• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
7
در دهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد؛

برقراری پرواز مستقیم میان مشهد و کشورهای همسایه، درخواست فعالان بخش گردشگری استان

  • کد خبر : 28135
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
برقراری پرواز مستقیم میان مشهد و کشورهای همسایه، درخواست فعالان بخش گردشگری استان
در دهمین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های بخش گردشگری و تسهیل‌گری در مباحث مرتبط با اخذ مالیات، به منظور توسعه این بخش تاکید شد. طرح مباحث جلسه مشترک کمیسیون گردشگری اتاق ایران با انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد کیش و ارائه گزارش جلسه مشترک کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد با کمیسیون مالیات، نیز از جمله محورهای مورد بحث در این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «مژگان ثابت تیموری»، رئیس این کمیسیون، تقویت ناوگان هوایی و ریلی مشهد را از مهم‌‌ترین اقتضائات توسعه گردشگری استان دانست و عنوان کرد: توسعه پایدار گردشگری نیازمند تقویت امکانات و زیرساخت‌های موجود است که متاسفانه امکان خرید بسیاری از تجهیزات، به دلیل تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد و علیرغم اینکه زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای کلان‌پروژه‌ها در این بخش فراهم است، لیکن نبود زیرساخت‌های مناسب، مانع  سرمایه‌گذاری در این بخش شده‌است.

وی با اشاره به ضرورت تخصیص پاویون تخصصی در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی به کمیسیون گردشگری و صنایع اتاق بازرگانی مشهد، عنوان کرد: صنعت گردشگری خراسان رضوی با بیش از 50درصد از زیرساختهای گردشگری کشور با گردش مالی قابل توجه، بایستی به نحو شایسته در نمایشگاه‌های بین‌المللی معرفی گردد و نقش‌آفرینی پررنگ اتاق مشهد و کمیسیون گردشگری و صنایع دستی در این عرصه، امری بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

ثابت تیموری در بخش دیگر سخنانش به اهمیت برقراری پرواز مستقیم میان مشهد و کشورهای همسایه و اثر آن در توسعه صنعت گردشگری خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: بر این اساس، با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در خصوص این موضوع نشست‌هایی برگزار و موافقت‌های اولیه در این زمینه حاصل گردیده است. برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز برای برقراری پرواز مستقیم میان مشهد و کشورهای همسایه اعلام آمادگی کرده‌اند که در این خصوص مذاکرات بیشتر در جریان است.

وی افزود: در جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران نیز برای تسریع در برقراری پروازهای بین‌المللی، موضوع استفاده از ظرفیت «آزادی پنجم پروازها» برای شرکتهای هواپیمایی خارجی و برقراری پروازهای بین‌المللی مشهد مطرح گردید. بر اساس طرح آزادی پنجم و با ارائه سوخت با تعرفه دولتی به هواپیماهای مسافربری شرکت‌های خارجی، هزینه بلیط و مدت زمان انتظار پروازهای بین‌المللی نیز کاهش خواهد یافت. همچنین می‌توان از ظرفیت پرواز از مبدأ فرودگاه‌های مختلف و تجمیع مسافران برای یک مقصد واحد برای برقراری اینگونه پروازها به کشورهای همسایه استفاده کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی، عنوان کرد: خراسان رضوی در حوزه صنعت گردشگری بسیار فعال بوده و درآمد حاصل از فعالیت بخش‌های مختلف گردشگری قابل توجه و براساس آمار بالاتر از میانگین صنایع دیگر استان است و توجه ویژه دولت را می‌طلبد.

وی، پیگیری مکتوب مطالبات اعضای کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی را اثرگذار دانست و خاطرنشان کرد: با شرکت‌های تبلیغاتی نیز در خصوص همراهی برای برخورداری از امتیاز مانیتورها و بیلبوردهای تبلیغاتی فعال در فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری و جاده‌های کشور نیز جلسه‌ای برگزار و مقرر شد متقاضیان محتوای تبلیغاتی مناسب را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند.

