• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 3116 امروز 2
6
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد

اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه صنایع مستقر در شهرستان‌ها

  • کد خبر : 18892
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه صنایع مستقر در شهرستان‌ها
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت توجه به بسترهای سرمایه‌گذاری خارجی مشترک در شهرستان‌های مستعد گفت: در حال حاضر بستر برای سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه در شهرستان‌هایی همچون نیشابور در استان خراسان رضوی فراهم است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «حسین محمدیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص بازدید «سینان جم باش»، سرکنسول ترکیه در مشهد از اتاق بازرگانی نیشابور و دیدار با کارآفرینان این شهر در هفته گذشته، اظهار کرد: در این دیدار، پیشنهاداتی در زمینه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های صنایع تبدیلی، صنایع کشاورزی و داروهای گیاهی مطرح شد و سرکنسول ترکیه در مشهد در خصوص انتقال پیشنهادات بخش خصوصی نیشابور به فعالان اقتصادی در ترکیه قول مساعد داد.

وی افزود: هم اکنون زیرساخت‌های مطلوبی به منظور سرمایه‌گذاری مشترک در نیشابور فراهم است که از جمله آن می‌توان به شهرک صنعتی عطار نیشابور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی شرق کشور اشاره کرد.

محمدیان ادامه داد: تاکنون اقدامات مشترکی در نیشابور با همکاری چین انجام شده به طوری که هم‌اکنون حداقل 5 الی 6 واحد مشترک صادرات محور با همکاری چینی‌ها در نیشابور ایجاد گردیده است که می‌توان همین الگو را در ارتباط با کشور ترکیه نیز در دستور کار قرار داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه متاسفانه سهم ما از بازار ترکیه مناسب نیست، افزود: این کشور از لحاظ حجم واردات به خراسان رضوی در رتبه سوم قرار دارد و در مقابل، خراسان رضوی به لحاظ صادرات به ترکیه در رتبه شانزدهم قرار گرفته است. این مساله حاکی از آن است که استان خراسان رضوی و شرق کشور اقدام جدی برای توسعه صادرات به ترکیه در دستور کار نداشته است.

وی، توسعه روابط اقتصادی با ترکیه را منوط به توازن در تراز تجاری میان دو کشور دانست و گفت: این که خراسان رضوی واردکننده محض از ترکیه باشد، در آینده اقتصادی استان جایگاهی ندارد. در واقع ما به سمت کشورهایی حرکت می‌کنیم که روابط اقتصادی و تجاری را متوازن سازند.

محمدیان تصریح کرد: با توجه به اینکه نیشابور دومین شهر صنعتی شرق کشور است، قاعدتا در حوزه صنعت یکی از کانون‌های اصلی تولید و صادرات به شمار می‌رود و با توجه اینکه سرکنسول ترکیه در مشهد به تازگی تغییر کرده، بازدید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر نیشابور و گفت‌وگو با کارآفرینان و صادرکنندگان این شهر می‌تواند تاثیر زیادی در ادامه همکاری اقتصادی استان و ترکیه داشته باشد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: نیشابور یک شهر توریستی است و سالانه تعداد زیادی از گردشگران ترکیه از اماکن تاریخی نیشابور بازدید به عمل می‌آورند و این امر، نکته مثبتی در ارتباطات دو طرف است.

محمدیان در بخش دیگری از سخنانش از ظرفیت‌های نیشابور در حوزه کشاورزی گفت و اظهار داشت: سطح زیرکشت پسته و زعفران طی سال‌های اخیر در نیشابور به شدت افزایش یافته است. همچنین، بخش عمده‌ای از گیاهان دارویی استان و کشور در نیشابور کشت می‌شود و این مهم می‌تواند در زمینه صادرات موثر باشد.

وی یادآور شد: در سال جاری و سال گذشته دو واحد صنایع تبدیلی از نیشابور به ترکیه صادرات لبنیات داشته‌اند. همچنین، نیشابور در زمینه لوازم الکترونیکی یکی از قطب‌های استان است و در زمینه تولید سیم، کابل و کلید و پریز، ظرفیت صادرات به ترکیه را دارد. فولاد نیشابور قاعدتا یکی از صادرکنندگان بزرگ میلگرد به ترکیه است. همچنین، این شهرستان قطب تولید کاشی و سرامیک در شرق کشور است؛ چنان که در سال گذشته و سال جاری در این زمینه صادرات قابل توجهی به ترکیه صورت گرفته.

محمدیان ادامه داد: با توجه به حجم زیاد ساخت‌وساز در ترکیه، قاعدتا صنایع و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیشابور و استان خراسان رضوی می‌توانند بخش زیادی از نیازهای کشور ترکیه را با توجه به نیروی کار، انرژی و منابع معدنی موجود رفع کنند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از تقاضاهای ما از سرکنسول‌ ترکیه، فراهم نمودن زمینه صادرات محصولات استان به ویژه نیشابور به ترکیه بود؛ چرا که در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای در مرز با ترکیه داریم و قوانین این کشور برای واردات کالا بسیار سختگیرانه است. این در حالی است که واردات از ترکیه به ایران به سهولت انجام می‌شود.

او افزود: در حوزه گردشگری نیز، تعداد مسافران ایرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، بسیار زیاد است؛ اما با وجود اینکه ترکیه کشوری مسلمان است، در جذب توریست از این کشور چندان موفق عمل نکرده‌ایم و اقدام جدی در دستور کار نداشته‌ایم. امیدوارم با تغییراتی که در کنسول‌گری ترکیه در مشهد صورت گرفته، با توجه به علاقه چشمگیر سرکنسول جدید برای توسعه روابط با ایران، بتوانیم در زمینه گردشگری و صنعت اتفاقات مطلوبی را رقم بزنیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق مشهد یادآور شد: با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، قاعدتا این مهم فرصت جدیدی برای صادرات خراسان و ایران است. ترکیه  نیز می‌تواند از فرصت حضور ایران در اوراسیا برای ورود به این کشورها بهره ببرد. عضویت ایران در این اتحادیه حاکی از آن است که تعرفه تعداد زیادی از اقلام صادراتی ایران صفر می‌شود که این مساله، بهترین فرصت برای صنعت و اقتصاد ترکیه است تا از این طریق به کشورهای اوراسیا ورود پیدا کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.