• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 3070 امروز 6
6
در هفتمین جلسه کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

برنامه‌ریزی برای همایش تولید بدون کارخانه با هدف نهادینه‌سازی این موضوع در میان فعالان اقتصادی

  • کد خبر : 22079
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
برنامه‌ریزی برای همایش تولید بدون کارخانه با هدف نهادینه‌سازی این موضوع در میان فعالان اقتصادی
در هفتمین جلسه کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در خصوص برگزاری رویدادهای آموزشی و ارائه طرح پیشنهادی همایش تولید بدون کارخانه هم اندیشی شد. بررسی عملیاتی ثبت برند (نکات مهم و راهکارهای عملی) و آشنایی با سیستم های ثبت مالکیت فکری (علامت تجاری، اختراع و طرح صنعتی) در حوزه بین الملل از دیگر مباحث محوری این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «فاطمه جمیلی»، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: استان خراسان رضوی در حوزه تولید بدون کارخانه پیشرو است در همین راستا جمعی از فعالان اقتصادی پیشنهاد برگزاری رویدادی در این زمینه دادند. در واقع، این رویداد با مشورت روسای صاحب تجربه کمیته‌های ذیل کمیسیون برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد می‌توان با پرداختن به موضوع تولید بدون کارخانه، میزان تولید را با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیلهای موجود افزایش داد به همین منظور این کمیسیون در حال اشاعه فرهنگ تولید بدون کارخانه است.

جمیلی با اشاره به حضور فعال زنان کارآفرین در این کمیسیون گفت: از آن جا که بانوان تولیدکننده در حوزه فروش و بازاریابی در عرصه بین‌الملل با چالش مواجه هستند، به نظر می رسد که تشکیل این کمیسیون اقدام بسیار به جایی بوده است که می تواند در این حوزه به آنان نیز کمک کند.

پیش بینی رشد خراسان رضوی در حوزه تولید بدون کارخانه در 2-3 سال آینده

در ادامه، «محمد حسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به تلاش کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق مشهد در خصوص نهادینه سازی این نوع تولید و نیز استقبال کارآفرینان از ظرفیتهای این حوزه، پیش بینی می‌شود که طی 2 تا 3 سال آینده تولید بدون کارخانه به شدت در استان افزایش پیدا کند. این مقوله در توسعه فعالیت‌های صنعتی بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: با برگزاری همایش به دنبال آن هستیم که تولید بدون کارخانه در ایران به رسمیت شناخته شود، علاوه بر این با توجه به اینکه ایده تولید بدون کارخانه با تلاش اتاق بازرگانی خراسان رضوی و حمایت اداره کل صمت استان مطرح شد، باید این ایده به نام این استان به ثبت برسد.

روشنک در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت اقتصاد و تجارت آزاد در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مادامی که اقتصاد، تجارت و رقابت تجاری در کشور آزاد نشود، شاهد توسعه مقوله برند و مباحث جانبی آن نخواهیم بود.

ضرورت شفاف سازی تعریف قانونی مقوله مالکیت صنعتی در نظام حقوقی ایران

در بخش دیگری از نشست، «رضا مقدم»، کارشناس رسمی دادگستری و عضو کمیسیون با اشاره به اهمیت شفاف سازی تعریف قانونی در خصوص مقوله مالکیت صنعتی در نظام حقوقی ایران، تصریح کرد: مالکیت صنعتی عبارت است از: سلطه قانونی بر مجموع حقوق اختصاص یافته به کلیه پدیده هایی با ماهیت صنعتی یا خدماتی و علایم مشخصه وابسته به امور صنعتی یا تجاری انحصاری که مورد حمایت قانون گذار قرار دارد.

وی ادامه داد: اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در حمایت از علایم تجاری در سال 1304 به تصویب رسید. پس از آن نیز قوانینی در این رابطه به تصویب رسید. اختراع، علایم تجاری، طرح های صنعتی، نشان های جغرافیایی، مدل های مصرفی، مدارهای یکپارچه، گونه های جدید گیاهی و اسرار تجاری از جمله موارد تحت حمایت حقوق مالکیت صنعتی است.

مقدم افزود: مدت اعتبار علایم تجاری 10 ساله است که برای تمدید آن دو فرجه در قانون آمده است؛ صاحب علامت تجاری، 6 ماه قبل از انقضای 10 ساله می تواند بدون پرداخت جریمه علامت خود را تمدید کند و 6 ماه بعد از انقضای 10 ساله نیز، صاحب علامت با پرداخت جریمه می تواند علامت را تمدید نماید.

