• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3124 امروز 5
3
در ششمین جلسه کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد تأکید شد:

لزوم حذف موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی به منظور تسریع در واردات

  • کد خبر : 19573
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
لزوم حذف موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی به منظور تسریع در واردات
در ششمین نشست کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که با حضور نمایندگان اداره کل استاندارد و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، بخش خصوصی بر لزوم حذف موازی‌کاری و تأییدیه‌های بهداشتی مضاعف در جهت کاهش هزینه‌ها و تسریع واردات کالا تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «سعید بامشکی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست به برخی از دستاوردهای حضور رئیس کل بانک مرکزی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد نسبت مصارف و منابع مالی استان از 65درصد به 85درصد افزایش پیدا کند و امیدواریم تزریق 45 همت به اقتصاد استان که می‌تواند موجب رونق واحدهای تولیدی و اقتصادی استان بشود، به زودی رقم بخورد.

وی، ترخیص کالاهای وارداتی به کشور با کد ساتای اعتباری را درخواست دیگر فعالان اقتصادی استان از فرزین عنوان و بیان کرد: این موضوع مورد موافقت مدیرکل بانک مرکزی نیز قرار گرفت و بر اساس اعلام وی، اعطای کد ساتای اعتباری در دستورکار بانک مرکزی قرار دارد و به زودی عملیاتی می‌شود. اتاق بازرگانی و شورای گفت‌وگوی استان به جد پیگیر اجرای تمامی این مصوبات است و امیدواریم به زودی شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

به گفته بامشکی، در صورت کاهش یک روز از زمان ترخیص کالاهای وارداتی، این کمیسیون نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های خود در این عرصه را خواهد دید.

عدم پذیرش استاندارد روز اروپا و امریکا توسط سازمان استاندارد ایران، یکی از مشکلات واردکنندگان کالاست

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، عدم پذیرش استانداردهای روز اروپا و امریکا توسط سازمان استاندارد ایران را یکی از مشکلات عمده واردکنندگان کالا برشمرد و افزود: لازم است سازمان استاندارد ایران استانداردهای روز اروپا و امریکا و سایر کشورهای پیشرفته را قبول کند و با یک بار تست و بررسی این کالا، به سوابق پرونده واردکنندگان رجوع نماید.

بامشکی اضافه کرد: از جمله درخواست‌های دیگر ما، بررسی امکان ایجاد آزمایشگاه مشترک میان سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد به منظور جلوگیری از موازی‌کاری در این حوزه و نیز، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و مسئولان فنی شرکت‌ها است.

هزینه مضاعف برای واردکنندگان و صادرکنندگان، از طریق آزمایشگاه‌های همکار استاندارد

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات فراوان حوزه واردات در کشور گفت:از زمان فعالیت برخی آزمایشگاه‌های استاندارد به عنوان آزمایشگاه‌های همکار، فرآیند اخذ مجوز استاندارد برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالا دشوارتر و با هزینه بیشتر مواجه شده است. محول کردن امور در این حوزه به بخش خصوصی اقدامی پسندیده است؛ اما این امر در هر بخشی که اتفاق می‌افتد، در صورتی که سازوکار صحیح و نظارت بر آن پیش‌بینی نشود، آثار مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

روشنک تصریح کرد: لازم است همه سازوکارها در حوزه واردات کالا شفاف‌سازی شود تا بخش خصوصی و بخش دولتی دچار مشکل نشوند. امروز از یک سو گفته می‌شود سازمان استاندارد در داخل کشور سختگیری می‌کند و از سوی دیگر، در کشورهای مقصد صادراتی گفته می‌شود استاندارد ایران، فاقد دقت نظر لازم است و کالاهای بدون کیفیت به کشورهای دیگر صادر می‌شود. لذا باید تدبیری اندیشیده شود که هم استاندارد کالاها رعایت گردد و هم تجار دچار مشکل نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: چند سال پیش، در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان غذا و دارو و اداره کل استاندارد استان در راستای همکاری مشترک و حذف نمونه‌برداری و آزمایش مضاعف از کالاهای تجاری به امضا رسید که به حل مشکلات تجار بسیار کمک می‌کرد؛ لذا لازم است اجرای تفاهم‌نامه مذکور بار دیگر به جریان بیفتد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگان و رئیس اتحادیه واردکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: امروز دیگر مباحثی همچون استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای فاقد معناست؛ چراکه با اتصال سامانه‌های مربوط به صدور کارت به یکدیگر، دیگر چیزی تحت عنوان کارت اجاره‌ای وجود ندارد.

