• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3064 امروز 7
4
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در جمع اعضای کمیسیون صنعت این اتاق مطرح کرد:

لزوم تدوین و ارائه یک بسته جامع از مطالبات بخش خصوصی کشور به مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر : 24240
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
لزوم تدوین و ارائه یک بسته جامع از مطالبات بخش خصوصی کشور به مجلس شورای اسلامی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خواستار تدوین و ارائه یک بسته جامع از مطالبات بخش خصوصی کشور به مجلس دوازدهم با مشارکت اتاق‌های استانی و مرجعیت پارلمان بخش خصوصی ایران شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در نهمین نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان عنوان کرد: سال آینده مجلس دوازدهم با ترکیب جدیدی کار خود را آغاز می‌کند و نظر به جایگاهی که این نهاد قانون‎‌گذار در عرصه تصمیم‌سازی دارد، بخش خصوصی نیز باید در طرح مطالبات خود و پیگیری آن‌ها، شفاف‌تر و صریح‌تر عمل کند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی در حال گردآوری مجموعه‌ای از مطالبات بخش خصوصی استان است تا پس از قطعی شدن ترکیب نمایندگان این خطه، در جلسه‌ای با آن‌ها، این بسته را در اختیارشان قرار داده و پیگیری مفاد آن را مطالبه نماید. طبیعتا این مهم می‌تواند با نگاهی کلان‌تر نیز دنبال شود و پارلمان بخش خصوصی کشور با همکاری اتاق‌های استانی، بسته مطالبات بخش خصوصی را در ابعاد ملی تدوین و در اختیار مجلس آینده قرار دهد.

توکلی‌زاده متذکر شد: امروز شاهدیم که بخش بزرگی از مشکلات فعالان اقتصادی به واسطه نقص قوانین، ضعف اجرا یا ابهام در متن قانون و الحاقات آن رقم می‌خورد و این روند باید در مسیر قانون‌گذاری و تصمیم‌سازی اصلاح شود. توامان پارلمان بخش خصوصی باید نقش خود را به عنوان مشاور قوای سه‌گانه، به شایستگی ایفا نماید.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی کشور با مشکلات عدیده‌ای به ویژه در بحث زیرساخت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی با مشکلات زیرساختی متعددی همچون تامین گاز، آب و برق روبه‌رو بوده‌اند و این امر زیان‌های سهمگینی را بر آنان تحمیل نموده است. قطع برق در تابستان و گاز در زمستان در سال‌های اخیر، بارها واحدهای صنعتی را به چالش دچار نموده و ضروری است تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یکبار برای همیشه در راستای راهکاریابی برای حل این مشکلات اقدام نمایند؛ چرا که به دنبال این قطع انرژی، برخی صنایع در ماه‌هایی از سال غیرفعال می شوند و این اتفاق، هزینه‌های سرباری سنگینی را بر دوش واحدهای تولیدی می گذارد و حیات آنان را به خطر می اندازد.

توکلی زاده خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مشکلات موجود و راهکارهای رهایی از آن‌ها را می‌دانیم و بارها در محافل گوناگون و در حضور مسئولان ملی آن‌ها را طرح نموده‌ایم اما این مشکلات همچنان پاربرجا هستند. تامین انرژی، از مقدمات یک فعالیت تولیدی و اقتصادی است و ما در همین نیازهای اولیه، به چالش دچار آمده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگری از سخنانش در این نشست با اشاره به امضا تفاهم نامه میان دانشگاه سجاد مشهد و اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار داشت: امید می‌رود این همکاری به ارتقای دانش تجاری صاحبان صنعت و مدیران بنگاه های اقتصادی و تعمیق آموزش در بخش دانشگاهی منتج شود.

تلاش در جهت تعمیق پیوند صنعت و دانشگاه

«عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی سجاد اظهار کرد: تاکید ما در کمیسیون صنعت بر این است که به جای تکرار مداوم مسائل و مشکلات موجود، گامی در راستای رفع آن‌ها برداریم؛ بر این اساس، یکی از نقاط عطف فعالیت کمیسیون در دوره جدید را ارتباط با دانشگاه می‌دانیم. انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی سجاد از منظر ما، در تعمیق پیوند صنعت و دانشگاه نقشی ارزشمند و تاثیرگذار خواهد داشت.

