• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 3083 امروز 0
3
در پنجاه و پنجمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان صورت گرفت؛

بررسی چالش‌های تعاونی‌های مسکن مهر پیرامون صدور پایان‌کار برای واحد‌های گلبهار

  • کد خبر : 23281
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
بررسی چالش‌های تعاونی‌های مسکن مهر پیرامون صدور پایان‌کار برای واحد‌های گلبهار
در پنجاه و پنجمين جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، چالش‌های تعاونی‌های مسکن مهر پیرامون صدور پایان‌کار برای واحد‌های مسکونی ایجاد شده بررسی شد و بر ضرورت تعامل سازمان نظام مهندسی و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در راستای رفع این مسئله تاکید گردید.

به گزارش روابط ‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه با بیان اینکه پروژه مسکن مهر در دولت نهم و دهم پروژه با اهمیتی بود و در آن زمان تعاونی‌های مسکن مهر ایجاد و جهت مشارکت در مسکن‌سازی تشویق شدند، اظهار کرد: در آن زمان بستر‌ها به گونه‌ای فراهم شد که هدف‌گذاری‌هایی که دولت به دنبال آن بود محقق شود

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی مسکن مهر تحویل داده شده و تعدادی نیز در حال تکمیل است. در سال 1399 بین اتاق تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت‌های تعاونی با دستگاه‌های اجرایی مربوطه تفاهم‌نامه‌هایی انجام و توافقاتی صورت گرفته بود تا مشکلات مسکن مهر در قالب تعاونی‌ها حل و فصل شود؛ اما پس از آن تاریخ جلسه‌ای تشکیل نشد  و چالش ها به آینده موکول شد.

لبافی ادامه داد: افرادی که آپارتمان خریده‌اند مرتباً به تعاونی‌ها مراجعه کرده و از آنها پایان‌کار مطالبه می‌کنند. اخذ پایان‌کار شرایطی دارد و صدور آن به تعویق افتاده است. در سال 1399 توافقاتي در این خصوص انجام شده و اداره کل راه و شهرسازی باید این مسائل را پیگیری می‌کرد؛ اما این توافقات عملا بدون اقدام باقی‌مانده است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: باید به دنبال راه حلی در استان باشیم که مشکلات تعاونی‌ها به حداقل برسد و روند کار را در چهارچوبی قرار دهیم که تعاونی‌ها بتوانند با رعایت ضوابط و مقررات پایان‌کار را دریافت کنند. عمده مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر در حوزه راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری است.

تشریح جزئیات چالش تعاونی‌های مسکن مهر

در ادامه «مسعودرضا اعظم نوری»، مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسکن کارمندان استان اظهار کرد: در حال حاضر هر یک از اعضای تعاونی که می‌خواهد از بانک دفترچه اقساط بگیرد، زمانی که پروژه به بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی می‌رسد، به بانک معرفی می‌شود. در این مرحله این عضو تاییدیه‌های لازم را از شرکت عمران گلبهار و اداره‌کل تعاون گرفته و به بانک مراجعه می‌کند؛ اما بانک به این دلیل که نمی‌تواند ملک را به دلیل نداشتن پایان‌کار در رهن بگیرد، از عضو تعاون دو ضامن می‌خواهد و اکثر واحد‌های مسکن مهر به این ترتیب دفترچه اقساط را اخذ کرده‌اند.

او ادامه داد: عضو طرف حساب بانک تا وقتی که ملک در اختیار خودش است اقساط را پرداخت می‌کند؛ اما با فروش آن این تعهد گاهی نادیده گرفته می‌شود و در اینجا بانک به سراغ ضامن می‌رود.

نوری خاطرنشان کرد: به دلیل نداشتن سند، هر مشکلی که در این ساختمان‌ها به‌وجود می‌آید و حتی در هنگام نقل و انتقالات، تعاونی طرف دعوا قلمداد می‌شود. اکثر تعاونی‌ها واحد‌های مسکن مهر را در چند سال گذشته تحویل داده یا در مرحله هیئت تسویه یا در مرحله پایانی خروج از تعاونی هستند.