ثابت تیموری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص جلسه مشترک کمیسیون گردشگری اتاق ایران با انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد کیش، عنوان کرد: تقویت، تامین و تجهیز ناوگان حمل‌ونقلی به‌ویژه ناوگان حمل‌و‌نقلی هوایی از موضوعات مطرح شده در آن نشست بود. با توجه به کاهش تعداد پروازهای روزانه به مقصد جزیره کیش، سرمایه‌گذاران این منطقه نیز با بیش از 50 هتل و اقامتگاه فعال و 58 هتل در حال احداث، با مشکل بسیار جدی مواجه خواهندشد که البته این معضل کل مقاصد گردشگری کشور است، چراکه در صورت عدم وجود ناوگان متناسب با امکانات تفرجی و اقامتی مقاصد گردشگری، تمامی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، غیر قابل استفاده خواهندبود.

اهمیت آموزش فرایندهای مالیاتی به مودیان بخش گردشگری

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در ابتدای این نشست، شهادت‌ سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری فقید ایران و هیات همراه وی در حادثه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و از حضور مردم مشهد و نقش‌آفرینی سازمان‌ها، نهادها، شهرداری و بخش‌های خصوصی در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهان وی قدردانی نمود.

وی در بخش دیگر سخنانش به اخذ مالیات از آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی استان اشاره و تاکید کرد: درصورتی که سیستم حسابرسی و دفاتر آژانس‌های هواپیمایی دقیق و صحیح باشد، امکان صدور برگه مالیات غیرواقعی برای آنان وجود ندارد و درصورتی که دفاتر حسابرسی آژانس‌های هواپیمایی اصلاح گردد، برخی از مشکلات در این زمینه رفع می‌شود. در این میان، آموزش به مودیان برای استفاده صحیح از سامانه مودیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن نیز، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برگزاری نشست و جلسه مشترک با ممیزان مالیاتی در این زمینه موثر است. در نشست‌های آموزشی بایستی از ظرفیت نهادها و ارگان‌های دولتی استان نیز استفاده شود.

روشنک با بیان اینکه مالیات ارزش افزوده برای مصرف کننده نهایی خدمات و کالاست و باید از آنان اخذ شود، تاکید کرد: بازگشت سرمایه در حوزه هتل‌داری زمان بر است و در کوتاه مدت، سوددهی نخواهد داشت. سازمان مالیاتی نیز پس از سوددهی هتل‌ها باید مالیات را از صاحبان آن‌ها طلب کند.

ضرورت رفع چالش‌های مالیاتی فعالان حوزه گردشگری

سپس در ادامه این نشست، «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی اظهار داشت: با برگزاری جلسات آموزشی برای فعالان اقتصادی صنعت گردشگری در حوزه امور مالیاتی، بسیاری از موانع این بخش در بحث مالیات مرتفع می‌گردد؛ البته سامانه مودیان دارای ایراداتی است که با برگزاری جلسات آموزشی نیز رفع نخواهد شد. نکته دیگر اینکه، هم اکنون امکان رصد حق‌الزحمه رزرو هتل‌، پرواز‌ و… وجود دارد؛ اما واسطه‌گران فروش پروازهای خارجی و رزرو هتل‌ها، برای عدم رصد واحد‌های مالیاتی، شماره حساب متعلق به فرد دیگری را ارسال می‌کنند.

غفران عنوان کرد: متاسفانه ممیزان مالیاتی از موضوعات حوزه گردشگری اطلاع کافی نداشته و تراکنش‌های مالی شرکت هواپیمایی را مبنای تعیین مالیات درنظر می گیرند، درحالی که سود آژانس‌های هواپیمایی تنها چند درصد از هزینه رزرو هتل و بلیت هواپیماست. درصورت عدم رفع چالش‌های مالیاتی فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی، مالیات این صنعت در سال‌های آتی به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی بخش دیگر سخنانش را به چالش‌های پیش‌فروش بلیت قطار اختصاص داد و گفت: پیش‌فروش بلیت قطار در کشور دچار چالش بوده و نقش آژانس‌های مسافرتی در رزرو بلیت قطار کم‌رنگ‌تر شده است. برای پیش‌فروش بلیت‌ قطار اربعین باید از امروز اقدام و مطالبه‌گری انجام شود تا نقش آژانس‌های مسافرتی در این حوزه پیش بینی شود. این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح خواهد شد.