خراسان رضوی در سطح کشور بیشترین مجوز تولید بدون کارخانه را صادر کرده است

در ادامه، «محمد علی امیرفخریان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان با اشاره به اینکه خراسان رضوی در سطح کشور بیشترین مجوز تولید بدون کارخانه را صادر کرده است، افزود: تولید بدون کارخانه، برای تجارت خارجی و تولید، مزایای بسیاری به همراه دارد. در مقوله تولید بدون کارخانه می توان از ظرفیت خالی صنایع برای تولید و عرضه کالا استفاده کرد. از سویی، امنیت بازار تجار بسیار حائز اهمیت است و در گذشته، در برخی مواقع بازرگان محصولی را در عرصه بین المللی عرضه می کرد و به تدریج فروشنده خارجی با کارخانه ارتباط گرفته و بازرگان از این چرخه حذف می شد. این در حالی است که امنیت بازار تجار در تولید بدون کارخانه تامین می شود. در واقع تجار بدون نگرانی می توانند محصولات خویش را با علامت تجاری و برند خود در عرصه بین‌المللی عرضه کنند. علاوه بر این، زمانی که تجار کالایی را از کارخانه خریداری می‌کنند، به دلیل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متحمل به دوش کشیدن بار مالی از این ناحیه می‌شوند و باید پس از مدتی استرداد این مالیات را از سازمان امور مالیاتی مطالبه کنند که این فرآیند گاهی بسیار زمان بر است به طوری که بعضا 8 الی 9 ماه به طول می انجامد؛ در حالی که طبق قانون این فرآیند باید طی یک ماه صورت پذیرد. در تولید بدون کارخانه، نیازی نیست بخشی از سرمایه در گردش بازرگان در این حوزه هزینه شود.

در ادامه، «وحیده مجیدی فر»، کارشناس مسئول صنایع نساجی اداره کل صمت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هدفمند شدن و صدور مجوز برای فرآیند تولید بدون کارخانه به واحدهای تولیدی و بازرگانان بسیار کمک خواهد کرد. تاکنون هیچ شکایتی از سوی متقاضیان در خصوص تولید بدون کارخانه نداشته ایم؛ البته زمان بر بودن رسیدگی به درخواست ها برای تولید بدون کارخانه، بعضا سبب گلایه متقاضیان شده است.

وی افزود: تولید بسیاری از محصولات به دلیل رعایت مسائل بهداشتی باید در کارخانجات صورت بگیرد این در حالی است که بعضا کارآفرینان محصولات خود را در واحدهای صنفی به تولید انبوه می رسانند چنان که این مساله در خصوص تولید پوشاک بسیار صدق می کند. لذا اضافه شدن پروانه صنفی در این گونه موارد، برای اخذ مجوز تولید بدون کارخانه ضروری است.

در بخش دیگری از نشست، «محمدرضا خرسند»، معاون ثبت شرکت های اداره کل ثبت اسناد خراسان رضوی عنوان کرد: برای ثبت مجوز تولید بدون کارخانه ابتدا باید این مهم طی 3 نوبت در روزنامه آگهی شود که فرایندی نسبتا زمان بر است.

در ادامه، «کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود به گونه ای برنامه ریزی گردد که طبق حوزه ای که متقاضی مجوز تولید بدون کارخانه، برند خود را به ثبت می رساند، بتواند نسبت به اخذ این مجوز اقدام کند. ضرورت دارد مسئولین ذی ربط برای اصلاح این فرآیند از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

لزوم اخذ مشورت از فرد آگاه در هنگام ثبت مالکیت فکری

در بخش دیگری از نشست، «نیکا خواجه پور»، مسئول مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه مالکیت فکری در معنای عام خود عبارت است از حقوق قانونی منتج از فعالیت ذهنی و فکری در زمینه های صنعتی، علمی، ادبی و هنری، یادآور شد: مسیرهای ثبت علامت تجاری به سه دسته ملی، منطقه ای و بین المللی تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به پروتکل مادرید در راستای تسهیل ثبت بین المللی علامت تجاری در کشورهای عضو کنوانسیون پاریس گفت: این سیستم متشکل از موافقت نامه مادرید مورخ 1891 میلادی و پروتکل مرتبط با آن (تصویب شده در سال 1989 میلادی) و نیز یک آیین نامه مشترک است؛ کشورهایی امکان ورود به این موافقت‌نامه را دارند که پیش از این عضو کنوانسیون پاریس برای حفاظت از مالکیت صنعتی شده باشند. مزایای استفاده از این کنوانسیون برای ثبت علامت تجاری عبارت است از: زبان واحد، مقرون به صرفه بودن ثبت مالکیت، صرفه جویی زمانی در فرآیند ثبت و حفاظت و پوشش جهانی.