درخواست رصد مشکلات فعالان اقتصادی به منظور اصلاح قوانین مخل صادرات و واردات

«عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به لزوم اصلاح قوانین مخل صادرات و واردات، گفت: از همه مسئولان درخواست داریم با بررسی علل تعدد حضور فعالان اقتصادی در ادارات، موانع موجود بر سر راه تجارت و فعالیت اقتصادی را رصد کرده و اگر این موانع مربوط به قوانین موجود است، در راستای تغییر و اصلاح قوانین تلاش کنند؛ چراکه اگر قرار است تغییر در حرکت اقتصادی کشور رقم بخورد، باید شاهد تغییر و بهبود وضعیت قوانین باشیم. لازم است موانع کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی برطرف شود. در این راستا لازم است واردات مجاز که به تولید داخل ضربه نمی‌زند از مبادی صحیح خود پیگیری گردد.

وی ادامه داد: باید تفاهمی میان اداره کل استاندارد استان و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شود؛ چراکه عدم هماهنگی و انطباق قوانین میان استانداردهای دو سازمان همواره مشکل‌ساز بوده است و باید به‌گونه‌ای اقدام شود که در هزینه و زمان فعالیت‌های اقتصادی صرفه‌جویی شود.

یزدانبخش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد در راستای حل مشکلات فعالان اقتصادی، اختیارات بیشتری به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تفویض شود.

ضرورت پرهیز از موازی‌کاری در نظارت بر امر واردات

«مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه هیچ مجموعه‌ای نه می‌خواهد و نه می‌تواند از استاندارد و رعایت موضوعات بهداشتی در بحث واردات عدول کند، گفت: درخواست ما این است که مراتب نظارت بر این کار به نحوی انجام شود که مشکلات و سختی‌های فراوانی که در مسیر واردات کالا وجود دارد، مرتفع شود تا بتوان به راحتی واردات را انجام داد. در این مسیر لازم است تفویض اختیاراتی به استان صورت گیرد و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

تسهیل صادرات محصولات پزشکی در صورت به‌روزرسانی فضاهای استاندارد این واحدها

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم با اشاره به جلسات مسئولان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با این کمیسیون، گفت: در راستای حل مشکلات موجود در عرصه تجارت کالاهای پزشکی نیازمند تفویض اختیار به این معاونت و افزوده شدن آزمایشگاه‌های جدید به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم.

وی ادامه داد: همچنین لازم است فضاهای استاندارد کارخانجات تولیدی تجهیزات پزشکی به‌روزرسانی شده و به استاندارد روز و نسل دوم اتاق‌های تمیز برسند که این موضوع نیازمند کمک‌های دولتی است. علاوه بر این، باید در کارخانجات جدید از تجهیزات به‌روز استفاده شود که هم موجب کاهش مصرف انرژی و هم تسهیل صادرات این تجهیزات خواهد شد.

«کیهان کاوسی»، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: با انجام اقداماتی در راستای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری می‌توان میزان سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش داد و به بهبود فضای کسب‌وکار استان کمک کرد.

کاوسی با تأکید بر اینکه واحدهای تولیدی خراسان رضوی به علت کوچک و متوسط بودن در لبه‌های تکنولوژیکی عمل نکردند، اضافه کرد: در این زمینه تدوین استاندارد و رعایت استانداردهای روز به کمک سازمان متولی این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد تا شرکت‌ها بتوانند راحت‌تر به مراوده با کشورهای دیگر بپردازند.

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز در این جلسه با بیان اینکه واردات و صادرات را مکمل یکدیگر می‌دانیم، گفت: هم‌اکنون در بحث تجارت با معضلاتی در حوزه استاندارد و قرنطینه غذا و دارو مواجه هستیم. متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها موجب ضربه به صادرات کالاهای ایرانی به ویژه در محصولات کشاورزی می‌شود؛ لذا لازم است در این زمینه دقت نظر لازم صورت گیرد تا بازارهای هدف خود را از دست ندهیم.

آمادگی اداره کل استاندارد در انجام آزمایش‌های مشترک با سازمان غذا و دارو بر کالاهای وارداتی

در ادامه این نشست، «محمد سجادی»، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت. او ضمن اعلام آمادگی برای پیگیری رفع دغدغه‌ها و مطالبات بخش خصوصی، اظهار کرد: در خصوص انجام آزمایش‌های لازم برای محصولات صادراتی تسهیلاتی ارائه شده تا با تعهد صادرکنندگان، آزمایش‌های لازم بر روی محصولات انجام شود. با این اقدام، بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به صادرات کالاها برطرف شده است.

وی با اذعان به وجود موازی‌کاری‌ها و نمونه‌برداری و آزمایش‌های مضاعف برای کالاهای وارداتی، اظهار داشت: باید به این موضوع توجه شود که ما دستگاه اجرایی هستیم و وظیفه ما اجرای قانون است؛ لذا در جایگاه قانونگذاری یا اصلاح و تغییر قوانین قرار نداریم؛ اما می‌توانیم با شناسایی مشکلات و راهکارهای قانونی برای رفع مسائل و مشکلات از طریق راه‌های قانونی اقدام کنیم.