وی اضافه کرد: در مرداد‌ماه 1398 جلسه‌ای در استانداری برگزار و در آن زمان مصوب شد که جهت حل مشکل پایان‌کار، شهرداری و شرکت عمران با محوریت دفتر فنی استانداری جلساتی برگزار کنند تا راهکار‌ها ارائه شود. همچنین مصوب شد که در خصوص پایان‌کار پروژه مسکن مهر و مشکلات مرتبط با نظام مهندسی و نظارت فنی، دفتر فنی استانداری با دعوت از رئیس نظام مهندسی استان راهکاری جهت حل مشکلات ارائه دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسکن کارمندان خراسان ادامه داد: با توجه به بند اول این مصوبه، شرکت عمران گلبهار آمادگی خود را اعلام کرد؛ اما شهرداری طی مکاتبه‌ای اعلام کرد هرگونه سکونت و بهره‌برداری از املاک، پیش از صدور پایان‌کار، خلاف قوانین بوده و مسئولیت نیز بر عهده مدیر تعاونی است.

نوری عنوان کرد: دفتر فنی استانداری در سال 1398 مجددا جلسه‌ای تشکیل داد و پذیرفته شد که طبق توافق شرکت عمران و شهرداری گلبهار، برای آن دسته از پروژه‌هایی که دارای پایان‌کار از شرکت عمران گلبهار بودند، نیازی به اخذ مجدد پایان‌کار از شهرداری نباشد. در این زمینه، شهرداری جهت ارائه پایان‌کار، تاییدات نظام مهندسی را مطالبه می‌کند؛ اما صدور تاییدیه نظام مهندسی زمان‌بر شده و به دفعات در این حوزه با نظام مهندسی جلساتی داشتیم.

سپس «سیاوش شفیعی»، عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی مسکن کارگران خراسان اظهار کرد: برخی تعاونی‌ها در زمانی که هنوز شهرداری در گلبهار تشکیل نشده بود، توانستند از شرکت عمران گلبهار پایان‌کار بگیرند و در این پایان‌کار، کلمه بهره‌برداری مشخصاً قید شده است. از زمان ایجاد شهرداری، شهرداری این پایان‌کار‌ها را به رسمیت نشناخت و تعاونی‌ها دچار مشکل شدند. حتی برخی تعاونی‌ها که با این پایان‌کار سند گرفته بودند نیز، سندشان متوقف شد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی در رابطه با تعیین مهندسین پروژه‌ها و گرفتن تاییدیه‌های لازم جهت صدور پایان‌کار باید ورود کند و با نرخ‌های کنونی دستمزد مهندسین، این مبالغ برای تعاونی‌ها قابل پرداخت نیست.

شفیعی تصریح کرد: در گلبهار 42 هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که از این بین، حدود 30 هزار واحد به تعاونی‌ها واگذار شد. از 30 هزار واحد، زمین‌های حدود 7000 واحد به شرکت عمران گلبهار بازگشت؛ اما 23 هزار واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌ها ساخته شده است. از این 23 هزار واحد، بیش از 19 هزار واحد به مردم تحویل داده شده است و هیچکدام از این واحد‌ها سند ندارند.

با پرداخت نشدن هزینه‌ها توسط تعاونی‌ها، مشکلات ادامه خواهد داشت

«محمد حیدری»، نماینده اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در بخشی از این جلسه اظهار کرد: تمام امور مربوط به پایان‌کار به عهده تعاونی‌ها است. اگر تعاونی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد هزینه‌ها را بپردازد، هر تصمیمی که در جلسات گرفته شود منتج به حل مشکل نخواهد شد.

سپس «سید آرمین اعتضادی»، مسئول پیگیری‌های ویژه معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوی اضافه کرد: این پروژه 16 سال پیش با ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های آن زمان آغاز شده و مهندسین ناظر یک دوره قرارداد داشتند. مشکل دیگر این است که با توجه به گذشت زمان برخی موارد با استاندارد‌های فعلی همخوانی ندارد.

پیشنهادات سازمان نظام مهندسی جهت رفع مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر

«حسین بشیر»، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: باید برای تمام 42 هزار واحد مسکن مهر برنامه‌ریزی و فکر کرد. می‌توانیم همکاری کرده و با اجازه راه و شهرسازی جهت تاییدیه پایان‌کار بهره‌برداری، قوانین سال ساخت را مدنظر قرار دهیم.

سپس شفیعی، عضو هیات مدیره اتحادیه تعاونی مسکن کارگران خراسان، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی با توجه به رویکرد مساعدت و حل مشکلات به وجود آمده، مذاکراتی با مجموعه تعاونی‌ها و اتاق تعاون انجام خواهد داد. بر اساس این مساعدت، 19 هزار واحد مسکن مهر در قالب شرکت‌های حقوقی در شرکت‌های حقوقی جمع بندی و با توافق انجام شده این مشکلات حل خواهد شد.

