل بازار این کشور در حوزه محصولات سلامت محور استفاده کنیم و برنامه‌های بلندمدتی در این حوزه تدوین نماییم. ناگفته نماند کشور افغانستان از سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه گیاهان دارویی نیز استقبال می‌کند.

وی افزود: رئیس اتاق تجارت افغانستان در جلسه دیروز اعلام کرد که زمین با قیمت مناسب، معافیت مالیاتی و تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی قرار خواهد داد تا شهرک‌های تخصصی به منظور رونق تولید در این کشور ایجاد کنند. این رویکرد قطعا در توسعه آینده افغانستان بسیار موثر واقع خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: در حال حاضر شهرک‌های تخصصی در افغانستان به خوبی رشد کرده‌اند و این مساله زنگ خطر را برای ایران به صدا درآورده است.

کیانی نژاد در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری همایش گردشگری سلامت در شهر قم با موضوعیت گردشگری علمی-اسلامی با محوریت سه شهر قم، مشهد و شیراز خبر داد و گفت: برگزاری این همایش گامی مثبت در این حوزه است. البته با توجه به اینکه پتانسیل‌های حوزه سلامت در شهر مشهد با شهر قم قابل مقایسه نیست، باید کمیته مشترکی با همکاری کمیسیون گردشگری و سلامت اتاق ایجاد شود تا به صورت جدی‌تر، علمی‌تر و پایدارتر به این مساله بپردازیم تا این همایش دستاوردهای ملموس‌تری برای کشور داشته باشد.

وی در ادامه به تداوم چالش‌هایی در خصوص کمبود شیرخشک، کمبود داروهای سرطانی، اس ام ای و هموفیلی اشاره و اظهار کرد: سوال این است که چرا مسئولان امر نمی‌توانند در راستای رفع این مشکل اقدام کنند؟ ما در کمیسیون سلامت پیگیر و مطالبه‌گر این موضوع هستیم.

احداث شهرک صنعتی سلامت امری اجتناب‌ناپذیر است

در بخش دیگری از نشست، «امید رجبی»، مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری و رئیس انجمن تولیدکنندگان دارو استان عنوان کرد: احداث شهرک صنعتی سلامت نیاز به مطالبه‌گری جدی و تشریک مساعی دارد تا به نتیجه لازم برسد. برای اینکه ایران مانند کشور چین و ترکیه حرفی در این عرصه برای گفتن داشته باشد، باید از پتانسیل موجود استفاده نمود؛ به طور مثال باید بر روی تمامی بسته بندی کالاهای ایرانی، پرچم ایرانی نقش ببندد. انتظار می‌رود بخش دولتی مانند شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره کل صمت نقش مهم‌تری در خصوص احداث شهرک تخصصی سلامت ایفا کنند. با احداث این شهرک در شرق کشور می توانیم خدمات خوبی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر کنیم.

«ابراهیم زیروحی» عضو انجمن تجهیزات پزشکی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: رشد اقتصادی و اشتغال در سطح ملی، منطقه ای و محلی، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و افزایش پویایی صنایع، سه هدف اصلی شهرک‌های صنعتی در کشورهای در حال توسعه هستند.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی سلامت قابلیت تبدیل شدن به اولین و مدرن ترین شهرک تخصصی در شرق کشور را دارد که جلوگیری از خروج حجم زیادی ارز از کشور و تولید ثروت برای کشور را به دنبال دارد. ایجاد شهرک صنعتی سلامت نیازمند حمایت نهادهای بالادستی کشور، اختصاص یک زمین به مساحت حدودی 100 هزار متر مربع، همکاری صندوق های حمایتی، همکاری ارگان های دخیل در بحث مجوز، نمایندگان مجلس و مسئولان شهری و استانی است.