سجادی تصریح کرد: در بحث واردات، هرکدام از دستگاه‌های اجرایی دستورالعمل‌ها و الزاماتی دارند که موظف به رعایت آن‌ها هستند. با این وجود ما علاقه‌مند به نمونه‌برداری و آزمایش مشترک با سازمان غذا و دارو هستیم؛ لذا باید بررسی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد و تا حد امکان از موازی‌کاری جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که از نظر واردکننده و تولیدکننده کالا به آزمایشات استاندارد نگریسته شود، سختگیری‌ها کمی پر رنگ به نظر می‌رسد؛ اما باید از منظر مصرف‌کننده هم به این موضوع نگریسته شود؛ چراکه هرگونه سهل‌انگاری و عدم رعایت دقیق وظایف از سوی دستگاه‌های نظارتی می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی همچنین در پاسخ به انتقادات در خصوص آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، گفت: آزمایشگاه‌های استاندارد در راستای کوچک شدن دولت به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و بخش دولتی وظیفه نظارت بر آن‌ها را بر عهده دارد. بر این اساس، هر گزارشی از عملکرد این آزمایشگاه‌ها به دست ما برسد به سرعت و دقت رسیدگی می‌شود. ما مدافع اشتباهات آزمایشگاه‌های بخش خصوصی نیستیم.

تفویض اختیارات سازمان غذا و دارو به استان در حوزه‌های آرایشی- بهداشتی و غذا

«علی روح‌بخش»، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تأکید بر اینکه بر اساس قانون، سازمان غذا و دارو دارای آزمایشگاه مستقل است و همه آزمایش‌ها باید در آن انجام شود، گفت: بر این اساس امکان واگذاری آزمایش‌های ما به سایر آزمایشگاه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: تفویض اختیارات از سوی سازمان غذا و دارو تنها در حوزه‌های آرایشی بهداشتی و غذا به استان صورت گرفته و در سایر حوزه‌ها از جمله دارو، تجهیزات پزشکی و داروهای سنتی و مکمل، تفویض اختیاری به مشهد انجام نشده است و تاکنون مشکلی در این خصوص نداشته‌ایم.

روح‌بخش تصریح کرد: قطعاً ما نیز موافق موازی‌کاری‌ها نیستیم و تا جایی که قوانین و سازمان به ما اجازه دهد، در راستای پیشگیری از این امر گام برخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تضمین کیفیت محصول بر دو رکن مسئول فنی و نمونه برداری متکی است، بیان کرد: سازمان غذا و دارو در راستای ترخیص سریع‌تر کالاها از قوانین خود کوتاه آمده و با اعتماد به مسئولان فنی و نمونه برداری انجام شده توسط آنان، امکان ترخیص کالا بدون نمونه‌برداری را فراهم کرده است؛ اما برخی شرکت‌های واردکننده قوانین را رعایت نکرده و کالا را بدون نمونه‌برداری و اخذ تأییدیه سازمان غذا و دارو در کشور توزیع می‌کنند. این نتیجه عدم توجه بخش خصوصی به قوانین است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از حضور افراد و شرکت‌های واسطه در سازمان غذا و دارو برای اخذ تأییدیه‌های بهداشتی گفت: از شرکت‌ها درخواست داریم به جای اعتماد به افراد و شرکت‌های واسطه، مسئولان فنی خود را جهت اخذ تأییدیه‌های بهداشتی به سازمان غذا و دارو اعزام کنند و ما بدون دریافت هزینه اقدامات را انجام می‌دهیم.

روح‌بخش با تأکید براینکه نباید جایگاه سازمان غذا و دارو و نقشی که در حفظ سلامت مردم دارد را فراموش کرد، یادآور شد: ما متولی نظارت و تضمین سلامت محصولاتی هستیم که در کشور به فروش می‌رسد؛ لذا موضوع بسیار جدی است و ما بر سر سلامت مردم با هیچ فرد و شرکت و نهادی مماشات نخواهیم کرد.

در ادامه این نشست، رضایی، مدیر امور فراورده های غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از برگزاری جلسات آموزشی و مشترک با اتاق بازرگانی خراسان رضوی استقبال می‌کنیم و آماده برگزاری دوره‌های آموزشی برای مسئولان فنی هستیم.

مقدادی، رئیس اداره صادرات و واردات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به بیان جزئیات الزامات صدور تأییدیه‌های واردات و صادرات کالا پرداخت و گفت: تا سال 1395 براساس توافقاتی که میان استاندارد و سازمان غذا و دارو وجود داشت، کارها به صورت مشترک انجام می‌شد؛ اما تغییر قوانین و دستورالعمل‌ها مانع تداوم این کار شده است.

گفتنی است در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد به بیان مسائل و دغدغه‌های خود در خصوص انجام آزمایش‌ها و تست‎‌ها بر روی کالاهای وارداتی پرداختند و پیشنهاداتی در راستای حل این مسائل و مشکلات ارائه کردند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.