وی ادامه داد: مهارت‌آموزی یکی از اهداف اصلی همه صنعتگران است و در بسیاری از مواقع با عدم مهارت نیروهای انسانی روبرو بوده‌ایم. ارتباط با مرکز آموزش دانشگاه سجاد فرصت مغتنمی است که واحدهای صنعتی بتوانند از این دوره‌های آموزشی استاندارد استفاده کنند.

یزدان‌بخش تاکید کرد: قطعا از تمامی راهکارهای ارزشمند اعضا کمیسیون استقبال می‌کنیم و در جهت حل مشکلات تلاش خواهیم نمود. با بررسی موانع کسب و کار، تاکنون 67 مورد شناسایی شده که از این میان، 10 مانع اساسی، تعیین گردیده است.

وی با اشاره به بازنگری در اهداف کمیسیون صنعت پس از دستیابی به اهداف نخستین این بازوی تخصصی اتاق مشهد، تصریح کرد: تلاش برای توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی از طریق طرح عواملی که نیاز به تغییر قوانین کسب و کار دارد، توسط  شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان و ملی صورت خواهد گرفت. کمیسیون صنعت نیز در ارائه مطالبات و طرح دغدغه‌های بخش خصوصی به شورا فعال خواهد بود. بر این اساس، صنایع کوچک و متوسط متوقف شده شناسایی خواهند گردید و در جهت رفع مشکلات راه اندازی مجدد آن‌ها تلاش خواهیم نمود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد از برنامه‌ریزی جهت استفاده از کارشناسی‌های صورت گرفته و نتایج کمیته‌های تخصصی کمیسیون سخن گفت و اذعان کرد: پیگیری تدوین سند توسعه صنعتی استان و نیز پیگیری تدوین طرح زیرساخت‌های انرژی پایدار بنگاه‌های صنعتی با همکاری شرکت شهرک‌های استان، در دستور کار ماست. همچنین پیشنهادات لازم جهت بهبود محیط کسب‌وکار صنایع و رفع موانع تولید و بازنگری اعطای مشوق‌ها را به نهادهای ذیربط ارائه خواهیم کرد.

نگاهی به فصل‌ مشترک فعالیت‌های دانشگاه صنعتی سجاد و اتاق بازرگانی مشهد

«ابراهیم رضایی نیک»، رئیس دانشگاه صنعتی سجاد نیز در این نشست در خصوص انعقاد تفاهم نامه با اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: برای دانشگاه ما فرصت مغتنمی است که بتوانیم با اتاق بازرگانی فصل‌های مشترکی داشته باشیم. علاوه بر موضوعات کارآموزی، در حوزه پایان نامه و پژوهش و نیز برگزاری رویدادهای مشترک در حوزه انرژی، زمینه‌های همکاری وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: مشارکت و تسهیل‌گری در برگزاری رویدادهای آموزشی نیز از دیگر فعالیت های مشترک ما با اتاق بازرگانی خواهد بود. تحقیقات پژوهشی، تدوین طرح‌های خاص همچون طرح‌های توسعه‌ای و صنعتی و طراحی استراتژی از جمله فعالیت‌هایی است که دانشگاه می‌تواند در همکاری خود با اتاق به آن‌ ورود نماید.

اهمیت تدوین سند توسعه صنعتی استان با تکیه بر ارتباط صنعت و دانشگاه

در ادامه، «اشکناز اورعی»، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد گفت: در حال حاضر تدوین سند توسعه صنعتی، از جمله دغدغه‌های ماست که قرار است طی همکاری با مرکز پژوهش‌های اتاق و سایر کمیسیون‌ها صورت پذیرد. در این خصوص دانشگاه صنعتی سجاد نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. قطعا در سایه این همکاری‌ها خروجی ارزشمندی حاصل خواهد شد؛ زیرا اولویت‌های سرمایه‌گذاری و پتانسیل‌های استان به طور دقیق مورد بررسی کارشناسانه و استخراج قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت ارائه تصویری شفاف از محیط کسب‌وکار بخش صنعت در استان اظهار کرد: این امر نیازمند اجرای یک طرح پژوهشی است و در آن گزارشی از محیط کسب و کار و شرایط فعلی استان بایستی تشریح گردد و در نهایت پیشنهاداتی برای توسعه ارائه شود. همچنین، با توجه به بحران نیروی انسانی در واحدهای صنعتی و تولیدی و لزوم گرایش به سمت هوشمندسازی، ضروری است برای تدوین طرحی در خصوص استفاده ظرفیت‌های نوین در واحدهای صنعتی، گام برداریم.