لزوم استفاده از پتانسیل دولت در احداث شهرک صنعتی سلامت

در بخش دیگری از نشست، «حجت الله قاسمی»، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: ما باید از پتانسیل ها و حمایت های دولتی برای احداث شهرک های صنعتی استفاده کنیم. در حال حاضر وفاقی میان بخش خصوصی و دولتی برای احداث این شهرک ایجاد شده است. اگر بخواهیم بحث کسب و کار را در سطح کشور رونق دهیم و دانشجویان مهندسی پزشکی و کلیه افرادی که در حوزه پزشکی فعالیت می کنند را به کار بگیریم، باید احداث شهرک صنعتی سلامت جدی گرفته شود تا این فرآیند تسهیل و روان سازی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه اجرا و ساخت شهرک صنعتی سلامت با بوروکراسی های موجود زمان بر است، باید توان بخش دولتی و بخش خصوصی در این رابطه به کار گرفته شود تا این مهم محقق گردد.

احداث شهرک صنعتی سلامت موجب افزایش بهره وریدر این عرصه می شود

در ادامه، «محمد امین کیانی نژاد»، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: تمامی ذی نفعان حوزه سلامت از جمله دارو و تجهیزات پزشکی باید پیشنهادات خود را در خصوص احداث این شهرک منعکس کنند. گردآوری صنایع تولید مواد اولیه دارو، صنایع تولید محصول، صنایع بسته بندی تخصصی وابسته، آزمایشگاه های همکار در این حوزه و ایجاد یک مرکز شوروم به صورت دائمی از جمله اهداف احداث این شهرک تخصصی است. علاوه بر این، صنایع وابسته در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو مانند قالب سازی تخصصی باید گرد هم آیند تا یک خوشه صنعتی سلامت در استان ایجاد شود.

وی یادآور شد: احداث این شهرک نیاز کشور است؛ چرا که پراکندگی صنایع پزشکی و دارو چیزی جز اتلاف منابع به دنبال ندارد و ایجاد کردن این خوشه صنعتی در حوزه سلامت باعث افزایش بهره وری، کاهش مصرف منابع و هم افزایی بیشتر خواهد شد.

با احداث شهرک تخصصی از مهاجرت نیروهای نخبه و جوان جلوگیری کنیم

در بخش دیگری از نشست، «سید مرتضی عظیم زاده»، رئیس هیات مدیره انجمن صنعت ورزش خراسان رضوی افزود: برای تشکیل انجمن صنعت ورزش تلاش کردیم تا نشان دهیم ورزش یک صنعت است. متاسفانه بسیاری از مسئولین از فضای صنعتی بودن ورزش دور هستند. این در حالی است که ورزش جنبه های چند وجهی و تاثیرگذار در سیاست، اجتماع و فرهنگ دارد که این مساله حاکی از قدرت ورزش در عرصه های مختلف است.

وی تصریح کرد: 25 هزار باشگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود 2 هزار و 500 باشگاه در استان خراسان رضوی است. این آمارها حاکی از اشتغالزایی صنعت ورزش در استان است.

عظیم زاده یادآور شد: ده ها تولیدکننده تجهیزات ورزشی در استان فعالیت دارند و این امر نشان دهنده اهمیت احداث شهرک صنعتی در حوزه سلامت است. با احداث این شهرک باید صنایع گرد هم آورده شوند تا از مهاجرت نیروی نخبه و جوان به خارج از کشور جلوگیری گردد.

در ادامه، «پروین دلیری»، نماینده نظام پزشکی در این جلسه اظهار کرد: در احداث شهرک سلامت به مقوله درمان نیز توجه شود؛ چرا که خراسان رضوی در حدود 10 سال پیش در حوزه درمان و جذب گردشگر سلامت جایگاه ویژه ای داشته اما درحال حاضر در این حوزه بسیار عقب افتادیم. به طوری که  استان اصفهان درسال 1391 احداث شهرک سلامت خود را کلید زد. شیراز از سال 1401 نسبت به احداث این شهرک اقدام کرده و مازندران نیز در سال جاری اعلام کرد که در 2 الی 3 شهر خود این شهرک را احداث خواهد کرد. لذا تعلل در احداث شهرک سلامت در استان جای تاسف دارد.

