• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3083 امروز 0
6
در پنجاه و سومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان صورت گرفت؛

بررسی سازوکار ایجاد کارگروه تخصصی مدیریت شهری و بخش خصوصی مشهد

  • کد خبر : 22103
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
بررسی سازوکار ایجاد کارگروه تخصصی مدیریت شهری و بخش خصوصی مشهد
در پنجاه و سومین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، بسته پیشنهادی پیرامون بررسی سازوکار تشکیل ایجاد کارگروه تخصصی مدیریت شهری و بخش خصوصی با توافق شهرداری مشهد و بخش خصوصی و تعاونی تصویب شد.

به گزارش روابط ‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه با اشاره به اهمیت و ضرورت تشکیل این کارگروه تخصصی، اظهار کرد: هم‌افزایی میان شهرداری و فعالان اقتصادی می‌تواند شهر مشهد را به الگوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تبدیل کند. این امر باعث می‌شود تا مسائل و مشکلات میان بخش خصوصی و شهرداری رفع و هم‌افزایی پیرامون موضوعات مهم در زمینه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر شکل گیرد.

لبافی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در زمینه شکل‌گیری این کارگروه تخصصی، عنوان کرد: پیش از این جلسات متعددی با شهرداری مشهد برای تهیه چهارچوب‌ این کارگروه تشکیل و بسته پیشنهادی تهیه و برای ذی‌نفعان ارسال شد. در این جلسه بسته پیشنهادی بررسی و پس از موافقت ذی‌نفعان، برای اخذ مصوبه نهایی در دستورکار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار می‌گیرد.

اهمیت توجه به مقوله «آب» به عنوان مسئله‌ای مهم در توسعه شهری

«محمد علایی»، رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: حدود 97 درصد آب شهر مشهد از سد دوستی تامین می‌گردد که آب این سد از طریق رودهیرمند (خارج از کشور) تامین می‌شود. تنها بخش اندکی از آب سد دوستی باقی‌مانده است. بخش‌های مختلف شهر مشهد دچار فرونشست شده و درصورت استفاده و تامین آب مورد نیاز شهر از سفره‌های زیرزمینی، سالانه 2 متر فرونشست زمین و دشت در مشهد رخ خواهد داد. لذا بایستی حتما به مقوله آب به عنوان مسئله ای مهم در توسعه شهری نگریسته شود.

وی افزود: گفته می‌شود آب مورد نیاز استان در درازمدت از دریای عمان تامین خواهد شد؛ اما سوال این است که این میزان اعتبار چگونه تامین خواهد شد؟ و با توجه به رشد جمعیت مشهد، سازمان‌های دولتی چه برنامه‌ای برای تامین آب مورد نیاز شهر در سال 1403  دارند؟ آب مورد نیاز مشهد چگونه تامین خواهد شد؟مدیران دولتی چه‌برنامه‌ای برای فرونشست و گسل‌های این شهر دارند؟

علایی افزود: باید کارگروه تخصصی ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل و موضوعات حوزه توسعه شهری و مشکلات موجود طرح و بررسی شود. آب باید مهم‌ترین موضوع و دغدغه جدی مدیران، فعالان اقتصادی، مدیریت شهری، صاحبان نظران و… باشد. آب مسئله‌ای بسیار خطرناک‌تر از زلزله در مشهد است. مردم نیز باید آگاه گردند و موضوعات به صورت شفاف به آنان اعلام شود.

لزوم شکل گیری کارگروه تخصصی مدیریت شهری و بخش خصوصی

«مسعود رضوی»، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز با اشاره به اهداف تشکیل این کارگروه، بیان کرد: براساس توافق صورت گرفته، ساختار این کارگروه به گونه ای خواهد بود که تغییر مدیران یا سلایق مدیریت در آن اثر چندانی نخواهد داشت تا هم‌فکری لازم صورت گیرد. همچنین، ساختار این کارگروه در تعارض با سایر نهادها و ذی‌نفعان نخواهد بود.

وی در خصوص تعداد اعضای کارگروه تخصصی مدیریت شهری و بخش خصوصی مشهد عنوان کرد: باتوجه به عنوان انتخاب شده، پیشنهاد می‌شود که اعضای اصلی کارگروه مذکور، از شهرداری مشهد، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های تخصصی ذیل اتاق بازرگانی مشهد بوده و موضوعات را به صورت تخصصی بررسی کنند. در صورت نیاز، دیگر نهادها و سازمان‌ها به عنوان مهمان دعوت و مشورت از آنان گرفته خواهد شد. پایه گفت‌وگوی این کارگروه، توسعه شهری است.

عارضه‌یابی، یکی از دلایل شکل‌گیری کارگروه تخصصی مدیریت شهری و بخش خصوصی است

«محسن خندان‌دل»، رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد نیز تاکید کرد: با تشکیل این کارگروه، نقطه نظرات تمامی ذی‌نفعان در توسعه شهر مد نظر قرار می‌گیرد. البته باتوجه به اهمیت این امر، شورای سیاست‌گذاری توسعه اقتصادی شهر مشهد، شاید عنوان مناسب‌تری باشد.

وی گفت: حوزه عملکردی مدیریت شهری گسترده است و با اخذ نظرات، عارضه‌یابی، هم‌گرایی، مشاوره، ساماندهی و… می‌توان نسبت به رفع مشکلات شهر اقدام نمود. بسترسازی، شناسایی و جذب سرمایه‌گذاری از موضوعاتی است که باید در مقدمه و چهارچوب بسته پیشنهادی ذکر شود. عارضه‌یابی نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در دلایل شکل‌گیری این کارگروه ذکر شود.

«حمیدرضا نوری»، نماینده اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه عنوان شورای سیاست‌گذاری بار حقوقی به کارگروه القا می‌کند، اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری باید از ارگان یا نهاد بالادستی، مشروعیت بگیرد. شورای شهر مشهد یک نهاد سیاست‌گذار در شهر است؛ لذا کارگروه بررسی توسعه شهری عنوان مناسب‌تری است.

وی بخش دیگر سخنانش را به بحران آب در مشهد و استان اختصاص داد و خاطرنشان کرد: باتوجه به محدودیت منابع آبی استان، سطح تولید محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده و امنیت غذایی و تامین غذا در حوزه کشاورزی زیر سوال رفته است. همچنین به دنبال آن، خروج سرمایه از بخش کشاورزی رشد پیدا کرده است. بر همین اساس، ضروری است این کارگروه تشکیل شود و موضوعات اساسی استان در حوزه توسعه شهری را بررسی کند.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی در جمع‌بندی این مبحث عنوان کرد: موضوع ایجاد «کارگروه تخصصی مدیریت شهری و بخش خصوصی» به اتفاق آرا بدون رای مخالف در ده بند مورد تایید و تصویب قرار گرفت و در اولین جلسه شورا ارائه خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.