• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
12
در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی پیشنهاد شد؛

پیگیری رفع چالش‌های مالیاتی تولیدکنندگان پنیر پیتزا از مرکز کشور

  • کد خبر : 28232
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
پیگیری رفع چالش‌های مالیاتی تولیدکنندگان پنیر پیتزا از مرکز کشور
در دوازدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، چالش‌های مالیاتی کارخانجات تولیدکننده پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ پیتزا و ارائه گواهی سلامت برای معافیت از مالیات بر ارزش افزوده کالاهای مشمول این معافیت، مطرح و پیشنهاداتی در جهت رفع آن ارائه گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه با اشاره به اینکه چالش‌های مالیاتی کارخانجات تولیدکننده پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ پیتزا در جلسه پیشین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و بررسی شد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه موضوع نیازمند کارشناسی بیشتری بود، شورا مقرر نمود مجددا در جلسه دبیرخانه مطرح و پیشنهادات لازم به شورا ارائه نماید.

وی ادامه داد: اداره کل امور مالیاتی استان به استناد نامه سازمان امور مالیاتی کشور و در اجرای تبصره 4 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده، برای کارخانجات تولیدکننده پنیر پیتزا، برگ مالیات بر ارزش افزوده صادر نموده است. طبق این بند قانونی، اعمال معافیت‌های مالیاتی در خصوص مواد خوراکی مانند پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ پیتزا، منوط به اخذ گواهی سلامت محصول از مراجع قانونی ذی‌صلاح از قبیل سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو است.

وی افزود: از طرفی، بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا، جزء کالاهای آسیب‌رسان است و گواهی سلامت برای این محصولات صادر نمی‌شود.

لبافی در تشریح بند پ ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: بر اساس این بند قانونی، نوشابه‌های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌رسان به سلامت (تولید داخلی)، مشمول مالیات و عوارض با نرخ 16 درصد بوده است و فهرست کالاهای آسیب‌رسان و واحدهای تولیدکننده آن‌ها باید حداکثر دوماه پس از ابلاغ این قانون می‌بایست به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حداکثر یک‌ماه بعد از آن توسط کارگروهی مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار وزارت‌خانه مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تصویب شود. تغییرات فهرست موردنظر تا انتهای دی‌ماه هر سال برای اجرا در سال بعد، تصویب و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا اعلام گردد؛ اما آنچه مشهود است تاکنون فهرست کالاهای آسیب‌رسان به صورت رسمی به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابلاغ نشده و این اداره امکان صدور گواهی سلامت برای این واحدهای تولیدی را ندارد.

عدم ابلاغ فهرست کالاهای آسیب‌رسان به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در بخش دیگر سخنانش به دیگر ایرادات و چالش‌های این موضوع پرداخت و عنوان کرد: وزیر اقتصاد طی نامه‌ای به رئیس دفتر رئیس جمهور در 7 آبان 1401، در خصوص اجرای کامل و دقیق بند پ ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2 خرداد 1401 تاکید و عنوان کرده که عدم اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مانع از جاری سازی  این قانون می‌شود؛ اما تاکنون فرآیند اجرایی این بند قانونی صورت نگرفته است. همچنین صورتجلسه کالاهای آسیب‌رسان به تایید نمایندگان تام الاختیار این وزارتخانه و وزارت صنعت معدن و تجارت نرسیده است. این در حالیست که مطابق قانون یاد شده، اجرای مقررات مستلزم اعلام فهرست مذکور است.

لبافی ادامه داد: فهرست ارسالی به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مربوط به استانداردهای ملی و مصادیق فهرست نهایی کالاها و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت به جهت منع تبلیغات در سال ۱۴۰۱ است. در این قانون، نوشیدنی‌های گازدار و بدون گاز قندی نیز ذکر شده؛ اما برای آنان مالیات بر ارزش افزوده تعیین نشده است.