خواجه پور افزود: درخواست ثبت بین المللی مالکیت فکری صرفا از طریق دفاتر مالکیت فکری عضو سیستم مادرید امکان پذیر بوده و منوط به ثبت در کشور مبدأ است. لازم به ذکر است کشوری به عنوان کشور مبدأ شناخته می شود که متقاضی در آن جا دارای مقر واقعی و موثر صنعتی و تجاری باشد. نکته بسیار جالب در رابطه با هزینه های ثبت درخواست در سیستم مادرید، تخفیف ها و مشوق های تخصیص داده شده به کشورهای کمتر توسعه یافته است؛ بر این اساس اگر درخواست ثبت در دفتر مالکیت فکری یکی از این کشورها به ثبت برسد، هزینه های پایه در حدود 90 درصد کاهش یافته و مبلغ پرداختی، در حدود 65 تا 90 فرانک سوئیس خواهد بود.

مسئول مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: برای ثبت مالکیت فکری به ویژه در حوزه اختراع خود حتما از یک فرد آگاه مشاوره بگیرید، هر چند که فعال اقتصادی می تواند نسبت به ثبت مالکیت فکری خود اقدام کند؛ اما عدم ثبت صحیح اختراعات، سبب نابودی کسب و کار می شود؛ چرا که تمام ارزش آن کسب و کار به دانش به کاررفته در آن بستگی دارد.

در ادامه، «محمدرضا سیم ریز»، رئیس کمیته دیجیتال برندینگ کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی، به بیان جزئیاتی از همایش پیش رو در زمینه تولید بدون کارخانه پرداخت و اظهار کرد: مفهوم و محتوایی کلی برای برگزاری رویداد و همایش تولید بدون کارخانه در نظر گرفتیم تا بدین ترتیب بتوانیم مفهوم کارآفرینی را نیز در کنار آن مطرح کنیم. نوآوری مفهومی است که باید توامان در کنار اصطلاح تولید بدون کارخانه مطرح شود، چرا که کارآفرینان باید به این مبحث واقف باشند که می توان بدون کارخانه نیز در مسیر کارآفرینی گام برداشت. در واقع مطرح کردن نوآوری می تواند خلاقیت و مفهوم جدیدی در برگزاری این رویداد باشد.

وی ادامه داد: رویداد تولید بدون کارخانه با هدف آشنایی با مفهوم کارآفرینی در تولید بدون کارخانه، شناخت هر چه بیشتر این تولید و مراحل قانونی اخذ مجوزها، درک صحیح از مدل های مختلف کسب و کار و… برگزار می شود.

سیم ریز افزود: متقاضیان تولید بدون کارخانه، اعضای کانون کارآفرینان خراسان رضوی، اعضای اتاق بازرگانی استان، تشکل‌های اتاق بازرگانی و اعضای کمیسیون‌های اتاق، جامعه هدف این رویداد هستند.

در بخش دیگری از نشست، «سامان اسدیان»، نایب رئیس کمیسیون فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: در بحث برندینگ، هویت‌سازی از جمله مقوله‌های مهمی است که باید در کانون توجه قرار بگیرد. به بیان دیگر، هویت پشتوانه یک برند محسوب میشود که به آن کالا، محصول و یا خدمات ارزش داده است. لذا بایستی به این عرصه توجه کافی صورت گیرد و کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه در این زمینه برنامه ریزی نماید.

هدف اصلی کمیسیون، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه تولید بدون کارخانه و برند است

در ادامه، «سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق خراسان رضوی تصریح کرد: هدف اصلی این کمیسیون، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در حوزه تولید بدون کارخانه و برند است. در حوزه برند تلاش می کنیم تا با تشکل‌هایی که در این حوزه فعالند به ویژه انجمن مدیران صنایع همکاری داشته باشیم، به ویژه اگر در بدنه خود بحث اطلاع رسانی و ترویج این حوزه را در دستور کار داشته باشند. علاوه بر همایش تولید بدون کارخانه، بحث برگزاری دوره های آموزشی نیز توسط کمیسیون مطرح است و اگر صاحبان صنایع، بازرگانان و سایر فعالان اقتصادی پیشنهادی در خصوص برگزاری دوره های آموزشی دارند از انعکاس این پیشنهادات استقبال می کنیم.

وی افزود: کمیسیون در جلسات آینده بیشتر به حلقه مفقوده چگونگی ثبت برند، علامت تجاری و اختراع در عرصه بین المللی ورود خواهد کرد. تقاضای ما این است که اعضای کمیسیون و صاحب نظران مشکلات ثبت برند در خصوص ثبت اختراع در عرصه بین المللی را نیز مطرح کنند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.