نقشه عملیاتی برای احداث شهرک سلامت تدارک دیده نشده است

در بخش دیگری از نشست، «هادی توانا»، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: احداث شهرک صنعتی سلامت مورد استقبال دولت قرار گرفته است و دراین زمینه وفاق وجود دارد؛ اما متاسفانه نقشه عملیاتی برای احداث چنین شهرکی تدارک دیده نشده است. باید نقشه راهی برای این مهم تدوین شود تا نقش هر دستگاه مشخص شود. نقش استانداری، شرکت شهرک ها، صمت و … باید مشخص گردد.

او ادامه داد: زمانی که خوشه صنعتی در یک جغرافیا متمرکز می شود، سیاست های توزیعی دولت نیز بهتر انجام می شود و در مقابل، مطالبه گری بهتری صورت می گیرد.

از احداث شهرک تخصصی استقبال می کنیم

در ادامه، «مژگان نجفی»، کارشناس مسئول اداره کل صمت خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر مجوزها به صورت پراکنده صادر می شود که گاهی در خصوص صدور مجوزها برای صنایع پراکنده با چالش مواجهیم. چنان که بعضا سرمایه گذار آماده بهره‌برداری پروژه است؛ اما به دلیل فقدان زیرساخت ها نتوانستیم مجوزی صادر کنیم. اگر صنایع در یک شهرک مستقر شوند، قطعا در آغاز کار تمامی این زیرساخت ها پیش بینی شده و مجوزها به راحتی صادر می شود؛ لذا ما از احداث شهرک صنعتی سلامت استقبال می‌کنیم. این درخواست بایستی به ما منعکس شود تا تقاضای آن را به وزارت صمت ارسال نماییم.

احداث شهرک صنعتی نیازمند مصوبه هیات وزیران است

در بخش دیگری از نشست، «خزاعی»، معاون مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی عنوان کرد: ضرورت احداث شهرک صنعتی سلامت بر کسی پوشیده نیست؛ اما باید موانع پیش روی احداث این شهرک احصا شود تا وارد فاز عملیاتی شویم. احداث هر شهرک صنعتی با بیش از 50 هکتار نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد. لذا قبل از آن باید طرح توجیهی آن تدوین شود و شرکت شهرک های صنعتی پیشنهاد آن را به هیات وزیران منعکس کند.

خزاعی افزود: مکان یابی برای احداث شهرک‌های تخصصی نیز مقوله مهمی است و پیش نیاز زیرساختی اعم از زمین، برق، آب و … باید پیش بینی شود.

معاون مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصوبه هیات وزیران برای توسعه 100 هکتاری شهرک ماشین ابزار، 100 هکتار برای توسعه شهرک صنعتی توس و 100 هکتار برای توسعه شهرک کلات مصوبه را داریم؛ اما متاسفانه اراضی ملی وجود ندارد که بتوانیم قیمت تمام شده زمین را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: برای احداث شهرک های صنعتی اگر کمک دولتی وجود داشته باشد و سازمان برنامه ریزی و بودجه بتواند در بحث های زیرساختی کمک کند، قیمت تمام شده زمین کاهش پیدا می کند؛ در غیر این صورت شرکت شهرک های صنعتی مجبور است زمین را از سرمایه گذار اخذ کرده و به شرکت های خدمات رسان واگذار کند.

خزاعی افزود: حداقل‌های مورد نیاز احداث شهرک باید به ما منعکس شود تا تمامی ابعاد برای انتخاب گزینه بهتر از جمله راه دسترسی، قیمت تمام شده و… بررسی گردد.

در پایان این نشست، کیانی نژاد، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: قطعا مکاتبه‌ای با شورای گفت‌وگو در خصوص تعیین تکلیف زمین‌های شهرک بیوتکنولوژی خواهیم داشت و پروپوزالی نیز در خصوص احداث شهرک صنعتی سلامت با همکاری تمامی ذینفعان از جمله شرکت‌های دارویی، شرکت‌های تجهیزات پزشکی، صنایع ورزشی، شرکت‌های پخش دارو تدوین و به اتاق منعکس خواهیم کرد. امید می‌رود سال آینده بتوانیم با پیگیری‌های لازم، شاهد تصویب ایجاد شهرک صنعتی سلامت در استان باشیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.