وی بخش دیگر سخنانش را به معافیت مالیات بر ارزش افزوده پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس در سامانه متولیان اختصاص داد و تاکید کرد: در سامانه متولیان (سامانه های مصرف کنندگان) از جمله TAX.GOV.IR  پنیر پیتزا تاپینگ و پنیر پیتزا پروسس در لیست کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده قرار دارد و اگر مصرف کننده نهایی جهت استعلام قیمت کالا به این سایت مراجعه کند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده امتناع خواهد کرد. بنگاه‌های اقتصادی (واحدهای تولیدی) امکان تصمیم‌گیری برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کنندگان ندارند و درصورت افزایش قیمت محصول، از سوی دستگاه های نظارتی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت

لبافی در ادامه، پیشنهاداتی برای رفع چالش‌های مالیاتی این واحدهای تولیدی مطرح و عنوان کرد: به اداره کل مالیاتی استان پیشنهاد می‌ کنیم عملیات اجرایی در خصوص اخذ مالیات از این واحد برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تا استعلام از مرکز و تعیین تکلیف نهایی به تاخیر انداخته شود و از طرفی دیگر از تاریخ ابلاغ وزارت بهداشت و درمان (و با طی فرآیند دقیق و قانونی)، با توجه به موضوع نامه وزیر اقتصاد و تاریخ اجازه دریافت مالیات بر ارزش افزوده، محاسبات صورت گیرد و برای حفظ و کمک به واحدهای تولیدی، مالیات بر ارزش افزوده مطالبه نشود. همچنین، در راستای صدور گواهی سلامت، مسئله فرمولاسیون پنیر پیتزا تاپینگ و پنیر پیتزا پروسس مجددا توسط معاونین بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل استاندارد استان به صورت فراگیر بررسی شود. باتوجه به موانع و چالش‌های مالیاتی واحدهای‌تولیدی این محصولات، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با جدیت و حداکثر طی یک هفته آینده، پیگیری لازم را انجام دهد تا در صورت تایید اصلاح فرآیند فرمولاسیون توسط وزارت بهداشت، در سریع‌ترین زمان ممکن این کالاها از لیست کالاهای آسیب‌رسان خارج شوند.

نبود ضریب اینتاکد برای شیر، ماست و پنیر و معافیت این کالاها از مالیات بر ارزش افزوده

«شاکررضا مریدی»، مدیرکل امور مالیاتی استان نیز در ادامه این جلسه، با تاکید بر  اینکه اخذ مالیات بر ارزش افزوده در چهارچوب قانون و مقررات مربوطه وصول می شود و اداره کل امور مالیاتی استان نقشی در بررسی چگونگی فرایند طی شده ندارد، بیان کرد: برای کمک به واحدهای تولیدی در چهارچوب سیاست های دولت، در خصوص پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدکننده پنیر پیتزا تاپینگ و پنیر پیتزا پروسس در سال‌های 1401 و 1402 که تاکنون بررسی و تشخیص داده نشده‌اند، و یا درصورتی که برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده برای واحد تولیدی این حوزه صادر شده باشد، سعی می کنیم اجرا و مطالبه آن بعد از تصمیمات نهایی و استعلامات از مرکز باشد.

وی با اشاره به دادنامه دیوان عدالت اداری در خصوص معافیت مالیاتی کالاهای خوراکی شیر، ماست و پنیر، گفت: کالاهای خوراکی شیر، ماست و پنیر در سامانه دارای اینتاکد نبوده و مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

مریدی در بخش دیگر سخنانش به ارسال چالش‌ها و پیشنهادات موجود در خصوص مالیات بر ارزش افزوده این کالاها به سازمان امور مالیاتی و تعیین تکلیف نسبت به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع از سوی اداره کل امور مالیاتی استان و از مرکز پیگیری و نتیجه ارسال خواهد شد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های استانی در رفع چالش‌های مالیاتی واحدهای تولیدکننده پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس، بیان کرد: وظیفه ادارات و دستگاه‌های متولی، حفظ اشتغال و حمایت از واحد‌های تولیدکننده است. اگر  اطلاع‌رسانی درست و به موقع نسبت به قوانین و موضوعات مالیاتی به مودیان صورت گیرد، مودی با چالش مواجه نخواهد شد. معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از ابلاغ این قانون باید نسبت به اطلاع‌رسانی آن به واحدهای تولیدی این محصولات اقدام می‌کرد.

