• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3087 امروز 4
3
مرکز پژوهش‌های مجلس دورنمای بازار جهانی نفت در سال ‌آتی میلادی را بررسی کرد

پیش‌بینی درآمد نفت برای بودجه ‌١۴٠٣

  • کد خبر : 18968
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
پیش‌بینی درآمد نفت برای بودجه ‌١۴٠٣
همه‌ساله پیش از ارائه لایحه بودجه‌ سالانه کشور به مجلس شورای‌اسلامی، گزارش‌هایی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص رصد تحولات بازار و پیش‌بینی قیمت نفت در بودجه‌سنواتی کشورهای مختلف منتشر می‌شود. در گزارش حاضر، از پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و اخبار منتشرشده از مصوبات دولتی و پارلمانی برخی از کشورهای صادرکننده نفت استفاده‌شده و بر این اساس و با درنظرگرفتن شرایط بازارهای صادراتی ایران، میزان درآمد کشور از محل فروش نفت پیش‌بینی شده‌است.

هدف گزارش مرکز پژوهش‌ها، رصد تحولات اثرگذار بر بازار جهانی نفت، بررسی پیش‌بینی‌های مو‌‌‌‌‌‌سسات مختلف بین‌المللی از قیمت نفت در سال‌جاری، آتی و ارائه پیش‌بینی‌هایی برای بازار صادراتی نفت ایران است. اکثر موسسات بین‌المللی رشد اقتصادی جهان را برای سال‌٢٠٢٤ حدود ٣‌درصد پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌‌اند. با درنظرگرفتن رشد تقاضای نفت از سمت کشورهای آسیایی ازجمله چین و هند و ازسوی دیگر مازاد عرضه به‌خاطر افزا‌‌‌‌‌‌یش تولید کشورهایی نظیر آمریکا، برز‌‌‌‌‌‌یل و گویان، مازاد عرضه نفت جهانی از ۴.۳میلیون بشکه تا ۴.۵میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

مطابق با پیش‌بینی موسسات بین‌المللی، میانگین قیمت نفت‌برنت در سال‌٢٠٢٤ در پیش‌بینی حد بالا و پایین به ترتیب معادل ۸۴ و ٧٤دلار به ازای هر بشکه خواهد بود. رابطه متقابلی میان رشد اقتصادی و تغییر نقطه تعادل عرضه و تقاضای نفت در جهان وجود دارد. عواملی نظیر عدم‌قطعیت‌‌‌‌‌‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در کنار ناآرامی‌هایی که از اکتبر ٢٠٢٣ در خاورمیانه شدت گرفت و افزایش قیمت انرژی، باعث تردید در تحلیل‌های رشد اقتصادی جهان شده‌است.

پیش‌بینی روند کند اقتصاد در ۲۰۲۴

با توجه به افزایش ٣٩‌درصدی قیمت نفت در سال‌٢٠٢٢ نسبت به سال‌ماقبل و احتمال کاهش ٢١‌درصدی آن در سال‌٢٠٢٣ و تغییر در روند عرضه نفت ازسوی شرکت‌های بزرگ نفتی، احتمال افول فعالیت‌های اقتصادی جهان برای سال‌٢٠٢٤ وجود دارد. با توجه به اینکه چین مهم‌ترین مصرف‌‌‌‌‌‌کننده انرژی در جهان است، بی‌‌‌‌‌‌شک اعمال هرگونه تغییر در سیاست‌های اقتصادی، بر میزان رشد تقاضا و شدت انرژی اثرگذار خواهد بود. در صورت استمرار توافق اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس درخصوص احتمال تداوم کاهش عرضه ۵‌میلیون و ۱۶۰‌هزار بشکه‌ای در روز، در کنار تحریم روزانه ۲میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه‌ای  نفت روسیه توسط کشورهای اروپایی و کشورهای عضو گروه هفت، بازار جهانی نفت با عدم‌ثبات مواجه می‌شود. هند  یکی از بازارهای هدف روسیه در شرایط فعلی است و حدود ٢‌میلیون بشکه در روز از روسیه واردات نفت دارد و با احتساب چین می‌توان اظهار کرد که بیش از ٨٠‌درصد از نفت صادراتی روسیه به این دو کشور عرضه می‌شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18968

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.