همچنین «مرتضی سرشتی»، مدیر مسکن شرکت عمران گلبهار در ادامه عنوان کرد:  واحدهای تعاونی مسکن گلبهار، در حال حاضر شامل 22 هزار و 685 واحد است. تاکنون حدود 18 هزار واحد افتتاح و حدود 4 هزار و 500 واحد باقی مانده است. در خصوص 18 هزار واحدی که افتتاح شدند، حدود 4 هزار و 880 واحد،  پایان‌کار سفت‌کاری، تاسیسات مکانیکی و برقی و اجرای نما را اخذ کردند. از سال 1395 که شهرداری مستقر شد، حدود 178 واحد از این پروژه‌ها توانستند پایان‌کار بهره‌برداری بگیرند. تقریبا حدود 20 درصد از پروژه‌هایی که افتتاح شدند و به اتمام رسیدند به نتیجه رسید. شرکت عمران گلبهار در این زمینه همراهی‌های زیادی داشت.

همچنین «اسکندری»، نماینده شهرداری گلبهار با اشاره به صدور اخطاریه بهره برداری قبل از پایانکار به شرکت‌های تعاونی، اظهار کرد: در راستای همین موضوع امروز این گرفتاری‌ها برای آن‌ها به وجود آمده و ساکنین به آن‌‎ها اجازه ورود به واحد را نمی‌دهند. اخطاریه‌ها در گذشته برای رفع گرفتاری در آینده صادر شده است.

وی افزود: در بسیاری از پروژه‌‎های مسکن مهر عدم تکمیل واحدها، ناتمام ماندن محوطه‌سازی، عدم تایید مهندسان، اخذ نشدن استاندارد آسانسورها، نداشتن گواهی ایمنی آتش‌نشانی و… از جمله مسائلی است که شهرداری با این پروژه‌ها مواجه است. باید قبل از سکونت افراد فکری برای این موضوعات می‌شد. عمده مشکلات در این پروژه‌ها در حوزه نظام  مهندسی است. همچنین، مساله عمده ما این است که بسیاری از تعاونی‌ها درخواست پایانکار ندارند. کسانی که ورود کردند موفق به اخذ پایانکار شدند؛ اما مشکل این است که درخواست کننده‌ای برای پایانکار وجود ندارد.

اسکندری اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم شرکت‌های تعاونی ثبت درخواست کنند و با رفع تخلفات و مسائلی که در حوزه نواقص پروژه‌ها صورت گرفته، نسبت به اخذ پایانکار درخواست و اقدام کنند. ما نیز در شهرداری در مورد تخلفات صورت گرفته در این پروژه‌ها در کمیسیون ماده 100 حداقل هزینه‌ها را اخذ خواهیم کرد. تعاونی‌ها می‌توانند تا 20 اسفند ثبت درخواست‌های خود را به شهرداری اعلام کنند.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در پایان این جلسه و در جمع‌بندی نکات مطروحه گفت: توافق بر این شد که تعاونی‌ها برای 19 هزار واحد متقاضی پایان‌کار، هرچه سریع‌تر و تا 20 اسفندماه یک اطلاع رسانی به واحدها و مالکین انجام داده و نسبت به اصلاح مشکلات و تخلفات احتمالی  صورت گرفته اقدام کنند. لازم است تا 20 اسفند این اطلاع رسانی انجام شود و درخواست‌ها ثبت شهرداری گردد و شهرداری ظرف مدت دوماه بررسی‌های خود را با نگاه به حداقل‌ها و لحاظ کردن مباحث و تخلفات انجام دهد. بعد از این همزمان فرایند در سازمان نظام مهندسی طی می‌شود و تا 15 اسفند ماه جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد تا تصمیمی جمعی برای این 19 هزار واحد اخذ گردد. بر اساس این تصمیم جمعی، اعداد و ارقام برای مهندسان ناظر در این پروژه‌ها به حداقل‌ها خواهد رسید. به این ترتیب باید اطلاع رسانی به اعضا انجام شود و تاکید شود ظرف مدتی معین مراجعه کنند و در صورتی که هر یک از اعضا مراجعه نکنند و برخی هزینه‌ها راپرداخت نکنند از این چهارچوب خارج خواهند شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=23281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.