تشریح وضعیت صنعت گردشگری ایران در سال‌های اخیر

سپس «امید خدادادی» دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد به تشریح  وضعیت صنعت گردشگری ایران در سال‌های اخیر پرداخت و بیان کرد: در طول دو سال گذشته درآمد ایران در حوزه صنعت گردشگری به 8.7 میلیارد دلار رسید. در سال گذشته، میزان گردشگران ورودی ۶ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۵۵ نفر اعلام شد که در مقایسه با ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خدادادی افزود: بنا به گفته‌های معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از سال 1400 تاکنون، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری رشد ۱۸ برابری داشته و تا پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۵۶ میلیون دلار رسیده است. همچنین در پی سفرهای استانی رئیس جمهور فقید، زمینه‌های گردشگری در استان‌ها رونق بیشتری گرفت و افتتاح یک هزار و ۶۱۰ طرح گردشگری در کشور نشان از این مسئله دارد.

وی، تصویب لغو روادید گردشگری برای اتباع 33 کشور را گام مهم دیگری دانست که در سال‌های اخیر برداشته شد و ادامه داد: این امر فرصتی برای ورود بیشتر گردشگران به کشور بود. همچنین سفرهای داخلی در طی دو سال متوالی افزایش یافت.

کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه هتل‌سازی مشهد

در بخش دیگری از این نشست، «یوسف بیدخوری» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور فقید و همراهان ایشان در مشهد، تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای برگزاری بهتر این مراسم تلاش کردند. تامین اقامتگاه برای مسافران از عمده‌ترین دغدغه‌ها بود که به همت بخش خصوصی مرتفع گردید.

وی در بخش دیگر سخنانش به مباحث مالیاتی حوزه گردشگری اشاره و تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه مالیاتی را برای فعالان گردشگری دارد. برخی از چالش‌های مالیاتی مانند بررسی پرونده‌های ارزش افزوده ۱۰ سال گذشته مجموعه‌های گردشگری به صورت محدود رخ می‌دهد که امکان رفع آنان وجود دارد.

بیدخوری در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت هتل نیز، عنوان کرد: در مشهد هتل‌سازی به شیوه‌های پیشین و به میزان گذشته انجام نمی‌شود. اغلب واحد‌های اقامتی مشهد در سال‌های گذشته ساخته شده است و متاسفانه در حال حاضر سرمایه‌گذاری چندانی توسط بخش خصوصی در صنعت هتل‌سازی مشهد صورت نمی‌گیرد. باید دغدغه فعالان حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاران در این زمینه رفع گردد تا زمینه برای توسعه این صنعت فراهم شود.

ضرورت بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق صنعت گردشگری در اخذ مالیات از فعالان این حوزه

«مسعود فرهادی»، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور نیز در خصوص توسعه صنعت گردشگری در استان، عنوان کرد: برای توسعه صنعت گردشگری در استان و تعیین شیوه‌های اخذ مالیات از فعالان این صنعت، باید از تجربه کشورهای موفق در این عرصه استفاده کرد.

فرهادی در بخش دیگر سخنانش به تاثیر پرواز مستقیم بین مشهد با کشورهای همسایه در توسعه صنعت گردشگری اشاره و تاکید کرد: برقراری پروازهای مستقیم در توسعه روابط خارجی ایران اثرگذار است. وزارت امور خارجه برای افزایش پروازهای مستقیم بین مشهد با کشورهای همسایه به خصوص عربستان تلاش خواهد کرد.

«نرجس خوش‌زبان»، مدیر امور هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: تبادل آرا، نظرات و عقاید از اصول اساسی اتاق بازرگانی است. برای افزایش کیفیت فعالیت‌های اتاق بازرگانی در عرصه مطالبه‌گری حوزه گردشگری، خُبرگان و اعضای کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمایند و همچنین پیشنهاد می‌شود در نظرسنجی عملکرد کمیسیون‌ شرکت‌ کنند.

