• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3054 امروز 1
4
در دیدار رئیس اتاق خراسان رضوی با کنسول پاکستان در مشهد عنوان شد:

ایجاد زمینه تهاتر کالا میان ایران و پاکستان؛ محرکی برای رشد تجارت دو کشور است

  • کد خبر : 22408
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
ایجاد زمینه تهاتر کالا میان ایران و پاکستان؛ محرکی برای رشد تجارت دو کشور است
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و کنسول پاکستان در مشهد، راهکارهای توسعه تعاملات تجاری این کشور با استانمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین بر توسعه ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری، تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس پارلمان بخش خصوصی استان در این دیدار، ضمن یادآوری پیشینه همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، اظهار داشت: فراهم شدن بستر تهاتر کالا میان دو کشور، در افزایش مراودات تجاری طرفین بسیار موثر خواهد بود و محدودیت‌های انتقال ارز نیز مرتفع خواهد شد. با فراهم‌سازی ظرفیت‌های این بخش، توسعه آمارهای تجاری دو کشور را نیز می‌توان انتظار داشت.

وی در ادامه به مزایای توسعه تعاملات تجاری با کشورهای همسایه اشاره کرد و متذکر شد: علاوه بر مشترکات فرهنگی و سوابق دیرینه‌ای که روابط ملت‌ها ایجاد نموده، توسعه روابط در سطح همسایگان، اقتصاد منطقه را تقویت نموده و بسترساز تعریف و اقدام برای پروژه‌های همکاری بزرگتر اقتصادی خواهد بود.

توکلی‌زاده از هدف‌گذاری اتاق بازرگانی مشهد در برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های تجاری و اقتصادی از خراسان رضوی به ایالت پیشاور پاکستان در سال آینده سخن گفت و اذعان داشت: امیدواریم در چهارچوب تبادل هیات‌های اقتصادی، بخش خصوصی دو کشور بتوانند با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا شوند.

وی دیپلماسی کشورمان را در بحث مراودات خارجی، متمرکز بر تقویت روابط برادرانه با کشورهای همسایه دانست و خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی نیز به عنوان پارلمان بخش خصوصی، همت خود را بر تحقق این مهم از منظر اقتصادی و تجاری متمرکز نموده و از برنامه‌ها و اقدامات مشترکی که به توسعه این جنس همکاری‌ها بیانجامد، استقبال می‌کند.

توکلی‌زاده به اقلام و کالاهایی اشاره کرد که مورد نیاز بازار هر کدام از دو کشور است و عنوان کرد: قرابت جغرافیایی خراسان رضوی و پاکستان، ظرفیت خوبی را ایجاد نموده تا بخشی از همکاری‌های تجاری استان ما با این کشور تعریف و برنامه‌ریزی شود، البته که در این زمینه نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های اقتصادی پاکستان و همچنین نیازهای بازار این کشور باید برای فعالان اقتصادی استانمان اطلاع‌رسانی شود و آماده‌ایم در این رابطه همکاری لازم را به عمل آوریم.

ظرفیت تامین سیمان از ایران برای پروژه‌های عمرانی برخی استان‌های پاکستان

در ادامه، «محمد شهریار»، کنسول پاکستان در مشهد از به صرفه بودن واردات سیمان از ایران در اجرای پروژه‌های برخی مناطق پاکستان سخن گفت و عنوان کرد: پروژه‌ای در منطقه گوادر پاکستان در حال اجراست که اگر تجار پاکستانی بخواهند سیمان مورد نیاز اجرای آن را از کارخانه سیمان پنجاب تامین کنند، به دلیل مسافت طولانی، بایستی متحمل هزینه زیادی بشوند. چنان که از منطقه گوادر تا کویته پاکستان حداقل یک هزار کیلومتر فاصله است؛ لذا هزینه حمل زیادی باید بپردازند؛ لذا به نظر می‌رسد اگر سیمان مورد نیاز این پروژه از زاهدان، زابل یا خاش خریداری شود، به مراتب مقرون به صرفه‌تر خواهد بود؛ این مثال نشانگر اهمیت توسعه تعاملات تجاری میان دو کشور است.

وی یادآور شد: همچنین از آن جا که کشور پاکستان در حوزه صادرات انبه در دنیا معروف است، باید عنوان کرد صادرات این میوه از پاکستان به مشهد کمتر از دو روز زمان می‌برد. این در حالی است که ارسال این محموله تجاری به استرالیا قریب به دو ماه به طول می‌انجامد. این مثال نیز نمونه کوچک دیگری از اهمیت گسترش تعاملات میان کشورهای همسایه است. با توجه به این که ایران بازاری فوق‌العاده و پتانسیل‌های تجاری فراوانی در حوزه‌های مختلف دارد، قطعا باید روابط تجاری میان دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کرده و تعمیق و مستحکم شود.

دعوت از تجار ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های پاکستان

شهریار با تاکید بر ضرورت گسترش روابط و تعاملات بین اتاق‌های بازرگانی ایران و پاکستان اظهار کرد: امید است روابط تجاری بین دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند و تلاش ما نیز در کنسول‌گری پاکستان معطوف به این هدف بوده است. کنسول‌گری در خصوص ارائه انواع خدمات تجاری، بازرگانی و… به تجار ایرانی اعلام آمادگی می‌کند. شاهد این مدعا، زمینه‌سازی برای دیدارهای متعدد با بازرگانان ایرانی و پاکستانی است که تاکنون در این خصوص ترتیب اثر داده‌ایم. یکی از اهداف ما، تشویق تجار پاکستانی برای حضور در نمایشگاه های ایرانی در حوزه‌های مختلف و بالعکس بوده است؛ به طوری که همواره تجار ایرانی را برای حضور در نمایشگاه‌های پاکستان نیز ترغیب کرده‌ایم.

او افزود: نمایشگاه تکسپوی پاکستان TEXPO در ماه می یا ژوئن در کراچی پاکستان برگزار می‌شود و بالغ بر 150 کشور دنیا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. این رویداد مهم در حوزه صنعت نساجی و پوشاک برگزار می‌گردد و از تجار ایرانی برای حضور در این نمایشگه دعوت به عمل می‌آوریم تا از این فرصت مغتنم استفاده کنند.

شهریار خاطرنشان کرد: هفته گذشته در دیدار با روسای اتاق‌های بازرگانی کراچی و کویته، از آنان برای شرکت در نمایشگاهی که مقرر است ماه آینده در حوزه صنعت ساختمان در مشهد برگزار شود، دعوت به عمل آوردیم. اتاق بازرگانی کراچی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده و در صورت تحقق این مهم، علاقمند به برگزاری نشستی بین رئیس این اتاق با رئیس اتاق بازرگانی مشهد هستیم. از سویی، پیش بینی ما این است که هیاتی تجاری از ایران بتوانند در آینده‌ای نزدیک به پیشاور سفر کنند.

«علی‌اکبر بازوبندی»، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال شرق کشور نیز در این دیدار اظهار کرد: مسئولان پاکستان 10 الی 11 ماه بعد از این دیدار با امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران مصوبه‌ای را تایید کردند که براساس آن، برخی دستورالعمل‌ها و مجوزها برای تجارت تهاتری با این دولت ایران ابلاغ شد.

وی یادآور شد: در دیدار با مسئولان پاکستانی توافق شده است هفته ای 2 هزار و 500 تن گوشت از پاکستان به صورت تهاتر به ایران صادر شود.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.