شرط اصلی معافیت کالاها از مالیات بر ارزش افزوده، برخورداری از گواهی سلامت است

در ادامه این نشست، «منوچهر علیزاده»، معاون حسابرسی مالیات اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی تاکید کرد: بر اساس تبصره ۴ ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شرط اصلی معافیت کالاها، صدور گواهی سلامت از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است.

وی افزود: درصورتی که پنیر پیتزا تاپینگ و پنیر پروسس در لیست کالاهای آسیب‌رسان قرار گرفته و این لیست ابلاغ شود، مشمول 16 درصد ارزش افزوده خواهند شد. تاکنون این لیست ابلاغ نشده و فرآیند این قانون طی نشده است.

«مهدی هدایت‌نیا»، دبیر اتحادیه صنایع لبنی خراسان رضوی نیز با اشاره به ماده 9 و 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده، بیان کرد: به استناد ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، 16 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای کالای آسیب‌رسان تعیین شده است. تاکنون برای برخی از واحدهای تولیدکننده این محصولات مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده؛ درحالی که واحدهای تولیدی به دلیل عدم اطلاع کافی از این قانون، ارزش افزوده را از مصرف کننده در طی دوسال اخیر دریافت نکرده‌اند.

در ادامه «میترا رضایی»، مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر مشخص‌بودن کالاهای سلامت محور، اظهار کرد: شیر، ماست و پنیر از کالاهای سلامت محور است. به دلیل عدم استفاده از شیر در تهیه و تولید پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس، این کالاها در زمره محصولات سلامت محور نیستند.

وی با تاکید بر پیگیری چالش‌های مالیاتی واحدهای تولیدکننده این محصولات از مرکز کشور، عنوان کرد: گواهی سلامت با گواهی استاندارد متفاوت است. درصورتی که نوشابه، چیپس، پفک و… منطبق با معیارهای اداره کل استاندارد، تولید شده باشد؛ دارای نشان استاندارد خواهد بود؛ اما این کالاها به دلیل تاثیرگذاری بر سلامت آحاد مردم، دارای گواهی سلامت نیستند. صدور گواهی سلامت در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اساس لیست‌های ارسالی از مرکز است.

«محمدرضا حسامی»، رئیس اداره نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تاکید کرد: چالش‌های مالیاتی واحدهای تولیدکننده پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس باید از طریق وزارت اقتصاد به شورای عالی سلامت ارسال و تعیین تکلیف شود. امکان تصمیم‌گیری استانی برای رفع چالش‌ها وجود ندارد و موضوع باید به صورت ملی پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است پنیر پیتزا موزارلا نیز در لیست کالاهای آسیب‌رسان قرار گیرد و این چالش برای واحد‌های تولیدی این محصول نیز به وجود بیاید. معافیت مالیاتی کالاها منوط به دریافت گواهی سلامت از معاونت غذا و دارو است.

«شکوه میرشاهی»، معاون دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه قوانین، پیش از ابلاغ باید کارشناسی و شفاف گردد، تصریح کرد: استانداری خراسان رضوی برای پیگیری چالش‌های مالیاتی واحدهای تولیدکننده پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس از طریق نهادهای ملی پیگیری خواهد کرد. استعلام کشوری در این زمینه از سوی استانداری خراسان رضوی انجام خواهد شد.

سپس لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در جمع‌بندی مباحث مطروحه در این نشست بیان کرد: عدم طی فرایند قانون در 10 بند به همراه مستندات آن استخراج و ارائه کردیم که مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد در جلسه شورا مطرح شود و علاوه بر آن با موافقت مدیرکل محترم اداره کل مالیاتی استان مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی از طریق مرکز و پیگیری های شورا فعلا مساعدت لازم در ارتباط با تعیین فرصت مناسب برای پیگیری داده شود .

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=28232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.