اصلاح بخشنامه‌ها و قوانین حوزه مالیاتی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان گردشگری استان است

سپس «ابراهیم محرابی»، رئیس کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد به بیان موضوعات مطرح شده در کمیته مشترک کمیسیون‌های مالیات و گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد پرداخت و گفت: ضرورت پیگیری اصلاح بخشنامه‌ها، اصلاح قوانین، کاهش ضرایب اینتاکد برای صنعت گردشگری، تاسیس شعب تخصصی حوزه گردشگری در اداره کل امور مالیاتی استان و هماهنگی بیشتر میان بخش‌های مختلف گردشگری برای ایجاد وحدت رویه بیشتر از موضوعات مطرح شده در آن جلسه بود.

وی، تدوین صورت حسابی تخصصی برای آژانس‌های مسافرتی در سامانه مودیان را یکی دیگر از موارد مطروحه در جلسه مذکور عنوان و تاکید کرد: اشکالات سامانه مودیان برای فعالان صنعت گردشگری نیز در آن نشست مطرح گردید که بخشی از موانع و مشکلات از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد پیگیری خواهد شد.

محرابی تاکید کرد: بر اساس بند ب ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده، خدمات اقامتی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند؛ اما بر اساس تفسیر کارشناسان اداره کل امور مالیاتی استان، واحد‌های اقامتی شامل این بند قانون نمی‌شوند؛ لذا استفساریه ‌ای برای تفسیر این بند قانونی از نمایندگان مجلس اخذ خواهد شد.

«محمد نیکو» رئیس جامعه هتل آپارتمان‌داران مشهد نیز با اشاره به اقدامات واحد‌های اقامتی مشهد برای اسکان مسافران مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان، اظهار کرد: واحد‌های اقامتی برای برگزاری بهتر این مراسم، اقدام به اسکان مسافران بدون دریافت هزینه کردند. این امر در راستای برگزاری بهتر مراسم بود و نشان از همراهی مطلوب فعالان بخش گردشگری دارد.

تشریح معضلات مالیاتی آژانس‌های هواپیمایی استان

سپس «مهدی حشمتی»، کارشناس مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی به تشریح معضلات مالیاتی آژانس‌های هواپیمایی پرداخت و گفت: آژانس‌های هواپیمایی اطلاعی از نوع فاکتورهای ثبتی در سامانه مودیان ندارند. از طرفی، با توجه به اینکه سازمان‌ و شرکت‌های هواپیمایی تنها 2 درصد از فروش بلیت را به آژانس‌های هواپیمایی پرداخت می‌کنند، اعمال شرایط حق‌العمل‌کاری در اخذ مالیات از شرکت‌های خدمات مسافرتی، کارگشای مشکلات مالیاتی آنان نیست.

وی با اشاره به اینکه ممیزان اداره کل امور مالیاتی استان مودیان را مجبور به پذیرش توافق مالیاتی می‌کنند، افزود: در زمان رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی و صورت‌حساب‌های ثبت شده در سامانه مودیان، اسناد و مدارک مودی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

حشمتی بخش دیگر سخنانش را به چالش‌های صدور فاکتور خرید بلیت هواپیما برای مشتریان حقوقی اختصاص داد و عنوان کرد: شرکت‌ها و ادارات، فاکتورهای خرید بلیت هواپیما صادره از آژانس‌های هواپیمایی را در سامانه مودیان ثبت می‌کنند و بر این اساس، مالیات ارزش افزوده بیشتری برای آژانس‌ها تعیین می‌شود.

وی به مالیات بر ارزش افزوده بلیت‌های چارتری اشاره کرد و گفت: اداره کل امور مالیاتی استان برای هر بلیت هواپیمای چارتری، حدود ۱۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌کند؛ درصورتی‌که سهم آژانس‌های هواپیمایی از ارزش افزوده بلیت چارتری کمتر از پنج درصد است.

«فریدالدین عطار» عضو جامعه هتلداران خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: اداره کل امور مالیاتی استان به عنوان یکی از نهادهای دولتی باید آگاهی لازم نسبت به موضوعات مالیاتی صنعت گردشگری داشته باشد تا عملکرد بهتری در ارتباط با این بخش از خود نشان دهد. امروز اغلب هتل‌های مشهد ارگانی هستند و از طرفی، برگشت سرمایه به این بخش، به ۸۰ سال زمان نیاز دارد. در شرایط اقتصادی کنونی و وضعیت مالیات‌ستانی از این بخش، سرمایه‌گذاری جدیدی در مشهد صورت نمی‌گیرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=28135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.