• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 3087 امروز 0
3
در رویداد ملی ورود به صنعت نسل چهارم مطرح شد

الزامات نوسازی صنایع کشور، همگام با تحول تکنولوژی

  • کد خبر : 21179
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
الزامات نوسازی صنایع کشور، همگام با تحول تکنولوژی
رویداد ملی ورود به صنعت نسل چهارم با عناوین «استارتاپ دمو» و «رویداد استارتاپی ایده شو» با محوریت بررسی کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صنعت، کاربرد اینترنت اشیا در این بخش، نقش کلان داده و تحلیل داده، رایانش ابری و رباتیک در صنعت، بلاکچین و... در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد در این همایش از تشکیل کمیته صنعت نسل چهار در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به تحولات دنیا و رشد و توسعه صنعت در بسیاری از کشورها، امروز ورود به صنعت نسل چهارم مسئله اساسی و حیاتی است و باید در این مسیر گام برداریم.

وی افزود: در مسیر ورود به صنعت نسل چهارم بایستی به چند سوال اساسی و نکته مهم در این حوزه توجه نماییم؛ اینکه چگونه در کشورهایی که انقلاب صنعتی اول تا سوم را پشت سر گذاشته‌اند، سرمایه‌گذاری صحیح صورت گرفته و نیروهای انسانی ارزشمند حفظ گردیده‌اند، بسیار حائز اهمیت است. باید به این مسئله توجه کرد که با انتخاب نکردن راه‌های اشتباه و پرهیز از سرمایه‌گذاری نادرست و… می‌توان به کسب نتیجه‌ای مطلوب در عرصه صنعت امیدوار بود.

تاکید بر خروج صنعتگران از سیستم‌های سنتی و ورود به تکنولوژی‌های روز دنیا

یزدان‌بخش با تاکید بر لزوم ورود صنایع به نسل چهار این بخش، عنوان کرد: در این عرصه، ورود تکنولوژی‌های جدید و ربات‌ها به صنایع روز دنیا را شاهدیم و ما نیز در صنایع بایستی به سمت تکنولوژی بیشتر برویم.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در رویداد ورود به صنعت نسل چهار، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند به صنایع در ورود به نسل چهار صنعت، کمک شایانی کنند. صنعتگران بایستی از سیستم‌های سنتی خارج شوند و به سوی بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا قدم بردارند.

یزدان‌بخش افزود: فضا باید برای ورود نیروی انسانی تازه‌نفس و جدید فراهم شود. نیروی انسانی امروز جامعه از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود و صنایع باید به حفظ این پتانسیل کمک کنند. نیروی انسانی جامعه امروز، کارگر ساده نسل پیشین نیست؛ بلکه بسیار متخصص‌تر و کارآمدتر است. اگر صنایع تکنولوژی را جایگزین دستگاه‌های ساده و فاقد تکنولوژی نکنند، بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص نیز دشوار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی باید از پیچیدگی فرآیندهای سرمایه‌گذار‌ی‌های جدید در حوزه صنعت، مشکلات ارزی صنایع، دشواری‌های ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به صنعت و… بکاهند تا شاهد کاهش خروج جوانان نخبه و توانمند از کشور باشیم.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد یکی از مولفه‌های مهم در بهبود محیط کسب‌وکار را تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به امکاناتی مانند تسهیلات، زمین، حمایت‌های مالی و… نیاز دارند. آنان دارای سرمایه عظیم و بی‌بدیل ذهن و فکر خلاق هستند و باید امکانات و تسهیلات لازم برای به نتیجه رسیدن ایده‌های آنان فراهم شود.

تجهیز صنایع به تکنولوژی‌های روز دنیا از الزامات ورود به صنعت نسل چهار است

«جعفر فرشچی»، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در سخنرانی خود در این همایش با اشاره به الزامات مورد نیاز صنایع استان برای ورود به نسل چهار صنعت، عنوان کرد: انقلاب‌های صنعتی دنیا از 1960 آغاز و تاکنون ادامه پیدا کرده است؛ اما متاسفانه هیچ‌کدام از انقلاب‌های صنعتی، آن‌طور که باید در ایران محقق نشده است. این در حالی است که کشورهای آسیایی مانند ژاپن، از انقلاب‌های صنعتی دنیا در راستای توسعه و رشد صنعت خود بهره‌ برده‌اند.