اورعی با اشاره به برنامه‌های کمیته شرکت شهرک‌های صنعتی کمیسیون صنعت تصریح کرد: اجرای طرح توجیهی اقتصادی ایجاد شهرک خورشیدی در شهرک صنعتی مشهد 5 با اختصاص 50 هکتار زمین توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و نیز موضوع انتقال فیبر نوری مخابرات تا درب واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان توسط مخابرات، از جمله مطالبات کمیسیون صنعت است که پیگیری‌های آن از سوی کمیته مذکور صورت خواهد پذیرفت.

وی در تشریح اقدامات کمیسیون صنعت اتاق خراسان رضوی در سالی که گذشت، اظهار کرد: حل مسائل و مشکلات در سطح ملی نیاز به زمان بیشتری دارند ولی در سطح استانی اقدامات خوبی طی یک سال گذشته صورت گرفت. پیگیری جهت اخذ موافقت رئیس سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر دریافت چک به عنوان وجه‌الضمانت کالای ترخیصی در گمرک، به جای ضمانتنامه بانکی در هنگام ورود ماشین آلات واحدهای تولیدی از جمله این اقدامات بود که از مسیر همکاری با دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان صورت گرفت. تلاش به منظور اصلاح گازبهای واحدهای تولیدی از دبیرخانه شورای گفت‌وگو با توجه به بخشنامه هیات وزیران و مطالبه‌گری در جهت اجرای رویه گذشته، برگزاری همایش و رویدادهای مرتبط با صنعت و… بخشی از این دستاوردها بود.

«رضا رحیم خانی»، مدیر انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: سال 96 یک قرارداد دوجانبه بین ما و شرکت مخابرات استان بسته شد که در این پروژه، حفاری شهرک‌های صنعتی و مرمت آن با ما و تامین تجهیزات آن برعهده مخابرات بود و در نهایت منجر به تجهیز 18 شهرک صنعتی استان به فیبر نوری شد که به صورت کامل تا درب واحد تولیدی انتقال یافته بود. در آغاز سال 1400 مخابرات با توجه به افزایش هزینه‌ها وارد مذاکره شد تا هزینه تجهیزات نیز توسط شرکت شهرک‌های صنعتی پرداخت شود؛ اما اخیرا از مسیر قانونی در حال پیگیری هستیم تا بدون هزینه فیبر نوری را به واحدها ارائه دهیم.

وی افزود: 50 هکتار زمین در شهرک شماره 5 مشهد، به شهرک صنعتی خورشیدی اختصاص داده شده است و موضوع در دست پیگیری است تا در صورت مراجعه قرارداد منعقد گردد.

«علی ملائی» مسئول کمیته آینده‌پژوهی در صنعت این کمیسیون نیز گفت: تقویت و حمایت از شکل‌گیری مراکز نوآوری شرکتی، برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی، بررسی شاخص‌های صنعت هوشمند و جایزه سالانه صنعت هوشمند، همایش صنعت 4، نشست با نمایندگان خوشه‌های صنعت استان و… از جمله برنامه‌های محوری ما در این کمیته است.

«پویا یزدانبخش» مسئول کمیته توسعه ظرفیت‌های قطعه سازی کمیسیون با بیان اینکه سیاست این کمیته شبکه سازی بین صنایع مختلف است، گفت: برنامه ما بررسی ظرفیت‌های موجود برای شبکه‌سازی بین مجموعه‌های بزرگ و کوچک برای توسعه اشتغالزایی است. در همین خصوص نیاز است یک مرکز نوآوری در شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد شود تا شرکت‌های کوچک خود را معرفی کنند و صنایع بزرگ نیز نیازهای خود را ارائه دهند.

«سولماز الهامی» مسول کمیته منابع انسانی کمیسیون صنعت اتاق مشهد گفت: هدف اول ما در این کمیته، تلاش برای تغییر نگرش مدیران عامل در حوزه مدیریت منابع است و نیازسنجی آموزش‌ها، تالیف و گردآوری کتب تجربه محور و کاربردی و تشکیل بانک اطلاعاتی حوزه صنعت و… از دیگر اهداف کمیته است.

«علیرضا کیوانی»، مسئول کمیته استاندارد و کیفیت کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: در دنیا استاندارد از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است چون با آینده صنایع در ارتباط است اما در ایران این شرایط متفاوت است. ضروری است به این مقوله توجه ویژه ای شود و ما در کمیته پیگیر پررنگ شدن نقش استاندارد در صنعت هستیم.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=24240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.