• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
4
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد

لزوم حل مسئله توقف کامیون‌های خالی ایرانی در مرز افغانستان

  • کد خبر : 27057
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
لزوم حل مسئله توقف کامیون‌های خالی ایرانی در مرز افغانستان
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد گفت: متوقف کردن کامیون‌های خالی ایرانی پیش از ورود به ایران در مرز اسلام‌قلعه افغانستان، اجحاف در حق ناوگان‌ ملی ماست و ضروری‌ست دستگاه دیپلماسی در راستای رفع این چالش، همت گمارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمود امتی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مرز دوغارون -اسلام قلعه مهم‌ترین مرز تجاری و قدیمی‌ترین مرز بین ایران و افغانستان است که دو کشور تاکید زیادی بر روان‌سازی، سهولت رفت‌وآمد و توسعه این مرز دارند؛ اما به رغم توافق اخیر میان مقامات دو کشور و تاکید یکی از بندهای توافق بر افزایش تعداد ورودی و خروجی ناوگان حمل‌ونقل، این روان‌سازی و سهولت در رفت‌وآمد صورت نگرفته است.

وی افزود: تاکید طرفین در یکی از بندهای توافق‌نامه اخیر، بر تردد روزانه حداقل ۱۲۰۰ دستگاه در مرز بود؛ اما در عمل شاهد تحقق این مهم نیستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به رفع توقف کامیون‌های ایرانی و افغانستانی در طرف ایران (مرز دوغارون) تصریح کرد: چندی قبل برای خروج کامیون‌های ایرانی و افغانستانی دارای بار در پایانه مرزی دوغارون مشکلاتی وجود داشت و ناوگان حمل و نقل دچار توقف می‌شد؛ اما اکنون این توقف‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کامیون‌ها با یک روز توقف یا به صورت روزانه در گمرک دوغارون و مجموعه پایانه مرزی به حرکت خود ادامه می‌دهند.

امتی خاطرنشان کرد: مدت زیادی است که متاسفانه کامیون‌های ایرانی و افغانستانی برای ورود به ایران، در مرز اسلام قلعه با محدودیت‌های گمرکی این کشور روبه‌رو می‌شوند. این توقف‌ها بین ۷ تا ۲۰ روز است و این موضوع متاسفانه عواقب زیادی در روابط تجاری و هزینه تمام شده کالاهای صادراتی و ترانزیتی دارد. از طرفی، توقف همزمان صدها دستگاه کامیون (گاهی تا 2هزار دستگاه) در گمرک اسلام قلعه، با امکانات محدود این گمرک، علاوه بر اینکه رانندگان را دچار مشکلات بسیاری می‌کند، خطراتی همچون آتش‌سوزی سال 1399 را در پی دارد.

وی اذعان داشت: توقف کامیون‌ها همچنین باعث افزایش چشمگیر هزینه حمل‌ونقل می‌شود و فعالان اقتصادی را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند؛ لذا با توجه به توافق دو کشور و برگزاری نشست‌های دوجانبه در زمینه روان‌سازی و سهولت در رفت‌وآمدهای مرزی، مسئولان و مدیران کشورمان باید در راستای حل این معضل تلاش نمایند تا از خسارت و زیان بیشتر به حوزه ترانزیت کشور جلوگیری کنند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.