فرشچی با بیان اینکه برخی از صنایع به نسل چهارم صنعت ورود پیدا کردند؛ اما به مشکلات متعددی دچار شدند، بیان کرد: رشد و توسعه صنعتی مستلزم توجه به پیش نیازهای این حوزه از سوی ارگان‌ها و دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط با این امر است. حوزه تولید باید به صورت عملی به سوی صنعتی شدن هر چه بیشتر گام بردارد.

فرشچی با تاکید بر اینکه صنایع ایران در حوزه صنعت نسل چهار، ناگزیر به رقابت با صنایع روز جهان هستند، اظهار کرد: در شرایطی که برخی از صنایع کشورمان از تکنولوژی‌های قدیمی و منسوخ شده در دنیا استفاده می‌کنند، امکان رقابت در این عرصه را با صنایع پیشرفته نخواهند داشت. با این میزان به‌کارگیری تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در صنایع ایرانی، امکان ورود به نسل چهارم صنعت نیست. در واقع، یکی از مهم‌ترین الزامات ورود به صنعت نسل چهار، تجهیز صنایع به تکنولوژی‌های روز است.

فرشچی با اشاره به طرح‌های ارسال شده به دبیرخانه این رویداد اظهار کرد: در پیش رویداد ورود به صنعت نسل چهار، 35 واحد دانش‌بنیان، 80 محصول را به دبیرخانه این رویداد ارسال کردند و در رویداد فعلی، 10 طرح برای سرمایه‌گذاری منتخب خواهند شد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از واحدهای صنعتی که به نسل چهار صنعت ورود پیدا کرده‌اند، گفت: این حمایت‌ها باید شامل آسان‌سازی حضور واحد صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، تسهیل ورود تکنولوژی روز دنیا و آموزش‌های لازم، ارائه تسهیلات و ایجاد فرصت برای صنایع خرد (کوچک)، حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری و… باشد. ما نیز در شرکت شهرک‌های صنعتی به دنبال حمایت از چنین صنایعی هستیم.

فرشچی بخش دیگر سخنانش را به حفظ پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت اختصاص داد و تاکید کرد: خروجی پایان‌نامه‌های دانشگاهی به بخش صنعت کمک شایانی خواهد کرد و ضروری است این ارتباط هر چه بیشتر بسط یابد.

انعقاد 345 قرارداد پژوهشی و فناورانه میان دانشگاه فردوسی مشهد و بخش صنعت

سپس «مهدی پناهی»، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه شناسایی نیازهای صنعت و ارائه آن به دانشگاه، یکی از وظایف بخش ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد است، اظهار کرد: ساختار سازمانی بخش ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از گروه توسعه بازار و انتقال فناوری، گروه مدیریت پروژه‌های برون دانشگاهی و اداره مهارت‌افزایی و توسعه کارآموزی است. در سایه فعالیت این بخش در دانشگاه فردوسی مشهد، تاکنون 345 قرارداد با بخش صنعت منعقد گردیده است.

وی با اشاره به عضویت 150 نفر از اعضای هیات علمی به عنوان مجری قراردادهای صنعت و دانشگاه، از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان به عنوان ظرفیتی مطلوب برای پیوند صنعت با دانشگاه نام برد و افزود: اولین قرارداد ذیل این ماده قانونی بین دانشگاه فردوسی با یکی از صنایع قطعه‌سازی بزرگ استان در آینده‌ای نزدیک منعقد خواهد شد.

پناهی ادامه داد: بر اساس ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، درصورتی که صنایع از طرح‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه استفاده کنند و این امر به انعقاد قرارداد میان آنان ختم شود، در حوزه مالیات از تخفیف‌هایی برخوردار خواهند شد. پس از عقد قرارداد پژوهشی و نوآورانه با دانشگاه، روند اجرای آن داوری خواهد شد. در این حوزه، طرح‌های پژوهشی و نوآورانه با بالاترین کیفیت از سوی دانشگاه به صنایع ارائه می‌شود.

با پذیرش دانشجویان کارآموز در صنایع به جذب و ماندگاری آنان در استان و کشور کمک شایانی می‌شود

پناهی بخش دیگر سخنانش را به کارآموزی بلندمدت دانشجویان مقطع کارشناسی اختصاص داد و گفت: آیین‌نامه کارآموزی بلندمدت برای تمامی دانشگاه‌های کشور ارسال و ابلاغ شده و از پاییز سال جاری در دانشکده مهندسی و علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز اجرایی شده است. با پذیرش دانشجویان کارآموز در صنایع به جذب و ماندگاری آنان در استان و کشور کمک شایانی می‌شود. این امر در حوزه تامین نیروی انسانی نیز به صنایع کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=21179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.